Overzichtelijk voersysteem

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:44

Wat voor voersysteem is overzichtelijk, bruikbaar, praktisch etc voor kinderen met een beperking?

In dit geval gaat het voornamelijk over kinderen met ASS en ADHD. Ook zitten hier een aantal combinaties tussen en wil er ook nog wel een kind tussenzitten met een laag IQ. We zijn voor de nieuwe stallen op zoek naar een systeem waarmee de kinderen, in bepaalde mate, zelfstandig kunnen voeren.
Totaal max. 8 paarden/ponys en alleen de brok mag door de kinderen gevoerd worden. Er zal 1 soort brok gevoerd worden (of er moet een speciale uitzondering tussenzitten, maar daar gaan we maar even niet vanuit). Er wordt veel gewerkt met picto's en daar willen we dan ook qua voeren mee werken. Dus foto van het paard, dan een voerschep half gevuld ernaast oid.

Wij zitten zelf te denken aan:
* krijtbord
* kaartjes die bij de stal worden gehangen/weggehaald
* schuifjes

Het moet praktisch vooral werken, en het moet duidelijk zijn dat de paarden gevoerd zijn. Er loopt natuurlijk wel begeleiding rond, maar deze heeft niet continu oog op de kinderen. *ja, hierover moet nog overlegd worden, aangezien het voeren toch wel belangrijk is en het goed moet gebeuren*

Alle tips en trics zijn welkom! :j

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:35

Misschien is iets van een stoplicht een idee om aan te geven dat het paard gevoerd is? groen voor gevoerd en rood voor nog niet?

En ik zou proberen één schep te hanteren, 'halfvol' is denk ik heel lastig. Misschien kun je een maatbeker vinden die bijvoorbeeld zo groot is als een halve schep. Dan krijgt een paard wat een hele schep voer krijgt er twee.

Eventueel kun je het voer ook al voorbereiden in bakjes. Dan voorkom je ook teveel/te weinig voeren, bakje leeg = gevoerd. Bakjes kun je dan labelen met het pictogram wat bij het paard hoort.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:43

Voer emmertjes (met deksel) gevuld neer zetten met een plaatje van het paard erop. Desnoods een plaatje van een zon en een maan erbij voor de ochtend en avond voerbeurt.
Leiding gevende vult de voeremmertjes smorgens voor die dag. De kinderen geven het voer op het juiste moment en een leeg emmertje betekent dat het desbetreffende paard zijn eten al gehad heeft.

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:42

Hee! Dat klinkt wel als een plan inderdaad :D, die voeremmertjes/bakjes! En dan een hele voorraad op een stapel zetten of voor de deur van elke box? Want dan moeten we even kijken hoe je die handig neerzet. Maar mijn plan was ook elk paard eigen borstels te geven, als dat financieel te halen is (eigen kleur oid). Misschien is 1 grote borstelbak ook wel prima hoor! We zijn nog druk aan het bedenken hoe en wat ;).

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:58

Elk paard zijn eigen borstels is het meest praktisch. Een eigen kleur hoeft niet eens, gewoon een linnen tasje met een strijkplaatje erop (je kan plaatjes printen op van die strijkvellen). Elk paard een plaatje dat begint met dezelfde letter als de naam. Op alle borstels ook die plaatjes plakken (printen en vastplakken met boeklon) en voila een mooie borstelset :)

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:22

Jij hebt ervaring, of niet?
Blijft dat plakken met boeklon? En als je nou 2 paarden hebt met dezelfde letter? Kan je niet beter een foto printen, of is dat ook te lastig? Want een auto als plaatje terwijl het paard Appie (zo1 hebben we staan :P) heet, dat lijkt me ook wel weer ingewikkeld.

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:09

Als het paard Appie heet, zou ik zelf voor de Appel gaan. Het volgende paard met een A krijgt dan de auto.

