Leuke ideeen gezocht voor peuter en kleuterlessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElsVdWater

Leuke ideeen gezocht voor peuter en kleuterlessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:11

Ben nog op zoek naar leuke ideetjes om te doen tijdens privé peuter en kleuterlessen. Eveneens ook voor peuters en kleuters met handicap.

nic35

Re: Leuke ideeen gezocht voor peuter en kleuterlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:20

Er is een leuk boekje over:
PA2159, Spelletjes met Pony's, Franka Zeelen
o.a bij mediaboek te koop
We hebben het laatst aangeschaft om de ponylessen wat op te leuken.

shartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:14

Ik denk gewoon spelletjes doen. Ik ging laatst bij een vriendin kijken en daar gingen ze tikkertje doen, alleen dat moet je wel doen met wat meerdere kinderen. ;)

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:23

Vossenjacht,

een ruiter met een doek (sjaal ) in de laars en dan afpakken.

vieze en lekkere muur,
met een tikker in het midden
deden wij altijd op de manege

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:24

ElsVdWater schreef:
Ben nog op zoek naar leuke ideetjes om te doen tijdens privé peuter en kleuterlessen. Eveneens ook voor peuters en kleuters met handicap.

hoi
het licht eraan wat voor handicap ze hebben
maar hoofdschouders knie en teen is altijd wel leuk verder een soort estaffette over balkjes om pionnetjes (kost niks bij de action) lepel en ei en dan rijden,
rondje draaien op je paard....
voor de echt jonge kinderen tellen, hoeveel oren zie jij hoeveel benen enz

succes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:35

Met een handicap is wel erg ruim...

Aan wat voor soort handicap moet ik denken?

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:10

wij deden zakkenlopen met je paard aan de hand, en ook je voeten vastbinden met je paard aan de hand.

Of een lepel in je mond en een ei erop, op je paard kruipen en naar de overkant, die is echt leuk!

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 07:32

Misschien kan je veel op google vinden of is contact opnemen met een andere manage die les geeft aan gehandicapten.

Succes

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:41

Peuter- en kleuter paardrijlessen? Vind je dat zelf niet een beetje te jong om les aan te geven? Sorry, ik vind dit een onzinnige missie.

Beurtspelletjes zijn voor kinderen in deze leeftijd nog totaal onbegrijpelijk -ook zonder paard. Kinderen met een handicap hebben meestal de schurft aan beurtspelletjes waarbij iemand "af" raakt omdat ze niet zelden het gevoel hebben altijd al de pineut te zijn.

Een concentratieboog van langer dan 10 minuten hebben ze echt nog niet. Fysiek zijn ze nog niet in staat om te leren paardrijden. Waarom dacht je dat de meeste clubs een ondergrens van 7-9 jaar hanteren?

De ambitie een kind dat nog amper het verschil tussen links en rechts weet en nog niet los kan fietsen te leren paardrijden, snap ik echt niet. De ouders die hun kind dit aandoen trouwens ook niet.

Een kermisrondje op een paardenrug is voor peuters en kleuters al mooi genoeg. 10 minuten, niet langer.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:20

hier doen wij altijd met de kinderen 123 piano te paard ;)

leren ze zelf vertrekken en ook weer stoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:24

Winnie_Smit schreef:
Peuter- en kleuter paardrijlessen? Vind je dat zelf niet een beetje te jong om les aan te geven? Sorry, ik vind dit een onzinnige missie.

Beurtspelletjes zijn voor kinderen in deze leeftijd nog totaal onbegrijpelijk -ook zonder paard. Kinderen met een handicap hebben meestal de schurft aan beurtspelletjes waarbij iemand "af" raakt omdat ze niet zelden het gevoel hebben altijd al de pineut te zijn.

Een concentratieboog van langer dan 10 minuten hebben ze echt nog niet. Fysiek zijn ze nog niet in staat om te leren paardrijden. Waarom dacht je dat de meeste clubs een ondergrens van 7-9 jaar hanteren?

De ambitie een kind dat nog amper het verschil tussen links en rechts weet en nog niet los kan fietsen te leren paardrijden, snap ik echt niet. De ouders die hun kind dit aandoen trouwens ook niet.

Een kermisrondje op een paardenrug is voor peuters en kleuters al mooi genoeg. 10 minuten, niet langer.

