Moeite met opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marinkaa_

Berichten: 354
Geregistreerd: 09-08-09
Woonplaats: Zwijndrecht ZH

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:34

ik zou gewoon met een krukje /stoel dan is dat voor jou makkelijker en voor het paard zn rug is het ook fijn. :)

iirrssjjee

Berichten: 5957
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:48

je ken een voet op een tree zetten en dan je andere voet wat 2 treden lager, dan telkens voorzichtig een stukje lager, het is misschien stom, maar het werkt!

Srika
Berichten: 185
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:05


Bloempot9
Berichten: 157
Geregistreerd: 11-08-09
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:18

Zet je voeten iets uit elkaar en dan laten zakken elke dag een stukje verdr kom nu makkelijker op elk paardje anders een krukje halen :)

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:42

Je kan inderdaad rek- en stretch oefeningen doen om een beetje soepeler te worden.
Beste zoveel mogelijk een opstapje gebruiken (is ook wat vriendelijker voor de rug van het paard)

Maar verder ... het hangt namelijk ook van je eigen lichaamsbouw/beendergestel af hoor.
Ik dacht ook altijd dat ik zeer stijf en houterig was omdat ik nooit op m'n paard geraak vanaf de grond, of bijvoorbeeld de grond raken met m'n vingertoppen terwijl je voorover buigt dat kan ik ook niet, hoeveel ik er ook op oefen. Nu blijkt uit onderzoek in de rugkliniek, waar ik momenteel spierversterkende oefeningen moet doen voor mijn rug, dat dit ook gewoon dingen zijn die ik nooit zal kunnen door de vorm van mijn bekken (en de verhouding naar rug en benen toe) dus je moet ook wel een beetje je eigen limieten kennen. Je kan het verbeteren door veel oefeningen te doen maar het is niet gezegd dat je ooit probleemloos zal kunnen opstappen vanaf de grond.

Amrah

Berichten: 3653
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:43

Zoals al vaker is genoemd voor je zelf rek en strek oefeningen én opstappen met een krukje wat ook veel beter voor de rug van je paard is!

esthertje_91

Berichten: 28
Geregistreerd: 02-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:04

zal gewoon rek en strek oefeningen doen zodat je spieren soepel worden,
en dan niet gewoon een keer maar blijven oefenen, en ook krachtoefeningen,
en nu nog zolang met een krukje opstappen, dat is inderdaad beter voor de rug.
maar na enige oefening moet het toch wel lukken dat je als een acrobaat in het zadel terecht komt,
en dan belast je de rug van het paard niet!
Denk maar eens aan voltigeurs die er zo op zwieren,
dus blijf niet eeuwig bij je krukje!

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:29

esthertje_91 schreef:
zal gewoon rek en strek oefeningen doen zodat je spieren soepel worden,
en dan niet gewoon een keer maar blijven oefenen, en ook krachtoefeningen,
en nu nog zolang met een krukje opstappen, dat is inderdaad beter voor de rug.
maar na enige oefening moet het toch wel lukken dat je als een acrobaat in het zadel terecht komt,
en dan belast je de rug van het paard niet!
Denk maar eens aan voltigeurs die er zo op zwieren,
dus blijf niet eeuwig bij je krukje!


Niet iedereen heeft het in zich om voltigeur of trick rider te worden. Daar heb je een van nature (redelijk) atletisch lichaam voor nodig.
Rek- en stretchoefeningen zijn zeker een aanrader, maar forceer jezelf nooit, daar doe je meer kwaad dan goed mee.

Abrikoos
Berichten: 165
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:47

zoals er veel al zeggen een krukje. :j

Charlainecf
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:33

Ja idd een krukje.
Dat is zelfs beter voor de rug van het paard. Of het paard nou 150cm of 180cm is.

MarlouHarlem

Berichten: 897
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:49

met een krukje is indd fijner vor de rug van je paard :D ........... mar dan meot je wel iemand vinden die het krukje wegaalt.. en ander ga je op de bakrand staan .(doe ik ook altijd :D :o )
of ook wat ik dacht ja,, de beugels langer maken en daarna weerop maat. deed ik vroeger altijd.

Korrie

Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: heist op den berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:55

Mrkk_ schreef:
Bij ons op de manege stappen we altijd op via het hek, veel beter voor de paardenrug!
Ik had ook altijd moeite met opstappen, ik deed om te oefenen altijd veel kniebuigingen, trap op met 2 treden tegelijk enz..



dat hebben ze mij toch ook altijd geleerd. Dat het slecht is voor de paarenrug. Je "trekt" en duwt met je voet de paardenrug schuin. Het is inderdaad wel een beetje minder veilig maar mijn paard staat nooit stil dus normaal opstappen zit er voor mij sowiezo niet echt in ..

