De lussenteugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

De lussenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:04

Hallo,

Is er iemand die ervaring heeft met de lussenteugel?
Ik heb gesproken met een man die mij wees op deze teugel, ik ben gaan zoeken op internet, maar het ziet er nogal ingewikkeld uit.

Moet je met deze teugel alsnog een vuist maken van je handen of werkt hij toch op een andere manier?

DJB

Re: De lussenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:07

Weet niet of je hetzelfde bedoel als ik in mijn hoofd heb, maar wij hebben op de manege een lussenteugel voor gehandicapte ruiters die een gewone teugel moeilijk vast kunnen houden.
Het is zeg maar een gewone teugel, met daarop lussen van zo'n 15cm breed. Hier kan je je hand dan 'instoppen'. De teugel kan dan niet uit je handen glijden. Je kan 'm vasthouden zoals je met een gewone teugel ook doet, maar je kunt ook allen je vingers eromheen doen met je duim erbuiten.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:09

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:10

Volgens mij bedoel ik die inderdaad wel!
Ik ga de link doornemen, dank je wel!

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:12

alsjeblieft:)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:15

Is toch gewoon een jachtteugel?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:15

Goh, nog nooit van gehoord maar wat een geweldige uitvinding voor bijvoorbeeld gehandicapten. Super!!

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:17

@oposop_shop
Ja klopt. Wist ik niet maar als je lussenteugel intypt op google krijg je tegelijkertijd jachtteugels.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 16:46

Dus in feite is dat een jachtteugel. Ik kwam al elke keer jachtteugels tegen :)

Zijn er mensen die deze teugel kennen en ermee rijden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:08

Ermee gereden heb ik nog nooit, maar er zijn een aantal ruiters die hem gebruiken in de lessen. Wat zou je precies willen weten? Dan kan ik dat eens vragen :j
Ingewikkeld is het niet trouwens, je hebt alleen minder mogelijkheden om de teugels precies op lengte te nemen, omdat de lussen op vaste afstand zitten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 15:13

Ik kreeg het advies deze teugel te proberen of gebruiken vanwege krachtverlies en het niet goed vast kunnen houden van de teugels op een gebruikelijke manier.

Ik ben eigenlijk benieuwd of het echt helpt bij krachtverlies en ook hoe het ervaren wordt de teugel op een andere manier vast te houden. Want hoe houd je verder deze teugel vast?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:31

Het simpele antwoord is: zoals je zelf het prettigst vindt :) Omdat de lussen eraan zitten, zit deze teugel al automatisch een beetje om je handen heen (het effect dat je normaal krijgt door je duimen erop te houden), en hoef je niet je vingers dicht te klemmen om toch grip te houden.

Je hebt altijd toch een beetje een vuist nodig om te rijden, omdat je toch iets vast moet houden, zoals je ook altijd je hand een beetje moet sluiten als je een tas aan het hengsel optilt. Het hoeft niet heel vast, maar wel een beetje.

Of het wat is kun je het beste eens proberen, ik zie dat je vlak bij Den Dolder zit? Dan kun je altijd eens langsgaan bij http://www.prinsesmaximamanege.nl/
Daar hebben ze er vast een! Even langsgaan (of vooraf even mailen / bellen), dan kun je hem zien en ook wat tips krijgen, ze zijn vast wel bereid om dat te showen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 15:38

Bedankt, in principe houd ik de teugel nu al wel op een andere manier vast, maar meer met een open hand tussen twee vingers in. Ik merk wel dat ik sneller dan normaal de teugels verlies, dat is zonde.

Ik ga eens contact met ze opnemen!

femmetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:51

hij ziet er wel handig uit :D

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:04

De teugel is erg geschikt voor mensen die minder kracht hebben. De teugel kan ook niet door je vingers glippen, zoals dat met een normale teugel wel kan.
Nadeel is wel, zoals Shadow al zei, dat de lussen op vaste plaatsen zitten waardoor je de teugel niet helemaal precies kunt vastpakken waar je wilt.

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:24

Ziet er inderdaad wel handig uit maar als je er dan afvalt ofzo blijven je handen er dan niet in haken ?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:04

Sorry voor het omhoogschoppen ;(

Thunderluck schreef:
Ziet er inderdaad wel handig uit maar als je er dan afvalt ofzo blijven je handen er dan niet in haken ?

Je moet je hand er ook niet door heen steken :P .
Je moet hem eigenlijk hetzelfde vasthouden maar dan "tussen" de lussen.

Mijn ma rijd met deze teugel. Ze is op haar hand gevallen en kan hem nu niet meer
super gebruiken. ze vindt ze zelf erg fijn rijden ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:11

Linsey, maar houd jou moeder hem dan ook op een andere manier vast? Ik kan me er niet echt een beeld bij vormen, omdat je zegt dat ze hem toch hetzelfde vasthoud. Of is dat puur zodat de teugels niet verder uit de handen glippen?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:08

Marchador schreef:
Linsey, maar houd jou moeder hem dan ook op een andere manier vast? Ik kan me er niet echt een beeld bij vormen, omdat je zegt dat ze hem toch hetzelfde vasthoud. Of is dat puur zodat de teugels niet verder uit de handen glippen?

Het is best wel "Moeilijk" uit te leggen als ik zo naar stal ben ga zal ik wel even een foto maken
zodat je er een beeld bij krijgt

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:04