hernia en toch paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_babbel_

hernia en toch paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 16:58

hallo iedereen
ik ben natascha 31 jaar . heb op mijn 28e een hernia gehad daarvoor deed ik wel paardrijden en heb altijd lessen gevolgd
door de hernia ben ik drie jaar uit de roelatie geweest en inmiddels weer beetje op de been heb zelf twee paardjes een haflinger en een kleine shet
ik moet zeggen dat ik sinds kort weer begonnen ben met wat rijden maar het valt me zo zwaar , mijn linker been zit weinig tot geen gevoel in dus verlies ik steeds me beugels , en ik ben dan ook nog is mega veel kilos aan gekomen door de medicatie wat ook nog is tegenwerkt mijn evenwicht is zo slecht geworden door alle elende met mijn rug , ik heb 24 pd pijn in mijn rug maar ik wil zo graag weer verder dus ik rijd weer toch vind ik het zo onwijs moeilijk om te lichtrijden , doorzitten gaat best redelijk maar ik vind dit niet prettig voor mijn merrie , ik kan de sta zit beweging niet snel en goed genoeg maken door mijn evenwicht ga ik te snel opzei schuifen en kan ik moeilijk door gaan , plus dat mijn merrie steeds stopt met draven als ik niet snel genoeg mee ga lichtrijden en been geven gelijk met lichtrijden is nog niet te doen ivm mijn slechte linker been , heeft iemand hier ervaring mee ,
ik weet niet wat ik hieraan moet doen om dit onder de knie moet krijgen , ik krijg nu wel lessen van een hele lieve vrouw die me echt zo goed helpt waar ik heeeeel blij mee ben maar als ik dat lichtrijden nou eens onder de knie zou kunnen krijgen pff dat zou schelen voor mijn merrie ook wel denk ik ,,

ElsB

Re: hernia en toch paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:55

Goh, ik begrijp dat dit heel lastig is. Maar wel dapper dat je toch weer bent gaan rijden! Hoe lang ben je nu weer bezig? Want ik denk dat het ook een kwestie van tijd is. Ik heb geen last van m'n rug, maar het duurde voor zo ver ik me herinner best lang voor ik goed met de beweging mee kon lichtrijden. En ik stel me zo voor dat het nog langer duurt als je ook nog eens last van je rug hebt en als je conditie niet optimaal is. Heel veel succes!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:15

heel erg dapper, veel succes en ik hoop voor je dat het zo goed blijft gaan.

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:00

Ik had verleden jaar last van een hernia, niet geopereerd iod.
Na een week of vier ben ik weer op mijn paardje gekropen(letterlijk), best lastig. Eerst een tijdje blijven stappen, weer geprobeerd de beweging onder controle te krijgen.
Daarna elke dag iets langer gaan draven, en op de dagen da ik dacht, echt nie te kunnen rijden, deed ik het ook niet.
Mijn geluk is dat een paardje hebt wat heel vlak is in draf, dus met doorzitten heb ik er het minste last van.(na een tijdje oefenen dan..)
Ik durf nog steeds niet lang te galopperen, want dan is mijn meisje nog het minst ontspannen(in combinatie met mezelf..)Maar goed, galop is mijn ding toch niet..(47jr)
Met mij is het goed gekomen, maar het ligt natuurlijk aan op welke plaats je hernia zit/zat, dat begrijp ik.

intu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:16

Ben 2 jaar geleden geopereerd aan een hernia, had er 2 maar de andere konden ze niet helpen.
Ik rijd nu ook ongeveer een jaartje terug met tussenstops en heb hetzelfde probleem een beetje.
Doorzitten gaat goed maar lichtrijden is echt vechten tegen de pijn.
5 minuten lichtrijden is 2 dagen brullen van de pijn en niets kunnen doen achteraf.