Nou....mijn nichtje van 5 is toch echt al een fanatieke 'paardenfreak' en gisteren heeft ze haar eerste drafje gemaakt :)
En na een half uur wou ze nog op de andere pony rijden.... en na die wou ze toch nog even terug op die ene waar ze al op gereden had (eventjes gestapt, hard werken had hij toch niet gedaan :)) ) .... Dus dat ze het niet leuk vinden langer dan 10 minuten paard te rijden, klopt niks van ;)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:39

Je hebt het over een kind van 5. Dat is een oudere kleuter- en die zit tegen de leerbare leeftijd aan. Zoals je zelf zegt, kinderen verschillen. Misschien is ze bijna 6 , voorlijk, en gaat na de zomervakantie al naar groep 3.

TS heeft het ook over peuters (2-4 jaar). En ik heb het over doorsnee kinderen in die leeftijdsgroep.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:49

Het kan wel hoor, heb zelf ook van die groepjes gedaan, ondergrens was 4 jaar. Ouders waren verplicht zelf mee te lopen naast de pony of voor een volwassen begeleider te zorgen. Wij deden overgooien met een bal. Bal in een hoepel of ton gooien, beetje gymnastieken, slalom, balkje stappen enz. De les duurde incl. op- en afstappen 30 minuten.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:50

30 minuten is een gode tijd voor die klein manne langer kunnen ze hun niet concenteren is mij al opgevallen in de lessen van de pony ruiter

zijn ze met andere dingen bezig

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:56

Kunstjes zoals molentje (dus eerst een kwart draien op je zadel, dan achterstevoren (en dan even stappen :)) ), dan driekwart en dan weer normaal :D ).
Vond ik vroeger geweldig!!

Buiten uitstappen met brave paardjes.
Voor de al iets meer gevorderden zonder zadel uitstappen.

En nog een spelletje, ook leuk voor zonder zadel, maar daar moet je al wel wat verder voor zijn dan.

De groep loopt in een rij in stap. Een rij van 4 bijv.
Dan gaat nummer 1 een drafje maken de hele bak rond, totdat nr 1 achter nummer 4 komt. Dan gaat nummer 2, zodat hij weer achter 1 komt. Nummer 3 komt achter 4, en nummer 4 sluit weer achteraan.

De rest van de groep moet blijven stappen als er 1 aandraaft.

Later kan je dit ook doen met galop, dus de groep draven/stappen, en die andere in zijn eentje galop :)

ElsVdWater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:33

Winnie_Smit schreef:

Het gaat om privélessen dus helemaal geen beurtspelletjes.
Ik heb meerdere kinderen van 3-4 jaar in onze lessen lopen, 1-2 x per week, telkens een half uurtje! Dit gaat erg vlot en ze vinden het ronduit jammer dat ze er zo vluf afmoeten.
Ze kunnen allemaal al zelfstandig draven aan de longe. Ook voor op en neer gaan verdienen ze al een dikke 8/10.
Ze hoeven de pony's heus geen 30 minuten te laten werken hoor. Balkjes lopen, slalommen en noem maar op. Die korte 30 minuutjes vliegen voorbij.

Links en rechts word heel simpel aangepakt door een rode en groene stip op 1 van de handjes. Dit word ook zo gedaan bij volwassen mensen met een niveau 2-4 jaar.

Saar___ schreef:
Kunstjes zoals molentje (dus eerst een kwart draien op je zadel, dan achterstevoren (en dan even stappen :)) ), dan driekwart en dan weer normaal :D ).
Vond ik vroeger geweldig!!

Buiten uitstappen met brave paardjes.
Voor de al iets meer gevorderden zonder zadel uitstappen.

En nog een spelletje, ook leuk voor zonder zadel, maar daar moet je al wel wat verder voor zijn dan.

De groep loopt in een rij in stap. Een rij van 4 bijv.
Dan gaat nummer 1 een drafje maken de hele bak rond, totdat nr 1 achter nummer 4 komt. Dan gaat nummer 2, zodat hij weer achter 1 komt. Nummer 3 komt achter 4, en nummer 4 sluit weer achteraan.

De rest van de groep moet blijven stappen als er 1 aandraaft.

Later kan je dit ook doen met galop, dus de groep draven/stappen, en die andere in zijn eentje galop :)

Leuke ideetjes, hier heb ik iets aan !
Molentje vonden ze vandaag méér dan geweldig om te doen ;)
dankje

dodyg schreef:
30 minuten is een gode tijd voor die klein manne langer kunnen ze hun niet concenteren is mij al opgevallen in de lessen van de pony ruiter

zijn ze met andere dingen bezig

Inderdaad, 30 minuten lukt hun best.
Met een goede afwisseling van activiteiten e.d. kan het zelfs langer.

