Voor t eerst weer opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaetifeng

Voor t eerst weer opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:12

Nog herstellende van een heftige MS-schub verzorg ik sinds een poosje mijn eigen IJslandse paarden weer zelf. Lopen kan ik weer gelukkig en ook het zicht wordt steeds beter. Inmiddels mag ik alweer autorijden en heb ik vandaag voor het eerst weer gefietst. Nu wil ik ook wel heel graag weer op mijn poowns! Gelukkig heb ik twee supetbrave beestjes maar toch is de eerste stap groot.... Ook omdat ik het alleen moet doen (paarden staan aan huis)
Heeft iemand tips over wanneer en hoe ik het weer op kan pakken?

Groetjes
Paulien

Pieneappel

Re: Voor t eerst weer opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 06:56

Bouw het langzaam op :)
Haal anders er toch iemand bij.. :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:10

ik zou hier niet alleen aan beginnen. De eerste keer is het gewoon verstandiger als iemand je paard voor je kan vasthouden. Zeker in het begin kan je balans nog slecht zijn.
Zijn je paarden wel de hele tijd gewoon door gereden of hebben ze stil gestaan? Als ze niet bereden zijn ou ik er de eerste keer zeker eerst iemand anders op laten en dan zelf gaan uitstappen.

Notha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:16

Misschien vind je het fijner als iemand erbij is, en dan kan je rustig opbouwen.
Succes!

mimitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:01

Ik zou het niet alleen doen de eerste keer, het is altijd handig dat er iemand bij is, al is het maar voor het idee van veiligheid. Het ook best een 'stap' om er weer op te gaan, misschien eerst longeren, zodat ze alvast wat energie kwijt zijn. En dan toch maar de stap zetten en opstijgen! als ze superbraaf zijn, zal het vast en zeker goed komen. succes ermee!

duinmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:29

Eerst er gewoon rustig op gaan zitten terwijl je paard nog vast staat, en langzaam opbouwen.
Van vast staan en erop zitten naar rustig stappen tussen een omheining.

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:48

leschevaux schreef:
Bouw het langzaam op :)
Haal anders er toch iemand bij.. :)

Zou ik ook doen :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:39

duinmuis schreef:
Eerst er gewoon rustig op gaan zitten terwijl je paard nog vast staat, en langzaam opbouwen.
Van vast staan en erop zitten naar rustig stappen tussen een omheining.

Nooit op een paard stappen dat vaststaat, levensgevaarlijk als het dier schrikt en in paniek raakt.

Beter je paard vast laten houden en een andere helper erbij om je te helpen opstappen. Zo stapje voor stapje het rijden weer uitbreiden.
Eventueel je paard eerst door de helpers laten rijden tot het frisse eraf is, jij kent je paarden het beste en weet of dit nodig is of niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:20

Hoe graag ik na een terugval ook graag alles weer alleen doe zorg ik altijd de eerste paar keer voor hulp bij opstappen, rondrijden en afstappen. Liefst laat ik knollie als hij wakker is even lopen voor het geval dat. Je weet maar nooit of je lichaam wel normaal blijft werken.

En ik begin met een paar rondjes stappen en bouw dat heel langzaam op.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 08:40

Ben je inmiddels al gaan rijden? Zo ja, hoe is het gegaan?

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:14

Ja ik rijd weer!!!

Uiteindelijk heb ik het toch alleen gedaan, hulp schoot niet op. De eerste keer in ond minibakje thuis, op de kleinste; Bangsi. Lekker gestapt en een paar rondjes getolt. Hij was superbraaf.

Daarna ook op Kaeti een buitenritje gedaan. Het voelde eerst wat wiebelig maar dat is nu wel over.

Vandaag heb ik zelfs een uurtje gereden en ik tolt veel en galoppeer zelfs kleine stukjes. Draf sla ik meestal over, vind ik geen fijne gang en trainen gaat net zo goed in tolt, haha.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:26

Wauw wat goed zeg! Dat moet vast een fijn gevoel geven. En wat die gangen betreft, als het voor jou maar fijn is toch?!