Na zo'n 10 staplessen op Jippe is Stefan er na een spontane draf van Jippe afgevallen (De aandrijflessen hebben flink geholpen. Stefan kan nu prima drafhulpen geven,. alleen wist hij dat zelf nog niet
). De draf heeft hij een halve bak uitgezeten, toen schrok het paard en maakte een galopsprong waarbij zoon eraf gegleden is. Alles goed en er direct weer op gezet en uitgestapt. Stefan vind het inmiddels wel stoer (is een erg voorzichtig kind) en wil best verder emt de draf, maar heeft echt nog geen idee waar de rem zit. Dat was dus ook het probleem. Armen gingen de lucht in en hij raakte licht in paniek.
Nu gaan we dus die stap verder en gaan we dus de draf leren. Dat ga ik eerst aan de longe doen waarbij Stefan dus in een gecontroleerde situatie de rem kan leren (zithulp en teugeldruk) Nu is Jippe natuurlijk wel een Fries, megasterk en als hij de hulpen niet snapt kunnen zowel paard als kind behoorlijk gaan miepen (lees in lichte paniek schieten en niet meer weten wat te doen). Ik wil dus de eerste keren dat Stefan dit gaat oefenen (en misschien wel de eerste maanden) "iets" gebruiken zodat hij Jippe leert inhouden. Zeker als ze dus op het punt komen dat de longe eraf gaat en Stefan het zelf moet gaan doen.
Ik heb liggen:
* Leren bijzetteugels met rubberen ringen
* Elastiek/ halsverlenger
* Extra longe om bijv mee bij te zetten
Andere optie is bijv het kopen van een martingaal
En weer een andere optie is het aan de longe aan leren en na enkele weken gewoon los klikken en hun gang laten gaan... Maar zoals gezegd, Jippe is een Fries en Stefan is pas 8. En deze mama is daar een beetje huiverig voor
(ander paard/ pony is GEEN optie. Stefan vertrouwt DIT paard en wil op geen ader. Hij wil het op Jippe leren!)
Wat te doen?

Hihi. Tsja, hij is echt niet op een ander paard te krijgen en ik denk dat het moet lukken, met veeeel tijd en geduld (daar zijn we al een tijdje mee bezig). Zowiezo wordt Jippe eerst gelongeerd voor Stefan erop gaat. Zeker met dit frisse weer! En vandaar ook het idee eerst weken lang in de longeerbak te oefenen (klein rondje, aan de longe...) met draven.
?
) en opstaan maar de combinatie erg voorzichtig kind en aardig formaatje fries is hier misschien niet helemaal geschikt voor