Oreo schreef:
Het kan wel hoor, heb zelf ook van die groepjes gedaan, ondergrens was 4 jaar. Ouders waren verplicht zelf mee te lopen naast de pony of voor een volwassen begeleider te zorgen. Wij deden overgooien met een bal. Bal in een hoepel of ton gooien, beetje gymnastieken, slalom, balkje stappen enz. De les duurde incl. op- en afstappen 30 minuten.

Die bal in een ton/hoepel gooien vind ik echt een goede.
dankje

dodyg schreef:
hier doen wij altijd met de kinderen 123 piano te paard ;)

leren ze zelf vertrekken en ook weer stoppen

Leuk, maar da's niet haalbaar met echte beginners.

Mirique schreef:
wij deden zakkenlopen met je paard aan de hand, en ook je voeten vastbinden met je paard aan de hand.

Of een lepel in je mond en een ei erop, op je paard kruipen en naar de overkant, die is echt leuk!

Leuke dingen voor onze ponydagen.
We zullen de kids dit morgen eens laten doen op ponydag.
Ik laat je weten wat ze 'r van vonden.

Lubberslieke schreef:
ElsVdWater schreef:

hoi
het licht eraan wat voor handicap ze hebben
maar hoofdschouders knie en teen is altijd wel leuk verder een soort estaffette over balkjes om pionnetjes (kost niks bij de action) lepel en ei en dan rijden,
rondje draaien op je paard....
voor de echt jonge kinderen tellen, hoeveel oren zie jij hoeveel benen enz

succes

Hoofd, schouders knie & BEEN hebben we er van gemaakt, lachen dat ze doen. Ze vonden het weer geweldig.
Van dat tellen, ik heb ze laten tellen om dan '1-2-3' en dan gingen we in draf aan de longe enz. Vonden ze ook leuk.

nic35 schreef:

Zo geweldig vond ik het niet omdat het over groeps spelen gaat.
Ik heb ideeen nodig voor privé - duo lessen.
Voor onze ponydagen hebben we er wel leuke ideeen uit.
Laatst bijgewerkt door Faline op 11-08-09 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Alle reacties van user bijelkaar gevoegd

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:30

De vraag hoe de les aan jonge kinderen leuk te houden wordt op Bokt! vaak gesteld en als al antwoord komen standaard allerlei suggesties voor spelletjes als panacee voor de leuke les aan de beginnende ruitertjes. Hetzelfde geldt voor lessen aan niet-valide ruiters.

Ik heb er eens een uitgebreide reactie op geschreven, staat hier op pagina 3http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=190&t=1028678

Paardrijden is paardrijden. Bij paardrijden gaat het om het plezier in het rijden op een paard. In de les moet het leren paardrijden voorop staan en niet het bijvoorbeeld vangen en gooien van een bal. Wat moet een kind dat door gebrek aan balvaardigheden niet voor voetbal maar juist voor onze sport gekozen heeft hiermee?

Kinderen genieten vaak van de individuele aandacht die ze bij privé-sessies krijgen. Dat wil nog niet zeggen dat ze paardrijden leuk vinden. Als ze bij een ander gaan lessen of in een groepje gaan rijden, is de belangstelling voor paarden niet zelden als sneeuw voor de zon verdwenen.

Als je de goede snaar bij kinderen weet te raken maakt het niet veel uit of je rekenen, paardrijles of logopedie geeft. Dan vertrouwen ze je, genieten ze van de exclusieve aandacht en doen ze hun best. Dat heeft niets met genieten van het paardrijden te maken. Ik ben er dan ook geen voorstander van om moeders (vaak zelf amazones) naast hun kind te laten lopen. Kind en moeder reageren veel te veel op elkaar. Huur dan een wandelpony voor een half uur, dan kan je je kind zelf les geven.

Sommige suggesties voor spelletjes in topic gegeven vind ik niet erg doordacht: kinderen met vastgebonden voeten of naast een paard laten zaklopen is vragen om problemen en onnodig geruk in paardenmonden of aan halstertouwen. Oudere kinderen kunnen misschien, kleuters niet.

