ruiter met ataxie: Engels of Western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cristel1

ruiter met ataxie: Engels of Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:04

Een paar maanden geleden is bij mij een aandoening geconstateerd, waardoor oa mijn balans en coordinatie langzaamaan steeds slechter zullen worden. Op de site staat een oudere topic met link naar een documentaire over Mildred, die met haar ataxie van Friedreich (zelfde soort aandoening) aan Western rijden doet: "Western rijden met een handicap?" Deze documentaire over Mildred heeft me erg geraakt. Respect!

Ik rijd pas sinds een jaar of 4, ben nu 37. Paardrijden was een jonge-meisjesdroom van me.
Ik weet niet hoe de ziekte bij mij verloopt, en heb op dit moment nog geen ernstige symptomen, maar ben al wel op zoek naar allerlei manieren om zo goed mogelijk om te gaan met mijn balans- en coordinatieproblemen. Ik rijd Engelse stijl, maar misschien kan ik meer uit Western halen? Ik lees het hier vaker, en Mildred geeft het aan in de documentaire, maar weet iemand waarom dit zo is voor mensen met deze problemen?

Groetjes,
Cristel

pareltje

Re: ruiter met ataxie: Engels of Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:30

Hoi Cristel, waar woon je? Ik denk dat je dit het best zelf kunt ervaren. Als je wilt kun je bij ons beide stijlen uit proberen. (zuid-holland) stuur gerust een mailtje.

Cristel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:45

Dankjewel. Goede tip.

Ik woon in Oost-Brabant dus het is denk ik handiger als ik probeer een proefles Western hier in de buurt te regelen. Weet je misschien een goede Western manege in de buurt van Sint-Oedenrode/Eindhoven?

Groetjes,
Cristel

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:35

Ik heb zelf engels gereden en rijd nu western, dan wel zonder handicap. Zo op gevoel zou ik zeggen dat balans bij western nog belangrijker is dan bij engels rijden. Daarentegen is het ook zo, dat veel westernzadels zitten als een leunstoel, waardoor het weer gemakkelijker is om je balans te bewaren.
Het lijkt me idd verstandig om allebei te proberen en dan niet 1, maar een aantal lessen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:24

Cristel1 schreef:
Dankjewel. Goede tip.

Ik woon in Oost-Brabant dus het is denk ik handiger als ik probeer een proefles Western hier in de buurt te regelen. Weet je misschien een goede Western manege in de buurt van Sint-Oedenrode/Eindhoven?

Groetjes,
Cristel

Hoi Christel, Ik zou zeggen kijk even op het westerngedeelte van Bokt, daar staat onder algemeen een sticky met allemaal westernstallen en lesgevers. Kan je kijken wat er bij je in de buurt zit.

Ik ben zelf ook van het engelse naar het western overgestapt, en ja sorry ook ik ben zonder handicap, maar ik kan nynke alleen maar gelijk geven. Bij het westernrijden heb je je balans wrs nog meer nodig dan in het engelse, maar mss geeft het westernzadel jou wel meer steun zodat het je wel ligt. Ik kan je dan ook net als nynke alleen maar aanraden probeer het een aantal lessen en kijk of het wat voor jou is. Nog een voordeel van de westernrassen is dat ze over het algemeen veel minder opgooien dan de warmbloeden, de beweging volgen zal je minder moeite kosten.

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:09

ik heb ook deze handicap, ik dacht dat western rijden ook beter voor mij zou wezen, helaas, dit ging helemaal niet. Vooral ook omdat veel western zadels zo hoog van achteren zijn. Deze voorkant zit ook zo hoog en ik raakte steeds uit balans. Ik kon beter met een Stubben zadel overweg. Helaas is het bij mij ook progresief en ik ben gestopt met rijden ( na 35 jaar), ik heb dit al van heel jongs af aan, misschien is het ook wel zo dat als je heel jong een bepaalde manier van rijden geleerd wordt, je dit toch altijd het beste af gaat. Ook zou ik je aan raden ( heb ik ook gedaan, al 20 jaar geleden),....leer mennen. Uiteindelijk ben ik blij dat ik dat ook geleerd heb, nu span ik mijn paardje voor een lichte sulky en kan dus lekker blijven rijden.

