Hier dan een update van mijn kant. Ik ben 6 december geopereerd, nu dus in de 10e week na mijn OK. Ik heb 8 weken in een immobilizer moeten lopen (wat ik niet helemaal heb gehaald omdat ik zelf al eerder kleine oefeningen aan het doen was). Ik kan en mag bewegen en mobiliseren en heb het grote geluk dat ik een minimale "frozen shoulder" heb, dat bevordert het herstel wat sneller. Ik volg nu 2x per week fysiotherapie en oefen veel thuis. Officieel mocht ik 12 weken geen autorijden, maar dat heb ik niet gehaald. Ik rij nu alweer een week of 3 zelf en dat gaat heel goed. Alles met beleid en alles lager dan 90 graden en voor me (dus zeg maar voor mijn buik) kan ik doen. Hoog reiken is nog uit den boze en kracht gebruiken ook. Dus ook geen paard opzadelen o.id. Belasten mag nog niet en doet ook pijn als ik het per ongeluk wel doe. Ik heb de laatste 10 jaar regelmatig schouderluxaties gehad (ca. 2 of 3 x per jaar) en ik weet dus heel goed inmiddels wat ik wel en niet mag c.q. kan daarna.
Gelukkig kan ik wel constateren dat mijn herstel voorspoedig verloopt met weinig pijnklachten maar dat heb ik ook gedeeltelijk aan mezelf te danken door veel te oefenen. En ik ben een eigenwijze patient want een aantal dingetjes die officieel nog niet mocht doen deed ik allemaal al (overigens wel allemaal onbelast). Dingen als sporten, zwemmen, zware dingen dragen, was ophangen, ramen zemen enzo doe ik niet. Net als mijn arm naar buiten draaien (exorotatie) kan ik niet.
Al met al ben ik nu 2,5 maand onderweg en dat duurt best lang. En ik weet ook dat het nog een poosje duurt voordat ik écht weer volledig zelfstandig alles kan (dus ook paardrijden). De arts die me heeft geopereerd zei dat ik zo'n 5 maanden in totaal moest rekenen. Dan zou ik nu dus op de helft zijn....
O ja, ik had dus (voor de kenners) een zo goed als afgescheurd labrum en een Hill Sachs laesie aan de kop van de schouder (dat is een soort van deuk of zgn 'impressiefractuur' door het vele uit de kom schieten van de arm)