Ik heb heel regelmatig last van rugpijn. Ik heb dan ook een zeer holle en zwakke onderrug die zelfs ondanks speciale rugoefeningen nooit een sterke rug zal worden. Feit is dat ik door mijn holle onderrug (en daarbij horende welgevormde derrierre
) dikwijls moeilijk op een zadel kan zitten zoals dat 'voorgeschreven' wordt, dus met een gekanteld bekken om de onderrug rechter te maken en op je zitbeenknobbels te zitten.Maar nu las ik net het volgende op http://www.rugpreventie.be/faq.asp?pagina=Veelgestelde%20vragen%20???&language=nl#item5441 (bij FAQ)
• Ik heb nu rugklachten, mag ik paardrijden ?
Ja en nee :
Ja, indien U een ervaren ruiter bent kan U een mooie rughouding aanhouden.
Nee, indien U een beginnend ruiter bent, waarbij U tijdens de draf nog behoorlijk onritmisch meebeweegt met het paard en derhalve telkens "doorzakt" en uw rug nog niet in een constante mooie holle positie houdt.
• Ik moet mijn rug hol houden, maar dit is pijnlijk : is dit wel goed ?
Inderdaad, de natuurlijke holling van de lage respecteren is een zeer goed idee.
En ja, dit kan aanvankelijk wat pijnlijk zijn : dit hoeft niet nadelig te zijn.
Iets meer pijn in het midden van de rug is aanvaardbaar en zal na een tijdje ook verminderen. Laat U dus niet ontmoedigen door iets meer "beginpijn" als U uw rugholling wat meer respecteert.
Enkel wanneer deze positie pijn veroorzaakt t.h.v. het been is het niet aangeraden daar verder te gaan, op dit ogenblik.
Ik zit momenteel echt wel in de purree door mijne rug, zie ook mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1201777 Als alles terug beter is ga ik echt wel opzoek gaan naar het best mogelijke zadel voor mijn rug zodat ik in de toekomst er toch niet meer enkele maanden uit lig qua paardrijden, maar gezien bovenstaande info ... gaat het dan wel op dat iemand als ik het meest gebaat is met een zadel met vlakke zit en veel bewegingsvrijheid?? Ik geraak er maar niet aan uit hoe ik het in de toekomst moet aanpakken ivm paardrijden ...

je raads t nooit t gaat keigoed