is het verstanding om met bijna verlamde arm te rijde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ghost93

is het verstanding om met bijna verlamde arm te rijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:12

hey mense
ik heb op 18-07-2010 een ongelukt gehat en wat me arm kunne verlammen.
dus is het wel verstandig om te gaan paardrijde met een half doorgesnede pees,glas splinter bij de slagaader en sieren?

en is er iets voor om die laste minder te make?

Leinearthur

Re: is het verstanding om met bijna verlamde arm te rijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:14

Nee ik denk niet dat dit verstandig is :) , mocht er wat gebeuren ben jij minder goed breid het op te lossen.

verder heb ik geen idee wat kan helpen om de last minder te maken. want volgens mij is er weinig te doen aan een (bijna) verlamde arm. :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:17

neem aan dat dat glas er niet meer in zit ?

probeer ondanks je taalprobleem toch een heel klein beetje op je taal te letten (roept ik de disleekt whahahaha)
ik kan je bericht makkelijk lezen maar mijn man bv niet

maarr neem aan dat het glas er uit is
en dat je dus nog last hebt van die arm

maw .. lekker met 1 arm gaan rijden
verder heb je met rijden gewicht van de teugel in je handen
kan je dat nog hebben ?
meer gewicht is niet goed ..

maar ook met 1 arm rijden kan .. zijn er genoeg die het doen ;)
zorg voor goede begeleiding en braaf paard
scheelt de helft

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:19

Leinearthur schreef:
Nee ik denk niet dat dit verstandig is :) , mocht er wat gebeuren ben jij minder goed breid het op te lossen.

verder heb ik geen idee wat kan helpen om de last minder te maken. want volgens mij is er weinig te doen aan een (bijna) verlamde arm. :)

zit met 2 stukke wat me arm verlamme kan
dat is me bove arm de spieren
waar glas splinters in zitte
en in me pols de pees
de slag aarder boeit me neit veel daar hebbe ze wat tusse geduwt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:20

Niet verstandig.. Waarom heb je dit niet in het ziekenhuis gevraagd?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:20

Ik denk dat het wel kan. Er zijn genoeg mensen die hun paard met een hand rijden. Ik denk wel dat niet ieder paard ervoor geschikt is...

Ik lees je bericht nog eens en zie dat het ongeluk afgelopen zomer is gebeurd. Wil nog even zeggen dat het mij wel verstandig lijkt als je arm eerst genezen is, voordat je uberhaupt op een paard klimt. Dus wanneer jouw arm genezen is maar nog wel verlamd dan moet je naar mijn idee wel weer op een paard kunnen. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is ;) .
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 03-10-10 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:21

Kun je niet met een soort eenhandsteugel gaan rijden? Kun je je arm ontlasten.

Maar zit dat glas er nog in?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:21

lijkt me dan heeeeel erg verstandig eens terug te gaan naar de arts om glas er uit te halen

en tot die tijd wil je eigenlijk helemaal niks geks doen

slag ader zou je ook moeten boeien .. kapotte ader is bey bey als je pech hebt

kan me eigelijk niet voorstellen dat ze glas er in laten zitten als het zoveel risico's met zich mee kan brengen

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:23

nickyu schreef:
neem aan dat dat glas er niet meer in zit ?

probeer ondanks je taalprobleem toch een heel klein beetje op je taal te letten (roept ik de disleekt whahahaha)
ik kan je bericht makkelijk lezen maar mijn man bv niet

maarr neem aan dat het glas er uit is
en dat je dus nog last hebt van die arm

maw .. lekker met 1 arm gaan rijden
verder heb je met rijden gewicht van de teugel in je handen
kan je dat nog hebben ?
meer gewicht is niet goed ..

maar ook met 1 arm rijden kan .. zijn er genoeg die het doen ;)
zorg voor goede begeleiding en braaf paard
scheelt de helft

t zijn glas splinters en dat woord heel veel oefenen met links rijde

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:24

Het rijden met één arm is het probleem niet, maar het risico dat door een val de schade en dus ook verlamming aan je arm erger wordt zou ik niet willen nemen.
Wat nickyu ook zegt, ik zou eens terug gaan naar de arts en kijken of het mogelijk die stukken glas eruit te laten halen waardoor je wel zonder risico op het paard kan gaan zitten.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:25

Waarom zitten de glassplinters ernog in? konden die er niet uitgehaald worden o.i.d? :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:25

Falona schreef:
Het rijden met één arm is het probleem niet, maar het risico dat door een val de schade en dus ook verlamming aan je arm erger wordt zou ik niet willen nemen.
Wat nickyu ook zegt, ik zou eens terug gaan naar de arts en kijken of het mogelijk die stukken glas eruit te laten halen waardoor je wel zonder risico op het paard kan gaan zitten.

en fietsen en knutsellen en en en ...

