wat is verstandig en wat is wijsheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Basbokito

wat is verstandig en wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:15

Hallo

Wij hebben sinds een maand een eigen paard.
Alleen het paard en ik botsen wat betrefd karakter.
Nu heeft hte paard mij wel laten inzien dat ik enkele beperkingen heb en die zal moet accepteren.
Wat ik al jaren niet doe.

Mijn beperkingen zijn.
Boderline
Diabetes
Atrose rug schouders en voeten.
en zware depressies.

Ben in 2006 volledig afgekeurd. Misschien zijn jullie op de hoogte wat betrefd de wet verbetering poortwachter. je zult begrijpen dat het behoorlijk pittig is om volledig afgekeurd te worden.
Voor dat ik afgekeurd werd werkte ik nog 20 uur per week.

Door mijn geestelijke beperkingen zie ik geen gevaar. Vroeger niet en nu nog niet.
Mijn vriendin zij laatst nog ioedere manage heeft zijn gek die van alles doet met paarden en nergens bang voor is. Daarachter zei ze jijw as ook zo gek.
Ik reed op een pools paardje dat zo uit de trein kwam wel een week of twee latermaar ik stapte er op.
Een paard dat gekocht was de eigenaar had er diverse malen naast gelegen. ik reed er eerst een uur op en dan hij. dus je kon het zo gek niet noemen of iokd eed het wel. Paard wat iedereen de stal uitsloeg ging ik uitmesten.
Dat soort dingen deed ik.

Nu met de atrose zijn dat soort dingen niet aan te raden. Ook niet met diabates.

Mijn vragen zijn.

Zijn er mensen met een eigen paard die Bordeliner zijn.
Hoe ga je om met je stemmingswisselingen die je paard niet ontgaan.

Hoe ga je om met je atrose en het paard rijden.
Hoe gaat het grondwerk longeren parelli met Atrose.

Als ik een paard aan zou schaffen waar zou ik op moeten letten.

Het paard komt op de manage te staan dus wat betrefd verzorging hoef ik me niet zo druk te maken.
Ik help ook op de manage en iemand met zijn paarden te verzorgen.
Ik kan dat allemaal rustig aan doen en als ik een of day heb dan niet.

ik hoop dat mensen dit herkennen en graag zou ik jullie ervaringen willen horen.

Basbokito

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:39

Ik heb zelf niet de problematiek die jij noemt, dus ik kan niet helemaal zeggen wat ik zou doen of de gouden tip geven. Maar als ik het zo lees denk ik dat je heel veel baat zou hebben bij goede begeleiding.

Misschien is therapie met paarden iets voor jou, zodat je goed leert inschatten hoe paarden reageren op jouw stemingswisselingen en als je een slechte dag hebt? Het zal per paard ook wel erg wisselen denk ik, ik heb zelf een pony die echt super is als ik een rotdag heb. Momenteel gaat het niet altijd even lekker met me, en mijn pony is echt super. Ik heb soms dagen dat ik alleen maar kan huilen zeg maar, of juist enorm chagrijnig ben, en ik heb echt het idee dat mijn pony dat 'opvangt', maar er zijn ook paarden die daar absoluut niet tegen kunnen denk ik. Zo ken ik een pony die er enorm dwars en druk van wordt als jij zelf onrustig en druk in je hoofd bent.

Wat betreft het geen gevaar zien, misschien heb je baat bij een paard die lekker bomproof is, zodat er weinig mis kan gaan. Aan de andere kant kan het misschien juist ook prettig zijn om een paard te hebben dat wél gevaar ziet, zodat je als hij laat merken iets eng te vinden bij jezelf kunt kijken wat er aan de hand is. Dat is voor jezelf een beetje uitzoeken wat je prettig vind, denk ik.

In elk geval fijn dat je op de manege goed voorzieningen hebt en je niet tegen je zin erheen moet als het eens een dagje echt niet lukt. Nou ja, dit zijn zomaar wat gedachten. Kijk maar of je er wat mee kunt. :) Ik vind het in elk geval erg goed dat je vooraf over deze dingen nadenkt, en er echt bewust mee bezig bent. :j

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:50

je hebt een gevoelig paard gekocht wat sneller en heftiger zal reageren dan een flegmatiek paard, op je emoties.
dat kan positief of negatief zijn, ligt eraan hoe jij bent en ermee omgaat / het opvat.
het kan bijvorbeeld ook iritant zijn wanneer een flegmatiek paard juist niet reageert.
je paard lijkt me wel van het type dat je een spiegel voorhoudt.

en de artrose, volgens mij is jullie paard ook niet de makkelijkste onder het zadel, althans, ze kan pittig zijn toch?
dat is dan niet zo fijn voor je artrose.
maar aan de andere kant, voordeel van een gevoelig paardje kan wel zijn dat je zachte hulpen kan geven / ze goed reageerd op hulpen.

er is eigenlijk zowel iets voor, als iets tegen te zeggen, wbt de combi van jullie.