Vastgezette rugwervels en boomloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Vastgezette rugwervels en boomloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:56

Wie heeft er ervaring met het rijden op een boomloos zadel bij rug problemen.
Bij mij hebben ze dmv 2 operatie's 3 wervels vast gezet met plaatsjes en schroefjes, en een cage's (kooitjes, dienen als tussenwervelschijf zeg maar).
Beviel jullie dit juist beter of juist niet? En wat voor soort boomloos zadel hadden jullie?

PLK

Re: Vastgezette rugwervels en boomloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:43

even volgen, zeer interessant! sorry dat ik er niets zinnigs over kan zeggen. maar dat is nou eenmaal zo :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:51

Niemand verder ervaring mee?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:03

Hoi, Ik denk niet dat het vastzetten van de wervels iets te maken heeft met het gebruiken van een boomloos zadel. Bij mij is hetzelfde gebeurd, 25 jaar geleden. Het ligt er aan ter hoogte van welke wervels het is vastgezet. Wanneer de wervels vastzitten ter hoogte van de lendenen ben je daar erg beperkt in de beweging, juist in die regio vang je tijdens het rijden de beweging van je paard op. Bij mij zit het bij de 11e en 12e wervel, dus vrij hoog, maar toch ben ik er erg gevoelig op. Belangrijker is de beweging die je paard maakt. Geeft hij hoog op of kan je er makkelijk op blijven zitten. Dus maakt je paard grote bewegingen of klein, die prettig te volgen zijn. De beweging van je paard is net zo belangrijk als een zadel waar je prettig in zit. Een boomloos zadel 'veert' niet anders dan een zadel met boom.
Succes, Marjolijn
Zadelpasservice Libertad

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:03

Bij mij zijn er een paar jaar geleden 4 wervels vastgezet. Sinds een paar maanden heb ik een boomloos zadel, barefoot cheyenne. Dat is voor mij echt DE oplossing. Bij een boomzadel had ik veel te veel druk in mijn onderrug een boomloos zadel zit vrijer. Tegelijk moet je zelf harder werken om je balans te houden, maar laat dat nu net een mooie training zijn voor mijn rompspieren.

Een boomloos zadel kan je heel gemakkelijk eens uitproberen, dan weet je zeker of het iets voor je is. Ik kan het je in ieder geval aanraden!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 12:41

Bij mij zijn ze dus vrij laag vast gezet.
Tuurlijk snap ik dat het met meer zaken te maken heeft of het wel of niet gaat.
Maar was benieuwd of er meer ervaringen hebben met rug problemen en het rijden van ee nboomloos zadel.

WesleyLady, voor jouw dus wel de oplossing. Ik ga het gewoon proberen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:26

Ik kan mij voorstellen dat een boomloos zadel zeker invloed heeft, de zit is vaak toch anders.
Meer vrij en soms voel je de bewegingen van het paard ook beter onder je.

Ik kan mij enerzijds voorstellen dat je door de vrijere (minder gedwongen) zit meer gebruik maakt van je rompstabiliteit. Dat lijkt mij op langere termijn een voordeel, je traint jezelf als het ware.
Wellicht dat meer contact of gevoel met het paard je makkelijker de beweging laat voelen en je zo makkelijker kunt onstpannen - mits je zonder angst of spanning op het paard kunt zitten.

Anderzijds kan ik mij voorstellen dat wanneer je niet makkelijk met de beweging van het paard mee kunt gaan dit niet voor comfort zorgt, en als je dit nog duidelijker kunt voelen het boomloze dit wellicht versterkt, en dus lastiger maakt.

Ik denk inderdaad dat de mate van zelf goed kunnen ontspannen, hier invloed op hebben én de bouw van het paard belangrijk zijn. :)

Ik wil je op het hart drukken heel voorzichtig te zijn, maar dat zal je zelf ook weten.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:05

Kijk jij verwoord mooi wat ik bedoel.....
En voorzichtig ben ik hoor, heb ook een bodyprotector aangechaft hihi.

En toch ga ik het eerst proberen met een boomzadel. Waarom? Het is meer een bepaald gevoel wat ik niet helemaal kan omschijven. Maar mag een boomlooszadel lenen om het tzt te gaan proberen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:20

Ik heb ook een hele poos boomloos gereden maar ik kreeg er dus rug problemen van!
Ik had steeds last onderin mijn rug dus ik ben weer terug naar boomzadel.
Ik denk dat het er ook aan ligt hoe soepel het paard je draagt.Als het paard heel ontspannen en dragend loopt met jou op zn rug dan scheelt dat denk ik ook voor je eigen rug op lange termijn.
Voor mij is boomloos (ik had de BArefoot) helaas niet geschikt op mn Fjord

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:31

Ik heb een dubbele hernia (gehad). En rij een boomloos zadel. Barefoot London. Heerlijk! Opvallend is dat ik een tijd geleden op een boomzadel heb gezeten. Dus niet eens echt rijden. Kreeg ik gelijk weer tintelingen in mijn rechterbeen......Ik vond het opvallend.
Mijn paard heb in nu bijna 2 jaar en rij boomloos. Laats de osteo gehad voor controle. Rug van mijn helemaal goed gekeurd. 17 jarige Anda welke voordat ik hem kocht 3 jaar niet gereden is. Voor mij dus echt niets anders meer en voor mij paard ook niet.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:34

Bij mij is een half jaar geleden de boel vastgezet op excact dezelfde manier als ts, in de onderste L5/S1, en ik moet zeggen dat ik een boomzadel ook prima vind rijden hoor, ik denk dat je gewoon getraind moet worden in je rug, en dat het dan niet eens zoveel uitmaakt. Veel fietsen is mijn advies!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:26

Brendaaaa schreef:
Bij mij is een half jaar geleden de boel vastgezet op excact dezelfde manier als ts, in de onderste L5/S1, en ik moet zeggen dat ik een boomzadel ook prima vind rijden hoor, ik denk dat je gewoon getraind moet worden in je rug, en dat het dan niet eens zoveel uitmaakt. Veel fietsen is mijn advies!

