Ervaringen gezocht over rijden met een instabiele schouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris1702

Ervaringen gezocht over rijden met een instabiele schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 18:59

Hallo,

Allereerst een stukje medische achtergrond ter illustratie en tot slot een rijtechnische vraag hierover....
Ik hoop dat het topic zo toch goed staat..... :P

Ik heb inmiddels al een jaar of 8 last van RSI klachten.
Het begon met een aantal slijmbeurs ontstekingen in mijn schouder en daarna onstekingen aan de aanhechtingen van de spieren op mijn rug. Ik ben toen meteen onder behandeling gegaan bij een fysiotherapeut.
In combinatie met therapie (frequent en minder frequent) bleven de klachten leefbaar maar weg gingen ze nooit.
Een paar jaar geleden werd de pijn weer wat heviger en ben toen begonnen met cesartherapie en weer bleef het daarna leefbaar. Ook werd geconstateerd dat ik hypermobiel ben. De klachten zaten voornamelijk op mijn rug en met paardrijden had ik er niet zo heel veel last van.

Toen raakte ik zwanger...
Ik ben toen meteen gestopt met rijden omdat ik veel jonge dieren rijdt en ik die niet helemaal vertrouwde tijdens mijn zwangerschap. De zwangerschap verliep redelijk tot de laatste paar maanden. Ik kreeg last van een lichte bekken instabiliteit. Helaas zijn deze klachten na mijn zwangerschap niet helemaal verdwenen en heb ik nog regelmatig last van mijn onderrug. Dus wederom intensief naar de fysio....
Na de bevallingen ben ik weer begonnen met rijden.
Toen kreeg ik na verloop van tijd ook erg veel last van mijn rechterschouder. Nu blijkt dat ik een instabiele schouder heb. Dit staat in verband met mijn hypermobiliteit. Ook is het zo dat mijn schouderblad niet draait als ik mijn arm omhoog doe.
Ik sta hier nu alweer een jaar voor onder behandeling en in mijn dagelijkse leven kan ik redelijk vooruit alhoewel ik het altijd voel.

Helaas blijkt dit bij het rijden van paarden niet het geval.
Ik kan door de instabiele schouder het paard heel moeilijk begrenzen op de rechter buitenteugel omdat ik daar simpelweg de kracht niet voor heb. Ik probeer dit zoveel mogelijk op te vangen met mijn been maar dat lukt niet altijd even goed.
Er zijn dagen dat ik er amper last van heb al het paard gehoorzaamd maar op de dagen dat het dier tegendraads is kan ik het gewoon niet altijd winnen en dit is heel erg frusterend.

Ik rij al zoveel mogelijk de niet zo stugge paarden van stal maar ook die hebben wel eens een mindere dag natuurlijk...

Ik ben op zoek naar mensen met dezelfde klachten of ervaringen hiermee.
Hoe rijden jullie je paarden? Zijn er hulpmiddelen? Tips? trucs? enz....
Iets wat me kan helpen?

Groetjes Iris

Ik rijdt te graag om ermee te stoppen en het gaat echt niet altijd even slecht maar af en toe..........
Vandaag was weer eens een dag dat het erg slecht ging dus vandaar dat ik nu maar eens een topic open hierover....

tamary

Re: Ervaringen gezocht over rijden met een instabiele schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:09

Bij een dameszadel heb je ook zo'n soort probleem, maar dan met het been. Daar gebruikt men een cane (stuggere zweep/rijstok) aan de rechterkant van het paard om het rechterbeen te vervangen. Is zo'n stokje voor jouw geen optie?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:23

RT-->AP

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:05

Als de klachten zich echt tot 1 schouder beperken dan kun je overwegen gewoon met 1 hand te gaan rijden (hoewel dat ook niet meevalt. Doordat je kwetsbare arm dan ontspannen hangt onwricht-ie sneller). Als ik een slechte dag heb pak ik ahw de lus van de teugel vast met mijn goede arm. Bij mij is links instabiel, rechts is vrij ok. Dan pak ik dus met mijn rechterhand de lus vast zodat het paard nooit de teugels zo hard weg kan trekken dat mijn schouder ontwricht. En op een echt erg slechte dag rij ik alleen met lange teugel om de zithulpen weer aan te pakken...

