welk dressuurzadel bij lichamelijke klachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deebee

welk dressuurzadel bij lichamelijke klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:37

Bedankt dat je even komt lezen!
Door een chronische aandoening (fibromyalgie) verkramp ik snel tijdens het rijden. Na het rijden heb ik dan vaak last van mijn nek, schouders, rug en benen. Ik heb nu een prestige top dressage op mijn paard, maar volgens mij doet dit zadel niet veel goeds voor me. Ik heb het idee dat ik teveel aandacht moet besteden aan rechtop zitten en mijn benen leiden soms een eigen leven. Ik heb laatst op een Hulsebos gereden met een extra zachte zit, dat beviel goed. Alleen de zitting was wat te breed, waardoor mijn heup een soort van op slot ging. Ik ben 1.85 m, vrij dun en heb nogal lange benen. Mijn KWPN merrie is wat ronder geribt dan gemiddeld en vrij kort, ook zij heeft geen makkelijke rug (misschien wel dankzij mij :\ ). Zij is rond de 1.70m. Ik hou van zadels die me steun geven, maar me niet vastzetten.
Informatie hierover is moeilijk te vinden, meestal ligt het accent op de rugproblemen van het paard. Ik heb al wat rondgekeken op de site van Arie Boer, bij de Wow zadels, maar kon daar ook weinig over terug vinden.

Welk dressuurzadel raden jullie aan?

Hannanas

Re: welk dressuurzadel bij lichamelijke klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:39

Pfoe Ik denk dat je zoiezo dan richting een bovenbeenwrong moet gaan ipv een "gewone" wrong waar jij al snel met je knie overheen gaat.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:40

tja dat word dan een lastige kwestie. Ik denk dat je dan toch met een zadelmaker moet gaan kijken en proberen. Kijken wat aan je wensen voldoet en dan kijken of het op je paard past.

Ik denk dat er in alle merken wel zadels zijn met een diepe zit en beenwrong. Kn staat bekend om de zachte zit maar dan moet je wel een nieuwer type hebben met meer wrong en diepere zit. Wow kun je geloof ik helemaal naar je wensen laten aanpassen.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:41

ik heb ook fybro en rijd met een mozart BR, Is voor mij het enige lekkere zadel wat ik ken. Voor buiten ritten gebruik ik een london barefoot. Dit bevalt ook erg goed.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:42

chamberlaine latina

waarom
heeft hele zacht zitting
heeft het zelfde systeem als dure anky zadels maar dan voor de helft van de prijs
is goed voor je paard zijn rug
de kussens veren dus veel minder rugklachten.
ken iemand en heeft dit zadel ook en had ook veel rugklachten en is nou over

heb je er vragen over zeg het even!

misschien ken je em wel bart bax heeft em ook

groetjes
Laatst bijgewerkt door IrisenUledi op 25-05-09 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:43

Toch is een dwingende zit geen oplossing...

Juist niet, ik denk dat je dan op den duur nog meer last gaat krijgen van de fibro.
Ik heb het zelf ook, en juist is rijden een fijne aanvulling op de dagelijkse beweging, maar ik zit dan ook wel heerlijk ontspannen.
Zit je zelf met rijden te gespannen dan zou ik eerder aan zitlessen denken ipv aan een zadel met een dwingende zit.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:45

ik heb zelf ook fibromyalgie, ik rij momenteel met een equestor zadel, wat me erg goed bevalt. Ook vind ik de Tietses Choice van Cavaletti erg fijn zitten. Allebij de zadels hebben een duidelijke wrong die niet te dwingend is (door een dwingende wrong ga je ook verkrampen omdat je ergens anders gaat compenseren). Beide zadels zijn zacht en hebben een redelijk diepe zit

Wat voor mij ook erg heeft geholpen zijn flexbeugels (bijv sprenger flex bow, of Anky). Sinds ik ze gebruik heb ik nog zelden last van mn heupen en mn rug met rijden.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 16:34

@princesj: die flexbeugels ga ik zeker uitproberen, dat is zowiezo de moeite waard en een voordeligere oplossing dan een nieuw zadel. Welk equestor zadel heb je? Ik weet dat de David de Wispelaere ieg voor je paard erg goed schijnt te zijn.
@crossmonster: zitlessen zijn niet overbodig, met name de ontspanning vind ik erg moeilijk. Maar de meeste fibro patienten hebben daar moeite mee (ook als ze niet rijden). Hoe doe jij dat? Mij maak je niet blij met zitlessen aan de longe zonder beugels, dan weet ik zeker dat ik de volgende dag mijn bed niet meer uitkom. Heb je ervaring met bv centered riding?

