paardrijden en zwangerschap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

paardrijden en zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:20

hoi

Ik heb een vraag voor de gene die zwanger zijn! tot hoelang hebben jullie in het zadel gezeten?
Ik ben nu 21 weken zwanger en het rijden gaat nog steeds redelijk goed. mijn buik zit nog niet in de weg,
maar ik begin wel erge onderug klachten te krijgen en dat trekt naar mijn rechterbil. Dus ik denk dat ik er eerdaags
mee stop. Vanochtend was ik bij de verloskundige en omdat ik zo blij was met mijn 20 weken echo ben
ik helemaal vergeten te vragen om advies, maar daar ga ik morgen even over terug bellen.

bij mijn eerste zwangerschap waren mijn man en ik er zwaar op tegen om te rijden tijdens de zwangerschap,
want een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar ja ik kan ook van de trap vallen of van mijn fiets vallen. Maar toch moet je altijd oppassen je gaat met een levend iets om en daar zitten zeker risico's aan verbonden. ik ga dan ook niet meer buiten rijden,
ik blijf lekker in de bak. En dan ligt het er ook nog aan hoe je paard is bij mijn vorige paard had ik er nooit opgegaan.
Maar dit paard vertrouw ik voor 100% en toch blijf ik voorzichtig.

Maar genoeg geklets hoelang rijden jullie door in de zwangerschap. En met hoeveel weken na je zwangeschap stappen jullie er weer op.
Ik kreeg als advies om er pas na minimaal tien weken weer op te stappen, vanwege de kans op verzakkingen omdat je bekken tijd nodig heeft om te herstellen na de zwangersschap.

Groetjes Naomi

Neskolay

Re: paardrijden en zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:24

Er lopen meer topics over volgens mij.
Maar ik heb "gereden" t/m 7e maand van de zwangerschap.. mijn paard gooide erg hoog op dus toen ging het niet meer.
Het was echt een hele brave sul, ik zat er na de bevalling ook vrij snel weer op maar weet niet meer binnen hoeveel weken eigenlijk :o
Zo lang je lichaam aangeeft dat het kan kun je doorrijden, zodra je (ook al zijn het maar kleine) klachten krijgt zou ik stoppen.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:26

hey,
Ik heb met me eerste tot een week of 35 doorgereden ging prima.
Nu van me tweede zwanger te zijn, 28 weken gaat het veel moeizamer en gepaard met veel pijntjes.
Ook met name in me rug.
Ben dus nu ook gestopt helaas.
Ik beviel met een keizersnede en zat na 6 weken alweer rustig te paard......
Doe waar jij je het beste bij voelt.
En blijf lekker een beetje in de bak hobbelen.
Succes!!!

frescoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:28

Bij de eerste tot 25 weken, bij de tweede 22 weken, toen werd ik veel sneller dik en zat de boom in de weg!
Ik had ook een braverd, maar bleef ook in de bak.
Lekker doen wat goed voelt!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:38

Jullie rijden zeker lang door, zo dat ga ik niet vol houden. Ik rij nog wel fanatiek dressuur en nog één keer per week les en dan moet ik ook nog lekker hard werken. Mijn instructeur lacht zich rot als ik flink moet galoperen hij zegt dan jij hijgt harder als het paard haha.
Ik rij nu nog drie keer per week, ik ga proberen het nog even vol te houden. ik heb zondag voor het eerst lange teugel les gehad aan de hand dat was ook erg leuk dus als het rijden niet meer gaat dan ga ik daar gewoon mee verder. Want wat je op je paard kan kan je ook aan de hand zoals wijken, schouderbinnenwaarts en al dat soort dingen.
maar ik neem mijn petje af voor de gene die zolang door kunnen rijden. misschien ligt het ook aan de leeftijd en hoeveelste zwangerschap. Ik wordt 32 en en het is mijn tweede zwangerschap, en ik heb reuma.

shireen schreef:
hey,
Ik heb met me eerste tot een week of 35 doorgereden ging prima.
Nu van me tweede zwanger te zijn, 28 weken gaat het veel moeizamer en gepaard met veel pijntjes.
Ook met name in me rug.
Ben dus nu ook gestopt helaas.
Ik beviel met een keizersnede en zat na 6 weken alweer rustig te paard......
Doe waar jij je het beste bij voelt.
En blijf lekker een beetje in de bak hobbelen.
Succes!!!

