paardrijden met een stoma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

strovrouw

paardrijden met een stoma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 22:01

Ik ken een meisje, dat graag zou willen paardrijden, maar ze heeft een stoma, en volgens haar moeder is paardrijden bijna niet mogelijk, om verschllende redenen. ze kan er beter niet vanaf vallen, ze moet bv regelmatig (lees: elk uur) iets aan haar stoma doen, of ze is vaak ziek, waardoor ze niet wekelijks naar les kan. Ze heeft wel op een gewone manege gereden, maar vond de paarden daar te fris en te schrikachtig. Ik heb zelf geen verstand van rijden met een stoma, maar ik kan me voorstellen dat ze veel baat kan hebben bij paardrijden op een plek, waar de paarden echt bomproof zijn, lekker zitten, en men rekening houdt met haar beperkingen, maar waar ze leert dat er ook vanalles mogelijk is. Nu wordt haar wereld wel heel erg klein.

Wie weet zo'n plek, in de omgeving van Eindhoven?

Veroontje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:16

Nou lijkt mij helemaal geen probleem hoor! Mits rustige brave paarden natuurlijk. Ik rijd zelf bij iemand die een stoma heeft en die doet werkelijk alles met rijden, dressuur, springen en ook flinke bosritten!
Tuurlijk is het niet de bedoeling dat ze valt maar degene hier is ook weleens van het paard gevallen en daar was niks bij aan de hand... :-)
Als er gewoon rekening mee wordt gehouden zal het helemaal goedkomen, zo'n ding gaat niet zomaar stuk of los. Op een manege waar volgens het FRNS wordt gereden zou daar in principe rekening mee houden. Even informeren bij verschillende maneges maakt misschien veel duidelijk.
Gewoon doen dus!!

FriesWytske

Re: paardrijden met een stoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:18

Weet dat dat wel mogelijk is. Mijn instructeur rijd namelijk ook met een stoma. En hij rijdt ook nog in een hoge dressuurklasse.

emmasammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:06

ja klopt, het kan. een vriendin van me rijdt ook met een stoma :)

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 23:13

Dank je wel voor jullie reacties. Ik zal het zeker doorgeven, ik heb inmiddels ook een leuke site gevonden van jonge mensen met een stoma (stomaatje.nl voor wie geinteresseerd is), waarop een jonge meid heel goed uitlegt hoe zij het heeft aangepakt en welke extra maatregelen zij neemt als ze gaat rijden.
Ik hoop dat ik het meisje dat ik ken, kan stimuleren om weer te gaan rijden.

Heeft iemand ervaring met de pony's / paarden van de EEPM (eerste eindhovense ponymanege)?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:59

volgens mij houd een stoma weinig tegen wat je kan doen. Zit bij de meesten tusen de oren of bij de ouders

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:17

weet niks in de buurt maar ik weet dat er maneges zijn voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapten, speciaal voor deze klachten. ik ga eens rondkijken. wel leuk dat ze het gaat proberen!

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 12:25

beste di angelo, het is nog maar de vraag of ze het gaat proberen... want zoals truus 1970 heel terecht opmerkt, zit er veel tussen de oren, of bij de ouders. Daarom wilde ik ook graag weten wat er nu wel en niet kan met een stoma. Maar ik hoop wel dat we haar zover krijgen dat ze weer eens iets gaat ondernemen.

Alle mensen die gereageerd hebben: erg bedankt! Ik zie dat Google me ook wil helpen, :D :D

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:34

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:44

mijn dochter heeft 3 stomas en rijd gewoon , en als ze lang gaat rijden , hangen we bv aan haar urine stoma gewoon een zak ...als je dr als ouders zijnde gewoon over doet , doet je kind er ook normaal over ...of wij zijn misschien te nuchter in die dingen...???

en dr is niks wat niet kan hoor met een stoma, als je de juiste matrialen heb terminste

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:49

Volgens mij kan het inderdaad ook gewoon, zeker een uurtje moet toch kunnen?
En anders kan ze altijd nog een keer heen en weer gaan onder de les, iedereen moet toch wel eens? :o
lique schreef:
mijn dochter heeft 3 stomas en rijd gewoon , en als ze lang gaat rijden , hangen we bv aan haar urine stoma gewoon een zak ...als je dr als ouders zijnde gewoon over doet , doet je kind er ook normaal over ...of wij zijn misschien te nuchter in die dingen...???

en dr is niks wat niet kan hoor met een stoma, als je de juiste matrialen heb terminste

3 stoma's? Ik wist dat je er 2 kunt hebben, 3 wist ik niet. Goed juist dat jullie er zo mee omgaan!! En fijn voor haar dat ze gewoon kan rijden! *\o/*

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:24

je hebt verschillende soorten hebben , je hebt urine en ontlastings stomas..in totaal heeft ze er zelfs 4 tegelijk gehad ...niet de meest geweldigste situatie ,maarja soms kan het niet anders

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:10

lique schreef:
je hebt verschillende soorten hebben , je hebt urine en ontlastings stomas..in totaal heeft ze er zelfs 4 tegelijk gehad ...niet de meest geweldigste situatie ,maarja soms kan het niet anders

Dat eerste wist ik inderdaad, maar ik dacht niet verder dan 2. Lijkt me een heel gedoe zeg, daar heb je vast een stel doorzetters voor nodig... _/-\o_

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:14

Het is idd een heel gedoe...maar alles went en met een gezonde dosis humor overleef je alles,

Creatief met zakjes noemen wij het altijd ..tis soms even knutselen hoe het het best blijft zitten allemaal,
en bij een lange bosrit in het begin , plakte we allemaal zakjes op , die vulde we dan met water , diegene die het eerst begon te lekken moest trakteren , en dat was vaak niet mijn dochter ...
Of dan hadden we plaspauze omdat er iemand heel nodig moest , dan roept mn dochter doodleuk van had je nou maar een zak he , of hoe zit dat nou ? met je kont in de struiken??
Ik heb mn dochter altijd geleerd elk nadeel heeft een voordeel..