Chamberlain ken ik eigenlijk niet, en BR ook niet. Ga ik even opzoeken!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:38

Ik rijd al heel wat jaartjes, en heb heel veel verschillende paarden altijd gereden.
Dus zitlessen heb ik eigenlijk nooit zelf gehad.
Wel geef ik mezelf zitles door regelmatig de beugels uit te gooien, hoewel dat de laatste tijd niet hoeft en ook niet gaat met het paard dat ik rijd.

Ik heb behoorlijk zwaar (lichamelijk) werk, dus ik denk dat door de beweging de fibro draaglijk word.
Hoe meer ik stilzit, hoe meer pijn ik heb.
Dus misschien eens kijken voor een sport naast het paardrijden of een soort van yoga of pilates?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:39

Ik heb dat ook, heb nu een thorowgood zadel.
En ik merk niks meer...

www.thorowgood.nl

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:47

Iom met de TS, komt dit topic beter tot zn recht in het forum [AP].
Zodoende een verplaatsing van HAR-->AP.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:13

Ik heb pas zelf weer op een WoW gereden en het fijne van dat zadel was dat ik er meteen heerlijk stabiel en ontspannen op zat. Ook vond ik de zit lekker smal, dus dat ik niet in een spagaat werd gedwongen. Ik zou zeggen, kijk of je misschien een keer zo'n zadel uit kan proberen, misschien via Arie Boer? Het mooie is dat je alle onderdelen kan aanpassen op zowel jezelf als je paard, b.v. 17"kussens op de rug van je paard en een 18"zitting voor jezelf.

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:31

msfc heeft ook een eigen zadellijn. Deze zadels zijn bedoeld als bijzonder paardvriendelijk en zetten de ruiter ook juist neer. Zodat je geen heuppijn krijgt en je benen in balans zijn. Op de website van equine saddlery vind je foto's. Misschien kan je via een mail een advies voor een model opvragen. Deze zadels worden wel alleen verkocht als ze worden aangemeten.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:33

knight rider ik heb zelf reuma.krijg vrijdag een nieuw zadel ook weer een knight rider.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:36

heey

ik raad je toch arie de boer aan
ken verschillende mensen die er eentje hebben
hij kan je zadel bijna overal aanpassen naar wens
ook voor je merrie goed hij gaat heel zorgvuldig te werk en als het toch niet goed blijkt te zijn doet hij er ook niet moeielijk over om het zadel terug te nemen

ik zou gewoon even mailen naar hem heb ik toendertijd ook gedaan hij beantwoord alle vragen netjes
er hangt echter wel een prijs kaartje aan maar voor degelijk kwaliteid betaal je ook

mvg

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:19

Wij hebben heel goede ervaringen met Antares. Die kun je helemaal naar wens laten maken. keus in maat en ligging wrongen, breedte van de zit, diepte van de zit. verschillende soorten leer van glad tot heel zacht en stroef.

http://www.antares-sellier.com/index.ph ... contact=31

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 08:56

Antares is voor mij nieuw, nooit van gehoord! Weet je toevallig een zadelmaker die dit levert? Min frans is niet zo heel goed... ;)

Met Wow ga ik ook even wat verder kijken, vooral ook omdat deze zadels op elk paard weer aan te passen zijn! Wel even sparen nog... :$

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:12

Voor Antares kun je Carolien Smit bellen: 0621853125

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:19

Het is heel lastig om van achter een pc-scherm te adviseren over wat voor jou een goed zadel is. Ik zou gewoon eens wat verschillende typen proberen en bekijken waar jij prettig in kunt zitten. Misschien betaal je dan een paar keer voorrijkosten, maar dan heb je wel iets dat goed bij jou en jouw specifieke probleem past.