Over paarden heen kruipen? Dan weet ik ook nog een leuk spelletje waarbij je onder de pony door moet kruipen... :+

Leer kinderen liever een pony geleiden en op een veilige manier van en naar de stal of het weiland te brengen. Daar hebben ze veel meer aan. Als iemand dan opmerkt dat een kleuter dat nog niet kan, dan zeg ik "Tsja, waarom moet de dat kind dan zo nodig al op paardrijles"

Zaklopen, eierrace, koekhappen, met ballen gooien kan ook zonder een paard dus waarom zou je. Paardrijden is paardrijden. Als het niet lukt om 30 minuten met paardrijden te vullen, kort je les in tot een kermisrondje met knuffelsessie.

Als een pupil kan lichtrijden en kan galopperen aan de longe zegt mij dat niet zoveel. Paardrijden is meer dan op een paard zitten, dus de volgende les gaat het kindje van de longeerlijn af en zelf zijn pony besturen?

ElsVdWater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 20:26

Winnie_Smit schreef:
De vraag hoe de les aan jonge kinderen leuk te houden wordt op Bokt! vaak gesteld en als al antwoord komen standaard allerlei suggesties voor spelletjes als panacee voor de leuke les aan de beginnende ruitertjes. Hetzelfde geldt voor lessen aan niet-valide ruiters.

Ik heb er eens een uitgebreide reactie op geschreven, staat hier op pagina 3http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=190&t=1028678

Paardrijden is paardrijden. Bij paardrijden gaat het om het plezier in het rijden op een paard. In de les moet het leren paardrijden voorop staan en niet het bijvoorbeeld vangen en gooien van een bal. Wat moet een kind dat door gebrek aan balvaardigheden niet voor voetbal maar juist voor onze sport gekozen heeft hiermee?

Kinderen genieten vaak van de individuele aandacht die ze bij privé-sessies krijgen. Dat wil nog niet zeggen dat ze paardrijden leuk vinden. Als ze bij een ander gaan lessen of in een groepje gaan rijden, is de belangstelling voor paarden niet zelden als sneeuw voor de zon verdwenen.

Als je de goede snaar bij kinderen weet te raken maakt het niet veel uit of je rekenen, paardrijles of logopedie geeft. Dan vertrouwen ze je, genieten ze van de exclusieve aandacht en doen ze hun best. Dat heeft niets met genieten van het paardrijden te maken. Ik ben er dan ook geen voorstander van om moeders (vaak zelf amazones) naast hun kind te laten lopen. Kind en moeder reageren veel te veel op elkaar. Huur dan een wandelpony voor een half uur, dan kan je je kind zelf les geven.

Sommige suggesties voor spelletjes in topic gegeven vind ik niet erg doordacht: kinderen met vastgebonden voeten of naast een paard laten zaklopen is vragen om problemen en onnodig geruk in paardenmonden of aan halstertouwen. Oudere kinderen kunnen misschien, kleuters niet.

Over paarden heen kruipen? Dan weet ik ook nog een leuk spelletje waarbij je onder de pony door moet kruipen... :+

Leer kinderen liever een pony geleiden en op een veilige manier van en naar de stal of het weiland te brengen. Daar hebben ze veel meer aan. Als iemand dan opmerkt dat een kleuter dat nog niet kan, dan zeg ik "Tsja, waarom moet de dat kind dan zo nodig al op paardrijles"

Zaklopen, eierrace, koekhappen, met ballen gooien kan ook zonder een paard dus waarom zou je. Paardrijden is paardrijden. Als het niet lukt om 30 minuten met paardrijden te vullen, kort je les in tot een kermisrondje met knuffelsessie.

Als een pupil kan lichtrijden en kan galopperen aan de longe zegt mij dat niet zoveel. Paardrijden is meer dan op een paard zitten, dus de volgende les gaat het kindje van de longeerlijn af en zelf zijn pony besturen?

Da's inderdaad erg waar.
Zo zijn onze lessen ook.
groetjes en dankje voor de lange beschrijving

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:58

Winnie_Smit schreef:
Je hebt het over een kind van 5. Dat is een oudere kleuter- en die zit tegen de leerbare leeftijd aan. Zoals je zelf zegt, kinderen verschillen. Misschien is ze bijna 6 , voorlijk, en gaat na de zomervakantie al naar groep 3.

TS heeft het ook over peuters (2-4 jaar). En ik heb het over doorsnee kinderen in die leeftijdsgroep.

