Kan mijn gehandicapte zoon een Friese paard berijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DirkdeWit

Kan mijn gehandicapte zoon een Friese paard berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 00:19

Hallo,

Ik heb een gehandicapte zoon die gek is van Friese paarden. Hij heeft momenteel een friese sportmerrie, die omdat het een sportpaard is eigenlijk alleen door een ervaren ruiter bereden kan worden. Helaas moet hij deze dus verkopen. Hij wil echter wel weer een fries, ondanks dat er mensen in zijn omgeving zeggen dat hij misschien beter een kwpn'r kan nemen. Het moet toch mogelijk zijn om zijn wens om weer een fries te hebben en te berijden in vervulling te kunnen laten gaan. Kan iemand mij hier advies over geven.

Grt,
Dirk de Wit

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:23

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:24

Dit is afhankelijk van allerlei factoren:
welke handicap? En welke mate
wat kan hij wel/niet?
Heeft hij ervaring?
Heeft hij begeleiding?
Etc. Etc.
Het maakt m.i. Niet uit wat het ras is want misschien is die ene fries wel braver als een kwpn'er!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:26

Tuurlijk kan het met een fries net zo goed als met een kwpn. Zelf heb ik mijn friese merrie net verkocht, maar daar kon ik iedereen opzetten van klein naar groot, zij voelde gewoon heel goed aan hoe voorzichtig zij moest zijn.

Verder ga ik met bovenstaande post mee.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:27

in mijn ogen kan het gewoon mits de handicap binnen perken valt maar een rustige fries vinden is heel belangrijk
kijk maar eens op bokt op best wat jonge friezen rijden jonge kinderen

vdTippe

Re: Kan mijn gehandicapte zoon een Friese paard berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:31

Ik heb zelf ook een fries, maar als ze aangeven dat hij ook op een kwpner kan.
Neem ik aan dat je zoon, ondanks zijn handicap wel gewoon kan rijden.
Dan is er ook zeker wel een fries te vinden hoor!
Waar hij fijn mee kan rijden,

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:31

DirkdeWit schreef:
Hallo,

Ik heb een gehandicapte zoon die gek is van Friese paarden. Hij heeft momenteel een friese sportmerrie, die omdat het een sportpaard is eigenlijk alleen door een ervaren ruiter bereden kan worden. Helaas moet hij deze dus verkopen. Hij wil echter wel weer een fries, ondanks dat er mensen in zijn omgeving zeggen dat hij misschien beter een kwpn'r kan nemen. Het moet toch mogelijk zijn om zijn wens om weer een fries te hebben en te berijden in vervulling te kunnen laten gaan. Kan iemand mij hier advies over geven.

Grt,
Dirk de Wit

Elk paard, ook een "sportpaard" dat goed opgevoed is kan door bijna elke ruiter worden bereden.
Dat bepaalde paarden moeilijk te berijden zijn vindt meestal zijn oorzaak in de opvoeding van het paard, het paard denkt dat het "leider" is en beschouwd zijn ruiter als "ondergeschikte" en veegt zijn voeten eraan.
Een goed opgevoed paard weet dat zijn ruiter de "leider" is en zal voor hem willen werken.

Ik denk dat jullie moeten werken aan de opvoeding van jullie paard want als jullie een ander paard kopen is de kans groot dat dezelfde problemen zullen terugkomen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:33

warom denk je dat je zoon zijn huidige merrie niet kan berijden? reeds uitgetest, je laten vertellen?
Mijn ervaring is dat paarden perfect voelen als iemand een beperking heeft, en vaak extra voorzichtig gaan lopen, of zich gaan gedragen
een heet sportpaard onder de ene persoon kan onder je zoon een mak manegepaard worden ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:41

Ik sluit me helemaal aan bij MarcR!

Overigens: op het westerndeel is een Bokker met een gehandicapt zoontje dat op haar Fries rijdt.
Ben even haar naam kwijt, maar je kunt haar daar vast wel vinden met het zoekprogramma op Bokt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:42

bokker Zilfstar
zij heeft een zoon met een lichamelijke beperking die op haar fries rijdt :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:44

Dank Naaltje, dat is haar inderdaad :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:15

MarcR schreef:
DirkdeWit schreef:
Hallo,

Grt,
Dirk de Wit

Elk paard, ook een "sportpaard" dat goed opgevoed is kan door bijna elke ruiter worden bereden.
Dat bepaalde paarden moeilijk te berijden zijn vindt meestal zijn oorzaak in de opvoeding van het paard, het paard denkt dat het "leider" is en beschouwd zijn ruiter als "ondergeschikte" en veegt zijn voeten eraan.
Een goed opgevoed paard weet dat zijn ruiter de "leider" is en zal voor hem willen werken.

