Wat kan een paard/dier betekenen voor iemand met autisme?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanderark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 12:11

Hallo allemaal,

Voor mijn studie wil ik een onderzoek doen naar:

De paardenjongen is een mooie bron

Heeft iemand misschien verder nog informatie/ ervaringen of een leuke tip voor mij?

Alvast bedankt.

Groetjes Marjolein

Anoniem

Re: Wat kan een paard/dier betekenen voor iemand met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:16

Zoek is op Equitherapie :)

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:16

Mijn broer heeft Klassiek autisme, ADHD en een zware achterstand. Hij is niet heel geinteresseerd in paarden, maar als het moet doet hij er wel wat voor. Zo werkt mijn vader op een stoeterij met Friese paarden, en in de vakantie's helpt hij er maar al te graag een handje mee. Ook heeft hij op vakantie voor het eerst op een paard gezeten, we liepen van de bak terug naar de stallen en toen heeft hij er op gezeten. Hij heeft me die dag volgens mij wel 20x bedankt en gezegd dat hij het heel leuk vond!
Dus ja, ik denk wel degelijk dat een paard iets kan betekenen voor iemand met autisme.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:17

Paarden zijn voor mij een uitlaatklep en tevens een spiegel van mijn eigen gedrag. Ik vind het soms moeilijk om in te schatten hoe iemand iets bedoeld en reageer dan te heftig zonder het zelf door te hebben.
Mijn paarden spiegelen alles keihard terug dus je zou kunnen zeggen dat als zij heel dwars zijn, ik dat ook ben en zelf veroorzaak. Ze zijn daarom confronterend en dat maakt me weleens erg kwaad, maar uiteindelijk hebben ze altijd gelijk. Ze laten me alleen de waarheid zien, geen vooroordelen etc.

Geen betere therapie om jezelf te leren kennen dan paarden.

Ze helpen mij in feite om mezelf te leren kennen en die emoties een beetje te beheersen.

(licht autisme, nauwelijks te merken maar bijv. moeite in drukke en onduidelijke situaties)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:38

Je zou ook KNGF kunnen proberen te bellen of mailen oid. Wij hebben een paar jaar terug een puppy van hun opgevoed en die is één van de eerste autisme-geleide honden van Nederland geworden. We zijn één keer wezen kijken bij het gezin waar hij nu zit, maar verder niet meer dus weet er zelf ook weinig van af. Maar dat jongetje waar hij bij zit schijnt helemaal veranderd te zijn, veel opener en hij wilt nu veel meer dingen doen. Er is wel een keer een tv programma over geweest op SBS (denk ik), met 'onze' puppy en dat jongetje, maar weet zo één twee drie niet meer hoe dat heette (en of het nog terug te vinden is).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:41

Mijn dochters hebben autisme,de oudste schiet helaas nog steeds snel in de paniek.De jongste niet, die is echt trots als ze iets voor elkaar heeft gekregen. vorige week klom ze op de jonge haf, er had nooit eerder iemand op gezeten. Maar als ze iets nieuws moet doen vind ze het eng en moet ik heel veel met haar praten om haar over te halen het toch te doen.Je ziet dat ze hun emoties aan de paarden kwijt kunnen, vooral als ze een zoen geven zoals mijn paard dat doet zijn ze helemaal gelukig.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:03

