Rijden met scoliose , iemand problemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Rijden met scoliose , iemand problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 23:29

Hoi bokkers !

Nu sinds begin dit jaar is er bij mezelf scoliose vast gesteld. Ik heb hier vrij veel last in omdat mijn rugspieren al enkele jaren niet meer zijn meegegroeid , met mijn rug en ik hierdoor regelmatig pijn heb ( bij het slapen , lang rechtstaan , .... ).
Hier wordt natuurlijk aan gewerkt maar dat is mijn probleem niet.
Bij het rijden heb ik altijd al het geluk gehad om paardjes te rijden met zachte gangen dus mijn rug werd niet of amper belast tijdens het doorzitten.
Maar nu heb ik een bijrijdpaardje die erg hard draaft , dus erg moeilijk is om op door te zitten. Nu vroeger heb ik natuurlijk ook wel af en toe op zulke paarden gereden maar toen had ik geen last van mijn rug.
Nu vandaag ondervond ik toch erg veel pijn in mijn onderrug wanneer ik de schokken moest opvangen.
Zijn er mensen met hetzelfde probleem en eventueel tips hebben ?
Dan hoor ik het graag :)

ryukapple

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:43

Ikzelf heb ook scoliose. Heb hier eigelijk nooit last van gehad tijdens het paardrijden ( is het enige waarbij ik er eigelijk geen last van heb) wel moet iker bij mezelf op letten dat ik goed rechtop blijf zitten als ik teveel naar voren of achter zit want anders krijg ik er wel last van. Want als je rechtop zit worden de schokken beter over je hele rug verdeeld

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:44

Minder doorzitten.
Als het paard spanning heeft gewoon direct weer even lichtrijden.

Test ook of je geen scheve belasting geeft. Door mijn draaing in de rug staat mijn linkerheup naar voren en moet ik oppassen om niet in te knikken.

Yvettee93
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-07-13

Re: Rijden met scoliose , iemand problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:36

Een vriendin van mij heeft hier ook last van. Minder als jij beschrijft, maar deze gaat gewoon lichtrijden inderdaad om de pijn te verlichten ;) ik zei al dat ze het in een mindere mate had dus weet niet of jij hier ook toe in staat bent.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:12

Steeds kleine stukjes doorzitten om je spieren sterker te maken. Zo kan je het als het ware opbouwen en doordat je waarschijnlijk behoorlijk zal hobbelen zijn lange stukken voor het paard ook niet bepaald fijn. Let goed op je houding, wanneer je te ver naar voren/achter/links/rechts gaat hangen, zal de pijn ook alleen maar toenemen. Zelf heb ik nooit last gehad van mijn rug tijdens het rijden, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Mocht het na een tijdje nog steeds niet gaan, blijf gewoon lekker lichtrijden of zoek een paardje dat iets gemakkelijker zit. Hier doe je namelijk jezelf en het paard geen plezier mee :)
Laatst bijgewerkt door Celestial op 23-07-13 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Rijden met scoliose , iemand problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:15

Bij het rijden ook geen last hier, de afwisseling en manier van spieren gebruiken bevalt me schijnbaar wel. Misschien is een zitlesje wat voor je?

LabraDore30

Berichten: 22
Geregistreerd: 23-07-13

Re: Rijden met scoliose , iemand problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:49

Denk dat zolang je rechtop blijft zitten het geen probleem moet zijn. Zeker als ik de reacties hierboven lees.

brendalevita
Berichten: 1617
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: op een boerderij net buiten leeuwarden city

Re: Rijden met scoliose , iemand problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:54

Hier veel last ,maar dat hoeft niet!!ik heb 2 scolioses maar train gericht via h.armetvandermeer.
Zei liet mij inzien dat het geen probleem hoeft te zijn als je de juiste spieren maar traint,i ben helemaal vergroeit qua spieren omdat ik al 20 jaar naar de scoliose beweeg,nu na een paar x trainen kan ik bijna alles weer pijnvrij!!
Ik zeg hulp zoeken en goede,kijk eens op haar site er zijn meerdere aangesloten door nederland!!