Foto's is lastig: als je twee paarden hebt van hetzelfde ras (denk aan twee Haflingers), dan kunnen mensen zie niet altijd even duidelijk uit elkaar houden. Ook al lijken ze niet heel veel op elkaar voor je gevoel.

Als je niet te grote plaatjes neemt, de borstels goed schoon en droog maakt en dan pas gaat plakken, dan blijft het prima plakken met boeklon.

(En inderdaad, ik heb ervaring - tot 2004 heb ik veel vrijwilligerswerk gedaan op een manege voor gehandicapten)

Viv1992
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:42

Werken met picto's is echt een succes, wordt ook op speciale scholen gebruikt.
Zorg dat alles in duidelijke afbeeldingen staat, kort, krachtig en duidelijk is een must!

Groetjes

Semra

Berichten: 851
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: St. Maartensdijk

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:48

Misschien toch met kleuren. Een paard een groen halster, groene borstels, groen voeremmertje, groen plaatje op de deur. Het volgende paard alles rood enz.

Slimke

Berichten: 87
Geregistreerd: 13-06-10
Woonplaats: Landgraaf/Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:00

Een aanvulling. Misschien kun je op de tas een duidelijke foto van het paard met de naam eronder plakken/strijken.
Dan op alle borstels de naam van het paard, zodat ze het ook in de goede tas terug doen.
Ik neem aan dat bij de stallen naamborden van de paarden hangen, het lijkt mij dat samen met de foto op de tas ze wel weten welke borstels bij welk paard hoort.

En ja, misschien ieder paard een kleur geven, maar ik weet niet hoe veel paarden je hebt, je bent al snel uit de kleuren en anders lijken de kleuren te veel op elkaar.

Ik heb een tijdje geholpen op een zorgboerderij, maar dat was meer werken, dan met paarden omgaan. De hoofdstellen hadden zo'n sleutelhanger met de naam van het paard, zodat je het goede hoofdstel pakte. Denk dat je zoiets ook bij zadels een halsters kan doen.

Hoop dat je er iets aan hebt ;)

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:03

Om de halsters zou je ook neusbontjes kunnen doen moet de goede naam.

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:52

wat leuk!
Wij hebben acht paarden met allemaal een eigen kleur qua spullen en labeltje aan stal, voerbakken, tasjes voor borstels e.d. Dat geeft veel ovezicht!

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:16

Ik zou het voeren dan in 2 delen opsplitsen: het klaarmaken van het voer, en het uitdelen ervan.

Praktisch gezien zou ik me iets voor kunnen stellen als een boekenkast-achtig iets bij de voervoorraad, met een plank / vakje per paard waar met bv stippen wordt aangegeven hoeveel scheppen voer het paard nodig heeft. Degene die het voer klaarmaakt zet dan de bakjes klaar, (of vult een emmer per paard, net hoe het uitkomt) in de kast, daarna kan iemand de juiste bak uit de kast halen en naar het paard brengen.

Dan per paard iets herkenbaars dat terugkomt in de kast, op de emmer (heel belangrijk, want onderweg kunnen ze eenvoudig vergeten welk paard er aan de beurt was) en bij de stal, dan moet het goed komen. En je kunt de kinderen ook meer betrekken bij het voer klaarzetten omdat dat een aparte stap is, redelijk inzichtelijk is en makkelijker om toezicht op te houden.

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:29

Bedankt voor de reacties! Inmiddels is mijn stage afgelopen en heb ik het zo goed als ik kon uitgewerkt :).

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:25

Haha, mijn excuus, ik had helemaal niet gezien dat het topic al zo oud was!

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 23:41

Geeft niet, extra info is altijd mooi ;).

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Overzichtelijk voersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:03

Mocht je met een kleurensysteem gaan werken en je hebt dezelfde kleur vaker nodig, dan kun je er ook nog een figuur bij zetten. Rood met rondje, rood met driehoek, rood met vierkant etc.