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 06:15

Ik kan wel eens proberen om met een zweep bij de hals te rijden.
Op een echt slechte dag pak ik nu wel eens een slof erbij zodat ik met minder hulp toch iets meer te zeggen heb aan de buitenkant.

Helaas kan ik niet met een hand rijden omdat de paarden die ik rij nogal eens wisselen en meestal jonge dieren zijn die de basis aan het leren zijn.... Dus vaak nog wiebelig zijn en meestal dus nog niet op eigen benen lopen. Het rechtrichten is vaak niet het probleem maar het net even extra doorpakken als ze vasthouden is na een paar keer niet vol te houden.
Ook voltes sluiten is na een paar rondjes erg pijnlijk zodat het paard gewoon over de schouder kan weglopen maar dit zijn wel belangrijke oefeningen die ik toch wil blijven rijden.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 07:06

Ik weet precies wat je bedoelt en wat je voelt. Ook ik heb hypermobiliteit en daarnaast fybromialgie. Bij mij zit het voornamelijk in mijn rechtschouder, ik "probeer" echt alles zonder maar enige kracht op te lossen, ja dat moet altijd, maar hoe je het ook went of keert, heel veel ruiters gebruiken regelmatig meer kracht dan dat de bedoeling is. 1 van mijn paarden loopt heel snel over de buitenschouder weg, wat heb ik dan een moeite om deze te begrenzen en idd volte sluiten, pfff, praat me er niet van.

Dus ik volg deze topic....

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:56

Hoi,

ik heb een verlamming in mijn rechterschouder (Erpse Parese) en ook voor mij is het heel lastig om paarden te rijden die zich sterk maken op rechts.

Ik heb 2 jaar geleden een veulen gekocht en wil haar proberen dusdanig te beleren dat ik bijna geen druk zal tegenkomen tijdens het werken met haar. Sinds kort bezig met lange lijnen werken en als ze drammerig wordt dan ben ik blij met mijn instructrice die mij snel wat tips kan geven om die drammerigheid er uit te halen en daarna loopt ze weer op mijn pinkjes zal ik maar zeggen. Dankzij het grondwerk wat ik met haar doe is ze al veel meer gefocust op mijn aanwijzingen en mijn lichaamstaal en trekt ze praktisch nooit.

Vroeger heb een pony gereden die heel erg vast zat op rechts. Na verloop van tijd en ik de enige was die op haar reed is het gelukkig allemaal goed gekomen maar ik had grote problemen met een paard die ook op rechts het bit vastpakte en met mij aan de wandel ging. Vroeger vond ik dat niet heel frustrerend, tegenwoordig wel meer omdat het na het werk ook heel pijnlijk wordt.

Ik lees nog wel even mee voor andere goede tips, misschien dat ik er in de toekomst nog wat aan heb....

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 14:14

Fijn te lezen dat er meerdere last hebben met begrenzen.
Ik de normale topics word inderdaad vaak benadrukt dat je helemaal niet met veel druk op de teugels mag rijden dus dat het niet veel uitmaakt maar als je arm niet goed werkt dan merk je stiekem hoeveel druk je toch echt af en toe nodig hebt....

Grondwerk ed is voor mij geen optie omdat ik rij bij een springstal.

Ik ga eens proberen te rijden met een springzweepje bij de hals misschien dat ik daarmee wat meer kan begrenzen maar stiekem hoop ik nog een een andere gouden tip van iemand......
Laatst bijgewerkt door Iris1702 op 04-08-10 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:23