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:26

nickyu schreef:
lijkt me dan heeeeel erg verstandig eens terug te gaan naar de arts om glas er uit te halen

en tot die tijd wil je eigenlijk helemaal niks geks doen

slag ader zou je ook moeten boeien .. kapotte ader is bey bey als je pech hebt

kan me eigelijk niet voorstellen dat ze glas er in laten zitten als het zoveel risico's met zich mee kan brengen

dat wat er nu nog is zit krijge ze er neit uit door dat t gaat bloede en te klein en en vij me slag aader hebbe ze wat tusse tedaan dat t niet er door kon mand mag ook niet bij een metaal ding kome wand dan heb k kans dat die versguift want zit een of ander metaal is

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:27

nickyu schreef:
Falona schreef:

en fietsen en knutsellen en en en ...

doe k nie ik loop meestal

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:28

Hoi,

vind het eerlijk gezegd een beetje een raar verhaal. Glassplinters halen ze er naar mijn weten altijd uit, desnoods via een operatie als ze er zo niet bij kunnen. Ook kleine stukjes kunnen ze er dan prima uithalen. En dat geldt ook voor metaal. Anders is er veel te veel kans op schade en op infectie. Als je slagader beschadigd is, hechten ze dat ook meestal op de o.k.. Vervolgens moet dat even herstellen en daarna is je slagader net zo stevig als die van een ander. Ze laten je echt niet rondlopen met een stuk glas naast je slagader!

Zelf heb ik een jaar geleden per ongeluk een pees doorgesneden in mijn duim. Die hebben ze operatief gehecht. Mijn zenuw was ook beschadigd en is niet meer hersteld. Dit zorgt voor een doof tintelend gevoel, maar ik kan hem prima bewegen.
Als je pees door is ben je niet per difinitie voor altijd verlamd. Je kunt die pees dan niet meer gebruiken, dus je hebt dan inderdaad uitval van bepaalde bewegingen. Alleen wordt dit altijd hersteld en meestal kun je daarna je arm gewoon weer gebruiken!

Ik zou je aanraden om dit eens gewoon aan de arts te vragen. Hij weet precies wat er gebeurt is en wat er aan is gedaan. Hij kan 1000x beter inschatten wat je er wel en niet mee kan/mag dan wij hier op bokt!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 03-10-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:29

leuk als je ooit een mri krijgt .. :+

maar wat zegt de arts verder
gaat het er vanzelf uit of niet etc ..
zou de vraag bij hem/haar neerleggen

die weten beter wat er nog wel of niet veilig kan

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:32

Delphi schreef:
Hoi,

vind het eerlijk gezegd een beetje een raar verhaal. Glassplinters halen ze er naar mijn weten altijd uit, desnoods via een operatie als ze er zo niet bij kunnen. Anders is er veel te veel kans op schade en op infectie. Als je slagader beschadigd is, hechten ze dat ook meestal op de o.k.. Zelf heb ik een jaar geleden een pees doorgesneden in mijn duim. Die hebben ze operatief gehecht. Mijn zenuw was ook beschadigd en is niet meer hersteld. Dit zorgt voor een doof tintelend gevoel, maar ik kan hem prima bewegen.

Ik zou je aanraden om dit eens gewoon aan de arts te vragen. Hij weet precies wat er gebeurt is en wat er aan is gedaan. Hij kan 1000x beter inschatten wat je er wel en niet mee kan/mag dan wij hier op bokt!

uff hallo ooit glas splinters gezien kunne 0,1mm klein zijn die krijg je er neit uit maar die 0.1mm is zat of je spieren te beschadige en alles

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:33

nickyu schreef:

k moet rustig aan doen zei die
maar als k niet mag paardrijde kan k ook niet verder met me school en zo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:36

Delphi schreef:
Hoi,

vind het eerlijk gezegd een beetje een raar verhaal. Glassplinters halen ze er naar mijn weten altijd uit, desnoods via een operatie als ze er zo niet bij kunnen. Ook kleine stukjes kunnen ze er dan prima uithalen. En dat geldt ook voor metaal. Anders is er veel te veel kans op schade en op infectie. Als je slagader beschadigd is, hechten ze dat ook meestal op de o.k.. Vervolgens moet dat even herstellen en daarna is je slagader net zo stevig als die van een ander. Ze laten je echt niet rondlopen met een stuk glas naast je slagader!

