Rugpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyaraaa

Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:02

Als ik paardrijd heb ik daarna altijd heel veel rugpijn.
Kan dit door mijn houding zijn ?
Het is vooral pijn in de onderrug ..
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

loveRoes

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:03

heb ik soms ook!
heb je misschien een foto van jou te paard?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:04

laat het nakijken door een huisarts en laat die je doorverwijzen naar een fysio, manuele therapie voor je houding

had dit vroeger ook echt heel veel en niet alleen bij paardrijden,
heb me laten onderzoeken en heb veel oefeningen gedaan qua houdingen en zooltjes gehad en nooit meer last gehad van me rug,
(nu helaas wel weer maar dit door ongeluk in maart met auto )

maar ik zou dus wel naar een fysio gaan voordat je dadelijk een verkeerde houding etc aanneemt

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:05

ik heb hier ook wel eens last van maar dan ook alleen als ik 1 week niet gereden heb

kyaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:10

StalNollie schreef:
laat het nakijken door een huisarts en laat die je doorverwijzen naar een fysio, manuele therapie voor je houding

heb me laten onderzoeken en heb veel oefeningen gedaan qua houdingen en zooltjes gehad en nooit meer last gehad van me rug,

maar ik zou dus wel naar een fysio gaan voordat je dadelijk een verkeerde houding etc aanneemt

Sorry, maar wat is een fysio ?

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:29

kyaraaa schreef:
StalNollie schreef:

Sorry, maar wat is een fysio ?

fysiotherapeut ;) even googlen anders.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:32

Bij mij is het juist andersom, ik heb altijd rugpijn, en van zodra k op mijn paard stap en goed zijn spieren (en mijn spieren) heb losgereden is het helemaal over. Ik ga ook wel naar een kinesist die mij wekelijks loswerkt en dat helpt echt wel heel veel.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:05

Ik had daar de laatste tijd ook erg last van, ook in mijn onderrug, ik ben een keer naar de kraker geweest, en daarna had ik nergens last meer van. :) (Ik kon daarvoor bijna niet meer doorzitten, en nadat ik gekraakt was, kon ik gewoon weer lekker doorzitten :) )

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:09

Mijn moeder heeft dit ook(die heeft weer les op een hele oud paard)
maar mijn moeder zit met haar bovenlichaam naar voren(de lesgeefster geeft daar geen eens aandacht aan)
het is wel een priveeles maar toch:?
ik denk dat het kan komen door hoe je zit,
of door het zadel(sommige zadels gooie je al iets naar voren dus daardoor ook rugklachten)

wat ik zelf wel heb, soms als ik ga zitten,doet mijn onderrug heel veel pijn, dan kan ik niet eens recht zitten.
door een rondje te stappen is dat over(rede waardoor ik dat heb ken ik niet, maar maakt me ook niet zoveel uit want heb het soms maar)

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:16

Fysio kan je hierbij goed helpen dmv oefeningen.

Zelf heb ik een scheurtje in mijn tussenwervel en de wervel schijnt af en toe van z'n plaats te schuiven.

kyaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 17:11

Elegance_ schreef:
Ik had daar de laatste tijd ook erg last van, ook in mijn onderrug, ik ben een keer naar de kraker geweest, en daarna had ik nergens last meer van. :) (Ik kon daarvoor bijna niet meer doorzitten, en nadat ik gekraakt was, kon ik gewoon weer lekker doorzitten :) )

Daar ga ik straks naartoe. :)
Want het is ook op een ongepast moment,ik doe net paardenkamp voor mijn a brevet,
Dus leuk is het niet ..

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:12

Ik heb ook zoiets gehad. Uiteindelijk had ik een heel verkeerd zadel waarin mijn bekken verkeerd werden gekantelt. Door in zo'n houding te rijden raak je uit balans en probeer je door je rug in een bepaalde positie te houden iets meer evenwicht te hebben. Ook de zweetbladen waren bij mij veels te klein. Dit zadel heb ik een jaar gehad, tot ik dus aan het einde iedere keer eerder uit de les ging omdat het zo'n pijn deed.
Laat zowiezo je zadel nakijken, dat doet heel veel voor jou houding!

doesje_molly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:35

ik heb soms ook last van mijn rug, vooral na de galop. ik maakte mijn rug te hol nu let ik er op en heb ik minder last van mijn rug.

xriannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:27

Ik heb soms ook last van mijn rug na paardrijden maar in mijn rug kloppen wel meer dingen niet, ik loop hiervoor bij de fysio (die kraakt ook) en dat helpt prima, misschien kan je ook eens langs een fysio gaan!

