Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:16

Ik moest bijna huilen van de foto met de shet en haar overleden man, wat ben ik toch ook emo :o

Mijn eerste gedacht was: til haar er op, op de één of andere manier :D


En asjeblieft, maak foto's. Wie weet kan ik mams nog eens overtuigen om met Daisy te rijden :D

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:18

In mijn les rijden twee 'bejaarden'. De oudste is 78 en stapt op met een krukje en krijgt op slechte dagen een 'kontje' erbij, hij rijdt op een Fries. De ander is ergens in de 60 en rijdt op een KWPN'er die bang is voor krukjes, zij steekt dus een been naar achteren en wordt er zodoende 'opgeslingerd'. :)
Afstappen doen ze allebei wel gewoon zelfstandig, maar beiden hebben wel jarenlange ervaring met rijden.

Ik ben zelf een 'tikje' beperkt en op slechte dagen stap ik af door me eerst zijdelings op het paard zien te krijgen en me dan in de armen van een sterk iemand (meestal dus mijn man) naast het paard te laten glijden. Vanaf een Haf van 1,48 is dat prima te doen (paard dat ik doorgaans rijd is wat groter, ergens in de 1,60 denk ik, gelukkig is mijn man lang, zeg maar :+).

Als je de hulp inroept van een lift voor gehandicapten/revalidanten zit je nog steeds met de spreiding, zo'n tillift trekt je benen behoorlijk uit elkaar. Wel hebben ze op die plekken vaak een 'opstapperron', waartussen je je pony dan kan zetten waardoor je aan beide zijden hulp hebt en iemand die nog vrij mobiel is vrij makkelijk op kan stappen.
Maar ik betwijfel of de organisatie waar ik jarenlang heb geholpen particulieren zomaar toe zou laten en of andere organisaties het wel zouden doen.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:20

Zou je dat nou wel doen, zou je dat nou wel doen... Kom zeg, de lieve dame is niet voor niets op een leeftijd geraakt waarop ze prima haar eigen keuzes kan maken.
Groot gelijk, het is toch ook gewoon nu of nooit als je 90 bent!!
Heel erg stoer dat ze te paard wil en heel gaaf dat jij haar gaat helpen.

Inderdaad, goed op de hoogte stellen van de risico's, voor haar overweging én zodat jij er geen gedoe mee krijgt als er toch iets mis gaat.

Opstappen vanaf iets hoogs. Een opstaphulp, keukentrap, bank. Iets dat goed stevig staat en hoog genoeg is.
Misschien is er in de buurt een muurtje waar ze makkelijk op kan komen waarnaast je paard goed stil kan staan.
Als het hulpoppervlak breed genoeg is kan je er ook via diezelfde weg weer af, dan is de afsprong ook niet zo hoog meer.

Sterke mannen aan weerszijden die haar kunnen ondersteunen als het te wiebelig wordt.

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:35

Het zijn niet alleen de botjes, ook de spieren.
In dit geval ben ik absoluut niet eens met MirReRe dat het overdreven waarschuwingen zijn...

TS, goed dat je er van tevoren goed over nadenkt - het is natuurlijk een hartewens en life is short maar juist bij dit soort 'moves' zou ik heel voorzichtig zijn. Voor ons vanzelfsprekend om 'even' op een breed paard te gaan zitten, en het zal alleen zitten en een paar pasjes stappen zijn, feit blijft dat ongetraind dit een onnatuurlijke houding voor een mens is.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:47

heb je niet een voltigesingel ofzo ? die je erop kan doen ?

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:50

Ik zeg toch niet dat de waarschuwingen overdreven zijn? waar zeg ik dat?
Ik zeg juist "Inderdaad goed op de hoogte stellen van de risico's"!!!! Of heb ik dat niet geschreven?

Maar ik vind wel dat ze het doen moet als ze dat wil. En ik vind dat we niet moeten proberen haar om te praten om het niet te doen, maar moeten helpen om het zo veilig mogelijk te doen. Now or never!

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:53

Een voltigesingel is een heel goed tip!
Op mijn vrijwilligerswerk op een manege voor gehandicapten begeleid ik een ruitertje die wiebelig is en niet goed in een zadel kan zitten. Hij heft een dekje met voltigesingel.
Hij kan zich dan aan de singel vasthouden, en de begeleiders kunnen naast de ruiter lopen met één hand aan de handgreep, dan ligt je arm vanzelf over het been van de ruiter wat meer stabiliteit geeft, en je voelt dan heel snel aan of de ruiter gaat wiebelen.

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:55

Hier in de buurt hebben we een oude man (boven de 80 jaar) die zijn KWPN-er altijd in een slootje zet en dan wordt hij erop geholpen. Wellicht een idee? Hij kan er wel zelf af.

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:06

@MiReRe: ik wilde je niet beledigen, had je misschien verkeerd begrepen.

TS, misschien slim om de fysiotherapeut van het rusthuis (met goedkeuring van mevrouw) om raad te vragen?

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:11

Tof idee! Ik zou vooral zorgen voor een flinke verhoging en ik denk dat je oma er dan vrij eenvoudig opduwd. Als je haar meer steun wilt geven zou ik toch voor een wn zadel gaan, kan ze zich vasthouden aan de knop en door de beugels heeft ze veel meer grip. Ze zal vast een stukje willen stappen als ze eenmaal zit en dan is een bbp toch wel erg wiebelig.