Ik heb een lange tijd gewerkt op een manege voor fysiek en mentaal gehandicapte mensen. Ik was de vaste naastloper van een 40 jarige man met een zware vorm van autisme, niemand kon 'm aanraken en hij had al 30 jaar geen woord gezegd. Iedere week brachten zijn ouders hem naar de manege, waar hij een uurtje ging stappen op z'n vaste Fjord en ik liep naast 'm.
Een jaar lang heb ik tegen 'm gebabbeld, gewoon, over wat ik om me heen zag en hoe leuk ik het vond om naast 'm te lopen. Na dat jaar begon hij opeens z'n paardje te aaien als ik dat ook deed! Dat was een fantastische ervaring :)
Een paar maanden dáárna hoorde ik ineens een krakerige stem m'n naam zeggen. Ik keek achterom en hij keek me heel doordringend aan. En toen zei ie: "Leuk!" Zijn ouders hoorden het ook (die liepen vaak een rondje mee) en ik heb samen met ze gehuild hierom :+
Hierna begon hij steeds vaker woordjes te zeggen terwijl hij reedt en van z'n ouders hoorde ik dat ie thuis ook afentoe iets zei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:57

phormicola schreef:
Ik heb een lange tijd gewerkt op een manege voor fysiek en mentaal gehandicapte mensen. Ik was de vaste naastloper van een 40 jarige man met een zware vorm van autisme, niemand kon 'm aanraken en hij had al 30 jaar geen woord gezegd. Iedere week brachten zijn ouders hem naar de manege, waar hij een uurtje ging stappen op z'n vaste Fjord en ik liep naast 'm.
Een jaar lang heb ik tegen 'm gebabbeld, gewoon, over wat ik om me heen zag en hoe leuk ik het vond om naast 'm te lopen. Na dat jaar begon hij opeens z'n paardje te aaien als ik dat ook deed! Dat was een fantastische ervaring :)
Een paar maanden dáárna hoorde ik ineens een krakerige stem m'n naam zeggen. Ik keek achterom en hij keek me heel doordringend aan. En toen zei ie: "Leuk!" Zijn ouders hoorden het ook (die liepen vaak een rondje mee) en ik heb samen met ze gehuild hierom :+
Hierna begon hij steeds vaker woordjes te zeggen terwijl hij reedt en van z'n ouders hoorde ik dat ie thuis ook afentoe iets zei :)

Wauw, kippevel!

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:02

phormicola schreef:

Wat een mooi voorbeeld zeg! Ontroerend hoe iemand dan na een jaar contact maakt met jou en het paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:03

Heel, heel veel kunnen paarden betekenen!
Ik heb een lesklantje, autistisch, jong jochie, praat normaal gesproken zelden, maar tegen mij praat hij non-stop. :D <3

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:10

In het Psychologie magazine stond hier laatst een heel stuk over.
Ging over een hond en een jongetje.
Als je wil kan ik het voor je inscannen en naar je pb'en? :j

vanderark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 15:14

[quote="Kaus"]In het Psychologie magazine stond hier laatst een heel stuk over.
Ging over een hond en een jongetje.
Als je wil kan ik het voor je inscannen en naar je pb'en? :j[/quot

dat zou echt super zijn. super blij met alle reacties. heeft er iemand ook nog toevallig een boeken tip?

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:19

Mijn paardje staat op stal bij een camping. Daar komt ook wel eens jongen met autisme en ADHD. Als hij mij bezig ziet met mijn paardje komt hij ook kijken met zijn ouders en zie je dat hij er niet goed raad mee weet. Maar als ik hem een borstel in de hand geeft gaat hij heel voorzichtig borstelen en zie ik hem gaandeweg ontspannen en genieten. Volgens zijn ouders komt hij dan helemaal tot rust.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:19

Wat zou je willen weten? Ik heb klassiek autisme maar voor mij is je vraag te breed wat het voor mij lastig maakt hem te beantwoorden. En wat voor soort boeken zoek je?

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:04

paarden geven sowieso al rust..
Ik denk dat dat voor een kindje met autisme nog veel meer van invloed is.
Een paard voelt dat het kindje kwetsbaar is.. En wat je vaak ziet is dat ze bij kindjes ook heel teder en lief zijn.
Ik denk dat een kindje met autisme dat nog mooier en rustgevender ervaart.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:10

Op de zorgboerderij waar ik stage gelopen heb woonden een aantal mensen met autisme.

