Hoe opnieuw moeten beginnen met paardrijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eshaa

Hoe opnieuw moeten beginnen met paardrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 00:44

Ik zal het zo maar even vertellen :

Toen ik klein was, was ik al gek op dieren , was er niet van weg te slaan.Zo kwam ik ook bij een vrouw terecht in de straat die verschillende dieren op haar terrein had staan , die ik verzorgde.Zo ook 2 shetjes.Zo begon ik eigenlijk met paarden , toen was ik ongeveer 10 jaar.
Jaren lang daar bij de shetjes elke dag in het weiland en in de stal gezeten . Geborsteld, spelen enz.. En om de zoveel tijd zette die man mij op de rug van een van hun 2 om een rondje erop te stappen.Uiteindelijk wou ik meer en kwam ik uit bij een meisje die een eigen pony had, en geld nodig had voor de verzorging van de desbetreffende pony.Hiervoor wou ze inruil voor een kleine vergoeding lessen aan mij geven.Dit heb ik zo een half jaartje gedaan, waarna ik ben overgestapt naar een manege.Hele leuke tijd hier gehad, en toen kwam er een paard in mijn leven , die ik nog altijd mis.Ik had een goede band met dit paard, iedereen zei dat ik er niet op moest stappen omdat hij in de meeste lessen de mensen eraf bokte , en in zijn stal vervelend was.Hier heb ik geen last van gehad, en langzaam pastte ik me aan op dit paard.Ik mocht laterna van mijn ouders ook zelf een paard leasen of kopen , maar wel moest ik zelf aan mee betalen, dus zocht ik een baantje.Maar toen ongeveer 2,5 jaar geleden in de maand mei belande ik in het ziekenhuis.Hier zat ik 3 maanden in , en de doktors konden niet vinden wat er was, wat uiteindelijk ook ervoor gezorgt heeft dat ik 3 maanden erin gezeten heb , puur omdat ze geen goede uitslagen van mijn bloed enz. kregen.In die 3 maanden is veel gebeurd, ik heb niet kunnen paardrijden, mijn ouders kwamen ervoor uit dat geen van hun meer een baan had, en dat ze door hun leeftijd waarschijnlijk ook niet zo snel een zouden krijgen, waardoor ze de paardrijlessen niet meer konden betalen.Gelukkig had ik nog het geld van mijn bijbaantje om een paar lessen te kunnen betalen, en in principe zou het al fijn genoeg zijn als ik mijn lievelingspaard gewoon kon borstelen zonder erop te kunnen rijden.Ik dus na die 3 maanden terug gegaan , maar mijn paardje was er niet meer.Ik kreeg achteraf te horen dat hij kreupel was geworden en het niet meer goed zou komen.Dit zat in de familie aangezien ze pas 8 jaar was op dat moment.Daar was ik ook goed ziek van geworden, en was nog even thuis gebleven.In die tijd veranderde ik veel, maar niemand wist waardoor.Omdat we financieel slecht bleven staan, kon ik toen ook niet meer opnieuw beginnen, aangezien mijn vader op dat moment een nieuw bedrijf aan het starten was op zichzelf met een paar andere mensen , om een product dat door hun verbeterd was te verkopen.Dit kostte ook geld voor de onderzoeken, huur van de panden, de prijs van de machines enz.Dus daar ging ons geld op dat moment heen,en een verzorgpony kon ik ook nergens vinden.Zo is het tot net voor mijn 16de verjaardag gegaan, tot mama mij kwam vertellen dat de mensen die met papa samenwerktte waren gestopt.Dit omdat hun bang waren dat als het zou mislukken hun al het geld kwijt waren, en geen baan hadden.Ookal bleken alle testen goed te zijn, en de mensen die dat product hadden geprobeerd zeer tevreden waren. En aangezien papa het meeste geld erin had gestopt, waren wij ook het meestte kwijt.En dus stonden we weer op het begin, met nog minder geld, en ik weet ook wel dat mama en papa mij graag paardrijlessen konden betalen, maar dat ging niet.Ik verandere nog steeds meer, werd vervelender , er kwamen meer ruzie's, en dan van die extreme.Want mama en papa hadden geen geld , en werden zegmaar zo gestresst, en reageerde dat uit op mij , en ik deed dat ook , maar mijn reden wist niemand eigenlijk.Ik heb ook een half jaar in een leefgroep gezeten , dit is om kinderen uit bepaalde leefsituaties te halen( of hoe je het zegt).Hier uit volgde dat ik PDD-NOS heb ( dat autisme , en bij deze vorm is het per kind anders wat het inhoud).En ik heb wel miljoenen keren mijn hele levensverhaal daar moeten vertellen, en toen vonden hun dat het voor mij slecht was geweest dat ik niet meer onder de paarden was.Want ik was vroeger veel vrolijker toen ik nog paardreed , en enthousiaster, en veel socialer.En nu ben ik dat niet meer , waardoor mijn PDD-NOS heel sterk naar voren kwam, en waardoor ik bij veel dingen niet meer goed weet wat ik doe, dingen die ik vroeger iniedergeval niet zou hebben gedaan.Ook heb ik bijv. problemen op het werk , ik werk bij de MacDonalds achter de kassa, maar ik heb moeite om bijv. een gast met een lach te begroeten en deheletijd enthousiast te praten.Ik heb het zelf ook altijd jammer gevonden dat ik niet meer kon paardrijden, en mistte het heel erg .Papa heeft mij zo nog een keer meegenomen naar de manege waar ik vroeger reed, om te kijken hoe ik reageerde.Ik werd eerlijk gezegt heel verdrietig omdat ik het zo erg mistte, en mijn paardje niet in een van de stallen vond , zodat hij net als vroeger weer hinnikte als ik binnenkwam , dat liet mij lachen , en dan voelde ik mij zo goed.Op dat moment voelde ik die emotie heel erg, terwijl ik in het dagelijks leven emoties niet zo erg meemaak , ik weet niet goed hoe ik t moet uitleggen, maar die voel ik minder goed, en daarom vond ik het raar dat ik het toen wel heel erg voelde,en papa ook, maar papa wist dat ik het mistte, en wist het niet was gelopen zoals wij dat allemaal wouden.Nu zijn we weer een paar maanden verder, en papa heeft voor zijn stress een soort paardencursus.Dan gaat hij naar een mevrouw, en zij heeft paarden, en die paarden reageren op hoe iemand zich voelt.Papa begon dat te vertellen, en hoe hij paarden zulke prachtige dieren vind, en hoe mooi hij het vond hoe die paarden hem lieten nadenken, en zoveel dingen konden laten zien.Daarna begon hij te zeggen dat hij wou dat ik weer ging paardrijden, omdat het beter is voor mij, en ik meschien dan kan worden zoals vroeger, het leek wel alsof hij echt aan t zeuren was dat ik het moest doen haha, was wel grappig.Hij zij dat we nu wat meer geld hadden, en dat hij wel een rijbroek en cap kon regelen voor mij op marktplaats als ik dat wou, waar we nu dan weer mee bezig zijn.Ik wil het heel graag en ik ga me er ook voor inzetten, maar ik ben zo bang dat het niet meer lukt.Dat ik de kleinste dingen vergeet van de verzorging , of hoe ik moet opzadelen, of dat ik niet meer weet hoe ik moet rijden.Ik ben echt bang daarvoor, ik heb alle verzorgingsspullen nog, dekentjes, dekjes alles.Maar soms denk ik gewoon eraan dat ik die dingen niet meer weet, en dan schrikt dat mij een beetje af.Ik zal natuurlijk mijn oude lievelingspaard niet meer zien of kunnen berijden, en dat vind ik ook eng , omdat ik niet weet hoe een paard nu op mij zal reageren.Mijn oude paardje voelde denk ik wel aan hoe ik mij voelde of wat ik bedoelde, maar meschien zal dat niet zo zijn met andere paarden.En ik weet met al die dingen niet wat of hoe ik het moet doen.
Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
En sorry dat het zo irritant en slecht is geschreven , maar ook hiermee heb ik moeite, om een verhaal duidelijk over te brengen.