Zelf heb ik een jaar geleden per ongeluk een pees doorgesneden in mijn duim. Die hebben ze operatief gehecht. Mijn zenuw was ook beschadigd en is niet meer hersteld. Dit zorgt voor een doof tintelend gevoel, maar ik kan hem prima bewegen.
Als je pees door is ben je niet per difinitie voor altijd verlamd. Je kunt die pees dan niet meer gebruiken, dus je hebt dan inderdaad uitval van bepaalde bewegingen. Alleen wordt dit altijd hersteld en meestal kun je daarna je arm gewoon weer gebruiken!

Nee hoor niet perse. ;) Afhankelijk van hoe ernstig ze gewond zijn lappen ze je op en laten ze je eerst genoeg genezen om vervolgens het glas er uit te halen. ;) Het glas hoeft niet perse in de buurt van de slagader te zitten. Dat tussenstukje in de slagader vind ik dan weer wel vaag. :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:37

ghost93 schreef:
uff hallo ooit glas splinters gezien kunne 0,1mm klein zijn die krijg je er neit uit maar die 0.1mm is zat of je spieren te beschadige en alles

Op de o.k. kunnen ze die vaak verwijderen of er uit spoelen. En eerlijk gezegd vraag ik me af of hele kleine splinters die ze niet kunnen verwijderen zoveel kwaad kunnen. Ik geloof niet dat die er voor kunnen zorgen dat jouw slagader beschadigd of je pees doorscheurt.

Maar wat hebben ze precies gedaan dan??? Hebben ze de pees gehecht??? Hebben ze operatief je slagader gemaakt en het glas proberen te verwijderen? Hebben ze artsen daarna niet precies verteld hoelang het herstel duurt? Ik neem aan dat je daarna nog een keer op controle moest en ze toen verteld hebben of het hersteld en en zo niet wanneer je wel weer alles kunt.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:38

Ik zou dit nooit zelf beslissen of laten beslissen door Bokt.
Overleg dit met je arts of andere behandelaren (fysio?)
Wie weet is het helemaal niet goed voor je genezingsproces en
veroorzaak je hierdoor nog meer blijvende schade.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:39

Ayasha schreef:
Nee hoor niet perse. ;) Afhankelijk van hoe ernstig ze gewond zijn lappen ze je op en laten ze je eerst genoeg genezen om vervolgens het glas er uit te halen. ;) Het glas hoeft niet perse in de buurt van de slagader te zitten. Dat tussenstukje in de slagader vind ik dan weer wel vaag. :+

Dat wist ik niet. Maar het lijkt mij dat ze toch altijd proberen om vroeg of laat het glas er uit te halen? En ze zullen het toch niet laten zitten als het voor peesschade zou kunnen zorgen?

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:40

ghost93 schreef:
nickyu schreef:

k moet rustig aan doen zei die
maar als k niet mag paardrijde kan k ook niet verder met me school en zo

Heb je je paard nodig om naar school te kunnen :? of doe je iets met paarden?
Dan zou ik het al helemaal aan een arts vragen omdat je dan echt actief en waarschijnlijk vaker
dan 1x pw op een paard wilt klimmen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:41

annehoe schreef:
Heb je je paard nodig om naar school te kunnen :? of doe je iets met paarden?
Dan zou ik het al helemaal aan een arts vragen omdat je dan echt actief en waarschijnlijk vaker
dan 1x pw op een paard wilt klimmen

Misschien doet ze een paardenopleiding?

Delphi: doen ze ook maar ik weet niet hoe lang het geleden is. Bij mijn nichtje heeft het er bijna een half jaar ingezeten. Als ze het dichtnaaien met het glas er in moet eerst de wonde en het litteken mooi genezen voor ze het terug open kunnen maken, bij de ene gaat het sneller dan de andere. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-10-10 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ghost93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 10:41

Ayasha schreef:
Delphi schreef:
Hoi,

dat glas in scheef door me arm gegaan
en hebben ze in ziekenhuis
dat waar de scher zat
regt omlaag iets ope gemaakt en daar een plaatje in gezet