met finaal gescheurde kruisbanden en uitgerekte kniebanden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

met finaal gescheurde kruisbanden en uitgerekte kniebanden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 15:05

hayy Bokkers :):) !

Zoals sommige wel weten is dat ik mijn kruisbanden finaal heb afgescheurt ( rechter knie), en geopereerd zou worden dit is inmiddels 2 jaar geleden.:O
Ik ben niet geopereerd omdat het bij ons niet goed uitpakt * in mijn famillie komt veel en te vroeg slijtage voor *
waardoor als ik 30 ben een nieuwe knie moet, dit betekend dan helaas niet veel goeds, maar zolang ik niet op ongeljike riggels ga staan of onverwachte bewegingen maakt, ben ik wel wat pijnlijk enz, maar t gaat.

Nu heb ik LINKS pas mijn kniebanden helemaal uitgerekt ( zit totaal geen rek meer in ), dt hoort tzt weer terug te komen * laten we hopen van wel*

Nu wilde ik vertellen, dat de twijfel die er 2 jaar terug was of ik ooit nog op de rug van een paard zou kunnen/mogen ziten , tot nu nooit is waargemaakt GELUKKIG!!!

Ik heb wel te horen gekregen dat ik niet meer mag rijde, ik ben eigenwijs en doe dit tog, de artsen zijn verbaasd dat het tog zo goed gaat en zien dit als iets leerzaams voor de artsen.

Inmiddels mijn eigen paard en ik ben toch echt een 'spring'-ruiter.
Ik spring 3xp.w en train verder dressuur en wil weer SGW gaan trainen..:D

Ik vond het leuk te vertellen dat een ruiter met deze blessuren * het feit dat mijn rugenwervels WAREN verschoven en bekkens WAREN gekanteld 3 jaar teurg, waar ik nog veel last van heb *

ik gewoon ontzettend fijn kan rijden zonder pijn, het springen gebeurt nu op 1.30m /1.40m (niet altijd ) maar dat is tot nu toe ons 'niveau'

er zijn hier en daar wel watr opgetrokken heupen , en ts moeilijk om dat te verbeteren,
Mijn vorige instructeur vertelde mij dat ze het een uitdaging vond een ruiter met een soort beperking tog te trainen en hoger op te leiden.. dit was dan zowel voor ruiter als instructeur een uitdaging...

Ik heb een foto van een maand of 2 geleden ts 1.m, hoger waren we niet echt gegaan * niet wat op de foto stond * .

____

Ik vond dit wel leuk om medetedelen dat eenruiter met een beperking in de knieén en rug BIJNA even goed /makkelijk * misschien met een iets andere omweg* kan presteren met de juiste begeleiding,

Sorry voor het lange verhaal, Misschien niet zo intresant maar wilde het wel even kwijt :D

of te wel : Met juiste begeleiding kan je best wel ver komen ! GEEF NOOIT OP

hier een foto: Afbeelding

Bedankt!! <3

Dakario

Re: met finaal gescheurde kruisbanden en uitgerekte kniebanden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:53

het is heel goed dat je veel dressuur rijdt. het maakt je rug wat sterker en verstevigd de heupen. met springen worden ze wel zwaar belast maar je doet dat zoals je zegt maar 1 keer. dus ik vind het wel goed aangepakt!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 19:35

Dakario schreef:
het is heel goed dat je veel dressuur rijdt. het maakt je rug wat sterker en verstevigd de heupen. met springen worden ze wel zwaar belast maar je doet dat zoals je zegt maar 1 keer. dus ik vind het wel goed aangepakt!

hah ja , dressuur is wel lastig maar t is gewoon hard doorbijten!!

ik snap alleen niet wat je bedoeld met : 1 keer ??
ik kon daar niks van terug vinden in mijn openings bericht.

ik spring 3x p.w soms 4x p.w licht net aan de tijd/zin die ik heb..
als je dat misschien bedoeld??