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Re: Rijden met scoliose , iemand problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 00:21

Hey ! Sorry voor het late antwoord , zat een tijdje niet meer op bokt.
Heb nu afspraken gemaakt met een kinesist voor rugspieroefeningen op te bouwen. Hierbij moet ik ook veel gaan zwemmen maar het paardrijden ( of toch het doorzitten ) raadt ze op dit moment nog af omdat mijn spieren ( en mijn conditie hihi ) eerst meer getraint moeten worden.
Heb dus het bijrijdpaard jammergenoeg afgezegd omdat ik na 2 andere lessen amper meer kon lopen van de pijn ( kreeg de pijn ook tijdens galop ). Mijn "zit" is volgens mijn lesgever wel correct maar doordat ik meer bezig was met de pijn en het goed rechtzitten verloor ik de controle over al mijn andere aandachtspunten ( multitasken is echt niet mijn ding :') ) daarom heb ik ook het paardje afgezegd. Wil mij eerst concentreren op mijn rug en ben nu vooral opzoek naar een bijrijdpaard met zachte gangen. Maar jammergenoeg komen deze niet zomaar uit de lucht vallen meestal .... :n

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:27

Ik heb de wijsheid niet in pacht maar ik heb ook last van scoliose en ongetraind verga ik van de pijn op een paard. Ik moet daar echt doorheen en ook zorgen dat ik voor het paard recht blijf om geen blessures uit te lokken. Als ik doortrain en let op mijn zit t.o.v. het paard komt de verbetering vanzelf. Ik kan me voorstellen dat de kinesist je het paardrijden even af zal raden maar het kan je ook verbetering brengen. Ik denk dat je naar je kinesist en arts moet luisteren en je eigen gevoel daarnaast moet laten spreken.

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 00:40

Percy schreef:
Ik heb de wijsheid niet in pacht maar ik heb ook last van scoliose en ongetraind verga ik van de pijn op een paard. Ik moet daar echt doorheen en ook zorgen dat ik voor het paard recht blijf om geen blessures uit te lokken. Als ik doortrain en let op mijn zit t.o.v. het paard komt de verbetering vanzelf. Ik kan me voorstellen dat de kinesist je het paardrijden even af zal raden maar het kan je ook verbetering brengen. Ik denk dat je naar je kinesist en arts moet luisteren en je eigen gevoel daarnaast moet laten spreken.

Daarom dat ik nu ook opzoek ga naar een paard met zachtere gangen om mijn rug te sparen. Alles ging redelijk goed ( op het einde van de rit deed mijn rug wel pijn maar zeker niet na 5min draven) tot dat ik op het nieuwe paard reed dus ergens moet ik luisteren naar mijn lichaam en dan toch het paard afzeggen. Heb er wel spijt in , heb nooit echt verder kunnen gaan in het springen dan springlessen van een manegeinstructeur. Nu kon ik lessen gaan volgen bij een 20jarige internationale springruiter met zijn eigen piste en het paard had al veel wedstrijdervaring van parcours van 135cm. Zo een kans had ik nog nooit gekregen en wist zeker dat ik met zijn instructie veel ging bijleren maar moet ook aan mijn lichaam denken. Als je na een half uurtje rijden al met de tranen in de ogen zit van de pijn is het ook niet meer leuk... :')

Gigixponys

Berichten: 2754
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Rijden met scoliose , iemand problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:55

Ik heb ook lichte scoliose, hierdoor kan ik mijn rug niet goed rechthouden :( omdat dat pijn doet.. ik weet ook niet wat je er aan kan veranderen.. mijn houding is zo wel nooit perfect maar als ik daardoor pijn kan vermijden, tja dan is dat maar zo, ben toch nooit van plan wedstrijden te gaan rijden :)

Nickyyyy

Berichten: 1834
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:59

Hier ook een scoliose patient..

