Kan ik nog wel paardrijden met een kunstknie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirstii

Kan ik nog wel paardrijden met een kunstknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:48

hallo, ik ben nu 14 jaar en op mijn 11de ben ik al geopereerd aan mijn miniskes toen was er al een deel van weg gehaalt nu op mijn 14de ben ik weer geopereeerd aan mijn miniskes en nu is er maar nog een kwart ofseu over. en mijn doker zei dat ik last heb van actrose dus ik denk als het nog langer slijt dat ik een kunst knie neem maaar ik denk dat ik die kunstknie op jonge leeftijd moet nemen omdat mijn miniskes snel slijt. dus mijn vraag is kan ik nog wel paardrijden met een kunstknie ???

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:53

Nou denk niet dat het zomaar een kunstknie "nemen" is. Dit is echt een behoorlijk zware ingreep en deze doen ze in principe niet bij jonge mensen. Zelf ben ik 37 en nog 'te jong voor zo'n operatie. Dit omdat tot op heden zo'n prothese ongeveer maar 15 jaar mee gaat en ze het daarna nog maar 1 x kunnen vervangen. Of je er nog echt mee kan paardrijden ligt er helemaal aan hoe het met revalideren gaat.

Groetjes genja

Whis_

Re: Kan ik nog wel paardrijden met een kunstknie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:38

Ik ga helemaal mee met genja.
Maar of je weer kan rijden dat ligt er helemaal aan hoe je revalideerd.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 09:53

ik ken iemand chewany hier op bokt die heeft een kunstknie
en reed vrij snel weer
heeft er nu helemaal geen last van met rijden
dus het kan wel
eerst heeft ze opstapje gebruikt met opstappen en nu stapt ze zo weer op

kirstii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 23:11

hopelijk kan ik ook weer zo snel mogelijk op te paard als ik een kunstknie krijg maaarrr hopelijk krijg ik nog lang geen kunstknie :D

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:43

Ik zou het erover hebben met de dokter?
Misschien heeft hij vaker van zulke mensen gehad , die dat zelfde hadden..

Veel sterkte!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:46

Ik denk dat dit bij iedereen anders is. De een zal heel snel weer kunnen paardrijden, terwijl het bij de ander misschien wel heel lang duurt. Als ik jou was zou ik er met de dokter en met je ouders over praten en er goed over nadenken ;)

In ieder geval heel veel succes ermee!!!! ;)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:10

even overleggen met de dokter, en je weet het ;)

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:24

zoals al eerder werd gezegd een kunstknie wordt niet zomaar gedaan op jonge leeftijd.
Ik ben ondertussen 9 x aan mijn knie geopereerd (o.a. arthrose) en krijg nu sinds 2 jaar injecties in mijn knie (o.a. hyaluronzuur) en moet zeggen dat dit een stuk van de pijn en ongemak heeft weggenomen.
ik heb geen verstand van rijden met een kunstknie maar wel met een heupprothese. Heb een poos les gehad op een manege voor mindervalide waar ze me echt weer hebben leren rijden en zitten op het paard. dit heeft mij weer het zelfvertrouwen gegeven om verder te gaan met rijden.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:37

mijn moeder heeft in een jaar tijd alle bij der knieen moeten doen en doet nu alles weer gaat heel goed zelfs

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:40

Ik denk ookdat je dit het beste aan je orthopeed kunt vragen.

Maar ik hoop voor je, dat je heel snel weer lekker kunt rijden!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:51

Ja je kan met een kunstknie weer rijden, ken2 mensen die dit kunnen ondanks dat 1 van hun een blijvend dikke slecht beweegbare knie er aan over heeft gehouden.

Mijn vader heeft ook 2 kunstknieën en na een lange tijd van revalideren kan hij weer een stuk meer dan met zn eigen knieën.
Hij werd met 45 te jong gevonden, en is pas op zn 53e geopereerd!
Je kunstknie kan niet je hele leven mee, en hem later vervangen door weer een nieuwe kunstknie kan ook niet echt, vandaar dat ze het niet zo snel doen.

Wat heb je precies aan de knie colgens de arts?
Ik heb ook flinke slijtage in mn knie, optie was om de achterkant van n knieschijf glad te laten maken, gewricht te spoelen zodat alle losse stukjes weg zouden zijn en dan 6 weken revalideren en dan zou mn knie een stuk soepeler zijn.
Maar ik heb het aan beide knieën en zag het niet zitten om 6 weken lang in een rolstoel te zitten of eerst 6 weken krukken ivm ene been en dan 6 weken krukke ivm andere been, terwijl de kans groot was dat binnen t jaar de slijtage weernet zo erg zou zijn.

medicijnen kunnen een hoop verbeteren, dus dat is mijn geluk!

En in jouw geval, ik ken mensen die helemaal geen meniscus meer hebben en die daar weing tot geen last van hebben, dus ik denk dat ze bij jou eerder je meniscus verwijderen dan je hele knieschijf ervangen door een prothese ;)

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:56

genja schreef:
Nou denk niet dat het zomaar een kunstknie "nemen" is. Dit is echt een behoorlijk zware ingreep en deze doen ze in principe niet bij jonge mensen. Zelf ben ik 37 en nog 'te jong voor zo'n operatie. Dit omdat tot op heden zo'n prothese ongeveer maar 15 jaar mee gaat en ze het daarna nog maar 1 x kunnen vervangen. Of je er nog echt mee kan paardrijden ligt er helemaal aan hoe het met revalideren gaat.

Groetjes genja

Precies!!

Hier man lief 40 kats versleten knieen maar nog te jong voor nieuwe knieën!
En stal dat je überhaupt ooit nieuwe knieen zou krijgen,..mijn schoonmoeder heeft deze zomer twee nieuwe knieën gekregen,..het is per persoon verschillend wat je weer kunt na die tijd,..mijn trauma ;)
doet bijna alles weer mee!!

Ik heb heel lang niet mogen rijden,...maar heb me prima vermaakt met freestyle misschien is dat iets voor je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:27

Ik sta op de nominatie voor een meniscusoperatie, en mijn eerste vraag was ook of ik ooit weer zou kunnen rijden. Dat moet geen probleem zijn...dus daar gaan we voor!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:21

HIer ook een knieenpersoon....
Heb knieen van een 80-jarige (ben 46) en krijg echt geen kunstknie zolang ik nog enigszins functioneer. Belangrijk is dat je erachter komt waarom je meniscus zo slijt / stukgaat. Heb je hyperflexibele banden of zoiets?
Ik heb zelf op mijn 23e een heel zwaar ongeluk gehad met de paarden waardoor mijn kniebanden finaal gescheurd zijn. Daar was toen nog geen remedie voor. Goede spieren kweken dus fysiotherapie. Meniscusoperaties heb ik een stuk of 7 x gehad. Nu twee jaar geleden eindelijk nieuwe kniebanden gekregen, uit mijn hamstring spieren. Heb jaar moeten revalideren maar de operatie is super gelukt. Heb nog maar 30% van beide meniscussen, maar goed, kan weer lopen, paardrijden etc. Maar niet te lang, omdat ik toch die artrose heb.
Zorg dat je een goede orthopeed krijgt die je goed kan adviseren. Er is veel mogelijk met knieeen maar een kunstknie zetten ze er niet zomaar in omdat er dan ook veel gezond bot weggehaald moet worden. Als je daar al zo jong aanbegint heb je op je 60e geen been meer over.
Een gewone meniscusoperatie is vrij eenvoudig en met een beetje geluk ben je na een paar weekjes weer lekker aan het paardrijden :D