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:44

Musiess schreef:
Dakario schreef:

hah ja , dressuur is wel lastig maar t is gewoon hard doorbijten!!

ik snap alleen niet wat je bedoeld met : 1 keer ??
ik kon daar niks van terug vinden in mijn openings bericht.

ik spring 3x p.w soms 4x p.w licht net aan de tijd/zin die ik heb..
als je dat misschien bedoeld??

ow te rap gelezen sorry. ik zou iets minder gaan springen. 1x springtraining en voor rest dressuur doen. je moet ervoor zorgen dat je genoeg spieren ontwikkeld dat ook steun geven aan je gewrichten en je rug en heup.

Musiess

Re: met finaal gescheurde kruisbanden en uitgerekte kniebanden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 06:34

ik train al een tijdje weer heb het opgebouwd , t gaat prima :D
bedankt voor je tip, amar ik ben met 1 dag in de week begonenn,

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:01

Citaat:
Zoals sommige wel weten is dat ik mijn kruisbanden finaal heb afgescheurt ( rechter knie), en geopereerd zou worden dit is inmiddels 2 jaar geleden. Ik ben niet geopereerd omdat het bij ons niet goed uitpakt * in mijn famillie komt veel en te vroeg slijtage voor *
waardoor als ik 30 ben een nieuwe knie moet, dit betekend dan helaas niet veel goeds, maar zolang ik niet op ongeljike riggels ga staan of onverwachte bewegingen maakt, ben ik wel wat pijnlijk enz, maar t gaat.

Moet je toch eens naar een goede kliniek gaan want rondlopen met afgescheurde kruisbanden is funest voor je knie. En als het perspectief is dat je op je 30e een kunstknie zou moeten zou ik dat maar helemaal doen. Want een kunstknie houdt niet je hele leven,betekent elke 15 jaar / 20 jaar een nieuwe, dus weer stuk van je botten er af etc.

Zeker als veel en vroeg slijtage voorkomt moet je voorzichtig zijn met je botten / pezen / gewrichten, je hebt maar een lijf.

Waarom ik je dat vertel? Toen ik 25 was zijn bij mij met een ernstig ongeluk met mijn paard ook mijn kruisbanden gescheurd. Plus van alles ontwricht in heup / lage rug gebied. Kon toen niet geopereerd worden. Met fysiotherapie mee leren leven. Tussendoor nog paar keer geopereerd aan mijn knieen door slijtage aan meniscus / kraakbeen etc (voornamelijk doordat mijn kruisbanden er niet meer zaten, andere knie werd daardoor ook overbelast etc) Totdat ik een jaar of 40 werd, het ging steeds slechter ik kon op een gegeven moment vrijwel niet meer paardrijden / lopen. Mee doorgehobbeld, weer fysio, moest ermee leren leven etc. Drie jaar geleden ben ik uiteindelijk in totaal 2 geopereerd, heb o.a. nieuwe kruisbanden gekregen vanuit mijn hamstrings. Was vreselijke revalidatie, heeft jaar geduurd voordat ik weer fatsoenlijk kon lopen. Paarden verkocht, dacht dat dat nooit meer goed zou komen.

MAAR ondertussen kan ik alles weer, rij ook weer paard en heb vrijwel geen pijn meer. Heb helaas ondertussen wel reumatische artrose opgelopen, of het een van het ander is gekomen geen idee, maar daar heb ik dus wel last van. Maar dus niet meer van die knieeen, vwb de banden / instabiliteit.

Dus laat je alsjeblieft opereren en adviseren door een goede therapeut. Je kunt nu nog van alles, maar over 10 / 15 jaar zit je als je zo doorgaat in een rolstoel.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:05

Wauw, weet niets toe te voegen aan je verhaal over jouw blessures (heb er geen verstand van), maar zie in je profiel dat je paard een tuiger is en Z-springen....gaaf!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 05:37

haha ja bedankt, de trainen wel aangepast hoor, k kan eigenljik alles maar als het zeer gaat doen, moeten we toch ff stapjes terug