Ik denk dat jullie moeten werken aan de opvoeding van jullie paard want als jullie een ander paard kopen is de kans groot dat dezelfde problemen zullen terugkomen.

ben ik niet helemaal mee eens, ik heb ook een'sportpaard' die zeer duidelijk goed is opgevoed maar zet er geen beginner op want dat gaat niet goed. Haar gaspedaal en haar stuur zijn zo scherp afgesteld dat een beginner of minder getalenteerde ruiter dat niet redt... Ze is dus niet moeilijk te berijden maar wat te hoog gegrepen voor sommige ruiters.

Aan TS, is er geen mogelijkheid dat hij gaat lessen zodat hij zelf beter wordt en dan een bravere fries te kopen? Het is niet rasafhankelijk of een fries braaf is of niet er bestaan brave en 'sportfriezen' en idem met kwpn-ers.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:54

TAO-->AP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:58

Zoals bij ELK ras, heb je ook tussen de Friezen hittepetitten waarop je je kind nooit veilig/gerust zult laten rijden, en hele brave goedzakken waarop je ze met een gerust hart loslaat. En alles wat daar tussen zit.

Ik zie geen enkele reden waarom er NIET een geschikte Fries voor jullie rond zou lopen. Goed zoeken, probeer tijdsdruk daarin te vermijden, en wees vooral heel open en eerlijk in wat jullie precies nodig hebben. Heeft het Friezenstamboek niet iets van een blaadje of site waarop je een oproepje kunt doen?
Succes!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:01

MarcR schreef:
DirkdeWit schreef:
Hallo,

Grt,
Dirk de Wit

Hier ben ik het helemaal mee ONeens.
Een paard hoeft niet direct iets verkeerde opvoeding te hebben als hij niet door elke ruiter gereden kan worden.
Net als mensen zijn paarden ook verschillend qua karakter en met het ene mens kan bijna iedereen opschieten en met het andere niet.
Dat zit in je.

Mijn pony bijv. heeft een goede opvoeding ,weet dat ik de leider ben en ziet mij zeker niet als ondergeschikte ,maar toch is ze niet voor beginners omdat ze gewoon wat meer temperament heeft en hard wil werken en dan een beginner die niets doet dan haal je er neits uit KLAAR. Dat ligt aan de ruiter en zeker NIET aan het paard ;)

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:16

hoi ,

Ik vraag me af waarom de ruiter idd de fries niet kan rijden ?
Wat is zijn beperking? en waarom zegt men een kwpn-er kan wel , niet heel banketstaaf bedoelt maar kwpners zijn ook niet standaart maar rustige paarden , in tegen deel vaak zelf ..
Heb je weleens aan een groninger gedacht ?

Als je meer vragen hebt , hoor ik het graag , ik heb zeer veel ervaring met paarden trainen voor beperkte ruiters , dit ivm een eigen kind , met handicap , die aktief is in de sport ,

groeten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:20

MarcR schreef:
DirkdeWit schreef:
Hallo,

Grt,
Dirk de Wit

Hier ben ik het ook absoluut mee oneens. Mijn paard is goudeerlijk en werkt graag maar is erg heet en er zit behoorlijk wat pit in.
Het is gewoon niet zo'n makkelijke onder het zadel, en er zijn niet veel mensen die er zo op weg rijden, heeft niks met paard zelf te maken.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:22

Moet kunnen! Voor elke ruiter moet er een passend paard te vinden zijn, ras doet er verder niet veel toe naar mijn mening, het gaat om het karakter en de opvoeding. Dus is er vast ook een fries te vinden waar hij mee uit de voeten kan. Ik heb een tijd gereden op een manege waar ook speciale lessen hadden voor gehandicapten en dat was echt niet alleen op kwpn'ers! Hele moeilijke paarden in de normale lessen, liepen dat ineens doodmak en voorzichtig met en gehandicapte ruiter op hun rug (sommige paarden voelen dat gewoon aan!).
Bedenk wel vooraf goed wat je zoon allemaal wel en niet kan en wat je van het paard verwacht voor je op zoek gaat.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 10-03-11 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:23

Ligt heel erg aan het karakter van het paard, je hebt hete friezen maar ook koele koppies ;)

Verder zou een omschrijving van de handicap wel helpen.
Ik zou misschien ook wel een draver aanbevelen, lief in de omgang, schrikken nergens van (oke.. die 5 dravers die ik heb bereden..) en ik vind ze lekker zitten :)

lique, ik deel je mening over kwpn'ers (uit ervaring)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:26

Wat een onzin zeg, dat als je paard goed opgevoed is je er iedereen op kan zetten. Echt niet.
Paarden waar gehandicapten op rijden zijn gouden paarden. Zetten geen stap verkeerd. Kijken niet op als er een paraplu langs hun gezicht komt vliegen..
Zet daar maar eens een standaard Jazz of Gribaldi aan, dat gaat niet gebeuren lijkt me, tenzij de persoon in kwestie altijd al eens had willen leren vliegen. :')

Geloof me, tussen de Friezen lopen enorme goedzakken rond.
Ik zou eens een oproepje hier op het forum zetten: "Enorm brave Fries voor gehandicapte jongen gezocht"

Ik heb dezelfde vragen als hierboven trouwens..
In welke mate is hij gehandicapt en is er begeleiding bij?

