Zere rug tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Zere rug tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 21:23

hooi bokkers!

ik heb tijdens het rijden vaak last van een zere rug
voornamelijk op lange buiten ritten wat ik een paar keer per week doe!
nu heb ik gelezen dat door je rug sterker te maken je er minder last van kan krijgen
en ik het langer vol hou!
maar nu snap ik zelf wel dat je oefeningen moet doen om je rug sterker te maken
maar wat voor oefeneningen?
ik wil er liever niet van alles voor aan schaffen
ik ben benieuwt naar jullie reacties!

fjordjes

Re: Zere rug tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:26

je diepere buikspieren moet je trainen. ik ben van een paard gevallen waardoor ik blijvende schade heb in m'n rug en moet van de fysio nu oefeningen doen. als je op je rug ligt, moet je je benen optrekken en je vinger iets voorbij je heupen plaatsen en in de huid drukken, dan moet je je diepere buikspieren aanspannen, die moet je dan bij je vingers voelen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:02

ga ik eens probeeren

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:05

Een goede sportbeha wil ook helpen, scheelt bij mij heel erg! Denk er ook aan onder het rijden om jezelf eens te ontspannen, sommige mensen willen nog wel eens te geconcentreerd aan het rijden zijn zonder hun rug, heupen en schouders te ontspannen. Bij mij helpt het als ik soms even om mij heen ga kijken, gewoon even een ademhaal momentje voor jezelf!

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:23

Hier heb ik ook last van.
Ik maak niet heel vaak een buiten rit..
Maar als ik gewoon in de bak aan het dressuuren ben, heb ik ook soms erg last van me rug..
Dan ga ik meestal even stappen, paar x goed adem halen, rug even strekken, en weer verder.

Ik denk dat het aan me houding ligt..
Ik zit soms nogal voor over, en dan span ik mijn rug erg omdat ik kracht in me armen zet, span ik me rug ook automatisch aan.

Misschien heb jij het ook dt je houding verkeerd is?..

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:36

mijn instructriece zecht dat het niet aan mijn houding licht
ik rij niet helemaal perfect maar altijd heel ontspannen en vaak een beetje achterover (wel handig bij een paard dat nogal eens onverwacht bokt) en een sport beha draag ik ook graag ! doe ik altijd eigenlijk rijd veel beter

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 11:38

even rekken helpt altijd wel maar als ik dan weer verder ga heb ik het gelijk weer...

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:39

Mijn lijf doet structureel pijn en ik neem daarvoor pijnstillers in. (Tramadol)
Voor mij is dat een heel goede oplossing ;)

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:56

Het is ook heel goed voor je buik- en rugspieren om ipv op een stoel op zo'n trainingsbal te zitten. Krijg je ook een hele goede houding van! Je moet dat wel rustig opbouwen, maar het schijnt heel goed te werken, want je kan dan niet onderuitgezakt zitten dus je traint je buik- en rugspieren om je lijf recht omhoog te houden zonder rugsteun. Hoop dat je er wat aan hebt, want is echt vervelend.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 06:39

ik had eerder ook altijd last van me rug tijdens het rijden
zo onder in me rug
maar denk dat het toen kwam door spanning want heb het nu namelijk nooit meer

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:10

Mij zeggen ze altijd dat dit komt omdat je spieren van je buik en onderbuik nog niet genoeg ontwikkeld zijn. Ik heb ook wel eens gehoord dat je naar een rugschool kan gaan, het kan misschien liggen aan het verkeerd gebruiken van je rugspieren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:18

Waarschijnlijk ligt het idd aan je spiercorset van de buik en rugspieren. Deze zul je moeten trainen. Ik zou het alleen niet zonder begeleiding van de fysio op eigen houtje gaan doen... Als je het verkeerd doet, kun je meer stuk dan beter maken.

poekpoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:18

Je zadel ligt wel goed op het paard? Niet bijvoorbeeld iets achterover gekanteld? Bij mijn eigen paard heb ik met rijden nergens last van, maar bij mijn bijrijdpaard (het zadel wat op dat paard ligt is veel te groot voor mij) wel.
Rugpijn tijdens het rijden is erg vervelend! Heb je buiten het rijden om ook veel last van rugpijn?

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:04

Je kunt gaan fitnessen onder de begeleiding van fysiotherapeut. Dan kun je gaan werken aan je buik- en rugspieren. ;)

Verder moet je ook op jouw houding letten als je op een paard zitten. Te rechte houding geeft spanning in je lijf en zit je te ontspannen op je paard, tja, dan ga je wel in een rare bolle houding zitten. Je moet zelf evenwicht vinden wat voor jou het beste houding is.

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:16

een heel stabiel paard hebben werkt ook wel. word je rug niet sterker van maar zit wel makkelijk.

Laura_____x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:43

Ik heb ook last van rugpijn, zeker bij het springen, dan krijg ik soms ineens een steek en heb ik er de hele dag nog last van. :s