Wel of niet bekken kantelen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Wel of niet bekken kantelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 13:35

Ik vraag me af of het nu goed is of juist nefast om in het zadel je bekken te kantelen om een 'rechte' rug te krijgen voor mensen (zoals ik) met een erg holle/zwakke onderrug??
Ik heb heel regelmatig last van rugpijn. Ik heb dan ook een zeer holle en zwakke onderrug die zelfs ondanks speciale rugoefeningen nooit een sterke rug zal worden. Feit is dat ik door mijn holle onderrug (en daarbij horende welgevormde derrierre :o ) dikwijls moeilijk op een zadel kan zitten zoals dat 'voorgeschreven' wordt, dus met een gekanteld bekken om de onderrug rechter te maken en op je zitbeenknobbels te zitten.
Maar nu las ik net het volgende op http://www.rugpreventie.be/faq.asp?pagina=Veelgestelde%20vragen%20???&language=nl#item5441 (bij FAQ)

• Ik heb nu rugklachten, mag ik paardrijden ?

Ja en nee :
Ja, indien U een ervaren ruiter bent kan U een mooie rughouding aanhouden.

Nee, indien U een beginnend ruiter bent, waarbij U tijdens de draf nog behoorlijk onritmisch meebeweegt met het paard en derhalve telkens "doorzakt" en uw rug nog niet in een constante mooie holle positie houdt.

• Ik moet mijn rug hol houden, maar dit is pijnlijk : is dit wel goed ?
Inderdaad, de natuurlijke holling van de lage respecteren is een zeer goed idee.
En ja, dit kan aanvankelijk wat pijnlijk zijn : dit hoeft niet nadelig te zijn.
Iets meer pijn in het midden van de rug is aanvaardbaar en zal na een tijdje ook verminderen. Laat U dus niet ontmoedigen door iets meer "beginpijn" als U uw rugholling wat meer respecteert.

Enkel wanneer deze positie pijn veroorzaakt t.h.v. het been is het niet aangeraden daar verder te gaan, op dit ogenblik.

Ik zit momenteel echt wel in de purree door mijne rug, zie ook mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1201777 Als alles terug beter is ga ik echt wel opzoek gaan naar het best mogelijke zadel voor mijn rug zodat ik in de toekomst er toch niet meer enkele maanden uit lig qua paardrijden, maar gezien bovenstaande info ... gaat het dan wel op dat iemand als ik het meest gebaat is met een zadel met vlakke zit en veel bewegingsvrijheid?? Ik geraak er maar niet aan uit hoe ik het in de toekomst moet aanpakken ivm paardrijden ... :n

Mandyke

Re: Wel of niet bekken kantelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 13:38

Oh ja, gezien dat 2de punt dus ... ik dacht altijd dat het net niet goed was om je holle rug hol te houden. Maar hier zeggen ze dat je die holling moet aanhouden??

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:35

Lijkt mij niet erg logisch, om een holle rug te houden...
Ik probeer altijd mijn rug kaarsrecht te houden!
En bekken kantelen doe ik meestal niet...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 20:19

iirrssjjee schreef:
Lijkt mij niet erg logisch, om een holle rug te houden...
Ik probeer altijd mijn rug kaarsrecht te houden!
En bekken kantelen doe ik meestal niet...

Als je echt een holle rug hebt, zoals ik, moet je wel je bekken kantelen om een rechte rug te krijgen anders is het gewoonweg niet mogelijk.

Ik heb in ieder geval al veel pb gehad hieromtrent en ben al een heel stuk wijzer wat betreft mijn situatie. ;)

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:23

Wel eens aan Pilates gedacht? Ik had ook altijd last van mijn rug, maar doordat ik Pilates ben gaan doen zijn mijn rugspieren een flink stuk sterker geworden. Ik zeg niet dat dit alles oplost, maar misschien kan het wel helpen om je klachten te verminderen?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 20:25

De artsen zijn eerst nog aan het uitzoeken van waar de pijn precies komt, de rug of het bekken, dat is nog niet helemaal duidelijk. Pas als dit gekend is kan ik gericht oefeningen gaan doen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:27

ik heb ook een holle rug, heel irritant en het ziet er niet uit..
ik ga altijd als een zoutzak op et peerd zitten, dan zit ik recht :+

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:29

ik heb ook precies zoals enniee zegt een holle rug.. heb ook altijd als ik een beetje als een "zoutzak" ga zitten mijn rug tenminste bijna helemaal recht is :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:31

Rijtechnisch is het af en toe kantelen van je bekken juist een vereiste om de goede signalen door te geven.

Als je problemen hebt met je rug, zou je ook eens kunnen kijken naar een andere stoel voor bijv. achter de PC of op je werk, zodat je corsetspieren wat sterker worden.
En verder denk ik dat paardrijden alleen maar goed is voor de ontwikkeling van goede rugspieren. Zorg er verder voor dat ook je buikspieren voldoende aandacht krijgen. En kijk eens naar een ander zadel (een westernzadel laat je bijv. al heel anders op een paard zitten dan een dressuurzadel).

