Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:14

het is geweldig leuk werk om te doen !
Ik help al 6 jaar en het is heel leuk om die mensen die zien lachen.

vaak hebben we ook wel veel lol met dioe mensen.

ik werk met kinderen en volwassenen.
En met zowel lichamenlijk als geestelijk beperkten.

Ook heeft deze organisatie een huifbed en een aantal vaste paarden.
echt heeeeeeeeeeel erg goed voor dat soort mensen ! :)

Leylaatje
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-12-10

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:53

ja dat geloof ik direct! schijnt heerlijk te zijn voor mensen met een beperking, lekker omgaan met dieren...ik vind het zelf ook heerlijk ontspannend! en de dieren behandelen je niet anders natuurlijk, ik hoor ook wel eens dat dat meespeelt...

Eyesore
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:42

Ik heb het jarenlang met heel erg veel plezier gedaan! Het is ontzettend leuk om de mensen te zien genieten van het uurtje rijden per dag en ook een uitdaging om de mensen die het eng vinden toch een leuke rit te laten beleven. Of om te zien wat voor positieve effecten het rijden heeft op mensen met een lichamelijke beperking. Helaas heb ik nu door mijn studie geen tijd meer, maar anders had ik het nog graag blijven doen! Eén van de leukste dingen zijn ook dat als je een vaste ruiter begeleid, je naarmate de tijd een band met diegene opbouwt. Ik liep altijd naast een meisje met downsyndroom en het is zo leuk als ze dan weer kwam en je om je nek vliegt, dan weet je weer waarvoor je het doet!

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:10

er is ook een filmpje van waar ik stage loop :)
http://il.youtube.com/watch?v=kn4q4nsy3Zo
ik ben nu ook vaker geweest en het is ZO leuk he.
al die mensen die het echt leuk vinden om te rijden. en die het zo dan kunnen.
en als je er langs loopt en er zit iemand op die alleen maar wil draven :P is echt grappig.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:14

Erg leuk en dankbaar werk!!!

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:36

zoals boven als gezegd is, is het zeer leuk, leerzaam en dankbaar werk. het leerzame gedeelte is namelijk, dat je leert welke handicaps er allemaal kunnen voorkomen, je kunt te maken krijgen met autisme, dwarsleasy, epilepsie etc. je leert hier mee om te gaan binnen de lessen, waar je op moet letten.
ik loop al vanaf mijn 16de jaar met STAPS (Stichting Aangepast Paardrijden Steenwijk en omgeving) mee, ben nu 32, dus reken maar uit. ben zo gezegd een ouwe rot in het vak.
1 van mijn haflingers loopt al een aantal jaartjes mee in de lessen, en het is elke week weer genieten voor de ruiter, paard en vrijwilligers.
voor de ruiters is dit vaak een uurtje relaxen, plezier maken. voor veel ruiters betekent het ook dat ze meer bewegingsmogelijkheid hebben, dan te denken aan rolstoelers. tevens is het voor een aantal een goede fysio, de bewegingen van het paard maakt alle spieren van de ruiter los, zodat ze een uurtje kunnen ontspannen en de spieren niet meer zo verkrampt zijn.
zolang je de ruiters met respect behandeld en hun hulpvraag goed beantwoord, dan is dit het leukste werk om te doen. en als je er een keer iets niet weet moet je niet schamen om zelf hulp aan anderen te vragen. je bent er met elkaar om de ruiters hun uurtje van de week zo plezierig mogelijk te maken.
in de toekomst wil ik ook FPG instructrice worden, op dit moment is dat financieel en door mijn gezinssituatie niet mogelijk. maar zodra de kans zich voordoet ga ik zeker de opleiding doen.
af en toe heb ik al onder begeleiding van de gediplomeerde instructrice lessen gegeven. hierbij komt wel even wat meer kijken dan wanneer je "gewone" ruiters les geeft, maar geeft wel een leuke uitdaging.
en hou wel rekening mee dat niet alle ruiters even gemakkelijk kunnen zijn, je hebt wel te maken met ruiters die een verstandelijke en of lichamelijke beperking hebben. en hoe hoger het niveau van de ruiter, des te meer je tegen spraak van de ruiter kunt krijgen. 1 wijze tip, ga niet tegen de ruiter in, ook al heb jij gelijk. wij hebben namelijk een ruiter die gaat dan tot het uiterste en zal dus erg kwaad kunnen worden. je moet op zo'n moment er even boven staan, en de ruiter dan maar zijn gelijk geven. en als je er niet uitkomt roep dan de instructie erbij, die weten vaak precies met de situatie om te gaan, zij hebben er tenslotte er voor geleerd.

Viljalover
Berichten: 59
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:18

hee,
ik ben vrijwilliger op een manege met gehandicapte lessen, het is zo leuk om te doen. Het is erg leuk om te zien dat de mensen die je helpt het ook echt waarderen.

Romyl
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:47

Ik doe het nou ook. Het is super leuk als je het even doe. In het begin is het wel wennen met die kinderen maar eigenlijk gaat het heel normaal. Als ze eenmaal op het paard zitten zie je ze gewoon stralen!
echt super leuk ik zou het echt doen :D

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:20

-