Paardje inrijden voor aangepast rijden, bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

Paardje inrijden voor aangepast rijden, bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:11

Hallo,

Op mijn werk hebben we een jonge Tinkermerrie die vier jaar is geworden en voldoende lijkt te zijn uitgegroeid om te kunnen worden ingereden. Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:

* Zijn er zaken waar je op kunt letten bij het inrijden van een paard, júist voor aangepast rijden? Het is een paardje met een heel open, nieuwsgierig en ontvankelijk karakter. Ik kan me voorstellen dat ze dat veel schriktraining bijvoorbeeld goed zou zijn, en verder..?

* Mijn werkgeefster zou graag willen dat ze bitloos wordt gereden, omdat dit haar vriendelijker lijkt. Heeft iemand ervaring met aangepast én bitloos rijden die dit wil delen? En heeft iemand ervaring met bitloos ínrijden?

Chaos

Re: Paardje inrijden voor aangepast rijden, bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:14

In welke zin aangepast rijden???
Wat voor ruiter(s) gaan er op den duur mee aan de slag?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:26

Als je het paard alles vanaf de grond leert met een halster/kaptoom/bitloos hoofdstel raakt hij alleen maar in de war als je bij het inrijden een bit in doet.
Imo zijn er meer redenen vóór bitloos inrijden dan tegen :)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:32

@chaos: Het gaat om volwassenen met een autisme spectrum stoornis, met een vrij afwisselend functioneringsniveau. De mensen zullen er vooral vanaf de grond mee werken, maar ook rustig rondstappen zou fijn zijn wanneer mensen wat angstig reageren of onverwachte dingen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:39

Als je geen ervaring hebt met Bitloos inrijden vooral niet zelf gaan proberen...

Op mijn vorige stage hadden wij ook een jong paard wat eigenlijk een ongelukje is geweest bij een aankoop van een Fjorden merrie. Paard is toen naar een opfok gegaan en naar 3 jaar is het naar een bedrijf waar ze paarden inrijden. Die mensen hebben toen ook gezorgt dat het paard heel erg mak was, en dat er mensen met een beperking op kunnen rijden... Zowel met als zonder bit.
Toen het paard terug naar de manege kwam zijn er mensen op gaan rijden zonder beperking die afentoe wat 'rare' dingen deden zodat het paard daar aan kon 'wennen'.
En nu loopt hij braaf zijn rondjes in de bak.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:47

@klimop: op het moment heeft ze één keer een bitje in gehad, om te ervaren hoe het voelt, verder doen we alles vooralsnog met een halster (wandelen, grondwerk, enz.) Ik begrijp dat, stel dat ze ingereden wordt met bit, ze daar eerst aan moet wennen :j
Het punt is dat ik zelf 0,0 ervaring heb met bitloos rijden en ik me afvraag of je dezelfde hulpen mee kunt geven als wanneer je ze met bit in zou rijden. Puur uit onervarenheid, hoor :o
Wanneer er door een cliënt op gereden wordt, zou het dan ook handig zijn om bitloos op te tomen, of is het dan verstandiger een halster over het hoofdstel om te doen?

(Met dat ik dit allemaal schrijf besef ik me hoe weinig ik ervan weet, ik denk dat ik ook maar eens even wat rond ga kijken bij mensen die aangepast rijden aanbieden)

@fresley, bedankt voor de tips.
Inrijden wil ik laten uitbesteden door iemand die hier ervaring mee heeft: de vrouw die mijn eigen paard heeft doorgereden werkt heel gemoedelijk en vanuit het leertempo van het paard. Dit lijkt me een heel mooie manier :j
Ik kan haar vragen of zij ervaring heeft met bitloos.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:54

Je kunt toch gewone beide doen :?
Het maakt voor het paard weinig uit en als hij met beide bekent is dan zit je altijd goed.

Ik rij inprincipe in het begin op een kaptoom of met teugels aan een lage neusriem maar wel al met het bit eraan. Na een paar weken schakel ik over naar het bit (als de eerste zithulpen goed door gaan komen).
Als je het daarna af blijft wisselen dan leert hij met beide goed omgaan.
Ik had bijv ook een paard waar ik in de bak met en buiten zonder bit mee reed. Gewoon direct vanaf het begin zo gedaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:55

fresley, die snap ik niet.
Waarom niet zelf gaan proberen?
Beest weet niet beter dan dat ze dan bitloos gereden wordt, dus ik zie niet in wat het probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:09

moonfish13 schreef:
fresley, die snap ik niet.
Waarom niet zelf gaan proberen?
Beest weet niet beter dan dat ze dan bitloos gereden wordt, dus ik zie niet in wat het probleem is.

Aanleren is makkelijker als afleren. Als TS geen ervaring heeft met bitloos rijden zou ik niet zelf gaan proberen om een paard bitloos in te rijden. Oke, er zit geen bit in zijn mond.. Maar dan nog, ik zou voor z'n soort manege/bedrijf niet zelf gaan proberen, maar het gewoon in 1x goed doen en ook zeker voor het werk wat het paard straks moet gaan doen.
Maar dat is mijn mening, iedereen mag daar anders over denken :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:11

Dat is simpel, als je geen ervaring hebt moet je sowieso niet aan een onbeleerd paard gaan prutsen, tenzij intensieve begeleiding.
Bit of bitloos maakt echt geen zak uit, zelf wel eens bitloos gereden?