Iris_Absan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:09

mijn vriending was ook zwanner en die ree ook gewoon paard en toen viel ze er af en toe ging het niet goen met haar baby maar ik weet natuurlijk niet of jou paard bokt of je er gou afgooit

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 18:55

Dit paard vertrouw ik voor 100%. Ik blijf opletten want een ongeluk zit altijd in een klein hoekje.
Als ik mijn vorige paard nog had, dan had ik er niet meer opgegaan zodra ik wist dat ik zwanger was.
Maar elk paard is anders. je kent je eigen paard het beste.

Een kennis van me ging met haar paar een buitenritje maken en haar paard gleed uit bij een uitrit waar van die stale platen lagen. Gelukkig ging alles goed met moeder en kind. Maar ze is er daarna niet meer opgegaan. Haar man was er niet blij mee het had indd anders kunnen aflopen.

kaas schreef:
mijn vriending was ook zwanner en die ree ook gewoon paard en toen viel ze er af en toe ging het niet goen met haar baby maar ik weet natuurlijk niet of jou paard bokt of je er gou afgooit

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:56

Ik ben DIRECT gestopt! Ik wou geen enkel risico lopen. Ik heb al een keer een kind verloren!!!! Ook motorrijden ben ik direct mee gestopt. Pas toen Natasha 1,5 jaar oud was ben ik opnieuw gaan paardrijden, nu dus 2 jaar geleden :D

miranda19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:35

bij de eerste heb ik helemaal niet gereden maar bij de tweeling tot 12 weken en toen moest ik stoppen wegens te veel risico's maar 6 weken naar de bevalling ben ik weer begonnen met rijden

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 10:49

nou ik ben nu toch gestopt vanwege bekkeninstabiliteit.
ik vind het erg jammer. Maar we gaan er gewoon weer in september op. Mijn vriendin gaat het hem nu aan het werk zetten. hij heeft op dit moment ook energie voor tien, voorjaar in zijn bol.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:28

Ja, hoe doen jullie dat nu met je paard als je er niet meer op kan vanwege zwangerschap? Laten jullie hem dan gewoon door iemand anders rijden? Of proberen jullie hem op een andere manier zijn dagelijkse beweging te geven?
Ik ben namelijk van plan om een veulentje te kopen, maar ik wil met alles rekening houden dat op ons pad kan komen en over een jaar of 5 hoop ik toch wel voor het eerst zwanger te zijn, dus wat kan ik dan het beste doen met mijn dan vijfjarige?

Misschien denken jullie wel van "Ach, da's pas over 5 jaar" en dat is ook wel zo, alleen wil ik pas een paardje aanschaffen als ik ook echt behoorlijk zeker weet dat ze de rest van haar leven bij mij kan blijven, wat er ook gebeurt...

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:48

Zoals ik al hier boven schreef, mijn vriendin doet hem we zijn samen eigenaar. Zij heeft hem sinds twee jaar voor de helft gekocht. Bij mijn eerste zwangerschap verzorgde mijn man ons paard. hij ging er mee naar het strand en longeerde hem en reed afentoe in de bak. en voor de rest staan ze bij ons van mei tot november dag en nacht op het land. en van november tot januari staan ze op de dag op het land en daarna staan ze op stal maar we hebben losgooibakken en een stapmolen dus hij komt niks te kort. En een paard vakantie geven voor een paar maanden is helemaal niet zo erg hoor als hij maar lekker buiten komt en afentoe een keer gelongeerd wordt. misschien kan je man of vriend er afentoe op rijden. die paar maanden dat hij weinig of niets doet is niet zo erg als hij maar buiten komt en zijn beweging krijgt.

En je moet er zeker van zijn dat je een jong paard kan opvoeden en inrijden of in laten rijden. Daar moet je wel veel verstand van hebben en niet denken oh het is zo leuk een veulen te hebben maar daar komt heel veel bij kijken. Dat is ook iets om goed over na te denken. Ik heb drie paarden zelf beleerd. Je moet erg goed weten waar je aan begint.

succes.

