Tips voor laarzen bij 'slecht' been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Tips voor laarzen bij 'slecht' been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 23:52

De titel zegt het al.
Een van mijn benen heeft meerdere reparaties ondergaan, waarbij er o.a. schroeven zijn gezet in mijn scheenbeen, vanaf de bovenkant dus,, om nieuwe pezen vast te zetten. Details over het hoe en waarom zal ik jullie verder besparen :+

Hoe dan ook, ik kan heel moeilijk druk hebben op mijn scheenbeen. Ik kan geen kousen aan en een normale rijbroek is ook lastig ivm de druk die je dan meer hebt dan met een jodphurbroek (waar ik nu altijd mee rijd). Probleem bij rijbroek heb ik enigszins opgelost door onderste gedeelte van de rijbroek te vervangen door soort slapper elastiek met elastiek onder voet door, waardoor broek niet opkruipt. Dus soort semi-jodphur construcie.

Het rijden gaat gelukkig steeds beter en ik droom ervan om toch weer dressuurwedstrijden te gaan rijden. Maar ja... die laarzen }:0

Ik heb ook chaps geprobeerd, van Ariat, maar die waren vrij hard, ook op de bovenrand zeg maar, waardoor het toch niet lekker zat.

Zit zelf te denken aan zachte leren laarzen / chaps of een laars met een rits plus elastiek erin zodat de druk bij dat ene been minder is, maar zakt de boel dan niet teveel?

Enige laars die een beetje zit is een rubberen laars van Aigle....alleen...tja, die vind ik niet zo mooi, staat niet zo mooi als leer.

Wie herkent dit probleem / weet iemand met dat probleem en heeft 'de' oplossing?

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:02

Toen ik je berichtje las dacht ik direct aan een mailtje met flyer die ik vandaag heb gekregen van http://www.ruitershop.nl. daar krijgen ze Italiaanse rijlaarzen in aanbieding € 129,00 en is niet zo ver bij jou vandaan. Dat zijn volgens mij ontzettend zachte leren laarzen...ik kijk even of ik de nieuwsbrief naar je kan mailen ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 21:05

Thanks Ollie! Ga zeker even in de gaten houden.
Van Nouvel kreeg ik de tip voor Kentaur chaps.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:10

Of je bekleed gaiters of chaps aan de binnenkant met b.v. neopreen. Dat is zacht en valt waarschijnlijk niet of nauwelijks op. Misschien is dat zacht genoeg voor je. Of met een ander zacht materiaal. B.v. wol, vilt of nepbont. Er is vast een schoenmaker die dat voor je wil maken.

ambre

Re: Tips voor laarzen bij 'slecht' been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:13

Ga eens langs Lipica in Raamsdonskveer,ik weet zeker dat je daar een oplossing vindt.Ze kunnen daar je laarzen op je aanpassen,dus ook 1 laars anders maken dan de andere.
Ik heb bv een laars met een veter over heel de voorkant,die kun je dus zo los of strak doen als je zelf wilt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:50

Ik denk dat alle oplossingen toch vrij prijzig zullen worden.
Kun je geen dispensatie aanvragen en zonder laars rijden? Of wil je dat niet?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 21:39

Bedankt voor het meedenken.

Bekleden binnenkant laars met ander materiaal werkt niet, heb ik geprobeerd, maar de druk van de laars zelf (doordat je je voet buigt is er altijd iets van druk, wist ik ook niet hoor voordat ik dit had :+ ) zorgt dan ook nog voor een slapend been, ik voel het niet in eerste instantie (heb geen gevoel meer een stuk aan de bovenkant van mijn onderbeen) maar op een gegeven moment gaat mijn voet dus slapen of krijg ik kramp en dan ben je te laat / kun je niet meer rijden.

Lipica Raamsdonkveer hou ik in mijn achterhoofd.

Klopt Mirim, het wordt denk ik toch maatwerk of iets dergelijks.
Dispensatie zou kunnen, wil ik toch ook wel eens naar informeren. Alleen ben je dan weer zo'n uitzondering ^) , en eigenlijk wil ik dat niet, wil 'gewoon' mee kunnen doen zeg maar :o maar misschien moet ik daar ook maar een keer overheen stappen :7

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:27

"Klopt Mirim, het wordt denk ik toch maatwerk of iets dergelijks.
Dispensatie zou kunnen, wil ik toch ook wel eens naar informeren. Alleen ben je dan weer zo'n uitzondering , en eigenlijk wil ik dat niet, wil 'gewoon' mee kunnen doen zeg maar maar misschien moet ik daar ook maar een keer overheen stappen".

Ach, op een bepaalde leeftijd gekomen ben je daar toch wel overheen :D

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:49

Ik heb zelf ook een dispensatie pas. Ik rijd met een lussenteugel, want heb beperking aan mijn rechterarm. Eerst had ik ook zo iets van.. Ja dan ben ik zo anders.. Maar het heeft mij zo geholpen die teugel, waardoor mijn paardje en ik super vooruit zijn gegaan. Dus ik zou dan misschien toch er maar eens na kijken voor een dispensatie als het je echt kan helpen. Ik rijd gewoon regionale wedstrijden, maar als ik wil kan ik ook gewoon aangepaste wedstrijden rijden. Maar ik wil eerst verder in de regionale wedstrijden komen. In het begin had ik ook niet zulke reacties, iedereen dacht dat ik me aanstelde. (Had eerst tijdelijk dispensatie) Maar nu ik dus eindelijk mijn gewone dispensatie heb is het wel duidelijk dat ik zeer zeker een duidelijke beperking heb, en is het gepraat heel anders geworden. Dus daar raak je wel overheen, ik vond het ook heel moeilijk eerst. Maar nu krijg ik gewoon juist hele leuk reacties.