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:33

Mijn neefje heeft een stoornis in het autistisch spectrum. Ik heb hem een tijd les gegeven op de fries van mijn moeder en dit ging prima.

Ik ben instructeur voor mensen met een beperking. Het belangrijkste is dat het paard waar je zoon op gaat rijden braaf is, maar ook op de hulpen ed reageerd. Welk paard precies bij je zoon past is geheel afhankelijk van zijn beperkingen en mogelijkheden en die van het paard. Friezen gooien over het algemene in draf vrij hoog op en dat kan lastig zijn als er sprake is van een lichamelijke beperking en/ of motoirische en balans problemen.

Mijn advies: zoek bij jullie in de buurt een gediplomeerd instructeur paardrijden voor mensen met een beperking en ga met deze persoon verder kijken wat verstandig is voor je zoon.
Er is best veel mogelijk met de juiste adviezen en begeleiding.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:37

Roosch schreef:
Wat een onzin zeg, dat als je paard goed opgevoed is je er iedereen op kan zetten. Echt niet.
Paarden waar gehandicapten op rijden zijn gouden paarden. Zetten geen stap verkeerd. Kijken niet op als er een paraplu langs hun gezicht komt vliegen..
Zet daar maar eens een standaard Jazz of Gribaldi aan, dat gaat niet gebeuren lijkt me, tenzij de persoon in kwestie altijd al eens had willen leren vliegen. :')

En hoe denk je dat je zo een "gouden" paard krijgt ? Die worden nier zo geboren maar is een gevolg van een goede opvoeding.

Als een paard opgevoed is naar de standaard die wij hanteren kan je er inderdaad iedereen op zetten.
Onze merrie is jong, dominant, werkwillig en haar "knoppen" staan fijn afgesteld maar wij durven er iedereen op laten rijden.
Als een ruiter fouten maakt zal ze gewoon stoppen en blijven stilstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:52

Ik heb nou per toeval een gouden paard staan, bloedeerlijk, werkt enorm graag, prima opgevoed maar een bloedkikker tot en met, omdat die gewoon ook té enthousiast kan worden. Ze zet geen voet verkeerd, is bij een ervaren ruiter lekker pittig en bij een kind lekker rustig. En toch kan je daar ook niet zomaar iedereen op ploffen, omdat ze zo fijn afgesteld is en je die werklust ook in goede banen moet sturen. Paard zou zich anders doodlopen en daar moet je wel mee om kunnen gaan, je moet zelf aanvoelen "nu is het genoeg voor vandaag".

En niet elke ruiter is daartoe in staat, ongeacht of die nu gehandicapt is of niet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:59

Ik zou het je niet aanraden. Ik heb zelf een 4-jarige merrie, ruim een jaar onder het zadel, beleerd gekocht. Iedereen zei tegen mij ook, friezen zijn koel in het hoofd, werkwillig, makkelijk enzovoort... Nou, al die dingen vind je echt niet terug hoor. Hoeveel ellende ik het afgelopen jaar met haar heb gehad zou ik je maar willen besparen. Het 'plaatje' dat veel mensen van een fries hebben is behoorlijk vertekend naar mijn idee. Niet dat ze gemeen is oid, en nu ben ik gek op haar, maar als ik dit allemaal een jaar geleden had geweten, had ik haar niet gekocht.

Uiteraard zijn er ook wél rustige friezen, maar dan nog zijn ze behoorlijk koppig. Als je niet héél consequent bent nemen ze een loopje met je en ben je veel verder van huis. Als ik jou was zou ik voor een kwpn'er gegaan, of als het kan qua lengte voor een haflinger.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:31

MarcR schreef:
En hoe denk je dat je zo een "gouden" paard krijgt ? Die worden nier zo geboren maar is een gevolg van een goede opvoeding.

Als een paard opgevoed is naar de standaard die wij hanteren kan je er inderdaad iedereen op zetten.
Onze merrie is jong, dominant, werkwillig en haar "knoppen" staan fijn afgesteld maar wij durven er iedereen op laten rijden.
Als een ruiter fouten maakt zal ze gewoon stoppen en blijven stilstaan.

Met heel goed zoeken kun je zo'n gouden paard vinden. Echt waar.
Er zijn Friezen die pittig zijn, maar je hebt ook van die Friezen die heel rustig zijn en waar je iedereen op kan zetten.

Als deze jongen droomt van een Fries, kun je na heel lang zoeken hem heel blij maken.