Stabiel zitten begint in het onderste gedeelte van je romp. Als je daar de juiste houding en beweging ontwikkelt en van daaruit balans krijgt, is het ineens een stuk makkelijker om de rest van je lichaam in de juiste positie te krijgen, en toch los en ontspannen te houden. Als je op je paard zit staat je lichaam eigenlijk in een staande positie, je bekken staat in een middenpositie zodat je in je ruggengraat optimaal mee kunt veren met de beweging van je paard. Stabiliteit haal je met name uit je buikspieren.

Als je nog niet fijn stabiel kunt zitten ga je dat altijd compenseren op andere plekken in je lichaam. Bij mensen met fibromyalgie-klachten kan dat inderdaad tot verergering van hun klachten leiden, jij hebt namelijk van die verkramping meer last van dan een ander.

Zadels met een "kuipjes-zit" of hele dikke wrongen worden vaak aangeraden als mensen niet prettig kunnen zitten, maar in de praktijk werkt het voor veel mensen averechts. Zolang jezelf niet vanuit je romp stabiel kunt maken zul je altijd elders in je lichaam blijven compenseren.

In jouw geval zou ik dus bij het uitzoeken van een nieuw zadel extra aandacht geven aan of het zadel je uitnodigt om vanuit je bekken/onderrug in de juiste positie te gaan zitten. Als je correct zit (je bekken in de middenstand waardoor je je rug recht en lang kunt maken) hangt je been vrijwel vanzelf af in de juiste positie. Als de wrong van het zadel je been dan nog in een andere positie drukt is het zadel niet geschikt voor je.

Hulsebos maakt geen maatzadels, maar kan wel eenvoudig de wrongen aanpassen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:27

Persoonlijk zou ik je willen adviseren om eens verder te informeren bij Arie Boer..

Naast het voordeel dat deze zadels altijd aanpasbaar blijven, is het ook zo dat de zitting van het zadel, en de 'doorgang' van je benen beter op de anatomie van de mens is gemaakt. De meeste zadels zijn hierin te breed, waardoor je juist last krijgt.

Ik heb dit probleem.. moet ik te breed zitten (vaak de reguliere zadel), krijg ik geheid last van mijn heupen.. ga ik verkrampen en daardoor ook last van mijn knieën..
Ik heb dus nu wel een zadel van Arie, én daarnaast ook nog van die flexibele beugels van Sprenger..

Voor mij de ideale combinatie.. kost wat, maar dan heb je ook wat..

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:45

@equimotion: heel erg bedankt voor je heldere uitleg! Zoals je hebt beschreven heeft mijn huidige zadel volgens mij de zgn kuipjeszit; het nodigt totaal niet uit mijn buikspieren te gebruiken. Ik moet echt mijn best doen om mezelf lang te maken en dan nog zak ik makkelijk wat achterover (met een wat bolle rug), waardoor ook mijn benen meer naar voren neigen. Overigens is dit niet te zien voor degenen die vanaf de grond kijken, maar ik voel het wel!

@femmefatale1: tja die wow! Ik ben er weg van, heb hem laatst eens in levende lijve bewonderd, maar halleluja, wat een geld.... Daar zal manlief niet blij van worden!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:14

Idd.. het is echt een hoop geld, maar je koopt zo'n zadel wel voor de rest van je leven.. :o
Sukses met je beslissing.. :D

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:25

Barnsby zijn super zacht en voor ongeveer de zelfde prijs al een kn kun je hem helemaal laten maken op maat voor jou en je paard. Je van je paard worden allemaal templates gemaakt en aan de hand daarvan wordt het zadel gevuld er zijn 4 verschillende bomen dus voor iedere paarden rug is er wel 1 geschikt. Zelf kun je kiezen uit 9 verschillende beenwrongen en 3 verschillende dieptes van de zit. Echt super fijn. Via Martina van de passervice van Divoza zijn ze verkrijgbaar zij is mfsc gediplomeerd.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:30

Wintec isabel werth met cair dressuurzadel, je kan dan zelf de wrong stellen hoe je wilt en extra veel grip omdat het een suede zadel is. Ook is het zadel niet zo groot, lekker lichtgewicht, en een verstelbare boom.

Als je het zadel in duitsland of engeland besteld scheelt dat soms al 200 euro.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:19

ik denk dat je eerst maar eens met een zadelmaker moet gaan praaten en met mensen die met gehandicapte en paarden werken misschien dat die je kunnen helpen zij hebben imers veel ervaring met mensen met spiere en gewrichts problemen