Ruiterbewijs halen - ontheffing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsiie

Ruiterbewijs halen - ontheffing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 13:06

Hoi allemaal!

Ik plaats deze vraag namens iemand anders. Het gaat om het behalen van het ruiterbewijs, maar door haar handicap (progressieve spierziekte) zal zij één tot enkele ontheffingen aan moeten vragen (met name lange stukken draf en/of galop en het sprongetje, en mogelijk ook het opzadelen/aansingelen).

Nu is de vraag.. Heeft iemand van hier al eens een ruiterbewijs gehaald met ontheffingen op een bepaald onderdeel of op bepaalde onderdelen? Hoe gaat dat verder in zijn werk? We hebben inderdaad wel de site van de SRR gevonden, maar we zijn nu vooral op zoek naar praktijkervaringen.. Met welke handicap heb jij je ruiterbewijs gehaald en waarvoor heb je ontheffing gekregen?

We hopen dat we hier wat antwoorden kunnen krijgen!

Groetjes,
Iles

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:05

hoi ilsiie,

ik zag je oproepje ook al staan bij de vsn, denk ik? een interessante vraag, maar is het eigenlijk wel nodig om een ruiterbewijs te halen?

als ik het goed begrijp is het in enkele gebieden in nederland verplicht maar zeker niet overal. of loop ik achter?

het lijkt me vooral zinvol voor je eigen en andermans veiligheid, en dan zou het wellicht een goed plan zijn om veilig en fijn te leren rijden mét de beperkingen in plaats van vrijstellingen van de richtlijnen van dit ruiterbewijs te bewerkstelligen?

Horsesandme

Re: Ruiterbewijs halen - ontheffing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:24

Bij mij was het zo dat mijn verzorgpaard een verlamde staart heeft. Hierdoor kan hij niet goed springen. Ik heb toen heen gebeld en gevraagt of ik dit evt niet hoefde te doen. Dit kon met bewijs van de dierenarts. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat het me te duur werd.
Maar als dat kan moet het met een lichamelijke beperking bij de ruiter ook mogen toch? Ik zou ze eens bellen!!