Slechte knie en toch paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Okkieenjoy

Slechte knie en toch paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 17:22

Twee jaar terug ben ik geopereerd aan mijn kruisbanden en drie jaar daarvoor aan mijn meniscus. Nu heb ik al een hele tijd niet meer paard gereden, maar zou dit heel graag weer op willen pikken. Is hier iemand die ervaring heeft met een slechte knie en paardrijden? De operatie bij de kruisbanden is niet helemaal goed gegaan waardoor ik mijn been niet helemaal meer kan strekken. Na een flinke wandeling voel ik dit gelijk in mijn knieholte.

groetjes,

Maud

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:23

lees even mee ben zel ook bijna een jaar geleden aan de zelfde problemen geholpen
heb ook nog steeds last van mijn knieholtens

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:25

Ik zou eerst kijken wat mag en kan met je knie.
Misschien bij een fysio of huisarts die er naar kan kijken.
Want als je gaat rijden en je gaat je knie overbelasten dan ben je nog verder van huis.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:26

Ik denk dat je daar pas iets over kan zeggen als je het probeert.
Bij mij is mijn kruisband afgescheurd, en mijn knie is behoorlijk instabiel.
Ik heb er ook last van na een flinke wandeling met mijn hond, maar paardrijden lukt me prima.
Maar dat dat bij mij zo is, hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden.
Gewoon proberen, neem wat lesjes en je weet het snel genoeg. ;)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:27

Okkieenjoy schreef:
Twee jaar terug ben ik geopereerd aan mijn kruisbanden en drie jaar daarvoor aan mijn meniscus. Nu heb ik al een hele tijd niet meer paard gereden, maar zou dit heel graag weer op willen pikken. Is hier iemand die ervaring heeft met een slechte knie en paardrijden? De operatie bij de kruisbanden is niet helemaal goed gegaan waardoor ik mijn been niet helemaal meer kan strekken. Na een flinke wandeling voel ik dit gelijk in mijn knieholte.

groetjes,

Maud

heey wat grappig ik heb zelf ook slappe banden maar er nog net veel last van.(knieschijven intotaal vijf keer er naast). helaas moet ik later misschien wel een operatie. maar tot nu toe heb ik nooit last gehad van mijn knieen tijdens het rijden. ik merk hier alleen maar door dat mijn spieren daar steeds strakker beginnen te zitten. voor verdere infomatie mag je mij pb-en

Okkieenjoy

Re: Slechte knie en toch paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 20:01

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik loop al een tijd niet meer bij de fysio, in principe zou ik gewoon alles moeten kunnen doen, maar ik ben denk ik gewoon een schijterd :) Ik moet het inderdaad gewoon maar moet proberen en de eerste keer maar niet al te fanatiek ;)

@ KLfan dat van de spieren klinkt wel heel goed en eigenlijk ook logisch. Thanks.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:03

Ik heb heel lang een knieblessure gehad (zo'n 8 jaar), en mocht daar eigenlijk niet mee paardrijden. Maarja, paarden zijn mijn leven, en die blessure is uiteindelijk over gegaan. Met de juiste hulp van een fysio.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:20

Ik heb twee kapotte knieën (rechts de meniscus en links de banden), mag officieel ook niet meer paardrijden maar ik rij nog dagelijks :) Ik merk wel dat stevige laarzen die goed ondersteuning aan mijn enkels geven (enkelbanden zijn ook kaputt :+ Voet- en volleybal zijn niet goed voor een mens :P ) ervoor zorgen dat veel van de klappen en krachten wat opgevangen worden, waardoor de knieën niet zo zwaar belast worden.
Meestal is paardrijden voor mij pijnloos, maar laatst doordat mijn laarzen stuk waren een paar keer met minder goed schoeisel moeten rijden en dan doet het toch wel fiks pijn, met als gevolg dat ik een aantal dagen niet echt kan lopen en al helemaal niet kan traplopen. Zodra ik weer met goede laarzen rij is dat effect helemaal weg en ga ik weer kniepijn-loos door het leven :+ Dus zolang het geen pijn doet/veroorzaakt ga ik fijn door met mijn grote hobby :)

Mijn tip is dus om voor goede steun aan je enkels te zorgen en au is ho, je knie geeft gauw genoeg aan als er iets niet goed voor is :) En wel even aan je arts vragen wat eventuele gevolgen of gevaar-signalen kunnen zijn.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:33

Recentelijk mijn knieschijf van zijn plek gehad, net nadat ik weer was gestart met rijden (na een onderbreking van 14 jaar). Nu weer 2 lessen gehad en het gaat hartstikke goed. Nergens last van of ergens pijn. 't Is natuurlijk niet helemaal dezelfde blessure, maar ik ben maar gewoon weer gaan proberen te rijden. Als je het niet een keer probeert, weet je ook niet of het wel of niet lukt.
Overigens had ik op de één of andere vage manier voor mijn knieschijfluxatie wel last van die knie (aan de binnenkant). Lichtrijden was dan soms ook erg pijnlijk. Heb toen zelfs een les eigenlijk allemaal maar doorgezeten in draf.