Ik heb drie paarden bitloos gereden en een een hoofdstel geleend.
Beleerd paard sprongen ze zo een parcours mee rond de eerste keer bitloos binnen een kwartier.
De andere drie zelf ging prima, erom hangen en gaan.
Dus dat is het verschil niet, enige is dat je het juiste systeem moet hebben voor het paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:53

Ik zou voldoende tijd nemen om de dingen te leren die van belang zijn voor je lessen. Schriktraining dus, om kunnen gaan met van alles en nog wat op hun rug, rond hun benen etc. Goed stilstaan bij het opstappen. Verder geloof ik niet dat er veel specifieks aan te pas komt. Over bitloos zou ik me ook echt niet druk maken, zoveel maakt het echt niet uit. Als je uitgaat van rustig, vriendelijk contact kun je niet zo ver fout gaan. De hulpen zijn gewoon hetzelfde.

Ik zou alleen als je iets nieuws introduceert, dat niet meteen bij een ruiter met een beperking doen :) Maar verder?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:01

Leuk dit topic! Ik ben afgelopen week begonnen met eem haflinger ruin beleren voor het aangepast paardrijden :).
Als ik op mijn laptop online kom zal ik uitgebreidee reageren.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:42

Oke, nu een langere reactie.

Wij zijn in het begin vooral bezig met inrijden, zoals dat bij de meeste paarden gebeurd.
Waar wij wel veel op letten is dat hij vanaf het begint leert lopen met en zonder begeleider (veel lessen bij ons is met vrijwilliger naast de pony).
Op de dagen dat hij vrij is, en we dus niet gaan rijden, zijn we bezig met schriktraining door hem kennis te laten maken met pionnen, ringen, balken, drukke mensen etc.
Ook nemen we hem regelmatig mee voor een wandeling aan de hand samen met één van onze bomproof pony's.

Je kan heel veel dingen doen om een jonge pony te leren rijden voor aangepast paardrijden, maar uiteindelijk zal het echt in de pony moeten zitten om geschikt te zijn voor het werk.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:47

Supertips +:)+

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:52

Ik rijd zelf bitloos en heb mijn paarden ook zelf ingereden. Het ene paard rijdt ik met bit en het andere zonder. De keuze voor bit of bitloos hangt geheel van het paard af bij mij. Tevens hoeft bitloos niet vriendelijker te zijn dan met bit, dit hang af van welke optoming je gebruikt en vooral hoe ermee omgegaan wordt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:57

ik denk dat je voordat je een persoon met een beperking op dit paard zet, dat je dan eerst zelf lekker moet gaan zitten wiebelen en scheef hangen. zodat ie daar helemaal aan kan wennen, dan weet je ook of dat ie dat accepteert of niet.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 21:58

@Akhal_teke: Waar laat je die keuze voor met of zonder bit met name van afhangen? Temperament van het paard, of..?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:01

Ps. Het is beter hiervoor een ervaren paard te gebruiken met wat levens- rijervaring achter de rug, waarom heb je voor zo'n jong/onervaren dier gekozen? Je wilt mensen laten rondstappen die angstig zijn en onverwachte dingen doen -> niet bepaald een goed combinatie met een onervaren paard.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 26-02-13 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:02

Muds schreef:
@Akhal_teke: Waar laat je die keuze voor met of zonder bit met name van afhangen? Temperament van het paard, of..?

Nee, voornamelijk de gevoeligheid van het paard. Een temperamentvol paard kan zelfs met een nekrope gereden worden. Vaak juist beter dan zo'n "dooie pier" :D .

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:09

Een vriendin van mij heeft een therapiestal en we hebben de afgelopen jaren paarden ingereden en aangekocht voor de therapielessen. Een paar tips:

* inrijden met en zonder bit. Heel veel paarden blijken achteraf toch niet geschikt te zijn en moeten worden verkocht. Als je dan alleen bitloos hebt ingereden, heb of jij, of het paard een probleem. De groep potentiele kopers wordt erg klein als je "bitloos" verkoopt, en de verkoop van paarden is al niet meer wat het was. Of iemand die het niet kent koopt het dier en douwt er gewoon een bit in. Beleerd als beide, en je hebt geen probleem met een eventuele verkoop.

Vergis je niet, het geschikt zijn of niet heeft niet eens zoveel met training te maken, heel veel met karakter. Juist alle tinkers (4 stuks in de afgelopen 2 jaar) zijn weer gegaan, niet geschikt. Dat zegt niks over jullie tinker natuurlijk :D Maar toch wilde ik het even melden.

* na het gewoon inrijden véél gekke dingen doen. In het zadel idioot doen, maar ook schriktraining, zoals hier al vermeld werd. Paard moet uiteindelijk natuurlijk bomproof zijn.
Vergeet niet om ook gewoon scheef te hangen in het zadel, er bijna naast etc. Paard moet leren dat druk/het gewicht aan 1 kant helemaal niet eng is, geen reden om te vluchten. Hier op werden ook 2 paarden "afkekeurd" voor onze stal, die bleven maar vluchten, hoeveel je er ook mee oefende.

Een paard waar echt veel mee geoefend wordt, heeft op een gegeven moment een "afstandbediening": de stem van de trainer. Meer dan bij een hobby of sportpaard van zomaar iemand. Heel makkelijk op het moment dat het fout dreigt te gaan.

Verder sluit ik me bij Mjetterd aan.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:00

Afbeelding

Een foto van de schriktraining kwam ik toevallig vandaag tegen

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:08

Tof :D

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:24

Ik zou ook voor een ervaren paard gaan. Ik zeg niet dat de tinker waarmee jij bezig wil niet geschikt is, maar de kans dat het fout gaat is aanwezig.
Ik advisier echt om een ervaren paard aan te schaffen die het allemaal al kent, de de pubertijd al heeft gehad enz. Vooral omdat je aangeeft met angstige ruiters te werken lijkt het me verstandig.
Je mag me een pb sturen, ik heb hier persoonlijk ervaring mee, iets wat ik niet openbaar op bokt ga zetten.