Ze is sinds mei 5 jaar ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:06

intressant topic :j
ik zit er aan te denken om thuis ook lessen op te zetten voor jonge kinderen. in de leeftijd van 4 tot 6 jaar als voorbereiding op het echte werk.
merk in de praktijk dat kleine zusjes/broertjes het allemaal eigenlijk ook wel heel heel graag willen, maar dan op hun eigen manier.

ik lees hier heel veel over spelletjes etc,maar mis de informatieverwerking over goed handelen en respect voor dieren leren krijgen?
dat gaat dus juist in mijn lessen centraal staan, poetsen, correct pony's leren meenemen, gevaren leren, correcte omgang met pony's etc.
rijgedeelte juist kort ( dacht aan 15/20 minuten per kind), ivm dat kinderen een korte spanningsboog hebben en je beter per les een "thema" kan gebruiken, dan banketstaaf een soort reguliere les staat te geven met als gevolg dat er teveel/te brede informatie gegeven wordt aan zo'n jong kind.
Deze lessen hebben als doel om kinderen voor te bereiden op (eventuele) echte rijles zodra ze 6 jaar oud zijn, maar ook om alvast een goede basis te leggen. jong geleerd is oud gedaan, en deze kinderen zijn wel de toekomstige ruiters :Y) .

meer mensen die hier wat mee doen? ook op het oog voor de TS voor meer diepgang/mogelijkheden?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:14

Ik leg weleens (ala western) een parcours van balken in de bak waar mijn dochter van zes netjes tussendoor moet sturen. Pionnetjes slalommen in stap vind ze ook leuk. Een pion van de ene ton naar de andere brengen ook. Poosje terug heb ik haar laten limbodansen, dat was ook een groot succes. Gewoon een dun latje in de lepels en steeds lager. (pony is niet zo groot)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:48

Lowara schreef:
intressant topic :j
mis de informatieverwerking over goed handelen en respect voor dieren leren krijgen?

Kinderen van deze leeftijd moeten onderling nog goed leren handelen en leren elkaar respectvol te bejegenen. ("je mag niet slaan, schoppen, met zand naar elkaar gooien, gillen, elkaar pijn doen, iemand buitensluiten etc.)

Dit zijn allemaal negatief geformuleerde regels maar zijn vaak nodig als uitleg om grenzen te stellen. De positief geformuleerde regels ( lief zijn voor elkaar, samen spelen, iedereen mag meedoen, elkaar helpen, sorry zeggen) leggen niet uit waar de grens ligt.

Kinderen beleven het verschil tussen echte dieren en een knuffeldier niet zo sterk. Ook het verschil tussen dieren en mensen is hun beleving niet zo afgebakend. ("Kijk het paard huilt" als reactie op het zien van een betraand oog)

In de praktijk merk ik twee uitersten op:

1. veel uitleggen en praten.

"als jij dit doet, denkt je pony dat je bedoelt dat..." en "als je dit doet, doe je de pony pijn en dat vindt je pony niet leuk. Vind jij het leuk als iemand je pijn doet? Wat doe je als iemand je pijn doet? Wat doet een pony als iemand hem pijn doet? Enz. enz. enz.

Maar: dit is teveel informatie voor een jong kind, een kind vergeet het snel en weet kennis nog niet om te zetten in een handeling of gedrag. Herhalen van instructie hoort er zeker bij, maar oudere kinderen pikken het sneller op dan jonge.

2. jonge kinderen met een brave pony zelfstandig laten tutten. Enige uitleg over de speciale capaciteiten van achterhand en hoe het voelt als zo'n dier op je tenen gaat staan wordt nog niet bijgebracht. En vooral: " deze pony vindt het allemaal best en doet toch niets". Dit geldt dan voor dit exemplaar, maar misschien niet voor die pony op de camping. Maar het blijven dieren en ook de allerbraafste kinderpony kan schrikken of een kleuter omver lopen.

Jonge kinderen vinden het vegen van de stal en het klaarzetten van het voer ook leuk en het hoort ook bij paardenverzorging. Je hoeft niet direct het intensieve contact met de dieren te bevorderen. Als je jou bezig zien met je dieren en je bereid bent hun vragen in Jip-en-Janneke-taal te beantwoorden, pikken ze al veel op. Je kunt kinderen heus wel een paard laten borstelen (al zou ik uitkijken als er veel steekvliegen in de buurt zijn. Maar ook dat is uit te leggen )

Je merkt vanzelf wel wanneer een kind fysiek en emotioneel rijp genoeg is om meer tussen de paarden te gaan doen. De leeftijd zal verschillen.