~Danseresje

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:44

Ik heb aan beide knietjes een VKB reconstructie gehad. Met daarbij ook nog behoorlijk letsel aan de mediale banden. Geen meniscus meer in de linkerknie. De rechter VKB is helaas weer kapot en daar laat ik het nu ook maar zo.
Ik rij dagelijks meerdere paarden en dat gaat best goed. Ik voel het wel maar niet zo dat ik jankend van het paard kruip. Verkeerde bewegingen kunnen wel voor vervelende reacties zorgen.
Zoals hierboven al genoemd kunnen stevige laarzen al veel doen en ook goede stijgbeugels zoals iets bredere of meebewegende.
Ik heb vooral tijdens de revalidatie bovenbeenspieren getraind en daarmee vang je al een boel op.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:49

Ik heb 6 weken terug mijn achterste kruisband gescheurd, loop op dit moment
bij de fysio, van hem mag ik nu nog niet paardrijden. Van de arts in het ziekenhuis mocht
ik doen wat ik kon, dus heb voor ik fysio had wel al weer gereden, de eerste 2 keer waren niet
echt een succes maar de derde keer ging toch al een stuk beter. Ik denk dat als je weer alles
zou moeten kunnen, dat je het gewoon moet gaan proberen en moet ervaren hoe het gaat en of je
veel napijn hebt als je gereden hebt :)

Okkieenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:52

Prutsmuts schreef:
Ik heb aan beide knietjes een VKB reconstructie gehad. Met daarbij ook nog behoorlijk letsel aan de mediale banden. Geen meniscus meer in de linkerknie. De rechter VKB is helaas weer kapot en daar laat ik het nu ook maar zo.
Ik rij dagelijks meerdere paarden en dat gaat best goed. Ik voel het wel maar niet zo dat ik jankend van het paard kruip. Verkeerde bewegingen kunnen wel voor vervelende reacties zorgen.
Zoals hierboven al genoemd kunnen stevige laarzen al veel doen en ook goede stijgbeugels zoals iets bredere of meebewegende.
Ik heb vooral tijdens de revalidatie bovenbeenspieren getraind en daarmee vang je al een boel op.

Jeetje dat is niet niks. Hier tot nu toe nog maar een knie, maar die ander zal ook wel overbelast zijn. Dus op zoek naar goede laarzen en zal ook eens zoeken op meebewegende stijgbeugels, wist niet dat dat bestond :o
Ah ja, dat is wel een goede tip, misschien daarbij ook wat krachttraining doen bij een sportschool voordat ik weer begin met rijden.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:21

Ik heb een versleten knie (artrose) en ik rij met verende stijgbeugels, GPG-beugels (ook verkrijgbaar als adapter). Indien je western rijdt, kun je EZ rides gebruiken. Een vriendin heeft ook kapotte kruisbanden en zei rijdt ook met de GPGbeugels zonder noemenswaardige klachten. Alleen kan ze niet vanaf de grond opstappen, ivm het draaien van de knie, maar wij stappen eigenlijk altijd op met opstap, dus dat gaat goed!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:30

Ik heb ook knieproblemen en inmiddels alweer best een tijdje niet fatsoenlijk kunnen rijden. Loop ermee bij de orthopeed en heb binnenkort een afspraak voor een scan. Omdat ik gewoon niet zo lang kan en wil wachten heb ik ook GPG beugels overgenomen van een bokkker, ben heel erg benieuwd of dit m'n knie ontlast :)

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:44

Hoi!

Ik heb vorige week zondag een knieblessure opgelopen :(
Ik heb zelf een fjord en een haflinger en die zijn niet zo groot, maar het paard van mijn moeder is 1,74 toen ik klaar was met rijden en ik af wou stappen ging ik raar door mijn knie :(
Sindsdien loop ik op krukken....
Het gaat wel elke dag iets beter maar ik wil zo graag weer paard rijden! Ik heb inmiddels al 2 wedstrijden af moeten zeggen en ik baal als een stekker. Ik heb al wel weer op mijn fjord en haflinger gezeten maar het been geven doet ontzettend pijn:( Mijn fjordje snapt er dan ook niets van :P Ik zou aandraven (even proberen of ik dat ook kon) maar ik heb geen genoeg kracht in mijn rechter been waar ik de blessure aan heb dus hij ging mooi wijken voor mijn linker been. Dus niet echt een succes:(

Hoe doen jullie dat met je zere knie? kunnen jullie wel gewoon been geven met dit kuit?