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 21:54

vandaag had ik na een maand zonder zadel te rijden weer een zadel ,, pfff was echt naar om even zo te rijden stuiterde alle kanten op , en afstappen was meteen een drama schoot meteen weer in me rug ,, was niet gewend aan de lepel van het zadel waar me been ook nog overheen moest pff lastig

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:02

Knap hoor dat je zo doorzet!!!!!

Ik heb zelf 3 hernia`s in mijn nek.
Ben in totaal 3 jaar uitgeschakeld geweest.
Nu sinds 4 jaar, heb ik mijn eigen merrie <3 .
Rijden was pijnlijk en de teugels moeilijk vast te houden.
Merrie zit vlak in galop maar toch kan ik de dreunen in mijn nek nog steeds niet verdragen.
Korte stukjes dan maar.
Ik merk wel dat het in de loop van de jaren steeds een stukje beter gaat.
Je spieren zijn erg belangrijk in deze.
Ik gebruik dan ook een opstap als ik op mijn merrie stap :D
Om maar niet te veel te zeuren zeg ik tegen mederuiters dat ik te stijf ben om op te stappen via de beugels en geef er een grote grijns bij :D
Mijn armen trekken gewoon dat gewicht niet meer :o

Maar heus, blijf doorzetten hoor. Paardrijden is te leuk om op te geven.
en het word echt beter, kan lang duren of kort maar beter word het!!

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:56

wat ook belengrijk is, is om te zorgen dat je bekken wel goed stabiel is. Na dit soort klachten zie we vaak dat mensen niet los van de grond op een grote bal kunnen zitten of op je rud voeten op de grond, billen om hoog zonder te steunen op je ellebogen en daarna een been op te tillen.

Als je bij een fysio ben geweest heeft hij als het goed is ook de werking van de onderbuikspier uitgelegd.. Deze is voor de stabiliteit erg belangrijk.
En niet stabiel is veel klachten met rijden doordat daar te veel kracht op komt..

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:15

vandaag weer even geprobeerd te lichtrijden
maar word erg gefrustreerd er van ik ga echt te langzaam voor mijn pony ,, pffff hoe krijg ik dit toch onder de knie ,, ik wil t zo graag maar kan niet sneller hoe moet dat toch ????????

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:19

je hebt doorzetten en je hebt eigenwijs zijn... :o

ik weet niet of het verstandig is om ermee door te gaan als je klachten verergeren. Ik heb zelf 6 hernias achter de rug :+ en dus weet ik hoe moeilijk het is.. maar als ik jou was zou ik er even goed over nadenken... :(:) :(:)

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:24

ja je hebt gelijk ik ben erg eigenwijs ,, maar een leven zonder pijn zal ik toch nooit krijgen want ze willen mij niet helpen en of opereren dus ,, en ze zijden dat ik mischien nooit meer normaal zou kunnen lopen ,, en kijk mij nu !!!! hihi ik zit zelfs weer op me paard ,, ik denk dat mijn grootste probleem mijn overgewicht is , dus ik denk veel bewegen en trainen , mijn pony mag ook wat afvallen dus doen we het samen hihi , maar ik ben te dik en te weinig conditie denk ik om sneller te lichtrijden , ik denk als ik elke dag probeer en de juiste tips krijg om te proberen het me echt wel gaat lukken , kijk hoe ver ik nu al ben ,, ik rij weer en ik draaf weer , en het is moeilijk want ik voel me linker voet niet dus soms moet ik door de stal genoten en mijn leraares even gecorigeerd worden maar het gaat zo goed en het voelt ook zoooooo lekker , dit is echt mijn lichtpunt in mijn leven , zonder paardrijden op mijn merrie is er geen ....... aan ,, hihi , ik leef weer as ik op haar zit en voel me echt weer een mens ,,

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:29

ja, maar dat paard kan er misschien ook voor zorgen dat als je valt... en dat kan altijd gebeuren want een ongelukje zit in een klein hoekje.... dat je daadwerkelijk niet neer loopt...
je paard kan ook je lichtpunt zijn als je alleen stapritjes maakt imo.

