ik ken een meisje met een mentale handicap en telkens als ze bij ons komt en met onze beesten (geitjes, schapen, enz.) in contact is geweest, gaat ze vooruit en leert ze heel veel bij. Haar moeder moet nu 12.5 euro betalen voor een uurtje les voor gewone ruiters.. het meisje kan dus niet veel doen en er worden gewoon rondjes aan de hand gereden.. Aangezien ik geintreseerd ben in een opleiding van hippotherapie en binnenkort mijn eigen paard krijg ben ik eens benieuwd wie er nog actieviteiten rond hippotherapie kent.. ik wil het meisje namelijk erg graag helpen.. ik denk rond paarden verven, poetsen, wassen, spelletjes end.
alvast bedankt voor goede reacties
Nitrax
Geplaatst: 26-02-09 15:25
Hey,
Ik heb in het 6e middelbaar mijn eindwerk rond hippotherapie gedaan, en zelf een kamp hierond mee begeleid. Ik heb hierin geleerd dat er veel meer initiatieven zijn dan ik had verwacht! Als je even zoekt op google, vind je denk ik wel enkele maneges die dit organiseren. Maar van welke buurt bent je? Ik woon namelijk in België en hier kan ik er wel enkele opsommen, maar aangezien dit een Nederlands forum is ...
Groetjes.
jojoni
Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-09 18:20
ik ben ook van belgie uit bree.
ik wil juist zoveel mogelijk van die initiatieven weten en wat er precies gebeurd en de bedoeling, werking en effect ens.
alvast bedankt
Nitrax
Geplaatst: 26-02-09 18:38
Hey,
Enkele initiatieven die in me opkomen: Dennenhof te Landegem (tegen Gent), vzw Hippoc in Oosterzele. Ik dacht eigenlijk dat daar een lijst van bestond, maar ik vind ze niet echt terug .. Maar als je in google even op zoek gaat, vind je zeker initiatieven in jouw buurt waar je eens een kijkje kan nemen.
Je vraagt dan ook achter de bedoeling, werking, effecten. Het is moeilijk daar een pasklaar antwoord op te geven, dit hangt eigenlijk af van welke persoon er op het paard zit. Sommige cliënten (voor het gemak ga ik de kinderen/volwassenen met een beperking zo noemen) zullen gewoon willen leren rijden, maar door hun beperking hebben ze enkele aanpassingen nodig (aangepast paardrijden). Ander cliënten (eerder lichamelijke beperking) zullen hippotherapie volgen omwille van de lichamelijk werking die het biedt. Het is namelijk zo dat de bewegingen die het paard maakt als je erop zijt, bepaalde spieren ed stimuleren die ook bij het stappen nodig zijn, op die manier zal het de client bijv helpen beter te stappen. Dit is nu maar één voorbeeldje van hippotherapie. Naast de lichamelijke effecten dat het geeft, wil ik ook wel nog even aanhalen dat het ook op andere vlakken postief werkt. Bijv op het sociale vlak: de cliënt komt met anderen in contact, misschien met meerdere in een les, leren rekening houden.. Maar ook het spatiale: voor sommige kinderen is het moeilijk zich te orienteren, en wanneer we in een piste allerhande figuren rijden, kan het voor sommige kinderen erg verwarrend worden. Bijvoorbeeld van hand veranderen wordt al heel moeilijk, door hippotherapie kan dit heel langzaam opgebouwd worden.
Het is echt moelijk te zeggen: dit doet hippotherapie, en dit zullen de gevolgen zijn, het hangt echt af van de cliënt (wat deze eigenlijk wil bereiken) en de manier waarop gewerkt wordt. Maar ik raad je gewoon aan op internet veel te lezen, want zo kom je veel te weten hoor!
Groetjes, Inge.
smillie_
Geplaatst: 03-03-09 19:57
Hej
Ik heb in het 6e middelbaar ook mijn eindwerk rond hippotherapie gedaan. Nu op dit moment zit ik in het 2e jaar toegepaste psychologie. Volgend jaar mogen wij ongeveer 3 maand stage doen. Je voelt mij al komen Ik zag dit topic en vroeg mij af of jullie toevallig ergens iets wisten waar er fulltime of halftime aan hippotherapie gedaan wordt. Ik zoek dus eigenlijk een leuke stageplaats Moest iemand iets weten mag je altijd Pb'en.
Om informatie over hippotherapie te vinden is het niet altijd even makkelijk. Je kunt eigenlijk best gewoon rondneuzen op internet of in de bibliotheek. Hippo is voor iedereen verschillend, net zoals Ingetjen ook zegt... Het is iets individueel dat voor iedereen op een andere manier toegepast wordt. Sommige mensen rijden veel (vooral fysieke handicap) terwijl anderen danweer gewoon omgaan met het paard of taken doen die ermee te maken hebben.
jojoni
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-09 20:24
in nederland zit een centrum in soerendonk/maarheeze dat ligt vlak bij budel en dat weer bij hamont.. daar doen ze veel aan hippotherapie. maar verder weet ik eigenlijk niet veel plaatsen.. van daar heb ik ook gehoord dat ze niet alleen rijden deden maar ook spelletjes en paarden verven enz. dat interreseerde me en daarom wou ik wel eens weten wat je nog kon doen..
hippotherapie is maar een onderdeeltje van equitherapie he.
Er wordt vanalles gedaan, van stallen uitmesten tot aan mensen die op de boerderij komen vragen wat ze moeten drinken. van dieren knuffelen tot dieren poetsen van ze over een hindernis te doen springen vanop de grond tot een oefenparcours vanop de rug van het paard.
Je kan het zo gek niet verzinnen of het kan een leuke oefening zijn.
Dit is niet alleen voor kinderen/mensen met een handicap maar kan ook zijn voor mensen met sociale problemen oid...
Ik volg de opleiding rond hyppotherapie in Gent en begeleid ook een aantal jonge kinderen zelf.
Om je een idee te geven wat je o.a. kan doen: (ik werk meestal zonder zadel)
-betrekken bij de optoming: uit stal halen, borstelen, optomen - spelletjes: bal door hoepel gooien vanop paard, ringen rond paal doen, ... - ontspanningsoefeningen: rug, buiklig op paard - voltigeoefeningen: kniezit, achterstevoren zitten, ...(bevordert o.a.zelfvertrouwen, motoriek,) - concentratieoefeningen: bv. bal 3x opgooien en opvangen terwijl paard stapt, een opdracht geven die ze bij een bepaalde kleur/prent moet doen, ... -evenwichtsoefeningen: armen in lucht, opzij, ...terwijl paard stapt (rechtdoor, zigzaggend, ...) - stuuroefeningen (eventueel met handvaten als ze niet voldoende kracht kan zetten)
Er zijn heel veel mogelijkheden en ik heb zelf ondervonden dat je op een gegeven moment steeds nieuwe ideeën krijgt 1x je ermee bezig bent. Je merkt al snel of iets aanslaat of niet. Als je weet dat iemand bv graag met cijfers werkt: kaartje laten trekken met cijfer op en zoveel keren moet ze dan over balken stappen.