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 20:38

Ik heb momenteel een westernzadel, maar hier zit ik ook niet echt lekker op. Het een reining, de zit is wat te gedwongen en te breed. Ik zit zowiezo heel breed gezien de bouw van mijn paard wat het ook niet altijd even makkelijk maakt om goed te zitten. Het zal er al vanaf hangen wat er uiteindelijk uit de bus gaat komen wat het probleem met mijn rug of bekken is, maar als ik terug kan rijden denk ik om maar een (lichtgewicht) engels zadeltje met zeer vlakke (en liefst smaller opgebouwde) zit te kopen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:47

Misschien begrijp ik iets niet, maar het gaat er toch juist om dat jij voor je gevoel goed zit? Ik zie soms mensen helemaal verkrampt bezig om een rechte rug te maken, waardoor hun houding veel minder mooi is dan als ze hun natuurlijk houding aanhouden. En dus gewoon op hun zitbeenderen en schaambeenbot zitten (balanceren op die driehoek van botten) en van daaruit hun rug ontspannen recht houden. En bij de een kan je dan een hollere rug zien als bij de ander.
Ik heb zelf ook een wat hollere rug, maar heb ook getrainde buik- en rugspieren waardoor ik vanuit mijn bekken mijn rug goed 'recht' en aangespannen ontspannen kan houden. Als ik mijn rug zo recht als een plank zou gaan houden, dan ziet dat er niet uit. Moet ik inderdaad mn bekken gaan kantelen en mijn buikspieren heel raar gaan spannen. Is ook pijnlijk om zo te rijden, omdat je dan niet meer in je rug kunt veren en zo je wervels steeds een klap krijgen met rijden.
Ik denk dat je vooral een zadel moet zoeken waar je goed in past, niet te klein en niet te groot. En van alles gaan uitproberen. Ik kan op de meeste zadels met een gedwongen zit niet lekker zitten. Uiteindelijk heb ik een Ainsley gevonden die heel smal is opgebouwd en een diepe zit heeft. Maar die zitting past echt perfect om mijn lichaam heen zeg maar, dat zit echt goddelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:10

Mandyke schreef:
Ik heb momenteel een westernzadel, maar hier zit ik ook niet echt lekker op. Het een reining, de zit is wat te gedwongen en te breed. Ik zit zowiezo heel breed gezien de bouw van mijn paard wat het ook niet altijd even makkelijk maakt om goed te zitten. Het zal er al vanaf hangen wat er uiteindelijk uit de bus gaat komen wat het probleem met mijn rug of bekken is, maar als ik terug kan rijden denk ik om maar een (lichtgewicht) engels zadeltje met zeer vlakke (en liefst smaller opgebouwde) zit te kopen.
]

Ook in westernzadels heb je types en verschillende bomen. Als je vindt dat een reiningzadel je tever achterover laat zitten, probeer een pleasurezadel. Als je vindt dat je te breed zit, vraag om een dameszadel (ladies reiner of een allround zadel). Ik zou even contact opnemen met Arthur van Osch uit Vorstenbosch. Hij heeft heel veel zadels op voorraad en kan je helpen met het uitkiezen van een zadel (hij komt ook ter plekke passen).

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 10:35

Dat er veel verschil in westernzadels is ben ik inderdaad net achtergekomen. Maar ik denk niet dat ik nog een ander westernzadel ga kopen ... die dingen zijn echt loeizwaar!! Zeker als je al vaak rugklachten hebt en dat ding nog eens tot boven je hoofd moet tillen om op je paard te krijgen. Nee, als ik een ander zadel koop moet het een lichtgewicht zijn!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:50

Er zijn ook lichtgewicht westernzadels. Ga kijken naar zadels met een ralide boom, of koop een kunststofzadel, bijv. van Wintec?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:48

Is het niet verstandig om eens een paar keer onder goeie begeleiding te gaan rijden? Bijvoorbeeld bij iemand die ook fysiotherapeut is.

Net als 2005 denk ik ook dat het voor jou belangrijk is om uit te vinden wat voor jou werkt. Je kunt je rug wel in de 'goede' houding houden, maar als je dan van je tenen tot je nek gespannen en verkrampt bent lijkt dat me ook geen feest. Natuurlijk is het wel zo dat een goede houding soms eerst juist wat vreemd kan aanvoelen, daarom zou ik dit wel onder begeleiding doen.

Wat ik zelf altijd doe als ik twijfel, is heel goed naar mijn paard kijken. Als ik een centimeter naar voren ga zitten en hij drukt zijn rug eruit en gooit zijn hoofd omhoog, zal het wel niet de juiste houding zijn. Als ik dan een cm terugschuif en hij gaat mooi ontspannen lopen, lijkt het me verstandiger om zo te gaan zitten. Een paard kan vaak erg goed aangeven of je ontspannen en recht zit.

alexriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:41

hoi nicole

zelf ben ik voor 15 jaar terug gestopt met rijden |(
heb jaren plat gelegen
en jaren in n rolstoel gezeten
inmiddels geopereerd (dakjes afgezaagd,kunstoftussenschijven geplaatst,in 2 wervels aanelkaar geschroeft,plaatjes schroeven)aan mijn onderrug
nu ander half jaar geleden, revalideren lukt niet |(

ik heb voor n maand terug t paardrijden weer opgepakt :D je raads t nooit t gaat keigoed
geen eisen,beginnen met stappen,we zien wel ,ga inmiddels wekelijks bossen in heb al gedraafd en klein stukje gegaloppeerd
maar,,,,,,,ik rij met een schapenvacht,,,,,lekker zacht aan billen :D
en zacht voor de rug

of een schapenvacht over t zadel heen (insnede maken bij de boom,en twee insnedes voor de stijgbeugelriemen door te halen)
of een longeersingel en daar een schapenvacht onder/over (voorzijde onder riem)
(zorg dat je riempje/handvat vrij is van t schapenvacht.inkeping) dan heb je altijd een hou vast bij t aanspringen of een onverwachte beweging

dit is momenteel mijn revalidatie,volg de beweging van je paard,geen last van mijn onderrug
hopelijk heb je iets aan deze tip

groetjes xena