paardrijden met hypermobiliteit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NynckeL
Berichten: 257
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 06:58

Reiniera, daar staat een hele hoop tussen waar ik ook last van heb maar wat ik er niet mee in verband heb gebracht.
Alleen was ik niet goed in turnen en gymnastiek omdat ik te bang was, zwemmen en uren ronddwalen en spring en dansspelletjes daarentegen deed ik graag en veel dat was maar goed ook.

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 08:12

Ik ben al jaren hypermobiel. Alles kan van zijn plaats bij mij zeg maar. Train al jaren in de sportschool om spieren sterker te maken zodat het allemaal redelijk stabiel blijft. Een week niet sporten betekent voor mij een compleet instabiel lijf.

Loop dagelijks 5 km hard, was aan het trainen voor Zevenheuvelenloop 15 km maar moest stoppen de hypermobiliteit zorgde ervoor dat mijn spieren in mijn bovenbenen overbelast raakte.

Laatste rare voorval was dat ik struikelde op de trap. Nekwervels van zijn plaats en het SI-gewricht zat ook niet meer in juiste positie.

Uit de kom schiet het niet snel bij mij door het vele trainen trekken de spieren behoorlijk terug dus dat lukt niet meer.

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:43

Vandaag revalidatie arts geweest. Nu officieel hypermobiel in ik geloof al mn gewrichten. Gelukkig is paardrijden voor mij alleen maar goed en met wat extra fysio ga ik dit helemaal aankunnen !

Sanne100

Berichten: 56
Geregistreerd: 31-08-10
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:24

Ik ben ook hypermobiel in al mijn gewrichten.
Tijdens het paardrijden zet ik mijn bovenlichaam heel erg vast, ook heb ik erg de neiging om voorover te gaan zitten(word ook gedeeltelijk veroorzaakt door mijn scoliose)
Ook heb ik goede stevige laarzen nodig anders krijg ik ontzettend last van mijn enkels.
En bij paarden die heel hoog opgooien krijg ik ook nog eens erg last van mijn rug.

Tijdens het dagelijks leven heb ik er ook wel last van met bijv. rennen ga ik vaak zomaar spontaan door mijn enkel.
Ook heb ik weinig kracht in mijn armen en handen.
Geen pretje :n

LianneIndy
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:08

Hoi,

Ik heb zelf HMS en bekkeninstabiliteit en mij werd juist aangeraden om veel paard te rijden om mijn spieren sterker te maken. Ik rijd nu twee keer in de week omdat meer fysiek niet haalbaar is en dan vooral in het bos omdat ik dan zowel in mijn hoofd als lijf ontspan (wat weer invloed heeft op het welzijn van mijn lichaam). Wel schieten er regelmatig dingen uit de kom tijdens het rijden, maar door een vrolijk huppeltje van mijn verzorgpaard schieten bijvoorbeeld mijn heupen/bekken weer terug omdat ik anders ook niet van het paard af kan komen (behalve mezelf laten vallen en dat is best hoog).

Zelf heb ik alleen maar voordeel uit het paardrijden en kan het aan mensen aanraden die zelf ook hypermobiel zijn.

sunnyxpower
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:20

Ik heb zelf hyper flexibel ook wat jullie hebben alleen dan met mijn spieren. Ze zijn gewoon te lang en men kraakbeen is extra zacht. Ik denk dat je goed moet kijken naar wat voor sport het beste voor je is. Paardrijden en zwemmen zijn eigenlijk gewoon het beste om te doen, omdat hierbij niet je spieren en gewrichten overbelast!
ik denk het echt dat het belangrijk is dat je naast paardrijden ook aan zwemmen doet, omdat het je spieren gewoon weg sterker maakt en zo beter je gewrichten bij elkaar kunnen houden.
Af het toe zonder zadel rijden is gewoonweg goed, omdat je in het zadel meer geneigd ben met oefeningen verkrampt te gaan zitten. en nu kan dat niet goed, omdat je overgelaten wordt aan de bewegingen van het paard en er niks aan kunt doen. hierdoor zal je ook niet te veel spieren en gewrichten overbelasten.
zelf heb ik wel een last van men enkels omdat ik met het uitdrukken hiervan gewoon weg overstrekt! en soms van men rug als ik heel de les verkrampt zit als iets niet lukt.
maar eigenlijk heb ik totaal geen belemmeringen er dus van.
Succes er mee!!

Strawberry11
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-09-13
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:14

Ik ben ook hypermobiel. Ik rijd al 7 jaar en ik weet pas 2 jaar dat ik hypermobiel ben, dus ja eigenlijk wist ik nooit beter.
Ik heb nooit echt pijn in gewrichten na het paardrijden (met uitzondering op de nodige pijn in mijn heupen en bovenbenen na een lange hobbelige buitenrit) Wat iemand eerder al noemde, heb ik dus ook dat mijn duim in en uit de kom knakt en ik doe ook iets raars met mijn knieen, maar ik heb zo iets van: zo lang ik geen pijn heb, ga ik er niks aan veranderen.

Mondy

Berichten: 11887
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:16

Hier nog 1 :j Ik merk het gelukkig niet al te veel, het enige waar ik echt last van krijg tijdens de wat langere ritten zijn mijn knieƫn en soms enkels.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33872
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paardrijden met hypermobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:17

Hier ook, ik druk mijn hakken alleen bijna zo ver uit dat mijn voet bijna verticaal staat. _O-
Dat moet ik even afleren, omdat mijn spieren mij niet begrenzen. :P