Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:30

Even een vraag aan de dove bokkers onder ons: Is er behoefte aan instructeurs die gebarentaal beheersen?

En zou je bereid zijn wat verder te reizen of wat meer voor les te betalen als je een instcructeur zou kunnen krijgen die in gebarentaal les kan geven?

arvistables

Berichten: 96
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Koningslust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:34

hier ben ik nu echt benieuwd naar.
het is zo al lastig genoeg om tijdens de les alles te volgen en op te letten wat er van je gevraagd wordt maar als je dat via gebarentaal moet doen wordt het wel heel moeilijk.
en hoe zie jij dit, 1 op 1 of in een les met meerdere personen.
Ik heb zelf geen gehoorproblemen maar ik ben heel benieuwd waarom je deze vraag stelt en wat voor antwoorden je krijgt.
ik heb wel lessen gezien voor gehandicapte ruiters maar nog nooit met een doventolk.
succes

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:48

Mijn man en twee van mijn leerlingen zijn slechthorend. Omdat les krijgen met wind vaak problemen geeft als je hoortoestellen hebt, grapte ik eens dat mijn man ons wel les in gebarentaal zou kunnen geven zodat we elkaar altijd kunnen 'verstaan'. Het was een grapje, maar het zette me wel aan het denken. Als je blind bent, kun je paardrijden met geluidshulp en kan je een 'gewone' instructeur vragen. Maar ik vraag me af of dat wel werkt als je doof bent.

Ik weet dat veel doven kunnen liplezen, maar voor zover ik weet is dat bij lange na niet ideaal. Het kostte mijn man in ieder geval veel moeite en gebaren lijken me een stuk beter te lezen op afstand.

Gebarentaal heeft me altijd aangesproken en ik heb in verband met mijn werk weleens overwogen het te gaan leren. Ik zou het nu te weinig gebruiken, dan zou het teveel wegzakken. Maar als ik het bij mijn lesgeven zou gebruiken, blijft het vast wel hangen en kan ik er misschien nog mensen mee van dienst zijn.

Als er veel vraag naar is, zou ik best bereid zijn een eind te reizen om les te geven, maar dan zal ik mijn reiskosten wel moeten berekenen om geen verlies te lijden. Vandaar mijn vraag.

ftwanke
Berichten: 41
Geregistreerd: 28-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:37

klinkt goed, als je daarmee de uitleg goed of beter kan communiceren. Ik persoonlijk zou liever wat meer betalen dan niet kunnen rijden!

sberg
Berichten: 69
Geregistreerd: 27-05-09
Woonplaats: vianen

Re: Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:29

Mijn dochter rijdt op dit moment in een manege les. Daarbij staat (loopt) in het midden van de bak een gebarentolk. Die tolkt dus alles wat er gezegt word door de instructrice. Deze tolk is ook rij-instructrice. Zij geeft mijn dochter af en toe priveles. De priveles word vooral gebruikt om dingen duidelijker uit te leggen.
Ik ben erg tevreden over een instructrice die gebarentaal doet. Zo is het voor mijn dochter makkelijker te begrijpen.
Als ik deze tok/instructrice niet had was paardrijden denk ik onmogelijk. Dus ja ik zou er wel verder voor willen rijden en meer voor willen betalen. Gelukig hoeft dat nu niet.

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 03:34

Ik zou zelf benieuwd zijn naar hoeveel slechthorende/dove ruiters er zijn.

Ik heb wel lessen begeleid met slechthorenden, maar dat was ook aangepast paardrijden in de zin van andere handicaps. Het ging daarbij dus om zeer simpele uitleg.

eline2000

Berichten: 50
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Noordwolde-Zuid

Re: Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:09

kijk eens op google dat kan je verder helpen ;)

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:10

Ik denk dat zeker behoefte aan is! Die groep mensen die graag willen rijden en een instructeur nodig hebben die gebarentaal spreekt, kunnen waarschijnlijk nergens of bijna nergens terecht...

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:52

Ik zie dat er in Hippisch Centrum Nootdorp vanaf april 2010 les gegeven wordt in gebarentaal. Dat is voor mij zo dichtbij dat het waarschijnlijk geen toegevoegde waarde heeft.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:54

Ik kan wel lesgeven in gebarentaal maar hier in België vind ik geen doven?

Tari_42
Berichten: 236
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Wilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:42

Dakario schreef:
Ik kan wel lesgeven in gebarentaal maar hier in België vind ik geen doven?

Het is al een ouder topic maar lees het nu pas.
In welke regio zoek je dove mensen? Een vriend van mij is doof, hij zou heel graag willen paardrijden, of in ieder geval het al eens proberen. Ik ken verschillende gebaren in gebarentaal maar ik beheers het nog niet genoeg om bvb een les te tolken. Hij kan wel liplezen maar op een afstand lijkt me dat ook moeilijk. Een kennis van me wilt privé les geven aan mijn dove vriend maar dat lost het "probleem" niet op.

AnnaCameron
Berichten: 119
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:29

het zou mooi zijn als meer manege's dit zouden aanbieden. Ik denk dat het goed is als elke provincie minimaal 1 manege heeft waar les word gegeven in gebarentaal!

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:54

Bij de manege waar ik vrijwilligrs werk doe rijd maar 1 doof iemand,
Maar die is ook nog blind, :)
Heb er nig nooit zo bij nagedacht maar zo kunnen ook doven paardrijden
Ik denk dat er wel behoefte aan is

Tari_42
Berichten: 236
Geregistreerd: 31-10-11
Woonplaats: Wilderen

Re: Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:42

Die dove vriend waar ik het in mijn bericht over had, heeft nu een paar keer gereden. Privéles en ik sta/loop dan mee om de gebaren die ik ken te tolken. Maar het is zeker niet gemakkelijk! Mijn kennis van de gebarentaal is veel te weinig om het op een fatsoenlijke manier te kunnen doen en dat is jammer.
Ik heb het er wel over gehad met de instructeur, of ze niet een doventolk kunnen inschakelen zodat er misschien wel meer dove mensen kunnen rijden. Hij zei tegen mij: ga jij die opleiding gebarentaal maar volgen, dan kan je hier mee in de lessen komen om te tolken..

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:47

Ik ben zeer zwaar slechthorend, ik rij op Z nivo dressuur. Ik gebruik in les instructieheadset, dat gaat heel erg goed.

sberg
Berichten: 69
Geregistreerd: 27-05-09
Woonplaats: vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:47

Als het goed is heeft jouw vriend recht op tolkuren. Dan kan hij zelf een tolk inschakelen die tijdens de les komt tolken. Mijn dochter rijdt in een gewone manegeles mee en krijgt les van een gewone instructeur. In het midden van de bak staat de tolk die alles wat de instructrice zegt tolkt.

_Chip

Berichten: 1494
Geregistreerd: 07-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Is er behoefte aan een instructeur die gebarentaal spreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:24

Wij hebben een dove man van rond de 70 in de les. Hij rijd meestal gewoon achter iemand aan, en heeft zo'n braaf paard dat hij de laatste tijd gewoon meedoet met aangalopperen, draven etc. alleen van hand veranderen gaat wat moeilijker, de rest snapt hij allemaal.