Aangepast Paardrijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ponniee
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-02-12

Aangepast Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:20

Ook ik rij aangepast.

Bij mij is er nu bijna 2 jaar geleden fibromyalgie (weke delen reuma) geconstateerd. Deze pijn zit in mijn hele lichaam. Na van alles te hebben geprobeerd werd ik alleen maar zieker en slechter ipv beter.

We gaan even twee jaar terug in de tijd. Ik was zo slecht te pas dat ik moest stoppen met mijn studie. Dit was een enorme klap voor mij, aangezien ik het erg leuk vond. Op dat moment zat ik in een rolstoel van de pijn.
Maar zo eigenwijs ik was, gooide ik dat ding na 2 weken aan de kant en wilde zelf weer lopen, ondanks alle pijn.

Na het stoppen zat ik thuis. Het verwerkingsproces begon. Vechten, boos zijn, de wereld niet eerlijk vinden noem het maar op.
Dit heeft nog een aardig tijdje geduurd ( ik gok bijna half jaar), ik kreeg wel ondertussen 2x per week therapie (mensendieck). Op een ochtend werd ik wakker met het idee dit moet anders. Mijn leven kan er niet zo in de toekomst meer uitzien.
Ik spoorde mezelf aan om te gaan wandelen met onze hond. Langs de rivier, in het bos noem het maar op. Dit deed ik dan ook trouw elke of bijna elke dag, steeds een stukje verder. Ik knapte al wat op en kon lichamelijk al wat meer aan.

Na vele veranderingen (zowel prive als werk als sociaal noem het maar op) ben ik in september 2011 begonnen met paardrijden. Dit was mijn oude hobby en wilde dit altijd al weer oppakken. Ik dacht letterlijk: ik probeer het gewoon.
De eerste lessen was ik erg stijf en kreeg veel pijn, maar ik had veel plezier. En dat is erg belangrijk. Iets doen wat je leuk vind, helpt al een heel stuk!
Ik lesde 1x per week op een manege, maar soms wanneer ik zoveel zin had in paardrijden nam ik een extra lesje. Ik merkte de dagen na het rijden verbetering in mijn lichaam. Ik werd steeds soepeler, kreeg meer energie en had minder pijn.
Nu rij ik standaard 2x per week en ik kan ondertussen al weer veel meer. Ik heb mijn studie weer opgepakt, kan weer leuke dingen doen en vooral ik kan weer paardrijden!
Voor mij is paardrijden niet alleen mijn hobby, maar ook mijn therapie. En het werkt bij mij!

Hoe rij ik paard? Rustig ;) Galop doe ik niet zovaak, alleen op dagen wanneer ik eraan toe ben, dus niet gespannen zit. Ik had in het begin zon spanning in mijn lichaam dat het paard er last van had. Nu leer ik weer te ontspannen (en dat voor een fibropatient) en ze begint steeds beter te lopen. Ik wissel draf en stap veel af, want na een paar rondjes moet ik even op adem komen haha.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben?
Nu heb ik nog 1 droom. Dit is niet genezing van mijn ziekte, maar een eigen D/E pony. Zo kan ik rijden wanneer ik wil en kan dus zo mijn pijn verminderen.

ievie

Berichten: 2262
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:28

Hoihoi!

Allereerst: welkom op bokt!
En tjonge, wat een verhaal heb je! Maar wat fijn dat je dankzij paardrijden weer zoveel meer kunt! Ik kan me voorstellendat dit echt een opluchting voor je geweest moet zijn. Ik vnd het overigens heel knap dat je zelf besloot dat het anders moest en dat het dan ook nog eens lukte!

Ik wens je heel veel plezier nog met pardrijden en uscces met je zoektocht!

Cupcake112
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-02-12
Woonplaats: Zutphen

Re: Aangepast Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:27

Hee!
Wat fijn dat het zo goed werkt!
Het werkt heel vaak heel goed als een soort therapie. Er zijn ook artsen die het bepaalde kinderen voorstellen omdat het gewoon echt werkt.
Fijn dat je je studie weer hebt kunnen oppakken en nu dus weer een ''normaal'' leven kan lijden!

Ponniee
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:51

Thanks voor de reacties!

Ik wilde eigenlijk dit als reactie plaatsen bij een andere topic, maar maakte perongeluk een nieuwe aan;)
Dan maar hier verder.
Wie heeft er nog meer ervaring hiermee? En is het idd verstanding om zelf een pony aan te schaffen of om het bij 2 lessen per week bij een manege te houden.

ievie

Berichten: 2262
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:09

Ik denk dat dat helemaal bij jezelf ligt. Als je alle dagen wilt rijden, kun je kiezen voor een eigen pony. hier komt echter ok wel veel werk bij kijken, want met alleen rfijden ben je er dan niet. Ben je er bijv. toe in staat om stallen te mesten? en ook niet onbelangrijk is natuurlijk het financiele gedeelte.. Het is sowieso duurder dan 2x rijden.
Maargoed, dat is iets wat eht bij jezelf ligt. Zou er echter wel goed over nadenken..

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Aangepast Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:39

Hallo Ponniee,
Wat een mooi verhaal, dat je je oude hobby weer hebt opgepakt en dat het je lichamelijk helpt.
Les je bij een gewone manege of bij een manege voor aangepast paardrijden?

Een eigen pony kopen zou inderdaad ideaal zijn als je meer zou willen rijden.
Besef je wel dat er veel bij komt kijken, zowel lichamelijk en financieel :D

Veel succes en plezier verder! :D

Ponniee
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 16:02

Klopt, ik weet wat er allemaal bij komt kijken. Vroeger ook zelf een pony gehad en loop tegenwoordig ook bijna dagelijks tussen de paarden.

Uitmesten etc zal geen problemen zijn aangezien ik nog een jonger zusje heb die ook het paardenvirus heeft.
Financiele plaatje ben ik nu op een rijdje aan het zetten om te kijken of het haalbaar is.
Is dit niet het geval, of komt het krap te zitten dan doe ik het zeker niet, want een paard is niet voor even maar voor je leven ;)

Verder rij ik op een normale manege, maar mijn instructrice kan er goed mee omgaan en ik pas me gewoon aan in de les.
Wanneer ik niet meer kan draven ga ik stappen en als ik weer wat uitgerust ben na een paar rondjes stappen pak ik het weer op.
Gelukkig kan dit allemaal daar, een aangepaste manege is helaas hier niet in de buurt. Dan moet ik minimaal een half uur rijden en dat vind ik toch te ver.

ievie

Berichten: 2262
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:15

Ah, fijn dat je in ieder geval weet waar je aan begint!
Als je op een reguliere manege kunt rijden is het ook prima, toch!? Als je maar kunt krijgen wat je nodig hebt..
Ik ben benieuwd wat er uit komt als je alles op een rijtje hebt gezet..

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Aangepast Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:11

Slotje omdat dit eigenlijk als reactie op ander topic was bedoelt.