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:22

lique schreef:
Het is idd een heel gedoe...maar alles went en met een gezonde dosis humor overleef je alles,

Of dan hadden we plaspauze omdat er iemand heel nodig moest , dan roept mn dochter doodleuk van had je nou maar een zak he , of hoe zit dat nou ? met je kont in de struiken??
Ik heb mn dochter altijd geleerd elk nadeel heeft een voordeel..

Super! *\o/*

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 14:52

wat een verademing om te lezen hoe je ook met een stoma om kunt gaan en hoe je als ouders je kind helpt om gewoon lekker te leven en niet moeilijk te doen! dank je wel, lique.
en zandvangers, die site had ik inderdaad gevonden. :)

Ik ga binnenkort eens kijken hoe het met het meisje is, en of ze er oren naar heeft om weer eens de deur uit te gaan en onder de paarden - mensen - paardenmensen te komen.

arvistables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:23

er zijn maneges die paardrijles geven aan gehandicapten. Begrijp me niet verkeerd, maar daar hebben ze wel paarden die bomproof zijn. en geen stap verkeerd zetten. Neem daar maar eens contact mee op, in de buurt van Deurne moet er ook een zijn.
En anders zou mennen met een kleine shet iets kunnen zijn. Kan ze toch lekker naar buiten en genieten en de schokken zijn minder dan op een paardenrug.

strovrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 09:24

een heleboel tips, waar ik wel wat mee kan. heb inmiddels ook enkele maneges op het oog, waar ik binnenkort eens ga kijken, o.a. bij olgamaria!. gehandicaptenmanege in de buurt van deurne zou ook nog kunnen, weet iemand welke dat kan zijn?
iedereen in elk geval hartelijk bedankt voor alle reacties!!

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:33

Ik denk gewoon dat haar moeder bang is voor paarden ofzo :j
Want een meisje op een manege (toen ik met iemand mee was op wedstrijd geen idee waar) stond dat meisje dr stoma te legen op de wc :P en dat was gewoon dressuur dus het lijkt me dat het gewoon kan,

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:49

lique, fijn dat je er zo goed mee omgaat!

Bij onze ruiters met handicap zat ook een ruiter met een stoma, af en toe moest hij even naar de wc tussendoor, geen probleem. Het paardrijden stimuleert de darmen vaak wel, zeker als ze ook draven, dus dan moest hij de boel even verschonen. Af en toe miste hij wel eens een les omdat hij teveel last had, maar over het algemeen was hij er. Volgens mij rijd hij nog steeds, ik ben er in 2008 gestopt.

http://www.verenigingfpg.nl/ledenmaneges.php . Hier heb je een overzicht en zo te zien zitten er ook een aantal in de buurt van Eindhoven. Dit zijn verenigingen/stichtingen die zijn aangesloten bij een overkoepelende organisatie voor ruiters met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking, hebben speciaal opgeleide instructie en zijn dus wel toegerust om hiermee om te gaan.

Het zou mooi zijn als het je lukt haar en haar ouders weer "naar buiten" te krijgen, een stoma is lastig, maar niet het einde van de wereld... Jij succes met het overtuigen!

Ik realiseer me net dat ik wel laat reageer, maar ik wilde het je toch laten weten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:07

Een beetje late reactie, maar misschien toch nog handig?

Ik heb een tijdelijke stoma gehad. Mijn stoma was van de dunne darm. Die kan je niet dichtdoen met een stop zoals bij een dikke darm vaak kan. Het zakje blijft dus de hele tijd vullen ( ook afhankelijk van ziekte, wat je hebt gegeten etc.......)
Toen ik ermee ging rijden kreeg ik een band met een beschermkapje. Het is inderdaad niet handig als je valt, omdat er een stukje dunne darm naar buiten zit en je wil geen andere toestanden in de buikbanden etc.
Toen was ik tijdelijk lid van een stoma forum en je kan heel veel dingen daar vinden. Afhankelijk van de reden kun je alles. Ik kon meer toen ik een stoma had dan de jaren met ziekte ervoor.
Ik ben uren van huis geweest en dat is de ene keer makkelijker dan de andere. Sommigen legen makkelijk op een vreemde plek, ik niet zo. Met paardrijden en sporten is het wel wat vervelend als ie te vol raakt. Door mijn steunband werd het alleen niet zwaar.
Ik begrijp de bezorgdheid, maar weet ook van het forum dat mensen naar de sauna gaan en afhankelijk dus van soort stoma zie je dat duidelijk of bijna niet. Mensen hebben gewoon relaties, krijgen kinderen etc etc....
Alsnog succes voor haar.