Cristel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:48

Rina,

Ik denk dat je een goed punt hebt met het minder opgooien door Westernpaarden. Dat zou best eens heel belangrijk kunnen zijn. Ik heb geen eigen paard, en rijd op manegepaarden, en ik merk heel veel verschil tussen paarden die hoog opgooien (voelt heel erg uit balans), en paarden die dat niet doen (voel ik me zekerder, het paard voelt dat ook, en daar zijn we dus beiden gelukkiger mee).

Linda,

Omdat ik geen eigen paard en stallen heb, is mennen voor mij geen optie vrees ik. Ik heb wel van meer mensen gehoord dat dit een heel leuke manier is om met paarden bezig te zijn als je niet wilt of kunt rijden. Misschien komt het er in de toekomst van. Waar leer je zoiets eigenlijk?

Vwb het Westernzadel: ik zal dat gewoon een paar keer moeten proberen. GA elders op de site zoeken naar een goede Westernmanege.

anneiskool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:02

Zelf ervaren! ;)
\
Ik zou denk ik voor western kiezen,

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:07

probeer eens een lesje bij wendy van osch.. Die zit redelijk in de buurt volgens mij.... Succes

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 09:08

Ik zou engels en western idd gewoon uitproberen.
Vaak kun je ook gewoon menles op manege's krijgen :j

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:43

Cristel1 schreef:
Rina,

Ik denk dat je een goed punt hebt met het minder opgooien door Westernpaarden. Dat zou best eens heel belangrijk kunnen zijn. Ik heb geen eigen paard, en rijd op manegepaarden, en ik merk heel veel verschil tussen paarden die hoog opgooien (voelt heel erg uit balans), en paarden die dat niet doen (voel ik me zekerder, het paard voelt dat ook, en daar zijn we dus beiden gelukkiger mee).

Linda,

Omdat ik geen eigen paard en stallen heb, is mennen voor mij geen optie vrees ik. Ik heb wel van meer mensen gehoord dat dit een heel leuke manier is om met paarden bezig te zijn als je niet wilt of kunt rijden. Misschien komt het er in de toekomst van. Waar leer je zoiets eigenlijk?

Vwb het Westernzadel: ik zal dat gewoon een paar keer moeten proberen. GA elders op de site zoeken naar een goede Westernmanege.

de laatste 10 jaar dat ik nog onder het zadel gereden heb, reed ik met een friese hengst , heel groot paard en die gooide ook altijd hoog op, vooral als hij in galop sprong. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik op hem in onbalans raakte, integendeel, door zijn breede romp zat ik als een vorst. Ik heb vroeger ook een volbloed gehad en wel eens op een arabier van een familie lid gereden. Door hun smalle romp raakte ik wel gauw in onbalans. Een breed paard is daarom voor mij veel plezieriger te rijden, ook fjorden en ouderwetse haflingers. Er zijn wel maneges die menlessen aanbieden, misschien is er hier wel iemand op bokt die hier meer van weet. Voor menslessen hoef je ook geen eigen paard te hebben hoor, hier op Texel worden ook wel men lessen gegeven met ander mans paarden, maar daar heb je nu natuurlijk niets aan. Ik zou het toch eens proberen.
Hier op Texel zijn 2 bekende fokkers van western paarden, voor mij persoonlijk vind ik het echt niks, er zit ook best wel veel temperament in, een door en door getraind paard is meestal peperduur.

