boeken voor iemand met een beperking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

boeken voor iemand met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:41

Ik weet niet helemaal of het hier goed staat anders sorry mods..

Ik hoop dat er hier bokkers zijn die mij kunnen helpen, ik geef een meisje les op de manege die door jarenlange ondervoedig een geestelijke achterstand heeft.
Zij pakt sommige dingen heel snel op en sommige dingen minder snel... Nu wou ik haar een beetje "huiswerk" mee geven om het rijden wat makkelijker te gaan maken... Doordat ze sommige dingen wat minder snel oppakt moet ik dingen 30x herhalen, wat op zich niet erg is, maar wat een beetje zonde is van de tijd. Nu heeft haar moeder aan mij gevraagt of het misschien een idee is dat ze een bepaalde boeken gaat lezen waardoor ze dingen beter gaat onthouden.

Voorbeeld als ze alleen moet lichtrijden (dus gewoon nog vast houden aan het zadel) gaat dit helemaal goed, als zij moet lichtrijden zonder handen (geen teugels) gaat dit ook nog redelijk goed. Maar op het moment dat ze moet lichtrijden en de teugels vast moet houden is zo zo bezig met het concentreren op de teugels goed vast houden dat ze "vergeet" dat ze ook nog moet lichtrijden in een zelfde ritme.. Maak ik haar daar attent op "vergeet" ze die teugels weer :+ .. Met veel geduld heb ik het nu voor elkaar gekregen dat ze zowel kan lichtrijden als de teugels vasthouden met 1 hand aan een bokriempje...

Wie o wie weet er leuke kinderboeken waar zij misschien een beetje hulp van kan krijgen dat ze thuis kan "oefenen"...? Bepaalde oefeningen zijn ook welkom..

Het meisje vind het zeer leuk en is echt gemotiveerd en ben dus ook niet te beroerd om alles 30x uit te leggen maar een beetje hulp is wel handig..

Dus bokkers kom maar op met jullie ideen,
Groetjes Marleen

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:48

Je kan haar naar de bibliotheek sturen (of haar moeder) en enkele kinderboeken over paarden laten meenemen. En vragen deze goed te lezen. Als zo zo'n moeite heeft met lichtrijden, waarom laat je haar dan niet op een skippy-bal oefenen? Waarschijnlijk moet ze wat meer evenwicht krijgen. Ook op een trapoline kunnen hier oefeningen voor gedaan worden (vb springen en telkens op dezelfde plaats terug neerkomen).

Maar het belangrijkste is geduld! Je weet dat ze een achterstand heeft, gun haar geduld, het belangrijk dat ze plezier blijft hebben aan het rijden.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:56

Leen24 schreef:
Je kan haar naar de bibliotheek sturen (of haar moeder) en enkele kinderboeken over paarden laten meenemen. En vragen deze goed te lezen. Als zo zo'n moeite heeft met lichtrijden, waarom laat je haar dan niet op een skippy-bal oefenen? Waarschijnlijk moet ze wat meer evenwicht krijgen. Ook op een trapoline kunnen hier oefeningen voor gedaan worden (vb springen en telkens op dezelfde plaats terug neerkomen).

Maar het belangrijkste is geduld! Je weet dat ze een achterstand heeft, gun haar geduld, het belangrijk dat ze plezier blijft hebben aan het rijden.

Het lichtrijden gaat inprincipe goed en ze heeft dan ook wel een goede balans/evenwicht, maar het is echt dat ze dan haar concentratie op 1 punt richt.

In de meeste boeken bij de bieb gaat het over van alles wat en ik zoek dus echt boeken die alleen de belangrijkste punten aanhaalt maar wat ook nog begrijpelijk is voor haar.