Zijn er nog meer volwassenen met adhd die paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mary1971

Zijn er nog meer volwassenen met adhd die paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 10:10

Zoals de titel al zegt, zijn er nog meer volwassenen die paardrijden en zo ja hoe ervaren jullie dit?

Ik heb zelf recentelijk het rijden weer opgepakt ( en dubbel zo hard besmet met het "virus" :):) ) en ik merk dat als ik heerlijk buiten op het paardje ben er enorm rustig van in m'n hoofd word.
Ik heb nog niet zo heel lang medicatie hiervoor maar vraag me af of het niet gewoon beter is om elke dag te rijden i.p.v. elke dag medicatie...

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:39

bij mij rijd ook een moeder met ADHD en vele kindere die mij rijden hebben het ook (en andere beperkingen). je merkt gewoon dat ze veel rustiger worden, want zoals jij doet doen de paarden ook ;) en dat is ook echt zo, ik heb voornamelijk Arabische Volbloeden en die voelen alles precies aan :j

van paarden wordt iedereen toch rustig, kom je tot rust enz _/-\o_

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:40

Ja, die zijn er (moi) en ik snap niet helemaal wat je bedoelt met hoe ervaren we dit. Voor mij is dit gewoon, ik ben niet anders, al 45 jaar niet. Met elke dag rijden red ik het niet hoewel het me wel een fijne ontspanning geeft.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 08:39

mrie schreef:
Ja, die zijn er (moi) en ik snap niet helemaal wat je bedoelt met hoe ervaren we dit. Voor mij is dit gewoon, ik ben niet anders, al 45 jaar niet. Met elke dag rijden red ik het niet hoewel het me wel een fijne ontspanning geeft.

Wat ik bedoel met "hoe ervaren jullie dit" is, geeft het jullie ook rust in je hoofd? Of geeft het totaal geen verschil, met of zonder medicatie? Ik merk namelijk bij mezelf dat ik op de dagen dat ik bij de paarden ben af kan met minder medicatie. En wat voor de 1 gewoon is kan voor de ander heel anders uit pakken toch ;)

mrie

Re: Zijn er nog meer volwassenen met adhd die paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:53

Ja, dat is zo. In heb altijd medicatie gehad die één keer per dag doorlopend genomen moest worden en die een bloedspiegel opbouwde. Ik kan je dus niets vertellen over meer of minder medicatie op dagen dat je je via de paarden goed hebt kunnen ontspannen.
Wat ik wel weet is dat ik er heerlijk rustig van wordt en dat dat fijn is, maar ik kan me zo voorstellen dat dat voor iedereen min of meer hetzelfde is.
Op dit moment heb ik geen medicatie en dat verschil merk ik wel heel goed. Het rijden doet me meer goed dan anders, maar er is ook een risico. Als ik trubbeliger ben dan wordt paard dat ook, echt ontspannen wordt dan meteen een stuk moeilijker. Als ik echt druk in de kop ben dan ga ik niet rijden of poetsen of wat dan ook waar ik mijn geduld bij kan verliezen. Soms is een wortel brengen het hoogst haalbare. Ach ja we leven er maar mee.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:56

Ik heb de andere vorm ADD

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:00

Volgens de psych is mijn vorm wat a-typisch. Maar zitten zoveel tinten tussen normaal en manisch depressief. Echt niet alle nuances hebben een naam. Het gaat er ook niet om hoe het heet. Het gaat er om dat je er mee kunt leven.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 09:28

lrtj_ schreef:

Dus geen concentratie probleem dan toch? Of vergis ik me?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:30

Mary1971 schreef:
lrtj_ schreef:

Volgens mij is het verschillend.. het zijn een paar vormen van ADD

Ik heb wel concentratie probleem ADD

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 09:31

mrie schreef:
Ja, dat is zo. In heb altijd medicatie gehad die één keer per dag doorlopend genomen moest worden en die een bloedspiegel opbouwde. Ik kan je dus niets vertellen over meer of minder medicatie op dagen dat je je via de paarden goed hebt kunnen ontspannen.
Wat ik wel weet is dat ik er heerlijk rustig van wordt en dat dat fijn is, maar ik kan me zo voorstellen dat dat voor iedereen min of meer hetzelfde is.
Op dit moment heb ik geen medicatie en dat verschil merk ik wel heel goed. Het rijden doet me meer goed dan anders, maar er is ook een risico. Als ik trubbeliger ben dan wordt paard dat ook, echt ontspannen wordt dan meteen een stuk moeilijker. Als ik echt druk in de kop ben dan ga ik niet rijden of poetsen of wat dan ook waar ik mijn geduld bij kan verliezen. Soms is een wortel brengen het hoogst haalbare. Ach ja we leven er maar mee.