Cristel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 18:49

lindatexel schreef:
de laatste 10 jaar dat ik nog onder het zadel gereden heb, reed ik met een friese hengst , heel groot paard en die gooide ook altijd hoog op, vooral als hij in galop sprong. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik op hem in onbalans raakte, integendeel, door zijn breede romp zat ik als een vorst. Ik heb vroeger ook een volbloed gehad en wel eens op een arabier van een familie lid gereden. Door hun smalle romp raakte ik wel gauw in onbalans. Een breed paard is daarom voor mij veel plezieriger te rijden, ook fjorden en ouderwetse haflingers.

Vreemd, ik rijd niet lang genoeg om te kunnen vergelijken hoe het was voor deze aandoening erger werd, maar ik rijd wel altijd veel fijner op slanke paarden (die minder opgooien). Het kan overigens best zijn dat dit het meest te maken heeft met mijn gebrek aan kennis en rij-ervaring: ik vind een paard zo beter te controleren. Meer been bruikbaar langs het paard dan nodig om een brede rug te overbruggen misschien? Ik weet niet waarom, maar het voelde altijd beter. Misschien is het ook een kwestie van gewend raken, en als je op verschillende manegepaarden rijdt, gaat dat natuurlijk niet zo goed lukken.

Mooi paard had je trouwens! Ik heb bij een bruiloft eens 4 Friezen aangespannen gezien. Da's echt een plaatje!

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:32

Hoi Cristel..

In Berlicum zit een manege (Het Paardrijk) waar ze ook menles geven.

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:26

tja, ik weet ook niet hoe dat komt maar een breed paard heeft mij altijd meer gepast, ik geloof dat het wat meer opgooien daar ( voor mijn gevoel) niet veel mee te maken had, de brede ribbenkast van het paard gaf mij meer gevoel van zekerheid en dat kan best ook wel eens geestelijk zijn.Zo'n smal paardje gaf mij niet het gevoel echt "stevig" te zitten. Ik heb trouwens, en dat is een heel ander verhaal, enkel jaren geleden, toen ik een tijdje in het midden oosten ( Syrië) verbleef ,een oude wens in vervulling laten komen. Ik wilde graag rijles hebben met een Dromedaris ( Camel) Nu deze gooien ook best hoog op,... vooral in draf en net zo als een Fries in galop. Ik mag zeggen dat ik er zo mee weg reed. ( tot grote verbazing van mij Bedouine instructeur). Echt te gek!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:58

Waarom zou je voor western nog meer evenwicht moeten hebben? Als je bv trail kiest gaat dat toch het meest in stap?

Kitty2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:25

Westernzadel lijkt me beter door een diepe, ontspannen zit. westernbeugels geven ook veel meer steun dan engelse beugels/riemen. Verder lijkt het me heel handig als je een braaf paardje gaat rijden die niet sel onder de indruk is van een onstabiele zit. Een paardje met een vlakke gang zit natuurlijk ook stabieler. Lastige aandoening maar volgens mij moet dat best wel lukken!

lindatexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:22

kohtje schreef:
Waarom zou je voor western nog meer evenwicht moeten hebben? Als je bv trail kiest gaat dat toch het meest in stap?

je hebt niet meer evenwicht nodig maar stuurt meer met je lichaam, dus als je wilt dat je paard een stap naar links doet ga je meer gewicht brengen op je linker zitknobbel, wil je dat het paard rechts gaat verplaats je je gewicht wat meer naar rechts, met engels rijden vertrouw je meer op de teugels en beenhulpen. het is een totaal andere manier van rijden, maar met engels rijden moet je ook goed in evenwicht blijven, en met western rijden wordt ook gegalopeerd, dus niet alleen gestapt. ;)

Cristel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:27

Allemaal hardstikke bedankt!
Ik heb veel nieuwe inzichten gekregen, maar ben er ook achter dat ik er alleen achter kom wat mij ligt (Engels/Western, soort paard, soort zadel) door het uit te proberen. Ga binnenkort een afspraak maken bij een manege waar Engels, Western en aangepast gereden wordt. Want ondanks alles wil ik zo graag heel lang blijven rijden. En anders ga ik menles nemen :)