Groetjes Alina

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:16

Ik heb vanmorgen van de fysio te horen gekregen dat het verstandig
is als ik een brace zou aanschaffen. Voordeel is dat ik daarmee waarschijnlijk
wel eindelijk weer zou mogen rijden :)

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:28

ik heb ook een hele lange tijd last van mn knie gehad, bleef wel gewoon rijden
je moet vooral oppassen als een paard je tegen de zijkant duwt want dat doet echt zeer
als je eventjes niet oplet ;(

ik reed trouwens ook met een brace

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:30

Ik mocht van de arts in het zkh wel rijden, tenminste als het geen pijn
deed, maar van de fysio mag het dus helemaal niet. Maar als ik die brace
heb waarschijnlijk weer wel.

Is dat een beetje te doen, rijden met brace?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:12

Met brace vind ik niet echt prettig rijden.
Even stappen en een beetje draven gaat wel, maar ik kan de hulpen niet echt goed doorgeven.
Een knieband gaat dan stukken beter, die is ook veel dunner.
Heb er eentje bij de Lidl gekocht en die werkt prima met rijden wanneer ik weer last heb.
Maar echt steun geeft ie verder niet aan m'n instabiele knie.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 01:11

ProudJustify schreef:

Ik weet niet welk soort brace je krijgt maar ik heb de CTI2 braces en kon er niet fatsoenlijk mee rijden. Buiten dat beschadigen die dingen het zadel ook nog eens :(
Ze noemen een softbrace met harde baleinen aan de zijkanten ook al een brace tegenwoordig en ik denk dat je daarmee wel redelijk zou kunnen rijden.
Ff een voorbeeld van mijn brace, heb er zo geen foto van dus ff snel een gezocht. Ik heb een zwarte en een paarse.
http://www.diamondathletic.com/product%3Bcat,4%3Bitem,2088%3BKnee-Braces-CTi%3Csup%3E2%3C-sup%3E-Vapor-Custom-Knee-Brace

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 02:04

ik heb zelf geen ervaring met precies hetzelfde, echter ik heb vroeger een knieblessure opgelopen bij judo en daar heb ik tot de dag van vandaag nog steeds vaker last van. Van dokter mag ik dus wel veel mits ik stop zodra ik die precieze pijn weer voel, als ik daar doorheen ga (wat ik vroeger met gym op school deed om niet "zielig" te doen, kan ik erna 6 weken er niet eens meer op staan met lopen...

Dingen als intensief sporten, rennen, fietsen mag ik dus eigenlijk niks meer. Of beter gezegt kleine stukjes. Fietsen heeft dus eigenlijk geen doel want als ik t ga voelen moet ik direct lopen.

Op paard heb ik er geen last van (wel als ik afstap ivm de houding die je hebt in je knie als je op een paard zit) dus met afspringen heb ik erna toch wel ff last maar als ik dan beetje rustig doe is het geen probleem.
maar gelukkig erop dus niet! verder zijn er genoeg mensen met een beperking (zag laats een springtopic over iemand met een kunstbeen..) nja het is dus moeilijker maar moet wel gaan. Je leert er uiteindelijk mee omgaan. En als het echt echt niet gaat merk je dat wel na een paar maandjes... dan kun je altijd nog indien je het financieel kunt, gaan naar een speciale manege om eventuele optie's te bespreken.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 02:27

Wat voor discipline wil je gaan doen?
Als het recreatief is, dan zou ik een polopaard aanschaffen.
Wat oudere polopaarden (tussen de 12 en 16) worden vaak gratis weggegeven.
Het voordeel is, dat je deze paarden alleen op de teugels kan rijden (been en zithulpen kennen ze ook).
Het zijn vaak fijne en geduldige paarden, maar wel met pit (als het moet).
Ze zijn niet al te hoog (het zijn net aan paarden). Da's weer wat makkelijker met opstijgen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 08:14

Prutsmuts schreef:
ProudJustify schreef:

Ik weet niet welk soort brace je krijgt maar ik heb de CTI2 braces en kon er niet fatsoenlijk mee rijden. Buiten dat beschadigen die dingen het zadel ook nog eens :(
Ze noemen een softbrace met harde baleinen aan de zijkanten ook al een brace tegenwoordig en ik denk dat je daarmee wel redelijk zou kunnen rijden.
Ff een voorbeeld van mijn brace, heb er zo geen foto van dus ff snel een gezocht. Ik heb een zwarte en een paarse.
http://www.diamondathletic.com/product%3Bcat,4%3Bitem,2088%3BKnee-Braces-CTi%3Csup%3E2%3C-sup%3E-Vapor-Custom-Knee-Brace

Ik moet nog naar de winkel waar ze verkocht worden, maar het plaatje wat de fysio me liet
zien was van een softbrace, dus ik neem aan dat ik daar dan idd wel mee zou moeten kunnen rijden :)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:39

Jep, ik denk dat dat een stuk makkelijker gaat. Die drukt niet tussen jouw been en het zadel. Er zit niet zoveel tussen zeg maar en wat er tussen zit is zacht. Dat geval van mij is echt zo'n hekwerk en knetterhard en drukt dus wel wanneer je je been aan het zadel houdt.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:42

Ging die van jou op je huid of over je kleding?
Nou ja, hoop dat ik in ieder geval weer mag rijden als ik dat ding heb :)