Verboden om te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flippi

Verboden om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:59

Help me alsjeblieft wat kan ik doen, ik heb een week geleden vernomen dat ik een ernstige vorm van epilepsie heb, mijn vader heeft me nu verboden om nog paard te rijden en zegt dat we mijn allerliefste pony maar moeten verkopen |(. Hoe kan ik hem hier vanaf brengen. Het eninge pluspunt is dat mijn moeder hem niet wil verkopen maar zij vindt het ook niet goed dat ik nog rijd. Het is voor mij al heel wat wat ik moet verwerken dat ik nu aan zware medicijnen moet ect. en nu ook nog dit. Wat moet ik doen

iemand

p.s. ik heb echt iemand nodig die zegt dat het allemaal goed komt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:44

Dat is echt rot nieuws Flippi!

Zeggen dat het wel goed zal komen kan ik niet, uiteindelijk beslissen je ouders. Maar misschien willen je ouders je pony voorlopig nog houden zodat ze eerst kunnen kijken hoe het met jou gaat als je medicijnen goed ingesteld zijn. Misschien wordt je met de medicijnen wel aanval-vrij en kan je dan met een begeleider wel weer rijden.

Bij mijn dochter in de les rijdt ook een jongetje met epilepsie, die heeft wel altijd een begeleider naast zich lopen.

Een andere mogelijkheid is om je pony te laten betuigen, als hij daar geschikt voor is, en dan met een begeleider naast je te gaan mennen, eventueel met aangepaste wagen.

Vergeet niet dat je ouders zich ook rot zijn geschrokken en dat ze moeten leren hoe met deze situatie om te gaan zonder jou meer te beperken dan je beperking al doet.

Sterkte!

Shadow0

Re: Verboden om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:05

Ik zou voorlopig je pony NIET verkopen, en er lekker mee poetsen, knuffelen en steun uit halen. Het is nu misschien inderdaad niet verstandig om te gaan rijden. Omdat het allemaal zo nieuw is. Maar... je weet niet wat de toekomst brengt.

Misschien dat de medicijnen over een tijdje zo goed aanslaan dat de aanvallen vrijwel verdwijnen. Of dat je ze aan voelt komen (dit is het geval bij iemand met regelmatige aanvallen die ik ken. Het zijn geen grote aanvallen en er is altijd genoeg tijd om naar het midden te sturen en de ruiter van het paard te plukken.)

Je moet een nieuw evenwicht vinden tussen wat je kunt en wat niet kan. En dat ga je vinden :j Druk je ouders vooral op het hart nu geen overhaaste dingen te doen, en beloof ze dat jij dat ook niet doet. Kijk eerst eens hoe dit zich allemaal ontwikkelt, kijk hoe je op de medicijnen reageert, laat het gewoon gebeuren.
En daarna kijk je weer verder.

Sterkte! :(:) Neem het stap voor stap!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:34

Ik vind dat mennen wel een goed idee, ik kan ook niet meer veel rijden maar mennen wel. je begeleider kan dan altijd volgen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:36

Ik zou de pony nog niet verkopen. Ik heb zelf ook epilepsie en ze zeiden ook een zware vorm maar ik heb al jaren geen aanval meer gehad en slik ook geen medicijnen meer.

Wacht nog even af of je medicijnen aanslaan. Grote kans dat die je aanvallen tot een minimum beperken.

Ik snap je ouders ook wel heel goed hoor.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:38

Wat Shadow zegt :j
Je kan een hoop doen met een pony zonder rijden; dat dát nu een risico is snap ik wel. Het zal best nog even kunnen duren voordat je aan de medicijnen gewend bent en in kunt schatten wat je nog wel en niet meer kunt. En misschien is het dan nog wel verstandig als je alleen nog onder begeleiding gaat rijden. Dat kun je dan altijd nog zien.

DeWit1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:44

Ik ben een hele stille meelezer van dit forum, maar nu wil ik graag toch even reageren. Verkoop je pony niet! Ik heb in het verleden vrijwilligerswerk gedaan bij een manege voor gehandicapten. (Dit klinkt wellicht wat cru in deze situatie, maar ik zal het uitleggen.)

Er was daar een meisje dat dagelijks heel veel epileptische aanvallen had. Maar het rare was dat wij dat bij die manege nog nooit hebben meegemaakt. Het paardrijden gaf haar zoveel rust en was zo prettig voor haar, dat het echt hele positieve effecten op haar aanvallen had. Ik heb dat meisje meerdere jaren begeleid en echt nooit een aanval meegemaakt.

Wie zegt dat het omgaan met paarden voor jou niet ook zo'n positief effect kan hebben? Misschien voorlopig inderdaad heel voorzichtig zijn en als jouw situatie zich wat stabiliseert, wellicht met een begeleider, toch weer eens proberen te gaan rijden. Voor hetzelfde geld heb je er juist heel veel profijt van.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:23

Ik denk dat je vader gewoon heel erg bezorgd is. Laat hem even aan het idee wennen. Zorg gewoon dat je nooit alleen op pad gaat met je paard. Spreek met je vader af dat er altijd iemand bij je is op stal, draag een cap en bodyprotector voor de zekerheid! Zeg tegen je vader dat het al erg genoeg is en dat je zoveel vreugde en liefde van je pony krijgt! Sterkte meid!