GianniRuiter
Berichten: 32
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:59

Je kunt denk ik het beste een krukje gebreuken..
Of je maakt je beugel iets langen en daarna weer korter

w_Tinkie
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:19

ik zou idd ook met een krukje opstappen. bij de manege waar ik rij hebben ze van die houdeten ikea krukjes, werken prima!!

Ik heb moeite met afstijgen, door fibromiyalgie, kreeg toen van mijn instructeur de tip mee om naats de trap te gaan staan en dan mijn been proberen op de 3de of 4de tree te zetten en dit vaak te doen,het kan ook met een krukje of stoel zo worden je spieren minder stijf.

groetjes

zanmeesj
Berichten: 41
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: achterbroek kalmthout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:47

opstappen met krukje... en veel oefeningen doen (trap lopen, lopen , ...)

X_Biekeh_X

Berichten: 516
Geregistreerd: 27-11-09

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:59

Ik zou gewoon opstappen met een krukjee of opstaptrapje.
En annders gewoon veel je benen stretchen

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:03

Ikea verkoopt een geweldig krukje. Stevig,stabiel en hoog.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:09


Mariekeboei

Berichten: 157
Geregistreerd: 06-02-10
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:14

Ik zou het gewoon met een krukje doen, maar als je echt wat soepeler wilt worden, leg 1 been op een tafel/hoge stoel wat dat ook maakt niet uit iets wat wat hoger is, en je andere been buig je dan, als je dit iedere dag doet word je vanzelf wel wat soepeler!

gentlerush

Berichten: 3
Geregistreerd: 21-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:56

ik heb er soms ook last van. het helpt echt bij mij om omhoog te strekken met je been als je opstapt.dus je voet in de beugel omhoogspringen en omhoog strekken. meeste mensen gaan meteen naar vorenleunen en aan het zadel trekken. dat doe ik soms ook noch :P
qua oefeningen thuis. kun je een verhoging opzoeken daar een voet op zetten en dan je andere voet steeds iets verder naar achter brengen en met je bovenlichaam recht blijven en je knie van je voet die omhoog staat over je voet naar voren te brengen.

succes. ik had/heb er ook last van en ik weet ook dat rijen veel leuker isals je er ook echt op zit :P

SanneLeoni
Berichten: 1105
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:55

Ik zou U aanraden rekoefeningen te gaan doen.
Hierbij kan U denken aan uw linkerbeen opgooien waardoor de spieren zich elke keer wat rekken wanneer u uw been als het ware omhoog ''gooit'' (Uw rechterbeen blijft gewoon op de grond staan) Als U dit elke dag/1x in de 2 dagen even een paar minuten herhaalt zou dit resultaat moeten boeken, omdat de spieren zich elke keer wat verder rekken. Hierbij moet U er wel aan denken, niet verder te gaan dan Uw pijnpunt.

Ikzelf ben niet zo groot, maar rij vaak op grote paarden. Ik ben van nature al erg lenig, maar ik wilde meer. Zo ben ik een paar jaar geleden begonnen met de spagaat te oefenen. Nu hoef ik op geen enkel paard een krukje te gebruiken, omdat ik er met het grootste gemak op kom. :D

Anne.

Berichten: 5133
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Moeite met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:51

Ik had eerder in dit topic gereageerd dat ik moeite had met opstijgen in een keer. Ik heb in de tussentijd rijlessen op IJslanders gehad, erg laag dus best makkelijk om op te stappen.. dit heeft mij volgens mij erg geholpen! Dus probeer te oefenen op kleine(re) paardjes als je hiervoor de mogelijkheid hebt!

JufMarja

Berichten: 105
Geregistreerd: 31-10-07
Woonplaats: Laarbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:38

Wij gebruiken altijd het keukentrapje van de ikea. Deze is erg handig in gebruik en een fijn middel om op te stappen. Misschien een tip! Veel succes!
Groetjes Marja

tiwi1969

Berichten: 7673
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:17

Gewoon een krukje gebruiken, doe ik ook altijd, voor noodgevallen tijdens het buitenrijden heb ik een opstapbeugel dit je uit kan klappen aan mijn zadel.

Laatst één keer zonder krukje opgestapt en gelijk een kapotte meniscus, nu wacht ik op een operatie. Nooit meer zonder krukje dus.

Amiigo

Berichten: 7313
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:51

3 treden overslaan op de trap, of een of ander kind bij onze manege deed eerst haar knie erin, daarna haar voet en zo klom ze erop xd