Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leey

Berichten: 869
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: Haren

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:32

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar het lijkt me wel super leuk!
Ik zou het doen als ik jou was,
meestal als je klaar bent zie je hoe fijn die mensen het hebben gehad!
Dat geeft altijd zo'n fijn gevoel!

Liekk
Berichten: 97
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:46

heee, ik doe dit soort vrijwiligerswerk ook op Manege de Hazelaar,
het is heel belangrijk om veel rust en vertrouwen uit te stralen en zeker een beetje vertrouwen van de gehandicapte ruiter zien te winnen.
ook heel belangrijk is een beetje contact met de ruiter maken.

Mijn vaste gehandicapte ruiter is zeer slecht verstaanbaar en toch op een of andere manier weten we ongeveer wat we van elkaar vragen en bedoelen, vind het super om met deze mensen te mogen werken :o

marijtje1978
Berichten: 31
Geregistreerd: 18-04-07

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:21

Het lijkt mij ook echt leuk om te doen, juist de combinatie! Een tijdje terug vroegen ze ook vrijwilligers, maar helaas alleen voor de woensdagmiddag. En aangezien ik 5 dagen per week werk, ging dit niet door. Ben je al begonnen?

fja37
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-10-10
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:29

miky schreef:
Hoi,

Ik heb de keuze om vrijwillger te worden tijdends de gehandicapten lessen. Het lijkt mij opzich erg leuk en dankbaar werk. :)
Maar toch ben ik erg benieuwd of er hier mensen zijn met ervaringen of dingen waar ik rekening mee moet houden etc. Zo ja, hoor ik heel graag. :)



ik zou het meteen doen, ik heb er al jaren goede ervaringen mee. het is inderdaad heel erg leuk maar ook leerzaam. is het bij een "FPG- manege" ?? het betekend in het algemeen heel hard werken. de ruiters hebben namelijk op een andere manier contact en hulp nodig dan de doorsnee ruiter....

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:34

Ik heb 1,5 jaar geholpen bij de Balansruiters in emmeloord. Helemaal TOP!
Moest stoppen vanwegen prive redenen. Ik liep altijd 1x in de week op een avond mee en verzorgde woensdags alle paarden qua vacht verzorging.

Ik heb in 2010 van maart tot juni stage gelopen in Ijsselmuiden (SPGIJ) ook erg leuk!

Ik vind het een enorm dankbaar iets. Inmiddels woon ik in een klein dorpje en heb ik de mogelijkheid niet om ergens te gaan helpen.
Maar wil ooit zelf paardrijlesgaagn geven aan mensen met een handicap.

je moet alleen er wel tegen kunnen dat de zadels en tuigen er soms wat minder uit zien (zeg niet dat het zo op de manege was waar ik liep,) en dat er veel aan het bit gezeten word. De stichtingen hebben vaak weinig geld en de clienten niet altijd alle controle over hun armen ;)

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:36

Smidtje schreef:
Ik ben ook vrijwilliger en ik vind het geweldig.
Ik help op de woensdag mee met een kindergroep en loop onder andere met een jongetje met autisme. Het geeft me enorm veel voldoening dus ik kan het ook zeer aanraden.

Natuurlijk is het spannend in het begin maar je went er wel aan. Als je het in je hebt gaat het allemaal vanzelf. En ze zijn je heel erg dankbaar =)

Tof hoor!

Edit: Ik ben vrijwilliger bij het SPGE (Emmen dus)


Oe daar kan ik wel eens een avondje komen kijken ik woon in Nieuw Weerdinge

britv

Berichten: 85
Geregistreerd: 26-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:10

Doen! Het is een super ervaring denk ik.
Als je die kinders behandeld zoals elk ander kind behandeld word, ze zullen het prachtig vinden om te kunnen paardrijden en zullen je erg dankbaar hiervoor zijn!
Zelf lijkt het me hardstikke leuk als je zo'n aanbod zou krijgen!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:22

Heb het jaren gedaan. Als vrijwilliger bij een manege voor mensen met een handicap.
Was heel dankbaar werk. Je zag die mensen genieten. En je bent ook nog eens met paarden bezig. Echt heel leuk. Moest helaas stoppen wegens verhuizing. Bah! Anders was ik nu nog steeds vrijwilliger!!
In het begin vindt je het misschien vreemd om met die mensen om te gaan. Maar je leert ze kennen. Zo had ik elke les een vaste pony en ruiter waarbij ik mee liep. De ruiter leerde mij kennen, maar ik hem ook. Heel leuk!

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:08

Ik ben ook al 5 jaar vrijwilligster bij Manege Onder de Linde. Vind het super leuk om te doen, die kinderen begeleiden tijdens het paardrijden.
Ik ving het altijd een mooi gezicht hoe die kinderen met een grote lach op het paard zitten.
Ga ook al paar jaar mee op ponykamp wat ze organiseren en doe ik veel andere dingen op de manege.
Al met al een gezellige boel dus!

