Meer bokkers die (half) blind zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Meer bokkers die (half) blind zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:52

hee bokkers,,

ik ben Adinda en ik ben 80% blind aan mijn rechter oog en 20% aan mijn linker oog,
ik vroeg me af of er nog meer bokkers zijn die bijna blind zijn, en toch paardrijden

Groetjes!

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:03

welke sterkte zijn dat? Ik heb een oog -7 en de ander -18 voor zover ze t kunnen meten. En ik rij ook....

Fireheart

Re: Meer bokkers die (half) blind zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:07

geen idee welke sterkte ik heb :P
heb ook geen bril,
want dat helpt niet bij mij!

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:10

Mijn bijrijdster ziet maar 20% aan beide ogen. Heeft iets te maken met staafjes en kegeltjes die fout zitten bij haar.
Zij rijdt gewoon op mijn paard, eerst ook wedstrijden, ze leerde dan uit haar hoofd waar alle letters zitten.
Zij rijdt ook buiten in de duinen maar dan gaat er wel altijd iemand mee. Maar ze kan dus wel voorop rijden.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:16

Lijkt me moeilijk! Ik heb een bril maar voor veral helemaal geen sterke, ik lees vandicht bij heel slecht lezen wat raar is voor een meisje van 15.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:19

Jups, ben voor 95% aan mijn rechteroog blind en voor de helft aan mijn linkeroog. Zie dus eigenlijk alleen met links. Met rechts zie ik slechts schimmen als ik links dichtdoe en mezelf dus dwing te kijken met rechts.
Ik ben met aangeboren staar geboren, het zit dus diep van binnen, je ziet niks aan mijn ogen. In mijn linkeroog heb ik een sterke lens zitten en links niks, die is te slecht dus een lens heeft geen zin, ik kan met dat oog ook niet focussen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 19:41

jeetje wat erg allemaaL!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:23

Erg? Welnee, ik mis liever een oog dan een arm of een been. Ik heb mezelf nooit als iemand met een beperking gezien hoor ;) Ik vind het helemaal niet erg eigenlijk, het heeft mijn kwaliteit van leven nooit negatief beinvloed.

sprietje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:40

hoi ik ben aan een oog blind en ik heb ook paard gereden

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:57

Sprietje, ben je ermee geboren?
En heb je ooit hinder ondervonden dat je maar met 1 oog kan zien?

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:31

Hoi, ja ik ook! Mijn ene oog is blind en mijn andere ziet 30%. Natuurlijk is het soms lastig in het dagelijks leven, maar ik kijk gewoon positief naar alles wat ik wel gewoon kan. Paardrijden is voor mij echt de ideale sport!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:18

ik zelf ben er wel mee geboren,
daarom heb ik er niet zoveel last van.

maar idd @sprietje & kschulte: zijn jullie er mee geboren?

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:20

ja ik weet gelukkig ook niet beter.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:22

kschulte, wat is het bij jou? Ook aangeboren staar?

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:29

Nee, het schijnt iets met mijn zenuwen te maken te hebben, waardoor het signaal niet goed doorgegeven wordt van mijn ogen naar mijn hersenen. En bij jullie?
Waar hebben jullie het meeste last van beperkingen, in het dagelijks leven en met paardrijden? Werken jullie wel?

Groetjes Karin

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:32

heb er zelf geen last van werk op een prive kliniek voor ogen en ben begonnen met opleiding toa en assisteer oogchirurgie! 20 % zicht met 1 oog is dan idd ook echt een beperking! maar als je er mee leert omgaan zul je ook zien dat je nog heeel veel wel kunt!
heb je ook wel eens een bezoek aan low vision gebracht! die hebben veel al hele handige tips

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:40

Bij mij is het dus wel aangeboren staar.

Ik heb er in het dagelijks leven eigenlijk heel weinig hinder van (denk ik) maar dat is omdat ik ermee ben geboren, ik weet dus niet beter en ik red me best.

Eefje, Low Vision ken ik niet.

Ik zou zelf graag mijn 'goede' oog willen laten laseren omdat ik hier een contact lens indraag, maar ik maak heel veel eiwitten aan die op de lens plakken, daardoor zie ik troebel. Ik maak mijn lens soms 5 keer per dag schoon... Alleen ben ik bang dat ze er niet aan beginnen omdat ik maar met 1 oog kan zien. Mijn slechte oog laseren kan niet, dat oog zal nooit meer kunnen zien...