Ik herken het helemaal!! Mijn rechterschouder is uit de kom geweest waarbij het kapsel en een gedeelte van de pees zijn afgescheurd. Nu zit het aan elkaar vergroeid en zit ook mijn schouderblad helemaal vast.
Ik was net een paar maanden heerlijk bezig met mijn 6 jarige NRPSer toen het gebeurde.
Ik kon er later niet eens meer zelf opkomen zonder hulp omdat ik mijn arm niet meer omhoog kon doen en rijden was ook geen pretje.
Paardje liep niet in balans en ik kon het geen ondersteuning geven.
Heb echt op mijn tanden gebeten om door te kunnen zetten maar het lukte gewoonweg niet. Niemand had een tip en ik had gewoon gelijke druk nodig.
Daarbij maakte het paard er aardig gebruik van en moest ik haar steeds gewonnen geven.
Om die reden is ze dan ook verkocht en heb er een quarter voor terug. Die kan ik op één hand rijden en ben nu zelfs alleen met een neckrope bezig.
Iets heel anders maar het 'gewone rijden' ging niet meer.
Mijn draver kan ik nog goed rijden. Die gaat braaf mee de bossen in en het maakt hem niet uit als ik soms even mijn rechterteugel moet laten gaan ;-)

Knap dat je doorzoekt naar een oplossing maar ik denk dat je ook moet leren accepteren dat gelijke druk altijd moeilijk zal zijn en dus het rijden van jonge paarden ook.
Succes!

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:43

Ik heb vandaag een laatste poging tot redding ondernomen. Ik ben bij een oseopaat geweest misschien dat die nog iets voor mij kan betekenen.......... Iedere arts heeft natuuurlijk weer een eigen kijk op de zaak en baat het niet dan schaadt het niet......
Ik heb zoveel verschillende klachten dus al lost ie er een op ben ik weer een stukje geholpen...........

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:33

Een heel basic tip misschien, maar verdiep je eens in neckreining, als je dat nog niet gedaan had. :)

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 07:54

Dat word een beetje moeilijk... ik rij namelijk bij een stal waar jonge springpaarden getraind worden de dieren wisselen dus nogal eens en daar kan ik niet zomaar met een neckrope op kuipen....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:55

Neckreining he, geen neckrope. :)

Hoe lang rijd je de paarden, welke tijdsperiode?
(Paar weken, maanden, enkele keer, hoe moet ik dat zien?)

Een tijdje terug stond op WN een duidelijk filmpje, ik zal eens zoeken.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:20

Het gaat op het moment om 1 a twee keer in de week een paar uurtjes.

Ik kan per week andere paarden rijden maar ook tijden hetzelfde paard moeilijk iets van te zeggen.....

Zal eens googelen op neckreining...........

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:27

Ik heb dit gevonden:

Bron http://www.unbridled.nl:
Citaat:
Neckreining is een westernvorm van teugelvoering die erg goed voorbereid op het hoofdstelloos rijden. Veel westernruiters hebben dan ook weinig moeite om dezelfde oefeningen uit te voeren met of zonder hoofdstel. Bij neckreining brengt de ruiter beide teugels naar de richting waar hij naar toe wil, waarbij de buitenteugel tegen de nek aandrukt. Je trekt dus niet, zoals bij Engels/Klassiek rijden, maar DUWT. Deze teugelvoering is dan mee te nemen naar de neckrope en voor het paard praktisch hetzelfde. In de western wordt de basis van de neckreining veelal gelegd met de bosal. Deze heeft een prikkende touwteugel, welk prikt tegen de nek. Hierdoor is het paard sneller geneigd te wijken voor de druk van de duwende teugel. Begleidt je neckreining altijd met je buitenbeen. Door beide hulpen steeds tegelijk te gebruiken, kun je uiteindelijk de teugelhulp verminderen en tot slot reduceren tot nul. De eerste stap naar Hoofdstelloos kan gemaakt gaan worden.

De naam zei me in eerste instantie niets maar de wijze waarop wel. Ik doe dit zelf ook wel eens onbewust..... En bij sommige oefening kreeg ik deze tip ook van mijn instructrice bv met volte vergroten/ wijken beide handen gebruiken...

NatalieV1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:15

Hoi ! Ik heb nadat Rafael was geschrokken van een achterbak van een vrachtwagen mijn rechterarm uit de kom egehad. Dat is nooit echt meer goed gekomen. Vorige zomer een operatie gehad maar nog steeds niet voldoende tensie. Ik corigeer/comenseer met een hand. Is niet makkelijk ik weet het maar door veel te doen gaat het me steeds beter af! Sterkte !