Mahlisya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:10

Je vader is gewoon geschrokken.
Je moet vooral niet gaan schreeuwen en dreigen enzo, maar rustig blijven en aan hem uitleggen dat je misschien wel weer kunt gaan rijden, en dat zelfs als dat niet lukt je nog wel wat aan je pony hebt, zoals al eerder is genoemd, poetsen knuffelen mennen longeren, etc. Als je wat beter bekend bent met je epilepsie kun je weer proberen te gaan rijden.

Maar wat heel belangrijk is is dat je het eerst uitzoekt, misschien eens opschrijft en dat aan je vader laat zien. Als hij ziet dat je alles op een rijtje hebt gezet en dat je echt niet zonder je pony kan, dan heb je ook sneller de kans dat je pony mag blijven. En dan komt het vast wel goed.

Sterkte!

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:41

Onwetendheid, ongerust, Ik begrijp je vader wel, hij is bezorgd om jou maar ook om je pony.
Maar om nu gelijk je pony te verkopen is iets wat overdreven.(op dit moment)
Ik weet niet of de stal waar je nu staat zeg maar 24 uur toezicht heeft(ik bedoel) als jij er bent? is heel belangrijk voor je vaders gemoedsrust.
De pensioneigenaren erbij betrekken dat ze weten als je een aanval krijgt wat ze moeten doen, zonder in paniek te raken.
(ook belangrijk voor de andere mensen op stal)
Een overzicht van de medicijnen die je krijgt achterlaten op stal, ook de medicijnen die je dan moet krijgen.
My sos aanschaffen voor het buitenrijden. (ook al ga je met meerdere)

Wanneer je een aanval krijg is per persoon verschillend, maar om je leven zo drastisch te veranderen nu al gelijk?komt tijd komt raad.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:44

En als je nu alleen gaat rijden met toezicht?
Dan is er in ieder geval iemand bij als je een aanval krijgt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:45

Ja maar als je in galop een aanval krijgt is ook niet zo fijn,misschien iemand mee nemen en dan alleen draven en stappen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:46

je zou kunnen proberen te laten zien dat je pony niet alleen goed is om mee te rijden, maar dat je ook plezier met haar hebt zonder te rijden. wandelen, poetsen, grondwerk (vd?) misschien dat je vader hem dan iig wil houden?

xIsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:07

Wat Shadow zegt, precies zo!

pinksterkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:25

Ik zeg ook, niet meteen verkopen. Je kunt ook veel dingen doen met je pony zonder dat je rijd. Zorg eerst dat je aan je medicijnen went en als dat goed vind ga het dan met je vader eens weer over rijden (met begeleiding) hebben. Maar tot die tijd probeer je vader er van te overtuigen dat je veel aan je pony kunt hebben en dat je belooft er niet zomaar op te gaan.

Giuliiia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:15

Vind't in ieder geval echt heel erg klote voor je! Hopelijk heb je je ouders er van kunnen overtuigen dat een pony niet alleen is om op te rijden, maar ook gewoon plezier mee kan hebben!

Riaanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 05:46

heel veel sterkte ermee.
maar wat al die mensen zeggen, van eerst gewoon ff tijdje met rust laten. en er allemaal aan wennen,
en dan verder kijken
het komt allemaal wel gooed
x

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 05:58

Sluit me bij de reacties hierboven aan.
Denkd at je ouders even moeten bijkomen van de schok.
Dat geldt natuurlijk ook voor jou en in deze situatie je pony verkopen zou wel heel wreed zijn.
Ouders zijn ook maar mensen hè.
Sterkte!

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:13

Dit is echt rot.

Als je ouders zeggen dat je dat moet verwerken. Zeg dan dat je als je je pony verkoopt nog meer moet verwerken ? termiste dat lijkt mij, wand dat is best een grote stap.

CriolloHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:56

wat slecht nieuws ;( ik zou tegen je vader zeggen dat het niet verstandig is om je pony te verkopen, je hebt hem/haar nu het hardst nodig! je kan fijn steun bij je pony vinden
heel veel sterkte en succes ermee :(:)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:19

Als je niet kunt rijden, kun je miss. wel andere dingen met je pony doen,, voltige, vrijheids dressuur...
en als alles meevalt met je aanvallen,, dan kun je je ouders vast wel over halen om te rijden onder een toezient oog van 1 van hun (en later miss. ook andere).. Vinden hun vast ook fijn (veilig gevoel), dat je niet alleen bent als je bijv. een aanval krijgt.
sterkte

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:34

Ik zou je pony nog niet verkopen en nog even een tijdje wachten totdat het allemaal 'wat duidelijker word'ofzo :o

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:11

Ik zou proberen om je pony nog niet te verkopen. Als je er echt niet meer op mag, zou je iemand kunnen zoeken die er voor jou op wilt rijden. Je kan hem missschien voor de kar zetten, als hij daar geschikt voor is en dan een begeleider naast je. Maar probeer wel je pony genoeg beweging te geven!

Desh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:40

Ik ben nieuw hier maar sluit me bij de rest aan..... nog of helemaal niet verkopen. Juist een maatje zoals je pony kan je helpen door een moeilijke periode heen te komen. Ik werk dagelijks met mensen met epilepsie en, ok op een aangepaste manier, genieten die nog steeds van het paard rijden.
Als je wilt is er altijd een oplossing te vinden....

Succes

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:21

AAHH sterkte van de wereld!

dat is echt triest maar met een pony kan je nog meer dingen dan rijden zoals : wandelen longeren aan de hand springen en vrijheidsdressuur(als je over vrijheidsdressuur vragen heb dan kan je dat gewoon aan mij vragen!)