Ezzie110196

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:49

hee,
rugpijn kan inderdaag komen door een verkeerde houding in het zadel! Ik heb dat zelf ook, maar mijn instructrice heeft mij verteld dat je het kan verhelpen als je bijv d ene stijgbeugel langer laat dan de andere. dat helpt mij vooral met goed rechtop zitten. hoop dat je hier wat aan hebt! xx

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:18

Ik loop zelf bij een manueeltherapeut, voor me hele rug, waaronder dus ook me onderrug. Als ik last heb van me onderrug moet ik mijn schuine buikspieren (zeg ik het zo goed?) meer gebruiken, want die ondersteunen je onderrug.

Maar als je wilt weten hoe dit moet moet je toch echt een fysio of manueeltherapeut opzoeken die je daarbij kan helpen. :j

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:15

Ik heb in het verleden hele erge pijn in mijn onderrug gehad, maar niet alleen tijdens het paardrijden. Ik had dit de hele dag door. Ik ben toen naar een chiropractor gegaan, hij heeft toen mijn rug gekraakt. Vervolgens ben ik anderhalf jaar geholpen door een mensendieck therapeute. Zij gaf mij allemaal oefeningen om mijn rugspieren sterker te maken. Hierdoor heb ik nu bijna geen last meer. Ik heb het nog een enkele keer als ik meer dan 2 paarden rijd. Dan krijg ik bij het derde paard (soms al bij het 2de paard) last van mijn rug.

Wanneer je last hebt van je onderrug, hoeft het trouwens niet te beteken dat het daadwerkelijk aan je onderrug ligt! Het kan ook in verband staan met een verkeerde houding die je aanneemt, maar er zijn nog vele andere opties!

Als ik jou was, zou ik zeker wat gaan doen, want je rug is toch heel belangrijk. Ik heb goede ervaringen met een mensendieck therapeute en chiropractor, maar uiteindelijk moet jij het natuurlijk beslissen. :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:15

RUI-->AP.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:31

Advies: eerst langs huisarts om ernstige oorzaken uit te sluiten. Misschien stuurt je huisarts je wel naar een fysiotherapeut, anders kan je altijd zelf naar een fysiotherapeut gaan.
Eerst oorzaak zoeken, daarna kan je bijv. met hulp van een instructrice en de fysiotherapeut aan je houding gaan werken (mocht dit de oorzaak zijn)
(ik ben zelf fysiotherapeut)

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:35

Hee!

Ik heb hier ook jaren last van gehad.. Toen ben ik bij een therapeute terecht gekomen in de alternatieve geneeswijze (maakt verder niets uit, want een reguliere fysio kan dit ook)
Het bleek in ieder geval te liggen aan mijn benen. Ik had ook zelfs een verschil in de beugelriemen van 1 gaatje!
Zij heeft toen met hele zachte oefeningen mijn benen vanuit de heupen gelijk gezet.
Ik heb nu nooit meer last na of tijdens het rijden. Heerlijk! :D

SaddleCons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:39

Slecht passend zadel veroorzaakt ook dikwijls onderrug klachten. Zadel is niet goed uitgebalanceerd of pasvorm niet correct. Ruiter probeert (onbewust) het zadel op goed plek te houden, ruiter spant rug aan en gaat verstijfen.

Zeg overigens niet dat dit bij jou van toepassing hoeft te zijn. naar een fysio, therapeut is altijd een goed plan

Stefaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:01

Heb dat wanneer ik hoefjes uitkrab en daardoor gebukt moet staan een tijdje ;s

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:29

Massage dat kan altijd helpen miss zit je rug gewoon vast
en is een fisiotherapeut een uitweg

GylkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:07

Als ik een goede raad mag geven, ga eerst ff langs de huisarts en laat (zoals reeds gezegd is) het ernstige uitsluiten! Ik ben begin augustus ook enorm veel last beginnen krijgen van men onderrug, zo erg zelfs dat ik niet meer kon lopen en zitten. Naar de huisarts en dan direct een MRI laten nemen, bleek dat ik een uitpuilende tussenwervelschijf heb. Als je eerst naar een kraker gaat zonder dat die dat weet, kan het wel eens héél slecht aflopen! Nu krijg ik manuele therapie (massage, buikspieroef. etc) en het is al véél beter. Maar nogis, een chiropractor is alternatieve geneeskunde en moet je dus goed bij oppassen (ik zeg absoluut niet dat het slecht is!) maar laat eerst uitsluiten dat er niets ernstig aan de hand is. En hopelijk ligt het bij jouw enkel aan je spieren ;-) veel beterschap alvast!

kirstenzilpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:00

ganaar de dokter of fysio,\
of rechtopzitten :)?