Finstar1991

Berichten: 2070
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:14

Ik ben ook vrijwilliger :)
Ik zou zeggen, als je de kans hebt, doen!
Ik vind het persoonlijk geweldig om wat voor die mensen te doen.
Als je ziet hoe ze zich ontspannen zodra ze op het paard zitten.
Daar doe ik het voor :)
Ik doe het bij STAPS (tuk, dichtbij steenwijk, overijssel)
De eerste paar keren werd me alles uitgelegd en moest ik eerst meelopen.
Nu loop ik ook alleen, meestal bij mijn verzorgpaard(die braaf met mens al jaren gaat)
En leer ik de ruiters ook goed kennen :)

xxDanielleee

Berichten: 144
Geregistreerd: 28-10-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:03

Ik heb vorig jaar een jaar lang stage op een manege gelopen met verstandelijk en lichamelijk gehandicapten.
Ik doe een maatschappelijk werk opleiding dus ik ben verder niet veel met de paarden bezig geweest maargoed wat moest ik doen:
Ik liep voornamelijk naast het paard om het paard te begeleiden, mijn taak was ook om vaak naar de ruiter te kijken. Als een ruiter in staat was om zelf te rijden moest ik het rijgedrag stimuleren. Zoals handen recht naar links/rechts sturen. Het is heel simpel werk. Maar wel een verantwoordelijkheid want ook ik heb paarden gehad die ervandoor schoten. Op dat moment moet je en het paard terughouden en de ruiter vasthouden zodat hij/zij niet ten val komt.
Maar ik denk dat het op elke manege verschillend is.
Succes in ieder geval. Je zult erachter komen dat het heel dankbaar werk is

Roxy2019
Berichten: 49
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:09

Ik heb dat bijna twee jaar gedaan.
je doet bijzondere ervaringen op (zo begon een autistisch kind ooit eens voor het eerst te praten op de ponyrug).

Wat ik wel belangrijk vind is dat het paard wel centraal moet staan en dat het paard het plezierig moet vinden: want een paard is niet het zoveeste fyiotherapie-instrument maar een levend wezen met ieder z'n eigen behoeftes en voorkeuren.

Dat zou je volgens mij moeten willen proberen over te brengen op de gehandicapten.

Bijvoorbeeld: Als ze het paard aanraken kun je hen leren dat zacht en met respect te doen, te kijken naar wat het individuele dier lekker vindt: welke plekjes wel en welke niet.

Frieshy

Berichten: 20
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Den Haag

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:02

Ik heb het ook een tijdje gedaan en vond het echt super!
Voornamelijk geholpen met het huifbed, maar ook naast het paard om de ruiters te begeleiden. Was echt geweldig om te zien hoe leuk de kinderen het vonden en ze waren je echt zo dankbaar. Ik zou het zeker doen als ik jou was!

xNadia

Berichten: 362
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:03

Het is heel leuk om met deze mensen te werken, en dan ook nog in combinatie met paarden.!
Ik heb stage gelopen op de Boldermanege in Sliedrecht. Hier rijden alleen maar gehandicapten.
Ik heb vaak mee mogen lopen in de lessen en ik vond het heel leuk

nog een tip: iedere gehandicapte is natuurlijk anders, maar probeer te kijken hoe deze persoon is die op je paard zit. Je kan in het begin bijvoorbeeld even een praatje maken ofzo iets. Als de gehandicapte kortaf antwoorden geeft, moet je degene maar lekker laten genieten van het paard want daarom geven ze zulke korte antwoorden.. ze willen lekker ontspannen op het paard zitten.. Als diegene lekker wil kletsen, doe dat dan ook. Praat over van alles en nog wat, dat vinden die mensen heel erg leuk!

ben je er al mee bezig of niet?

DWitzel

Berichten: 378
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 16:27

Zelf veel les gegeven op een manege voor gehandicapten in Bussum.
Het is echt super leuk en dankbaar werk om dit te doen.
Zoals bij de meeste maneges altijd gebrek aan vaste vrijwilligers.
Dat is dus direct mijn advies, als je tijd hebt, echt doen!!
Maar als er op je gerekend wordt en je komt niet kan dat voor de instructeurs/ruiters een probleem zijn, dus weet waar je aan begint!

miky

Berichten: 608
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 21:40

Ja ik ben er al mee bezig, heb nu twee keer mee gelopen naast een ruiter. :j Vind het nog wel erg moeilijk, maar ook heel erg leuk, dus ga er zeker mee door! :)

cloudya

Berichten: 99
Geregistreerd: 06-11-10

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:28

Dat lijkt me echt geweldig om te kunnen doen!
Ik heb geen idee of er hier in de buurt zoiets is, eens op zoek gaan misschien :-)
Heb meteen inspiratie!