Zit jij al na 6mnd weer op een paard WOW dat kon ik echt wel vergeten en mocht ook absoluut niet!
Ik heb wel 3mnd na de operatie een gipscorset moeten dragen, dus daarna was er van spieren etc ook weinig over.
Ik mocht het pas na een jaar voorzichtig aan gaan proberen....
Fietsen doe ik ook regelmatig hoor. Maar ook per fiets maakt het uit of het wel of niet lekker gaat... Heb nu een fiets met meer vering en veel minder last erna...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:19

Hahaha, ja hoor. Ik ben in Roosendaal geopereerd, daar hebben ze een carbonblokje ertussen gezet, hernia verwijderd, 4 schroeven en plaatje erin gedraaid en daarna is het herstel begonnen. Ik voel me geweldig! Heb nu net zo vaak/veel rugpijn als een doorsnee persoon na te lang zitten en zo. MAar dat was voor de operatie wel andere koek, toen kon ik niet eens meer normaal lopen.
Ik heb na een paar maanden gevraagd of ik weer mocht paardrijden, en dat mocht na een half jaar, en ik vroeg daarbij ook of ik eraf mocht vallen, en ook dat mocht. Vast is vast zegt mijn dokter. Na een half jaar ben je officieel genezen verklaard.
Ik fiets 3x per week totaal 15 km (verdeeld in 2x7.5 km heen en terug naar mn werk) en dat heeft mijn rug enorm versterkt heb ik gemerkt. In het begin (na 3 maanden ben ik daarmee begonnen) voelde ik mijn rug wel, maar het was duidelijk aansterken van de spieren.
Paardrijden gaat heel goed, mijn rug moet wel wennen aan deze nieuwe beweging, want je bent natuurlijk wel minder flexibel in je rug doordat het vastgezet is, maar ik heb er weinig last van. Ik denk dat u nu beter rij dan voor de operatie (toen reed ik al een hele tijd niet meer door de pijn)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 09:47

Wat een verschil dan he! Want ik vroeg het 8 mnd of ik weer mocht rijden en toen mocht het echt nog niet van hem. Bij mij hebben ze ook plaatjes en schroefjes geplaatst en een cage (titanium kooitje) een die is gevuld met eigen bot.
Maar ik heb helaas wel rest verschijnselen over gehouden na de operatie dus waarschijnlijk was hij daardoor ook voorzichtiger.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:51

Dan heb je precies dezelfde operatie gehad als ik. Ik ben middels de TLIF operatie geopereerd. Drie snedes op mn rug. Een voor camera, 1 voor mes en vork:-) Ik heb nu alleen nog last als ik te lang in eenzelfde houding gezeten heb, of als ik onbekende bewegingen maak. Vervelend dat je nog wat over hebt gehouden. Wel belangrijk is blijven bewegen, je rug sterk maken. Ook voor jou komt het vast en zekr goed!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 09:37

Bij mij kon die methode niet zeiden ze. Vanwege de soort afglijding en wegdraaien van een wervel kon het niet eens in 1 operatie. Cage plaatsten hebben ze in een 2e oparatie gedaan via de buikzijde.
Ik hoop wel dat ik met veel vaker paardrijden m'n oude natuurlijke spierencorset terug krijg die ik met oefenen/trainen niet voor elkaar krijg. Je traint dan toch op een andere manier lijkt het wel.

Maar als ik zo lees is het voor de één de oplossing een boomlooszadel terwijl een ander juist meer last krijgt. Het is dus gewoon een kwestie van gaan uitproberen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 07:06

Ondertussen rij ik nu al een tijdje met een boomlooszadel en het bevalt prima.
Ik heb nu een BF Cheyenne, zowel met western fenders als gewone beugels.

Als eerste had ik een boomlooszadel van een stalgenootje geprobeert. Dit was een maat 2 dus voor mij te groot. Maar beviel qua zit en rug prima.
Heb er nog geen langere buitenrit mee gemaakt, maar dat zal ook wel goedkomen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:57

Goed om te horen Kiki!! Ik had het wel verwacht:-)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 12:42

Ja en om eerlijk te zijn vind ik het lekkerder rijden dan m'n Wintec zadel.
Ik had dus een Wintec pro 2000. 1x met de BF gereden van een stalgenoot en bij thuis komst gelik de wintec te koop gezet haha

Shannaxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:32

Hee,

Ik heb ook 9 vastgezette rugwervels. Had jij ook scoliose?
Voor mijn gevoel maakt het niet heel veel uit in wat voor zadel je zit. Al moet ik wel zeggen dat zachte zadels prettiger zitten. En ook een bondje onder het zadel maakt veel verschil. Dit omdat er dan toch een klein beetje 'veering' zit. De veering is namelijk uit je rug gehaald. Hierdoor kunnen de klappen anders harder aankomen ( dit zijn mijn ervaringen )

Groejes