Paard schrikt..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SalliBalli

Paard schrikt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:05

Hoi allemaal,

Het is nu 7 weken geleden dat ik Solinde heb gekocht.
Waar ik Solinde heb gekocht was de binnen rijbak erg donker en pot dicht.
De binnen rijbak waar ze nu staat is het erg licht en je kunt er naar buiten kijken.
Solinde schrikt van zonlicht dat in een hoekje van de bak schijnt.
Naast de rijbak is een soort werkplaats die je niet ziet maar wel geluiden hoort.
Nu ben ik slechthorend en hoor die geluiden amper tot niet. Solinde hoort ze wel en schrikt.
Ze springt dan onverwachts 2 a 3 meter opzij. Met gevolg dat ik er dus half af lig of helemaal omdat ik het niet heb horen/zien aankomen.
Ik ben daarna met haar aan de hand rondjes gaan lopen en tegen haar gaan praten dat er niks aan de hand is. Op de plek waar ze schrok even blijven staan en als ze niet reageert beloon ik haar met een schouderklopje en braaf.
Ik vraag me af wat ik hier tegen kan doen? Het is moeilijk om je hierop voor te bereiden omdat je het niet hoort aankomen. Dus je kunt je paard niet echt een stapje voor zijn denk ik?
Ik heb een instructrice maar die is met vakantie nu..dus hoop dat jullie misschien wat tips hebbben?

Alvast bedankt! :)

Fennee

Re: Paard schrikt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:06

Iemand in de bak laten staan die kan kijken hoe ze doet en jou erop kan voorbereiden , of haar los gooien in die bak voordat je gaat rijden zodat ze even 'verkent' zonder jou erop . Verder heb ik echt geen idee. Succes ermee :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:10

Het is normaal dat wij een schrikreactie van een paard niet altijd zien aankomen. In sommige gevallen merk je het al iets van te voren doordat het paard aanspant en je dus de spanning in het lijf voelt komen. In andere gevallen gebeurt er ineens iets (wellicht in onze ogen iets vrij normaals) wat zij direct zien als een leeuw waarvoor ze moeten vluchten. Dit is niet vreemd, een paard is tenslotte een prooidier en zal altijd vluchten als hij gevaar ziet (het paard kan ook bevriezen, maar vaak zullen ze eerder vluchten).

Je kunt schriktraining volgen om het paard wat beter om te laten gaan met ‘enge’ dingen. Maar met name zul je aan jezelf moeten werken. Werken aan je houding en zit om meer balans te hebben te paard. Waardoor zo’n schrikreactie minder impact heeft, cq je er dus niet naast hangt als hij ineens opzij springt. En daarnaast zul je moeten werken aan je persoonlijk leiderschap. Zodat, als je iets engs tegenkomt, het paard kunt overtuigen. Als het paard jou als een duidelijke leider ziet, zal hij ook veel minder schrikken.

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:23

Ja vergeet erbij te zeggen dat ik nog maar een beginner ben. In de rijbak mogen er geen paarden los gegooid worden. Ik doe haar voor het rijden altijd even longeren in de bak. Maar denk dat toen nog geen enge geluiden waren? Als ik zie dat ze dr ergens op focust dan probeer ik haar af te leiden door haar hoofd wat weg te trekken en aan te sporen. Vaak kan ik het wel zien aan haar oren die helemaal naar voren staan. Maar onverwachtse geluiden kan ik niet zien/horen aankomen. Ja ik moet werken aan me houding en balans daar gaan we mee verder volgende week als mijn instructrice terug is van vakantie. Ik heb prive lessen speciaal vanwege mijn gehoor. Maar dacht ik kan wel lekker vrij rijden in de bak want vaak is ze erg braaf. Ik ben er na de val weer opgestapt en gewoon weer gaan rijden maar merkte dat Solinde wat gespannen was. Ik ben rustig met haar gaan stappen en toen ontspande ze zich weer en ben ik ook langs die enge plek geweest waar ze opzij sprong. Ik heb haar schouderklopjes gegeven.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:51

In de meeste gevallen (en als ik het zo lees geldt dit voor jou ook) zijn de ruiters op de rug degene die het paard vertellen dat er ergens iets spannends staat te gebeuren. We spannen aan, waardoor het paard deze spanning voelt. Waarschijnlijk heb je voor jezelf al bepaald dat hij ‘de zonnestraal’ eng vindt en ga je onbewust al iets anders zitten voordat je bij dat punt aankomt.

Gezien je nog een beginner bent zou ik totdat je instructrice terug is enkel de dingen doen waarbij je veilig voelt. Ofwel vermijd die hoek (de bak is tenslotte nog groot genoeg) en kom wellicht als je vertrouwen hebt langzaam een metertje dichterbij. Zet het paard goed aan het werk, en vraag de aandacht bij jou. Een andere oplossing kan zijn om iemand vragen om mee te lopen of in de ‘enge hoek’ te gaan staan. Vaak is het dan voor die keer ook over. Totdat je balans goed is, zou ik het vermijden en gaan werken aan andere dingen. Het zou zonde zijn dat je door het eraf vallen wellicht het plezier wat gaat verliezen. Het is geen must om rond te komen, stel jezelf haalbare doelen (zoals een ontspannen ritje, of goed aan het werk, of mooie voltes rijden). Dan komen die ‘spannende’ hoeken vanzelf wel.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:53

Het is denk ik ook een kwestie van gewoon maar doorzetten, net zo lang tot de zonnestralen (zijn die er dan....) en de geluiden normaal worden. Misschien kan je haar op een of andere manier de werkplaats laten zien terwijl er mensen bezig zijn (als er een deur aan de andere kant zit of zo).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:58

