vraag over huifbedrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soyoan

vraag over huifbedrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 13:15

Hallo allemaal,

Ik ben Sonja en ik woon in Brabant. Nu heb ik een vraag. Bij ons in de buurt is een zorginstelling waar ze ook met de mensen gaan paardrijden met een huifbed. Heb je daar speciale rassen voor met specifieke eigenschappen of kan dat in principe met ieder ras?

Groetjes, Sonja. }:0

Truf

Re: vraag over huifbedrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:19

In principe kan ieder paard gebruikt worden voor een huifbed, maar de voorkeur gaat uiteraard uit naar heel rustige paarden en paarden met een brede rug zijn denk ik geschikter. Deze eigenschappen zijn bij bepaalde rassen heel sterk aanwezig en bij anderen een stuk minder.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:22

Ik denk dat bepaalde rassen zeker geschikter zijn dan andere. Denk daarbij aan belangrijke dingen als: koel in het hoofd, goede bouw (meer 'draagvlak'). Zullen vast ook nog andere dingen meetellen. Ik doe vrijwilligerswerk bij Stichting Aloha (Rotterdam/barendrecht) en daar gebruiken ze tinkers, je kan ze op de site ook onder het bed zien: www.stichtingaloha.nl.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:30

Bij stichting Dupla in Barsingerhorn staan er meestal 2 fjorden in het huifbed.

Ras maakt volgens mij weinig uit, maar koel in het hoofd en een fijne brede rug (zonder of met weinig) schoft zijn wel belangrijke punten.

Soyoan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:52

Bedankt voor jullie antwoorden, ik zie ze vaak rijden en ik vind het heel mooi wat ze doen met en voor die mensen, je ziet ook dat ze ervan genieten en daar doe je het volgens mij voor.
:j

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:47

inderdaad, koel in hun koppie en liefste lekker breed

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:28

Wij gebruiken hier 2 welshes.
Maar ze zijn bezig om de haflingers ook te beleren. (in ieder geval kijken of ze geschikt zijn)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:52

Ieder ras kan inprinciepe wel. Al kun je moeilijk een stel shetten gebruiken(mischien voor baby's)!

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:18

volgens mij hebben ze ook vaak de voorkeur naar rassen met vlakke gangen.. Bij mijn oude manege gebruikte ze eigenlijk altijd haffies en tinkers...

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:05

Bij Stichting Dupla gebruiken ze vaak 2 fjorden of 2 haflingers. Deze hebben een goede hoogte voor het huifbed, zijn rustig en braaf.
Kijk voor meer info op: http://www.stichtingdupla.nl/

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:39

Ieder paard is geschikt, maar de ene meer als de ander, zolang ze maar ene koel karakter hebben.

Vaak word er gebruik gemaakt van fjorden of tinkers, maar mijn voorkeur gaat uit naar Tinkers, ivm dat fjorden een korte hals hebben.
Ben ook vrijwilligster geweest bij Stichting Aloha Ruiters.