Rosemarin

Re: Hoe opnieuw moeten beginnen met paardrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:56

ik vind het niet slecht geschreven hoor,
je moet gewoon rustig aan opnieuw beginnen.
vraag mensen om hulp als je het even niet meer weet en schaam je vooral niet voor jezelf ;)
suc6

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:57

Mooi geschreven!!
Meid.. maak je niet druk.. geniet er gewoon van, het komt goed!
het zit goed, als je er bent komt het allemaal goed, geloof me..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:00

waar woon je?

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:10

Rustig opbouwen, schaam je niet. Je komt op mij over als een warm en volwassen persoon.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:13

Ik woon in het midden van Limburg.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:27

Eshaa schreef:

jammer.. anders had je met alle liefde hier weer opnieuw kennis kunnen maken met het rijden verzorgen en alles wat daarbij hoort.
Maar nogmaals, maak je geen zorgen!!
Geniet er lekker van en volg je gevoel, als je iets niet weet vraag je het gewoon.. je hoeft je niet te bewijzen!! voor niemand.. ;)

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:29

Het liefste zou ik een verzorgpaard zoeken en vinden, zodat ik alles rustig zou kunnen doen, aangezien er op een manege vaak dingen van je verwacht worden, vooral hier in de buurt van waar ik woon , maar dat gaat lastig als je zolang niet gereden hebt , dan hebben ze liever iemand anders die het allemaal nog/al kan helaas

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:30

jentel schreef:
Eshaa schreef:

jammer.. anders had je met alle liefde hier weer opnieuw kennis kunnen maken met het rijden verzorgen en alles wat daarbij hoort.
Maar nogmaals, maak je geen zorgen!!
Geniet er lekker van en volg je gevoel, als je iets niet weet vraag je het gewoon.. je hoeft je niet te bewijzen!! voor niemand.. ;)

dankjewel dat je er in iedergeval aan dacht, vind ik heel lief van je.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:36

misschien is dat een optie voor je??
Een verzorgpony, en dan lekker samen met de eigenaresse het rijden verzorgen opnieuw oppakken.. ;)