Wat wordt er van vrijwilligers verlangt?
Welke werkzaamheden doen jullie allemaal daar?

Monique_05

Berichten: 10
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:08

Ik ben sinds 1999 vrijwilliger..
Ik hielp altijd op de woensdagmiddag- en avond bij het paardrijden voor mensen met een beperking. Bij de ene ruiter help je alleen met op- en afstijgen en het opzadelen, bij de ander neem je taak van het sturen van het paard over. Of in sommige gevallen moet je de ruiter zelf vasthouden en loop je met 3 personen met deze ruiter mee..
Het is echt heel dankbaar werk; ik kreeg er altijd een goed gevoel over..
Sinds een paar jaar gaat het begeleiden wat minder en heb ik een stapje terug moeten doen, wegens gezondheids redenen, helaas..
Maar dit voorjaar mocht ik jureren bij de Landdag, (een speciale wedstrijd, voor alleen mensen met een beperking) wat ik met veel plezier heb gedaan..
Als ik mijn ziekte weer onder controle kan krijgen, wil ik weer proberen om mijn 'oude taak' weer op te pakken.
Overigens is het altijd erg lastig voor de stichting(en) om vrijwilligers te vinden, dus.. niet twijfelen, maar zeker DOEN! Het geeft enorm veel waardering!!

miky

Berichten: 608
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:56

cloudya schreef:
Dat lijkt me echt geweldig om te kunnen doen!
Ik heb geen idee of er hier in de buurt zoiets is, eens op zoek gaan misschien :-)
Heb meteen inspiratie!

Wat wordt er van vrijwilligers verlangt?
Welke werkzaamheden doen jullie allemaal daar?

Wij komen altijd ong. een half uurtje voor de lessen. Maken wij met z'n alle de paarden klaar en wachten we tot dat de ruiters er zijn. Dan tijdens de lessen het begeleiden van de ruiters, en na afloop samen met de laatste ruiters de paarden weer afzadelen en alles opruimen!

Ik heb zelf eerst ook heel lang getwijfeld, maar het is echt fantastisch werk! :j

Condesa

Berichten: 924
Geregistreerd: 10-11-07
Woonplaats: Zwinderen

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:44

Ik doe dit ook voor mijn stage, en ik vind het ook wel leuk om te doen. Soms hou je er hele leuke gesprekken op na met de ruiters, en ze zijn je altijd heel dankbaar :D

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:46

Zeker doen!
Ik ben ook al 6 jaar vrijwilliger ,en het is gewoon super. Je krijgt er heel veel voor terug. Ik doe het al een hele tijd, maar vind het nog steeds even leuk. Het is afwisselend, en je hebt contact met zowel mensen als dieren.

Debbie_N

Berichten: 218
Geregistreerd: 26-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:49

Ik doe het ook al een tijdje en het is hartstikke gezellig.. Rond Sinterklaas worden er de hele les door liedjes gezongen.
Ze gaan je ook wel echt herkennen en ze zijn hartstikke dankbaar.. Wil je een pasja achterwaarts en dan heeft angeliqeu (waar ik altijd mee loop) geen zin in. Dan doen we het toch maar even proberen en dan vinden ze het kei leuk en beginnen ze kei hard te lachen.. Geeft een fijn gevoel om zo'n mensen een bezigheid en wat bleidschap te geven.. Afgelopen woensdag begon ze erover dat haar vader was overleden.. Had ze het daar even over gehad, even haar verhaal kwijt. En toen verder gegaan met de les... Wat extra afleiding gegeven.. Na de les kwam ze me nog even extra bedanken en de week daarna had ze plotseling een tekening voor me mee..

Het is echt leuk om te doen..

bokken123

Berichten: 468
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:52

doen :D ! ik help de gehandcapten ook elke maandag van 6 uur tot half 9.
Ik neem altijd mijn eigen pony mee, en help de mensen dan ook!
Het is zo geweldig en gezellig, de mensen zijn altijd vrolijk en blij. De mensen zijn zo blij dat je ze helpt!

WesterntrailJarig

Berichten: 1747
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:53

Ik heb het ook gedaan in het verleden.
Vond het altijd geweldig mooi om te doen.
Dus ik zeg zeker doen

Het voelt goed om wat voor anderen te kunnen betekenen.

Anoniem

Re: Vrijwilliger bij de gehandicapten lessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:54

zeker doen! ik werk nu ruim 5 jaar op een zorgboederij bij het paardrijden, maar het is echt heel leuk :j als ik dan zie dat zo'n iemand helemaal ontspant en geniet van het paardrijden word ik altijd helemaal vrolijk... echt super gaaf!