hypermobiel in benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valeryshogun

hypermobiel in benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 08:34

ik ben erg hypermobiel in mijn benen. de artsen kunnen er niks aan doen alleen me boven benen breken. ik mag eingenlijk niet hardlopen, paardrijden , fietsen , voetballen enz omdat ik mijn benen teveel over strek me spieren zijn ook te lang in mijn benen. kan mijn benen ook niet heel stil houden tijdens het rijden iemand tips ?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:49

ik heb zelf HMS (HyperMobiliteitSyndroom) door heel mn lichaam.
net als jij te hypermobiel ( het zit in mn enkels, knieeen, bekken, heupen,rug,schouders,nek,pols en vingers )

Het klopt dat artsen er niets aan kunnen doen. Heb je hier begeleiding bij en therapie?
Ik heb elke week therapie om spiergroepen te trainen om sterker te worden.
Maar ook om mn grenzen te leren kennen en om te gaan met de HMS.

Voor mij is paardrijden een van de vele dingen welke ik niet meer kan/mag doen.
Maar een van de vele dingen die ik weiger op te geven. Ik doe het minder vaak en veel minder lang, maar af en toe kruip ik er toch op. Met braces om mn enkels en een bekkenband om houd ik mn lichaam bij elkaar.

Wellicht kan je contact opnemen met maneges waarbij gehandicapten rijden.
zij zijn bekend met diverse hulpmiddelen die het paardrijden makkelijker maken, ik weet niet zo welke hulpmiddelen je nodig zou hebben, maar wellicht kunnen zij helpen. Misschien is het ook mogelijk om een klittenband constructie aan het zadel aan te brengen en aan je rijbroek, zodat je benen niet kunnen klapperen bijvoorbeeld, ik weet niet of zoiets mogelijk of veilig is, maar het is een idee.

Geef zeker niet op, blijf in beweging en blijf trainen, hardlopen is zwaar, ook voor een gezond lichaam.
je kan bijvoorbeeld gaan zwemmen, je lichaam draagt dan geen gewicht, ik heb een electrische fiets, zo beweeg ik toch en kan zelf aangeven hoeveel ondersteuning ik nodig heb, maar ik fiets toch!

laat je niet teveel mee sleuren in wat je allemaal niet meer mag of niet meer kan.
probeer in te zien wat je nog wel kan, of hoe je wel kan bereiken te doen wat je wilt doen, al is het dus minder vaak of minder lang. Met hulp van anderen of hulp van hulpmiddelen.
Accepteer de concequenties als je iets wel doet, je zal erna of ervoor misschien moeten rusten of het kan achteraf pijn doen, soms is het het waard om het gewoon te doen, maar soms zal je inderdaad iets moeten laten en dat accepteren.

( zo heb ik mn paardenliefde kunnen geven aan mn shetlander, mennen, wandelen, fietsen, poetsen, lange lijnen.... heerlijk. En af en toe klim ik op het paard van mn vriendin, al is het maar een kwartiertje )