Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
quera schreef:1. hoe oud bent u?
17 jaar
2. wat voor soort handicap heeft u?
Reuma
3. kunt u uitleggen wat uw handicap inhoud?
Reuma is een gewrichtsziekte, waardoor ik snel last heb van onstekkingen in de gewrichten, met name knieën, enkels en polsen
4. heeft u aanpassingen nodig als u gaat paardrijden?
zo ja wat voor aanpassingen?
Nee, momenteel in ieder geval nog niet gelukkig. Wel moet ik opletten dat ik niet teveel doe. Rij bijv. in de winter vrij weinig, in de zomer niet meer dan 3/4x per week en alles rustigaan, kan dan ook nooit een paard zelf gaan beleren oid met risico dat ik op mijn
gewrichten val en daardoor een te grote klap krijg. Pijngrens met paardrijden is wel steeds hoger geworden, kan meer doen zonder veel last te krijgen, maar bijv. een flinke buitenrit op een pittig/opgooiend paard is wel een flinke klap op mn gewrichten.
5. wat zou u andere mensen aanbevelen met dezelfde beperking?
Rustig aan doen, luisteren naar je lichaam, als je een eigen paard koopt een rustige en liefst met vlakke gangen, zodat de schokken die je krijgt (vooral bij de draf) zo minmogelijk zijn. En als je een zware vorm van Reuma hebt niet meer gaan rijden, maar bijv. richten op mennen, grondwerk ed.
6.Heeft u veel hinder door uw beperking
Nee, over het algemeen niet, momenteel iets meer doordat de kou slecht is voor mijn gewrichten.
Loiz schreef:quera schreef:1. hoe oud bent u?
17 jaar
Reuma
Reuma is een gewrichtsziekte, waardoor ik snel last heb van onstekkingen in de gewrichten, met name knieën, enkels en polsen
Nee, momenteel in ieder geval nog niet gelukkig. Wel moet ik opletten dat ik niet teveel doe. Rij bijv. in de winter vrij weinig, in de zomer niet meer dan 3/4x per week en alles rustigaan, kan dan ook nooit een paard zelf gaan beleren oid met risico dat ik op mijn
gewrichten val en daardoor een te grote klap krijg. Pijngrens met paardrijden is wel steeds hoger geworden, kan meer doen zonder veel last te krijgen, maar bijv. een flinke buitenrit op een pittig/opgooiend paard is wel een flinke klap op mn gewrichten.
Rustig aan doen, luisteren naar je lichaam, als je een eigen paard koopt een rustige en liefst met vlakke gangen, zodat de schokken die je krijgt (vooral bij de draf) zo minmogelijk zijn. En als je een zware vorm van Reuma hebt niet meer gaan rijden, maar bijv. richten op mennen, grondwerk ed.
Nee, over het algemeen niet, momenteel iets meer doordat de kou slecht is voor mijn gewrichten.
Hoop dat je er wat aan hebt, heb namelijk niet echt een handicap maar 't is toch wel een chronische ziekte waardoor ik wel beperkt ben qua paardrijden
quera schreef:Hallo,
Omdat ik volgend schooljaar mijn scriptie af moet hebben wil ik hier nu al aan beginnen. Ik doe de opleiding spw3. mijn onderwerp gaat over mensen die lichamelijk of geestelijk iets hebben maar toch paardrijden. evt met aanpassingen.
hiervoor heb ik een enquete gemaakt.
Ik hoop dat jullie deze voor mij in willen vullen
1. hoe oud bent u?
17 jaar
Afwijkingen in de bouw van m'n knie
M'n knie is verkeerd gebouwd, wat veel pijn veroorzaakt.
Ik moet een brace om, en met lange beugels rijden. Verder geen echte aanpassingen.
Naar je lichaam luisteren, stoppen wanneer de pijn erger wordt en vooral niet over de pijngrens heen gaan. Bij mij helpt het heel erg om met lange beugels te rijden, wanneer ik ze één gaatje korter doe merk ik dit al meteen in m'n knieën.
Ja, ik kan m'n knieën niet aansluiten. Ik kan ook niet springen of in verlichte zit rijden omdat het teveel pijn doet. Wijken (bijvoorbeeld) lukt niet, als ik langdurig eendezelfde hulp moet geven gewoon geen kracht meer door m'n knie komt, waardoor het paard niks meer voelt. Ook kan ik niet zo vaak rijden (op het moment is dat 1x in de week, periodes dat het erger was 1x in de 2 weken). En verder moet ik gewoon echt stoppen wanneer de pijn te erg wordt.
Heel erg bedankt voor het invullen!
Loiz schreef:Astriidj, is het dan niet beter gewoon zonder beugels te rijden? En op een paard met vlakke gangen?
Is dameszadel rijden beter voor je, aangezien je dan de afwijkende knie niet hoeft te gebruiken en hulpen geeft met een stokje?
Vraag 't allemaal uit interesse hoor! Aangezien ik zelf ook last heb van m'n knieën.
quera schreef:Loiz schreef:Astriidj, is het dan niet beter gewoon zonder beugels te rijden? En op een paard met vlakke gangen?
Is dameszadel rijden beter voor je, aangezien je dan de afwijkende knie niet hoeft te gebruiken en hulpen geeft met een stokje?
Vraag 't allemaal uit interesse hoor! Aangezien ik zelf ook last heb van m'n knieën.
misschien kan je de enquete dan ook invullen
[/quote]