Hme Mo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Hme Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 23:03

Zijn hier bokkers met deze bot ziekte?

Ik heb deze aandoening en ben benieuwd of er meer mensen zijn die paardrijden mennen of wat voor vorm dan ook met paarden bezig zijn en deze aandoening hebben.
Zelf rij ik paard en men ik met mijn 2 Tinkers.
Ik sta op dit moment op de wachtlijst voor een operatie aan mijn heup.

Hier even een uitleg over de aandoening. Bron http://www.hme-mo.nl/

Hereditaire Multiple Exostosen - Multiple Osteochondromen

HME-MO staat voor Hereditaire Multiple Exostosen-Multiple Osteochondromen en dat betekent erfelijke veelvuldige botwoekeringen. Meestal wordt de afkorting HME-MO gebruikt.
HME-MO is een zeer zeldzame aandoening die 1:50.000 voorkomt. Ca. 600 mensen in Nederland hebben HME-MO. De uitingsvorm van HME-MO is zeer divers: van relatief weinig osteochondromen en weinig tot geen klachten tot een ernstige vorm met zeer veel osteochondromen met vergroeiingen en tevens veel pijn- en/of bewegingsproblemen.

Verschijnselen van HME-MO

HME-MO is een erfelijke skeletaandoening die pijpbeenderen, bekken, ribben en schoudergordel aantast. Karakteristiek zijn de vele goedaardige bottumoren (exostosen/osteochondromen) voorzien van een kraakbeenkap en soms een slijmbeurs. Osteochondromen ontstaan vaak al op zeer jonge leeftijd en groeien vooral tijdens de groeileeftijd erg hard. Osteochondromen zitten op de pijp­beenderen tussen het mid­den­stuk en het eind­­stuk ter plaatse van de zoge­naamde meta­fy­se waar zich op kinderleeftijd ook de groei­schijf bevindt. Ook komen ze voor op platte botten van schoudergordel en bekken en op wervels. Osteochondromen zijn tamelijk grillig van vorm en variëren van een van het gewricht af ge­richte puntige osteochondroom tot een brede gezwel­ach­tige ver­vor­ming. Iemand met HME-MO heeft veelal tientallen osteochondromen.

Gevolgen HME-MO

HME-MO kan groeistoornissen veroorzaken, o.a. in onderarmen, scheefstand van vingers, voeten, knieën, etc. Volwassenen met HME-MO hebben een kans van gemiddeld 5% op kwaadaardige ontaarding van een osteochondroom in een chondrosarcoom, vooral in schoudergordel en bekken. Druk die door osteochondromen op naburige weefsel wordt uitgeoefend kan verschillende problemen veroorzaken, zoals pijnklachten en bewegingsproblemen, gevoelloosheid en/of uitvalsverschijnselen. Vaak komt een te steil bekken voor waardoor bij vrouwen problemen bij de bevalling kunnen ontstaan en er een keizersnede uitgevoerd moet worden.

Behandeling

Het is niet mogelijk alle osteochondromen te verwijderen, maar bij bewegingsproblemen, pijn, zenuwbeknelling en vergroeiingen kan er operatief worden ingegrepen. Als het osteochondroom tijdens de groei nog te dicht bij de groeischijf ligt, wordt een operatie vaak uitgesteld vanwege het risico van beschadiging van deze groeischijf waardoor groeistoor­nis­sen kunnen ont­staan. Groei van het osteochondromen op volwassen leef­tijd kan een indicatie zijn voor verwij­de­ring in verband met mogelijke kwaad­aar­dig­heid. Pijn kan ook bestreden worden door middel van medicijnen of door begeleiding vanuit een polikliniek voor pijnbestrijding. In sommige gevallen bieden therapieën in de vorm van massage, oefentherapie, revalidatiebehandeling etc. uitkomst.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-13 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:28

he! hier heb ik niet zo lang geleden ook een topic over gemaakt :P

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: Hme Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 00:15

Ik ga ff kijken

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:35


Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:03

Per toeval gezien dat deze ziekte hier ter sprake komt. Ik heb ten gevolge daarvan 20 ingrepen moeten ondergaan. En nu met 54 jaar is het zeer pijnlijk.
Nu indien iemand wat wilt weten dan vraagt die maar. Paardrijden gaat overigens uitstekend

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: Hme Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 01:05

Ook ik kon prima paardrijden, waar men wel heel verbaast over is gezien de plek waar 2 weken terug een Osteochondroom is weggehaald.
Wat en waar is het pijnlijk?

boef85
Berichten: 101
Geregistreerd: 27-09-09
Woonplaats: Midden in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:35

Hoi allemaall .
Hier nog iemand met hme mo , inmiddels niet meer in de paarden . Mis het wel hoor .

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: Hme Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 01:02

Vandaag weer geopereerd nu aan mijn schouder.
Welkom boef 85