Wat de geluiden betreft zou ik eens 2 mensen vragen om te helpen. 1 iemand gaat op verschillende plaatsen veel lawaai maken met verschillende dingen. De 2persoon kan jou aan de longe houden zodat je paardje niet te zeer aan de kletter kan gaan. Als je dat zelf niet durft kun je aan iemand vragen of die je paardje een keertje wilt rijden tijdens zo'n sessie. Sommige paardjes weten het na 1x andere zul je het een paar keer moeten herhalen. Gewoon oefenen dan komt het zeker goed :j

Wensy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:47

Mijn advies: door rijden en aan het werk blijven. Op het moment dat ze moet werken is zij op jou gericht en minder snel afgeleid. Daarnaast ben jij ook gefocused dat je geen tijd hebt om over dingen na te denken waar ze voor kan schrikken.

Romee_Sifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:18

bij mij helpt het als dr iemand in die hoek gaat staan praten tegen het paard en dat ik er dan een paar keer langsloop!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:47

Denk dat je het goed doet door erlangs te lopen etc. Miss tijdens het rijden praten? En anders gewoon aan het werk zetten zoals al is gezegd. Maar zorgen dat ze de aandacht op jou heeft!

Melewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:54

Ik ben het eens met Melis86.
Het is vaak zo wanneer de ruiter nerveus op het paard zit, dat het paard dit overneemt. Laat eens een ervaren ruiter het paard rijden die niet weet dat het paard kan schrikken. Als hij dan niet schrikt kun je misschien proberen om meer te ontspannen tijdens het rijden zodat hij in het vervolg bij jou ook niet zal schrikken. :)

Evelinemil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:07

Een vriendin van mij heeft een pony die schrikt ook heel vaak, in de buurt van de wei ligt een steen en op de ene dag loopt ze er voorbij zonder op of om te kijken en de andere keer begint ze bijna te steigeren.
Hoe kan dat?
x

Bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:40

Op mijn manege hadden we ook een paard die in de binnenbak schrok van de lichtstralen die naar binnen schenen en ook vaak schrok van andere dingen... Ze zijn toen oogkleppen gaan gebruiken en dat heeft enorm geholpen. Misschien is dit voor jou ook een optie?

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:00

Heel veel oefenen en waar mogelijk een bepaalde situatie of object voorzichtig (maar met zekerheid van binnen) benaderen. Dan volledig ontspannen. Ipv dingen "eng" noemen, ze interessant noemen en vinden.

Cindy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:49

Wat vervelend dat je paard redelijk snel kan schrikken.

Ik denk echter niet dat je het probleem erger moet maken dan het is... Ik lees dat je haar pas een paar weken hebt, en dat je een beginner bent. Als je veel oefent en lest (je hebt een instructrice lees ik) dan gaat het steeds een beetje beter. Je paard en jij hebben ook tijd nodig om aan elkaar te wennen, dat scheelt ook een hoop.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:54

Waar komt dit paard vandaan? (mag via pb als je wilt).

Ik denk namelijk dat ik haar wel ken, en in dat geval is het echt ongeveer het braafste paard ter wereld. Zorg voor goede begeleiding, kans is aanwezig dat ze niet zozeer schrikt maar je wat voor de gek probeert te houden om zo minder hard te hoeven werken.
Verder altijd pas belonen als je paard weer doet wat ze moet doen, doorlopen. Nooit belonen tijdens een schrikreactie, dat bevestigd alleen maar het verkeerde gedrag.

Ik zou er persoonlijk ook niet voor kiezen om eraf te gaan als ze schrikt, dat kennen ze namelijk héél snel! Rijd liever gewoon door, blijf eventueel voor je eigen gemoedsrust even wat verder bij de schrik-hoek vandaan en ga langzaam maar zeker weer verder die kant op. Maar hoe dan ook, door laten werken.
Oja, verder is 7 weken nog helemaal niet zo lang om te wennen hoor. Zelf rustig blijven, vertrouwen geven en over een tijdje voelt ze zich helemaal op haar gemakje!

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 14:50

_Esther_87_ schreef:
Waar komt dit paard vandaan? (mag via pb als je wilt).

Ik denk namelijk dat ik haar wel ken, en in dat geval is het echt ongeveer het braafste paard ter wereld. Zorg voor goede begeleiding, kans is aanwezig dat ze niet zozeer schrikt maar je wat voor de gek probeert te houden om zo minder hard te hoeven werken.
Verder altijd pas belonen als je paard weer doet wat ze moet doen, doorlopen. Nooit belonen tijdens een schrikreactie, dat bevestigd alleen maar het verkeerde gedrag.

Ik zou er persoonlijk ook niet voor kiezen om eraf te gaan als ze schrikt, dat kennen ze namelijk héél snel! Rijd liever gewoon door, blijf eventueel voor je eigen gemoedsrust even wat verder bij de schrik-hoek vandaan en ga langzaam maar zeker weer verder die kant op. Maar hoe dan ook, door laten werken.
Oja, verder is 7 weken nog helemaal niet zo lang om te wennen hoor. Zelf rustig blijven, vertrouwen geven en over een tijdje voelt ze zich helemaal op haar gemakje!

Solinde heb ik gekocht in Brabant (Vlierden)
Het gaat al een stuk beter..me instructrice helpt me ook zoveel mogelijk.
Het was uiteraard ff wennen zowel voor Solinde als voor mij.
Soms schrikt ze nog even als er bv buiten vuilniszakken liggen..dan gaat ze achteruit.
Verder is ze inderdaad een heel braaf paard. Ze doet echt dr best en is echt een lieverd <3