Doe je goed! Die ervaring heb ik gelukkig nog niet gehad.
Is er een bepaalde reden dat je gestopt bent met je medicatie?

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 09:33

@_nvds Heb je ook concentratie problemen tijdens het rijden, bv met een proefje?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:11

Mary1971 schreef:
lrtj_ schreef:

ADD is een concentratie stoornis/het is heel druk in mijn hoofd.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:13

ik heb ook ADHD rijdt elke dag paard, maar ook ik red het niet zonder medicatie helaas.

wel wordt ik er rustig van en op stal ben ik ook rustig

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:15

Mary1971 schreef:
Is er een bepaalde reden dat je gestopt bent met je medicatie?

Ja helaas wel. Mijn leverwaarden werden steeds slechter. Uit een echo bleek dat mijn lever aan het vervetten was. De oorzaak daarvan kon ik de medicatie (depakine) zitten of kon veroorzaakt worden door overgewicht (of allebei). Dat overgewicht werd veroorzaakt door.. Jawel de medicatie.
Kortom daar moest wat aan gebeuren. Afgekickt, wat een drama, en afgevallen. Dat afvallen was dan weer makkelijker nu ik geen depakine meer gebruik. (-15 *\%/* )
Samen met de Psych ga ik wel weer op zoek naar andere medicatie, maar ik wilde niet overstappen van het een op het ander omdat ik dan niet meer goed kon onderscheiden wat afkick, bijverschijnsel oud, bijwerking nieuw, effecten oud en nieuw zijn. Het is toch al zo'n rollercoaster en als dan ook nog eens van alles door elkaar gaat dan snap ik helemaal van voren niet meer wat er van achteren in me opgestaan is.
Nu bijna zo ver dat ik aan iets nieuws kan denken. En dat is maar goed ook. Ik ben nogal impulsief nu. Dat heb ik dus lange tijd niet meer ervaren. Ik was bijna vergeten hoe dat ookeensweereens is. Dit kan dus echt niet. De mensen schrikken er van en ik schaam me dood.
Ik zie er tegen op meerdere malen per dag en op tijd medicatie te gaan nemen. Hoe doen anderen dat? Went dat? En hoe zorg je dat je het niet vergeet?

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:16

garnaaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:15

ik heb ook adhd, en ben al jaren zonder medicatie, ik rij inderdaad wel elke dag, en ik merk het wel als ik een dag of 2 niet gereden heb dan ben ik veel opvliegender en veel onrustiger dan als ik elke dag rij. ik heb ook wel een job waar ik mijn energie in kwijt geraak, dit helpt natuurlijk ook wel.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:37

ik ken zat volwassenen die rijden;) ook 1 op de camping met adhd

er is hier op de manege zelfs iemand die blind is en wel rijd

det lijk me mogelijk!

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:25

Ik heb ook ADHD en dat is vorig jaar ter sprake gekomen. Ik ben 28. Ik rijd ook gewoon. Ik ben altijd erg druk in mijn hoofd en merk dat als ik met paarden bezig ben dat dat erg ontspand in mijn hoofd. Word er dus idd ook rustig van :).
Ik slik overigens geen medicatie, wel meerdere geprobeerd, maar reageerde daar totaal verkeerd op.

epic_gram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:07

Ik ken iemand, welliswaar met ADD en geen ADHD.
Voor haar is het hele gedoe van paardrijden een rust. Maar ook chaotisch om zich aan afspraken te houden etcetera.

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:23

ik heb ook adhd en gebruik ook geen medicijnen en als ik bij mijn paard ben voel ik me ook rustiger behalve met wedstrijden dan ben ik zo druk als het maar kan, als er ook maar iets fout gaat dan ontplof ik bijna
afspraken enzo ben ik ook niet goed in moet alles opschrijven en gelukkig helpt mijn moeder me heel erg met afspraken

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:27

jup ik heb adhd verschijnselen en ik merk bij de paarden ben ik mezelf is iets dat me ontspan

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:56

afspraken onthoud ik juist wel. Ik schrijf echt niks op, mijn agenda zit in mijn hoofd, was al zo op de middelbare school, ik schreef het huiswerk zelfs niet eens op.
Wel heb ik idd ook er last van als iets echt niet lukt dat ik ontplof.
Paarden doen mij idd ook goed, maar heb dit zeker ook met honden.

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:57

paarden geven je rust he

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:08

klopt, maar honden bij mij ook

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 08:57

Wat herkenbaar allemaal, behalve dat ik dan wel alles moet opschrijven en dan ook nog in m'n mobiel want ik vergeet werkelijk alles, ondanks de medicatie :+