Veel van deze mensen vinden rust bij dieren. Paarden stralen vaak al vriendelijkheid en rust uit, zodat dit een belangrijke bron van 'contact' wordt voor deze groep mensen. Ze zijn goed aaibaar, vaak erg rustig op de boerderijen en oordelen niet over de mensen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:57

Ik heb zelf een bedrijf welke veel werkt met oa kinderen en jongeren met autisme. ( En zaken als gezinsproblemen, agressief gedrag, hoogsensitief, faalangstig etc etc)

We geven hier relatief veel therapie met paarden ( equitherapie, therapeutisch paardrijden, voltige), en de resultaten zijn ronduit verbluffend :j
Kinderen die ineens kunnen samenwerken, inzicht krijgen in zichzelf en de omgeving, een grotere woordenschat krijgen, of gewoonweg trots op zichzelf kunnen zijn.

Paarden zijn hierin zo ontzettend goed in te gebruiken, en vooral belangrijk; dit gebeurt op een totaal niet zweverige manier ( zo zonde dat mensen deze tak van hulpverlening zo te grond in kunnen boren)

Kijk maar eens op mijn website http://www.equivici.nl :j voor vragen mag je altijd pb'en

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:28

Ik heb er zelf nog niet zoveel ervaring mee tenminste met het rijden.
Een begeleidster van mij die heeft paarden en die heeft mij ooit eens meegenomen naar haar paard om te kijken hoe ik zou reageren daar.
wat haar toen opviel was dat ik bij paarden veel meer ontspannen ben en dat ik ook opener was dan anders.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:29

hier op de camping kwam soms eens een meisje en een jongetjr, het mrisje had lichte vorm van autisme.heel veel ptaten mawr ook heel onzeker zijn. mijn paard arashah is al een tijdje overledn maar die hebben ze wel eens gpoetst en ook ens op gestapt. ze werden er allrbij heel erg rustig van, ik zag aan mijn arashah dt ze heel voorzichtig stapte en ook heel rustig stond. mijn paard hield heel eg rekening met deze kinderen. ik liet se vaker poetsten en rijden.
het meiwje veranderde heel erg van heel serieus volwassen naar een echte kind die heel blij is (kind van 10 gedroeg zich als een volwassne)
heb nog een foto van hun, geweldige hertinnering om terug te zien!
mijn buurmeisje is wel helemaal gezond maar bij hawr helpt het heel eg als ze met mijn shetje gaat wandelen of ijden. ze wordt er stukkn zekerder van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:35

Mijn zoon heeft helemaal niets met dieren, omdat ze (voor hem) onvoorspelbaar reageren.
Hij vindt het leuk om bv met de kat op de bank te liggen, maar zodra de kat zich gaat likken oid, gaat hij zich irriteren en "gooit" de kat van de bank.
Voor paarden is hij zelfs bang, zolang ze op dezelfde plek blijven staan gaat het nog, maar zodra ze een stap(je) verzetten is hij gelijk uit de buurt.

Ik ken nog wel meer mensen met ASS die niks met dieren hebben.
Voor de kinderen die dieren wel leuk vinden kan het super werken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:25

Brainless schreef:
Mijn zoon heeft helemaal niets met dieren, omdat ze (voor hem) onvoorspelbaar reageren.
Hij vindt het leuk om bv met de kat op de bank te liggen, maar zodra de kat zich gaat likken oid, gaat hij zich irriteren en "gooit" de kat van de bank.
Voor paarden is hij zelfs bang, zolang ze op dezelfde plek blijven staan gaat het nog, maar zodra ze een stap(je) verzetten is hij gelijk uit de buurt.

Ik ken nog wel meer mensen met ASS die niks met dieren hebben.
Voor de kinderen die dieren wel leuk vinden kan het super werken.