Ik heb verder niet echt advies voor een laars ofso, sorry.

In iedergeval succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:53

Als je nou eens met een paar gaithers naar een schoenmaker gaat, en je laat er aan de voorkant een 'sleuf' uitsnijden waar je scheenbeen zit, en er aan de buitenkant netjes een zwarte lap van bv suede op zetten? Dan krijg je een beetje het idee van een pad met ruggengraatvrijheid, maar dan in chap met scheenbeenvrijheid. Zou dat niet wat zijn?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:05

Ik heb zelf laarzen van een Italiaans merk, ze zijn zeker niet goedkoop, maar het geld zeker waard.
Je kunt deze laars net zo strak maken als je zelf wilt. Dus kan je de laars aan jouw ene been, niet aandraaien en heb je hem vrij los om je heen. Misschien dat dat de oplossing is? Zie link:
http://divoza.com/shop/a.visit/4de67381 ... a8c0640767

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 23:15

@Nicole, welke bedoel je precies? Ik kom via de link gewoon op de aanbiedingen pagina van Divoza? Het dure maakt me niet zoveel uit, als het werkt (heb ik voor de rest van mijn leven met wedstrijd die laarzen/chaps aan :+ ).
@Sonja, zou wat kunnen zijn maar ik wil wel zeker weten dat ik ermee op wedstrijd mag starten en als ik iets laat maken, is het al '(ver)gemaakt' , als ik iets zeg maar 'confectie' koop kan ik het makkelijker proberen, maar wie weet.
@Mikaa hier hetzelfde gevoel, wil niet anders zijn dan de anderen, stel dat ik een speciale laars aan laat meten / oplossing heb die je heel goed ziet, vind ik vervelend. Maar goed, misschien moet ik daar dus maar eens overheen stappen :o .

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:16

link doet het niet, het zijn de Veredus laarzen
:D :o
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 01-06-11 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:20

.Afbeelding

Ik heb ze dus gekocht omdat ik hele smalle kuiten heb, en geen laars zat goed.
Deze kan je dus aandraaien, maar doe je dat niet dan zit hij heel los.
Doe ik ook wel eens als ik dikke voeten of als het warm is.
Hoop dat het misschien voor jou een oplossing is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 23:33

+:)+
Is denk ik precies wat ik zoek!
En jij rijdt daar ook wedstrijden mee?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:36

Ja hoor ik rijd daar gewoon dressuur wedstrijden mee. Nog geen jury tegen gekomen die er wat van gezegd heeft, zou ook niet weten waarom je er niet mee zou mogen starten.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:37

Het is in het begin gewoon moeilijk, maar als je er eenmaal over een bent heb je er alleen maar baat bij. Nu ik wedstrijden rijd en tot nu eigenlijk wel ene winstpunt na de andere winstpunten heb gereden ga ik me toch wel beseffen dat ik niet zo anders ben eigenlijk. Want ik kan het ook gewoon. Ik had het er eerst ook heel moeilijk mee omdat het eerst na uit zag dat ik moest stoppen omdat ik dagelijks pijn heb. Ben toen gestopt maar pijn nam niet af. En paardrijden is zo belangrijk voor me dus ja ik ga dat niet opgeven, dan maar pijn.. En vooral omdat ik pas 14 ben, het leuk vind om te sporten en al zo weinig sporten kan. Maar gelukkig heb ik nu de oplossing waardoor ik tenminste mijn teugel in mijn hand kan houden en het veel makkelijker gaat ;p

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:24

VanHuisUit schreef:
+:)+
Is denk ik precies wat ik zoek!
En jij rijdt daar ook wedstrijden mee?

Heb je er al naar gekeken ?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:30

Ik heb ook even gekeken en heb door een lymfe afwijking ook moeite met laarzen omdat mn benen per dag erg wisselen van dikte, vind ze wel erg duur :s Maar wel een uitkomst! Heb nu van die gaithers van BR zit veel elastiek in en zijn erg zacht en waren toen der tijd 65 euro :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:42

Marjan ik kan ze echt aanraden, ik heb ze nu een half jaar en inderdaad in de winter had ik ze bijna op het strakst en nu lekker losser.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 18:19

Even enorm druk, geen tijd voor ochtendje/middagje Divoza... :+
Momenteel ook redelijk blut trouwens :o (haha, wie niet :+ )

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:56

Ik zal ze onthouden haha eerst sparen aangezien ik net een nieuw paard heb gekocht.. die was helaas nie gratis ;)

littlediva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:09

Ik zou hele goede leren stevige laarzen kopen en goede advies adviseren

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 19:50

Citaat:
Ik zou hele goede leren stevige laarzen kopen en goede advies adviseren

Lief van je om mee te denken maar dat kan dus juist niet :+ het probleem is juist dat ik de druk van de randen van een leren laars en de stugheid van een leren laars niet kan hebben gezien de zenuwen die in mijn been zijn aangetast en het littekenweefsel van de schroeven die nog in mijn been zitten. Dus ik moet iets zachts hebben dat wel blijft zitten en dat er dus ook echt netjes uitziet, liefst met mooie dressuurboog, wil ik er normaal (dus zonder dispensatie) mee kunnen starten :D

Bij divoza bijv of welke zaak ook adviseren ze mij gewoon alles te proberen, aan te passen, in de winkel. Maar ik kan het niet uitgebreider proberen, komen er natuurlijk gebruikssporen op. Dus als ik het koop zou het wel fijn zijn als iemand gelijksoortige problemen heeft met zijn/haar been en een goede oplossing heeft gevonden :)*

ponyevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:14

ik had hele mooie rijlaarzen bij het hoefijzer vandaan. die rekken mee dus heel erg zacht. bijna geen druk. maar 40 euro