Rbakker, fijn dat je er wat aan hebt! Hartstikke goed dat je er hier naar vraagt en open staat voor tips en adviezen.
Myca schreef:Het lijkt me in ieder geval geen goed plan om die samen in één groep te plaatsen.
Hmnee, daar moet je wel rekening mee houden inderdaad.Alleen zou ik dan niet zozeer naar het cluster kijken, maar per kind meerdere factoren afwegen om te zien waar hij het beste op zijn plek is; als je puur naar het cluster kijkt, zit je toch wat met kinderen uit het regulier onderwijs, of kinderen die autisme en adhd combineren, of andere twijfelgevallen.
Op mijn werk zitten trouwens alle kinderen door elkaar, dus ook adhd en autisme en allerlei andere dingen (woede-uitbarstingen, odd, angststoornis, mcdd, enz.).
Dat gaat over het algemeen overigens prima, omdat er wel op andere criteria geselecteerd wordt (leeftijd, interesses, ontwikkelingsniveau), en er genoeg aandacht is voor de individuele behoeften van elk kind. Wij werken ook kleinschalig, één begeleider per vier kinderen, dus dan is daar ruimte voor. Het vergt natuurlijk wel wat van de begeleiding, want je moet er wel echt voor zorgen dat de wat rustigere kinderen genoeg rustmomenten wordt aangeboden en dat je de behoeften van alle kinderen in de gaten houdt.
Wel interessant om hier eens over na te denken trouwens!