Dat is ook een pre voor deze vorm van therapie, enige affiniteit met dieren/ paarden :j

Estelle4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:21

Ik heb zelf het syndroom van Asperger. Maar ik ben heel blij met mijn welshje, want als ik me verdrietig voel of een 'aanval' krijg, een aanval is zeg maar soort mini pychose, kan ik naar haar toe en haar rust en kleine beetjes aandacht helpen me. Voor mij zijn dieren zoiezo fijner om mee om te gaan dan mensen. Mensen hebben al die speciale omgangs regels en dieren accepteren je gewoon. Mijn hond ook (mijn knappe herder reu), ik heb geen menselijke beste vriend(in) maar mijn hond volgt van het hele gezin mij overal naartoe. En als ik moet huilen zit hij me gezicht te likken en legt hij zijn snuit op me schouder. Mensen gaan me dan uit de weg. B-)

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:37

ik heb zelf ook autisme en voor mij is het heel moeilijk om emoties en gevoelens te erkennen en als ik bij mijn paard ben gaat dat vanzelf! een paard is een spiegel en speelt in op je emoties... dat is iets wat de meeste mensen niet kunnen!!!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:54

Ellis_1990 schreef:
ik heb zelf ook autisme en voor mij is het heel moeilijk om emoties en gevoelens te erkennen en als ik bij mijn paard ben gaat dat vanzelf! een paard is een spiegel en speelt in op je emoties... dat is iets wat de meeste mensen niet kunnen!!!

Dit herken ik heel erg!
Ik wilde net precies hetzelfde schrijven. :o

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:31

Ik heb zelf ook het syndroom van Asperger, en stom toevallig (toevallig, omdat ik dit topic nu net voor het eerst zie langskomen) heb ik het er vandaag over gehad met mijn lerares (loop nog privélessen op een manege).

Ik ben niet de stereotiepe autist die nooit een woord zegt maar tussen de dolfijnen (of paarden natuurlijk, maar het cliché met die dolfijnen is net ietsje sterker) helemaal opbloeit. Ik heb geen natuurtalent om dieren helemaal te begrijpen; zoals mensen die mijn posts lezen kunnen weten, heb ik nog flinke moeite om goed met een paard contact te maken. Daar staat tegenover dat ik nog relatief goed met mensen overweg kan (tenminste, ik kan goed met ze communiceren); contact met dieren hoeft dus niet te compenseren wat ik in menselijk contact laat liggen.

In mijn specifieke geval loop ik ook wel tegen kleine beperkingen aan. Ik kan wel weten welke houding ik moet aannemen bij het rijden, maar praktijk, motoriek, dat is zelden "ons" sterkste punt. Elke keer hakken naar beneden, bekken kantelen, recht omhoog komen - het kost verschrikkelijk veel moeite, je moet er nog heel lang constant bij nadenken (voor de zekerheid: ik rijd pas een paar maanden). Daar raak ik ook gefrustreerd door, want mensen met Asperger maken in het dagelijks leven aldoor mee: dingen die anderen heel gemakkelijk afgaan, kosten ons verschrikkelijk veel moeite. Mijn lerares begreep vaak niet dat ik zo moedeloos kon worden als, bijvoorbeeld, mijn paard een keer ongevraagd van de hoefslag afliep. Als je mensen uit het autistisch spectrum in reguliere lessen laat rijden, moet je daarmee rekening houden: als ze niet doen doorzetten.

Maar natuurlijk is dat het waard. Ik ben gaan paardrijden juist omdat machines me niet aantrekken (te voorspelbaar) en veel geef voor een bijzondere band met een dier. In vier van de vijf gevallen gaat het allemaal goed en geniet 'mijn' paard zichtbaar; daar word ik heel gelukkig van. En wie weet zij dit ook maar beginnersproblemen en vertel ik over een paar jaar een heel ander verhaal.

Tot slot: ik weet dat dit egoverhaal over mijn afwijking niet sexy is. Maar hopelijk is het wel een zinvolle bijdrage aan deze discussie.