ik lu.l niet uit mn nek he, heb er ervaring mee... ik ging ook weer rijden, tot ik een paar maanden geleden weer last kreeg. afgestapt en paard op stal gezet en sindsdien niet meer gereden. mn gezondheid staat bij mij voorop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:30

Ik heb wel vaker mensen met diverse rugklachten in m'n lessen gehad, en vaak zit het probleem van het gevoel niet snel genoeg te kunnen lichtrijden in een te hoog op willen staan in die beweging.
Probeer eens zo dicht mogelijk bij je paard te blijven, platte hand tussen je billen en het zadel is hoog genoeg om licht te rijden. Als je te hoog probeert op te staan is de belasting voor je rug groter.
Kun je als je op de grond staat wel je bekken kantelen zonder dat je hakken of tenen van de grond komen?

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 11:39

ja dat lukt me wel gelukkig ,, ik ben nu in t zadel ook erg aan het oefenen met me bekken kantelen , en me buikspieren ook ,, me benen ben ik ook aan het trainen ,, door ze zo recht mogenlijk te houden ,, t enige wat ik erg moeilijk vind is been er aan houden als je af wilt wenden ,, rechts gaat heel goed maar mijn linker been is echt heel moeilijk ik voel alsof hij er aan zit maar ze reageerd dan niet echt goed dan moet ik me diep consentreren om nog harder te drukken dan komt ze wel in de wending maar is erg lastig ,, en ik zal is vragen of de meiden eens mee willen kijken naar mijn lichtrijden en mij eens willen helpen desnoods weer even aan de longeerlijn , dan kan ik ff consentreren daar op en niet op haar lopen ,,,, ze stopt ook met draven als ik ga lichtrijden ,, omdat ik te langzaam ga denkt ze oh ik moet langzamer hihi zo een pittig ding die merrie , echt een topper , ze reageerd super op me zit , als ik iets scheef ga zitten geeft ze het al aan door langzamer te gaan en te stoppen dan ga ik recht zitten en dan gaat ze weer zo lief ,, ook als ik me beugels verlies gaat ze langzamer echt een topper ,,

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:46

ik ben ook ruim bekend met rugklachten, zij het geen hernia. Mijn fysio raadt mij af om paard te rijden. Mijn oplossing: gangenpaarden, zelf sporten en weten wat goed zitten is (met zo min mogelijk spierspanning en toch in balans)
Tis net even wat harder en meer werken dan een pijnvrij persoon, maar het is het wel waard.

Vanuit de Centered riding kun je goede zitlessen volgen, de methode van Anne Muller vind ik ook super. Misschien heb je daar iets aan?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 06:39

vol bewondering lees ik jullie berichten, ondanks de klachten, gewoon doorzetten, ik zou zeggen, ga zo door!!
Zelf heb ik sinds mijn 18e geregelt rugpijn, is gekomen door mijn rug al op jonge leeftijd flink te belasten, door paardrijden heb ik er een stuk minder last van en sinds ik nu ook een gangenpaard heb die ik geregelt rijd, voel ik me nog een stuk beter.
Stel dat gewoon rijden niet meer gaat, houd dan in je achterhoofd dat mogelijk een gangenpaard nog wel zou kunnen, diverse mensen hebben bij mij een proefrit gemaakt, sommige werden zelfs emotioneel omdat ze al sinds tijden niet meer pijnvrij hadden gereden.
Elke klacht is natuurlijk weer anders, maar ik zou zeggen, geef niet op en houd de gangenpaarden in je achterhoofd, de meeste mensen met een gangenpaard staat ervoor open om een proefritje/lesje te geven en er is keuze en diverse rassen, dus voor ieder wat wils.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:37

Heb je nog wel fysiotherapie of andere therapie? Het is heel normaal dat je spierkorset na een periode van pijn niet optimaal functioneert. Dit kan je weer trainen met behulp van een fysiotherapeut. Het is niet handig om compensaties aan te leren, terwijl er misschien nog wat te verbeteren valt.