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:44

maar aangeboren staan. kunnen ze dan bij jou bv niet aan restor beginnen? ( dit heb ik zelf hier nog nooit mee gemaakt maar toch stratks met mijn arts eens bespreken! )

jha wij werken dan met lowvision die leveren hulp middelen om beter te zien en geven er ook tips bij als bv ander soort licht om onder te werken en lezen! vergrootglazen en dat soort dingen!
is heel interesant en door hun ervaring blijvende ontwikkelingen heeel interesant vind ik!
moet ook eerlijk zeggen grootste deel van mijn patienten zijn wat ouderen mensen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:51

Eefje, bij mij kwamen ze pas op 5 jarige leeftijd erachter dat ik die staar heb. Toen dachten ze dat het een lui oog was. Daarna heb ik een jaar met mijn goede oog afgeplakt moeten lopen, dat was echt een drama. Daarna kwamen ze er achter dat het dus geen lui oog was maar aangeboren staar
Op dat moment konden de doktoren er nog niets aan doen maar er werd gezegd dat ik om de 5 jaar terug kon komen bij het ziekenhuis. dat heb ik gedaan. Later waren er wel operaties, maaaarrr... omdat ik te lang met 1 oog heb gekeken, en niet heb geleerd om te focussen, kan ik nooit meer met 2 ogen leren kijken. Ik zou dan dus dubbel zien en dat is nog veel lastiger dan met 1 oog kijken.
Daarom hou ik het zo. Ik heb er weinig last van. Het is wel erfelijk dus als ik een kindje zou krijgen, moet ik het meteen laten checken, het is namelijk nog wel te opereren als ze heel klein zijn (voor het tweede levensjaar).

Dat Lowvision klinkt goed zeg!! Maar kan me voorstellen dat het voor ouderen moeilijker is dan voor mij, zij heben altijd kunnen zien met 2 ogen, en als je dan (bijna) blind wordt, is het heel moeilijk...

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:00

Storm76 schreef:
Eefje, bij mij kwamen ze pas op 5 jarige leeftijd erachter dat ik die staar heb. Toen dachten ze dat het een lui oog was. Daarna heb ik een jaar met mijn goede oog afgeplakt moeten lopen, dat was echt een drama. Daarna kwamen ze er achter dat het dus geen lui oog was maar aangeboren staar
Op dat moment konden de doktoren er nog niets aan doen maar er werd gezegd dat ik om de 5 jaar terug kon komen bij het ziekenhuis. dat heb ik gedaan. Later waren er wel operaties, maaaarrr... omdat ik te lang met 1 oog heb gekeken, en niet heb geleerd om te focussen, kan ik nooit meer met 2 ogen leren kijken. Ik zou dan dus dubbel zien en dat is nog veel lastiger dan met 1 oog kijken.
Daarom hou ik het zo. Ik heb er weinig last van. Het is wel erfelijk dus als ik een kindje zou krijgen, moet ik het meteen laten checken, het is namelijk nog wel te opereren als ze heel klein zijn (voor het tweede levensjaar).

Dat Lowvision klinkt goed zeg!! Maar kan me voorstellen dat het voor ouderen moeilijker is dan voor mij, zij heben altijd kunnen zien met 2 ogen, en als je dan (bijna) blind wordt, is het heel moeilijk...

jha over die dubbel beelden kunnen ze nooit met zekerheid zeggen daqt het zo zal zijn! ik kijk ook maar met 1 oog tegelijk! kan ook niet met 2 ogen kijken! heb wel 2 goeide ogen hoor maar gebruik alleen mijn rechter en zie niets dubbel

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:00

maar om 2 uur is mijn dokter op de zelfde lokatie als ik en zal dat toch eens na gaan vragen :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:04

Ja, dat is goed :)
Dank je wel alvast

Ik ben zelf in het ziekenhuis in Leiden geweest (LUMC) daar kom ik al vanaf ik 5 ben, ben nu 34.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:08

ben daar zelf ook gewoon heeel erg benieuwt na! zeker omdat ik nu verder ga studeren ook in oogheelkunde!

mijn baas werkt heel nouw samen met oogziekenhuis rotterdam die zijn echt heeeeel goed!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:10

Oogziekenhuis Rotterdam ken ik ook ja, maar ben er nooit geweest. Heb wel veel goede dingen gelezen op internet.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:14

jha wij hebben ook een arts in dienst die daar ook gewerkt heeft! en alle patienten die wij doorverwezen hebben en daarna weer terug komen voor de reguliere controles zijn er ook super over te spreken!
maar goed elke kliniek of ziekenhuis heeft positieve en negatieve verhalen :D