Cowgirl1988 schreef:
Ja, hoe doen jullie dat nu met je paard als je er niet meer op kan vanwege zwangerschap? Laten jullie hem dan gewoon door iemand anders rijden? Of proberen jullie hem op een andere manier zijn dagelijkse beweging te geven?
Ik ben namelijk van plan om een veulentje te kopen, maar ik wil met alles rekening houden dat op ons pad kan komen en over een jaar of 5 hoop ik toch wel voor het eerst zwanger te zijn, dus wat kan ik dan het beste doen met mijn dan vijfjarige?

Misschien denken jullie wel van "Ach, da's pas over 5 jaar" en dat is ook wel zo, alleen wil ik pas een paardje aanschaffen als ik ook echt behoorlijk zeker weet dat ze de rest van haar leven bij mij kan blijven, wat er ook gebeurt...

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:33

Bedankt voor het advies! Mijn vriend heeft niks met paarden, dus die gaat er nog niet op als ik hem ervoor zou betalen denk ik. Longeren enzo kan ik t.z.t. natuurlijk best blijven doen, dus ik vind het wel fijn om te horen dat een poosje vakantie voor een paard geen kwaad kan als hij maar beweging krijgt.

Wat betreft het "Ohhh leuk! Veulen kopen": ik zit er inderdaad wel mee dat mijn toekomstige paardje nog erg jong is als ik aan kinderen ga beginnen, want dan lijkt zo'n paar maandjes vakantie me eigenlijk minder geschikt en blijven rijden op een jong en fris paard met een kindje in mijn buik zie ik echt niet zitten. Ik weet wel wat er verder bij komt kijken aangezien ik als hobby jonge paardjes verzorg en beleer.

Maar nogmaals bedankt voor het advies, over vijf jaar zal ik zeker posten hoe het gaat :D

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:17

Ik heb ergens gezien dat het gevaarlijk kan zijn? Maar op welke hoogte weet ik niet.
En ik denk ook niet dat het gezond is dat je pijn vanuit je onderrug naar je bil uitstraalt. Toch maar de verloskundige even om raad vragen? :)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:30

Ik ben twee weken geleden bij de VK geweest en ik heb fisio gekregen. Ik moet het rustig aan doen en zeker geen paard meer rijden. Dus we gaan er gewoon weer eind sept op. en nu wat rustiger aan doen om minder pijn te hebben maar ik ben geen stil zitter maar ik moet wel, want ik heb erg veel last en last van harde buiken en steken.

Devenyy schreef:
Ik heb ergens gezien dat het gevaarlijk kan zijn? Maar op welke hoogte weet ik niet.
En ik denk ook niet dat het gezond is dat je pijn vanuit je onderrug naar je bil uitstraalt. Toch maar de verloskundige even om raad vragen? :)

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:36

Ja, wat moet dat moet :+
Mja, de gezondheid van je baby en jezelf gaat voor toch :)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:04

Ja de gezondheid van de baby is het belangrijkst. En ik heb een lieve man die veel helpt in het huishouden als hij tijd en energie over heeft. En mijn paard komt niks te kort, mijn vriendin de mede eigenaar rijd hem. En ik longeer 2x per week en man lief gaat één keer per week lekker met hem naar bos en duin. En gisteren was mijn energie echt op dus heeft hij met zijn maatje 2 uur in de losgooibak gestaan.

En vanaf 1 mei mogen ze weer dag en nacht het land op, dus dan hoef ik helemaal niets meer met hem te doen, alleen lekker poetsen en tutten met hem. en de rest doen mijn vriendin en manlief.

Devenyy schreef:
Ja, wat moet dat moet :+
Mja, de gezondheid van je baby en jezelf gaat voor toch :)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:14

Ik heb gereden tot 16 weken zwangerschap. Mijn buik werd te dik!!! Ben na 2 mnd (8-9 wkn) weer gaan rijden.
Ik heb het wel gevraagd ivm je bekken ed. Maar de gynacoloog vond dat ik maar weer snel moest gaan rijden.

Onze dochter is inmiddels 10 mnd en ik rij 4x in de week 2 uur (2 paarden). Ook start ik eens in de maand. Valt niet mee met een 30 uurige werkweek...Maar als ik op paard zit voel ik me een koningin en als ik onze dochter uit bed haal voel ik me rijker dan ooit... Dan maar wat minder slaap...