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:49

dat zou mischien kunnen maar loop niet meer bij fysiotherapie ,, dit omdat het weinig zin heeft de zenuwen zijn zwaar beschadigd en de pijn en uitval zal altijd blijven en de spieren zijn best goed ontwikkeld want ze hadden gezegd dat ik waarschijnlijk niet eens meer zou kunnen lopen dus heb al zo veel berijkt :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:16

Dat heb je knap gedaan dan!
Misschien is het nog een tip om je paard te laten longeren terwijl jij erop zit. Zo kan degene die longeert je paard in langzame draf houden terwijl jij je kan concentreren op je zit.. Zo kan je proberen rustig wat op te bouwen. bijv. eerst 2 rondjes draven, dan weer even stappen, dan weer 2 rondjes draven enz.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:26

Hier ook iemand (16 jaar) met rugklachten met paardrijden.. IK krijg tijdens het rijden last van mijn onderrug, vooral in de draf. Nu heb ik zoiezo al last van een stoelzit, maar als ik rechtop zit, heb ik er nog steeds nlast van. Het zit vooral in mijn onderrug en begint enorm in de draf.

Het is ook niet alleen bij paardrijden, maar ook bij heel veel lopen en bepaalde houdingen. Rugklachten zitten ook in de familie, oma en moeder hebben allebei meerdere hernia's achter de rug en een zwakke rug. Dus ik heb waarschijnlijk precies hetzelfde.. Woensdag zijn er gelukkig foto's van gemaakt, ben benieuwd wat eruitkomt.

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:23

evelien11 schreef:
Dat heb je knap gedaan dan!
Misschien is het nog een tip om je paard te laten longeren terwijl jij erop zit. Zo kan degene die longeert je paard in langzame draf houden terwijl jij je kan concentreren op je zit.. Zo kan je proberen rustig wat op te bouwen. bijv. eerst 2 rondjes draven, dan weer even stappen, dan weer 2 rondjes draven enz.

dit is een goede tip hier ga ik echt wat mee doen inderdaad , mischien blijft ze dan ook doordraven ,, nu stopt ze als ik ga lichtrijden omdat ik nog te langzaam ga , super dank je voor de tip :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:56

Juangi schreef:
Hier ook iemand (16 jaar) met rugklachten met paardrijden.. IK krijg tijdens het rijden last van mijn onderrug, vooral in de draf. Nu heb ik zoiezo al last van een stoelzit, maar als ik rechtop zit, heb ik er nog steeds nlast van. Het zit vooral in mijn onderrug en begint enorm in de draf.

Het is ook niet alleen bij paardrijden, maar ook bij heel veel lopen en bepaalde houdingen. Rugklachten zitten ook in de familie, oma en moeder hebben allebei meerdere hernia's achter de rug en een zwakke rug. Dus ik heb waarschijnlijk precies hetzelfde.. Woensdag zijn er gelukkig foto's van gemaakt, ben benieuwd wat eruitkomt.

als hernia in je familie voorkomt hoeft dat nog niet te betekenen dat jij ook een hernia hebt...

_babbel_ succes met rijden!!

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:03

Hallo,
Goh wat vervelend zeg!
Ik ben in maart van dit jaar geopereerd aan een hernia,
Mocht toen natuurlijk nog niet gelijk weer op het paard, maar 1 mei mocht ik weer voorzichtig beginnen en ook alleen maar stappen!
Ik heb het zelfde probleem gehad als jou,
Mijn linkerbeen wou ook niet meewerken doof/veel minderkracht etc..
Ik had verder geen pijn in me rug alleen de dag erna tja niet echt pijn maar een soort van zwaar gevoel in me onderrug, tis iig niet te vergelijken met voor die operatie!
Kan miss 1 tip geven zodra je gaat rijden doe echt rustig aan luister naar je lichaam!!!
en als je de volgende dag bvb last van je spieren in been&rug hebt sla dan gewoon over doe ik nu nog steeds zodra ik ma last van spier of zwaar gevoel dan rij ik gewoon een dag niet soms wel is 2 dagen!