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 01:49

Ja, daar dacht ik ook altijd aan , maar het is moeilijk om zo'n iemand te vinden, en dan al helemaal hier in de buurt.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:51

Ik ben aan het kijken via Marktplaats, zoals ik vroeger deed voor een verzorgpony of paard, maar het schiet dus echt niet op.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 20:22

Weet iemand nog een manier om een verzorgpony/paard te vinden, bij mij in de buurt?

emilybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:51

je moet op bokt een advertentie zetten hier reageren veel mensen op.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 00:33

Maar ik kan me moeilijk voorstellen, dat iemand graag een verzorger zou willen, die zolang niet heeft gereden als ik, en alles een beetje opnieuw moet uitvinden.Daar heb ik trouwens ook wel begrip voor, daar niet van, maar er zijn zoveel meiden op zoek naar een verzorgpaard, dat als iemand een leuk paard heeft staan waarvoor ze een verzorger zoeken, ze denk ik eerder voor een gevorderde ruiter gaan.Vroeger was ik wel op een wat gevorderd niveau, maar ik weet echt niet hoe dat nu allemaal zit.
x

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:45

ik heb ook een bijrijder gehad die jaren niet heeft gereden of een enkele keer in de bossen.
Als het paardje er geschikt voor is denk ik dat een eigenaar daar niet zo probleem van maakt.
Mijn pony bleek uit eindelijk alleen te pittig te zijn voor deze ruiter maar ze heeft het toch allemaal weer een beetje opgepakt.
Ik als eigenaar van 2 paardjes vind het belangrijkste dat mijn dieren met liefde worden behandeld.

Probeer het gewoon en je kan altijd nog ervaring op doen bij een manege.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 00:54

Ik hoop het , ik hou wel van een paard waar een beetje pit in zit hoor!
Maar ik ben echt aan het denken hoe ikzelf nou zou zijn wanneer ik op het paard stap, en of ik uberhaupt wel nog een beetje soepelheid in mijn lichaam heb, om uberhaupt óp het paard te komen hahaa.
En ik ga liever niet naar een manege toe, of meschien voor een uurtje vrijrijden, maar liever niet voor de les zelf.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 23:13

Afbeelding

De allereerste foto's vn mijn grote liefde en mij , die nu weg is |(

Ik wou deze foto's graag met jullie delen,
ik reed toen pas net op de manege

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 19:27

Ik heb me voorgenomen om opzoek te gaan naar een verzorgpony/paard van mijn maat.Het maakt niet uit of het een moeilijk paard of pony is, daar kan ik in principe wel mee overweg.En meschien een leasepaard voor iemand die te weinig tijd heeft , zodat ik dit meschien met die persoon kan combineren qua uren.

Whippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:23

;)

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 19:35

Whippetje schreef:
;)

waarom die ;) ?

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:58

Anders zet je zelf een advertentie op bokt of marktplaats met gezocht een verzorgpaardje misschien dat er mensen reageren.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 00:15

ik heb al vaker iets op marktplaats gezet maar daar word simpelweg niet meer gekeken, en ook op bokt wat niks opleverde helaas

Elmo_tornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:15

Eshaa schreef:
Maar ik kan me moeilijk voorstellen, dat iemand graag een verzorger zou willen, die zolang niet heeft gereden als ik, en alles een beetje opnieuw moet uitvinden.Daar heb ik trouwens ook wel begrip voor, daar niet van, maar er zijn zoveel meiden op zoek naar een verzorgpaard, dat als iemand een leuk paard heeft staan waarvoor ze een verzorger zoeken, ze denk ik eerder voor een gevorderde ruiter gaan.Vroeger was ik wel op een wat gevorderd niveau, maar ik weet echt niet hoe dat nu allemaal zit.
x

Neen , hoor , mensen snapen dat wel ! Je moet proberen een paardje te zoeken waar je écht goed mee op schiet en die je vertrouwt , zo zullen jullie er samen komen . Jammer dat je zover woont , anders mocht je zéker op de mijne komen rijden en verzorgen enzovoort hoor . Kwoon in Brugge :( Geloof in jezlf ! je komt over als een hele toffe .
XX

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 15:24

Elmo_tornado schreef:
Eshaa schreef:
x

Neen , hoor , mensen snapen dat wel ! Je moet proberen een paardje te zoeken waar je écht goed mee op schiet en die je vertrouwt , zo zullen jullie er samen komen . Jammer dat je zover woont , anders mocht je zéker op de mijne komen rijden en verzorgen enzovoort hoor . Kwoon in Brugge :( Geloof in jezlf ! je komt over als een hele toffe .
XX

Aah wat lief van je dat je dat zegt! <3
I wont give up :D