Mij is geadviseerd om juist wel te gaan paardrijden mits de goed houding aanwezig is.
Als je goed rechtop zit dan train je je rugspieren juist en dit is goed, hierdoor neemt de pijn af.
Tenminste dat is de theorie.

Nou merk ik persoonlijk idd als ik veel rij en goed op mijn houding let het idd wat minder wordt, niet alleen met paardrijden maar ook in het dagelijkse leven. Mij is wel medegedeeld dat de pijn nooit 100% zal verdwijnen en dat ik met een bepaalde prijsgrens zal moeten leren leven. En hoe ironische, pijn went. Ook deze pijn.

In de winter hou ik er rekening mee dat mijn rug altijd goed bedekt is en dus niet blootstaat aan de kou en ook in de zomer met een koudere wind je rug goed bedenken. Als je spieren koud zijn doet het stukke meer pijn als dat ze 'warm' zijn.

brendalevita
Berichten: 1617
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: op een boerderij net buiten leeuwarden city

Re: Rijden met scoliose , iemand problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:26

Vreemd je kan pijn vrij zijn met een scoliose hoe ernstig ook,dat is wat mij is verteld als je maar lukkraak traint gaat het niet over nee.
Maar als je gericht traint echtwel,ik kan pijnvrij rijden en bewegen en heb toch 2 serieuze bochten in mijn rug,doormiddel van trainen ,vaak blijf je naar je scoliose bewegen en dan blijf je pijn houden idd.

Baleno

Berichten: 145
Geregistreerd: 21-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:46

ik zie pas net dit topic, ook ik heb scoliose :j helaas heb ik er heel veel last van ik heb ook 2 bochten in mn rug |o het is zelfs zo dat ik weleens mijn paard vanuit galop heb moeten stilzetten vanwege de pijn en mijn moeder mij er af heeft moeten tillen ;( maargoed we blijven positief ik rijd ook wedstrijden reed met mijn vorige pony M2 en heb nooit commentaar gehad op mijn houding gelukkig!

maar to the point, ik heb nu een cd-rom met röntgenfoto's en de MRI scan van mijn rug en kan alleen de MRI scan openen. iemand die hier raad mee weet?

brendalevita
Berichten: 1617
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: op een boerderij net buiten leeuwarden city

Re: Rijden met scoliose , iemand problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:51

'Dan is je houding niet goed en beweeg je naar je scoliose!had precies dezelfde [problemen als jou en nu erg zeldzaam,kijk eens op www.harmetvandermeer.nl voor mij een keerpunt na 6 jaar alle dokters en therapeuten te hebben afgelopen.Weet niet hoe je rontgen foto s moet openen vast een speciaal progamma even googlen?

lisaaa93
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-10-11

Re: Rijden met scoliose , iemand problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:10

hee
ik heb zelf boven en in me onderrug een vergroeing zitten van 28 en 34 graden ik heb zelf nooit echt problemen gehad met doorzitten
maar probeer vooral je onderrug te ontspannen en ga je ook naar de fysio of mensen diektherapie?
ik heb een fysio die elke keer als ik last van me rug heb me spieren in me rug los "trekt" zodat ze wat soepeler worden en veel ontspannings oefeningen doen helpt bij mij ook erg goed
ik hoop dat je er wat aan hebt!

Teiger_Baloo
Berichten: 64
Geregistreerd: 25-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:51

Ik zelf heb ook een scoliose en inderdaad, bij sommige paarden heb je er meer last van. Vooral als deze hoger opgooien of een zadel hebben wat niet fijn zit. Vooral bij het laatste en soms ook een combinatie van beiden had ik erg last. Aangezien ik op manege paarden reed kon ik er niet veel aan doen, behalve vragen of ik er niet meer op hoefde, want je kan moeilijk aan de manege eigenaar vragen of die een ander zadel wil kopen. Misschien helpt een bontje/of gelzitting ook wel op het zadel, eigenlijk nog nooit geprobeerd.