Go granny! Wel fotos maken hoor van je stoere oma!

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:13

Wil je wel een foto maken :D

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:17

Ik zou gaan voor een voltigesingel inderdaad, heeft ze in ieder geval iets om zich aan vast te houden, en blijft ze nergens aan hangen met afstappen.
Verder een goede stevige kruk.
En assisentie.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:18

Mijn moeder van 71 is deze zomer ook voor het eerst op een paard gaan zitten. (mijn superbrave ruin)
Met een westernzadel zodat ze zich goed kon vasthouden.

Opstappen deed ze vanaf een flinke stoel, mijn ruin is gewend dat iemand via een opstapje opstapt. Eraf dat was eerder lastig, want op die leeftijd een been achter over het boogje van het zadel krijgen ging moeizaam. Dus been voor erover en dan in mijn armen naar beneden laten glijden. Wel heel goed uitkijken dat ze niet aan de knop blijft hangen dan.

Hier mijn moeder te paard. Zonder cap was natuurlijk erg dom, heb er helemaal niet bij stilgestaan.
http://www.youtube.com/watch?v=VnaQsLHQlY8

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:36

swartbeessie schreef:
@MiReRe: ik wilde je niet beledigen, had je misschien verkeerd begrepen.

TS, misschien slim om de fysiotherapeut van het rusthuis (met goedkeuring van mevrouw) om raad te vragen?



Oke! :(:) misschien reageerde ik ook wel feller terug dan nodig. Y;(

swartbeessie

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:40

Geen probleem, is soms lastig met alleen tekst :(:)

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:44

*D

Nou maar hopen dat die dame snel ter paard komt.
Nog één tip:
Vergeet de camera niet!!

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:41

Ik heb hier een trapje ter beschikking dat ik kan gebruiken (speciaal om op paarden te stappen) en een stevig muurtje. Het muurtje is wel wat lager.
Dus ik denk dan toch het trapje te gebruiken. Dan kan ik paardlief ook gewoon in de piste plaatsen wat het toch ook al veiliger maakt. Zoals ik enkele post geleden ook al zei : mijn hafje is het gewoon dat iemand op een trapje of muurtje staat om op te stappen :)

Camera gaat sowieso mee! Zowel om mijn vriend's oma te paard te trekken, als in de sulky ;)

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:32

Wauw, super dat ze dat nog wil! Respect voor haar hoor!
Goed van je dat je er zo goed over nadenkt. Alle tips zijn volgens mij al gegeven.

Ik wens jullie veel plezier en veilige meters!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:32

wanneer moet het gaan gebeuren???
Of heb ik daar overheen gelezen :o

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:20

Het 1st volgende DROGE weekend ;) Dan kan ik ook nog eventjes vooraf mijn hafje's manen en staart wassen.. want die zien er niet uit..

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:24

Ooh wat leuk, ben echt benieuwd zeg!
Echt wel stoer! 8-) Hoop dat het allemaal goed verloopt, en dat je haar een leuke dag kunt bezorgen! +:)+

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:32

quartel schreef:
oh wauw....die foto had ik al eens zien staan ja <3 <3

Ik zou haast komen om te helpen tillen
Zou toch geweldig zijn als het zou gaan lukken :j


Wauw ja idd, je neemt een risico, maar toch wel heel mooi als zoiemand, die blijkbaar ook echt wel van paarden houd nog heeft paardgereden... :j

Maar iedereen zegt al; een krukje (of een bankje) maar je zou eventueel ook nog de linkerbeugel dan heel (of gewoon een stukje...?) langer kunnen maken, maarja, dan moet zo'n oude dame alsnog haar been behoorlijk hoog optillen. Maar als je zegt dat ze nog behoorlijk mobiel is en je assistentie hebt, zou het mischien zonder krukje kunnen...;)

Heel veel succes!!!

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:39

Ik zou het niet met een pad doen, je hebt geen steun aan de beugels en je glijdt er zo makkelijk vanaf.
Heb je geen normaal vzh zadel? Die heeft geen knop en je hebt toch steun.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:49

Steffie2012 schreef:
Fijn dat je de wens van de oma van je vriend in vervulling wil laten gaan, maar ik zou het echt niet proberen. Een 90-jarige in de spreidstand zetten is vragen om het breken van de heupen, zeker op die leeftijd zijn de botten erg broos. n.


Ook mijn reactie. Ik zou het ook niet aandurven. Als mevrouw getraind ruiter zou zijn, dan zou het prima kunnen.
Maar iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten en dan op deze leeftijd in spreidstand op een paard; dat is vragen om problemen met botten, banden en spieren.

Ik zou de haflinger voor de koets zetten en lekker een stukje gaan rijden met de koets. Veel veiliger idee.

Maar veel plezier en was ze (hafjes worden zo ongelooflijk graag heel vies :j ).

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Hoe 90 jarige op Haflinger krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:55

Ik zou kiezen voor een westernzadel en dan wel de voeten in de beugels. Misschien is het ook wel slim om de beugels iets te kort te maken, ik denk dat dat voor de spieren aan de binnenkant van de benen prettiger is.