Als ik jou was zou ik nadenken over een setje simpele stal- en omgangsregels. Een goede mix van ver- en geboden die op allerlei situaties toepasbaar zijn en veel kunt herhalen. Dan leren kinderen hoe het er bij jou op stal toegaat (en hun ouders trouwens ook!)

Mij valt op dat kinderen speciale belangstelling hebben voor de hoefverzorging. Een manier om met zijn tweeën dit op een veilige manier te doen, heb ik nog niet gevonden. Tips zijn welkom.

LoveJody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:20

nic35 schreef:

Klopt..:D Die hebben wij ook:D

En wat wij ook vaak tijdens de lessen deden is annemaria koekoek of fotomodel..

Annemaria koekoek:

1 iemand gaan bij de A staan en de andere bij C degene die by A staat draait zich met zijn hoofd van haar naar het bordje.. Die zegt Annemaria Koekoek.. Als ze omgedraait staan mogen de kinderen die bij C staan naar A stappen, Als A dan omdraait moeten ze stilstaan,, Als ze dat niet doen moeten ze terug naar C..
Tip: Ook kan de lesgever bij A staan..

Annemaria Fotomodel:

1 Iemand gaat weer bij A staan, en de andere bij C,, Degene die bij A staan zegt Annemaria ...... (bijv. Tandenpoetsen, haren kammen, Enz..) de kinderen die by C staan moeten dat dan uitbeelden, De persoon bij A moet dat beoordelen, Bijvoorbeeld: ( Kim mag 5 passen vooruit, Kees mag 3 passen vooruit, Karin moet 9 passen terug (Mag gewoon omdraaien hoor,, Hoeft geen achterwaarts.) Sarah mag 8 drafpassen vooruit..)
Tip: Ook de lesgeven mag bij A staan..

Voor beide spellen geld: Degene die het eerst de persoon bij A aantikt,, heeft gewonnen..

Wij deden ook wel eens vossenstaartje,, Dan doet 1 kind een theedoek vaatdoek handdoek voor een punt in zijn laars,, de andere kinderen moeten proberen de doek eruit te trekken..:d

Ik hoop dat je er iets mee kunt!

X

ElsVdWater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 18:38

LoveJody schreef:
nic35 schreef:

Klopt..:D Die hebben wij ook:D

En wat wij ook vaak tijdens de lessen deden is annemaria koekoek of fotomodel..

Annemaria koekoek:

1 iemand gaan bij de A staan en de andere bij C degene die by A staat draait zich met zijn hoofd van haar naar het bordje.. Die zegt Annemaria Koekoek.. Als ze omgedraait staan mogen de kinderen die bij C staan naar A stappen, Als A dan omdraait moeten ze stilstaan,, Als ze dat niet doen moeten ze terug naar C..
Tip: Ook kan de lesgever bij A staan..

Annemaria Fotomodel:

1 Iemand gaat weer bij A staan, en de andere bij C,, Degene die bij A staan zegt Annemaria ...... (bijv. Tandenpoetsen, haren kammen, Enz..) de kinderen die by C staan moeten dat dan uitbeelden, De persoon bij A moet dat beoordelen, Bijvoorbeeld: ( Kim mag 5 passen vooruit, Kees mag 3 passen vooruit, Karin moet 9 passen terug (Mag gewoon omdraaien hoor,, Hoeft geen achterwaarts.) Sarah mag 8 drafpassen vooruit..)
Tip: Ook de lesgeven mag bij A staan..

Voor beide spellen geld: Degene die het eerst de persoon bij A aantikt,, heeft gewonnen..

Wij deden ook wel eens vossenstaartje,, Dan doet 1 kind een theedoek vaatdoek handdoek voor een punt in zijn laars,, de andere kinderen moeten proberen de doek eruit te trekken..:d

Ik hoop dat je er iets mee kunt!

X

Annemaria FOTOMODEL, dat vind ik een goede
die kan ik ook gebruiken in mijn duolessen

ik ga bij A staan, mijn 2 leerlingen (van die les) by de C

goed idee, dankje

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:12

wij gingen voetballen met skippyballen :+

niet geschikt voor panische paarden trouwens ;)