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:20

Nou komt allemaal goed dan :)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:27

Zo 30 uur per week werken, paarden, kind verzorgen. en wie doet het huishouden dan en koken. Lijkt me erg zwaar. Ik werk 20 uur en ik heb een vierjarige meid lopen. en ik doe mijn huishouden en ik ga de éne week vier keer naar mijn paard en de andere week drie keer. en nog vind ik dat ik te weinig tijd heb voor mijn gezin.

Ik zou gesloopt zijn met zoveel werken, gezin huishouden en twee paarden. Ik heb dan ook wel reuma erbij maar toch! Ik neem mijn petje af voor je.

Utrolig schreef:
Ik heb gereden tot 16 weken zwangerschap. Mijn buik werd te dik!!! Ben na 2 mnd (8-9 wkn) weer gaan rijden.
Ik heb het wel gevraagd ivm je bekken ed. Maar de gynacoloog vond dat ik maar weer snel moest gaan rijden.

Onze dochter is inmiddels 10 mnd en ik rij 4x in de week 2 uur (2 paarden). Ook start ik eens in de maand. Valt niet mee met een 30 uurige werkweek...Maar als ik op paard zit voel ik me een koningin en als ik onze dochter uit bed haal voel ik me rijker dan ooit... Dan maar wat minder slaap...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:35

Ik heb tot de 6e maand doorgereden. Toen ging het echt niet meer (ik sprong toe veel), was het draven ook niet meer lekker en werd mn buik gewoon te groot. Helaas ben ik zeer verslaafd aan het rijden dus na de bevalling begon ik weer te dromen van rijden en ben ik vanaf de vijfde week weer gaan rijden! (erg he)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 16:51

Wel heel erg snel dat je weer bent gaan rijden, Dat is heel slecht voor je bekken, Daar door kan je een verzakking krijgen als je ouder bent doordat het niet goed hersteld is. dit zei mijn fisio, ze zei ook dat ik nu bekkeninstabiliteit heb door dat ik na mijn eerste zwangerschap veel te snel weer dingen ben gaan doen. Je lijf kan dan niet goed herstellen van zo'n zwangerschap en bevalling. Ik moest wachten tot tien weken na mijn bevalling voor dat ik er weer op mocht. En dit zeiden ze ook in het ziekenhuis, paardrijden is heel slecht vlak na je bevalling voor je lijf. Er stond een meisje bij ons op stal die zat met vier weken op haar paard drie maanden later kon ze niet meer lopen, fisio, rolstoel en daarna krukken.

Ik kan ook niet lang zonder rijden maar met mijn lijf wil ik nog wel heel lang doen. Dus ik ga nu zeker rustig aan doen en als het tegen zit, dan zit ik er na de bevalling nog niet op met tien weken zegt de fisio.

Ik hoop dat je nooit ergens last van krijgt. groetjes

yildiz schreef:
Ik heb tot de 6e maand doorgereden. Toen ging het echt niet meer (ik sprong toe veel), was het draven ook niet meer lekker en werd mn buik gewoon te groot. Helaas ben ik zeer verslaafd aan het rijden dus na de bevalling begon ik weer te dromen van rijden en ben ik vanaf de vijfde week weer gaan rijden! (erg he)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:48

Heb tot nog toe zo gedaan (heb inmiddels twee kinderen) en nooit ergens last van gehad! Er werd ook altijd tegen mijn ouders gezegd dat ik er veel te vroeg op zat voor mijn leeftijd (reed met 3 jaar) en dat ik daar later ook last van zou krijgen, o.a. met het baren van kinderen. Niets is minder waar, ik baar onzettend gemakkelijk en herstel ook weer snel. Dat is denk ik toch per persoon en lichaam verschillend. Maar het zal best aangetoond zijn hoor, dat het minder goed voor je bekken zou zijn en heb ik gewoon geluk gehad! *D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:03

Ik ken iemand die tot 2 weken voor de bevalling gereden heeft.
En 2 weken na de bevalling reed ze al weer.

Overigens, heel veel artsen hebben totaal geen kaas gegeten van paardrijden en zeggen dan dat het niet goed is. Laat je dus echt goed informeren. Geloof niet direct alles wat er beweerd wordt en ga zelf ook op onderzoek uit.
Er zijn ook mensen die beweren dat paardrijden slecht voor de rug is, terwijl juist de bewegingen van het paard je rug los maken. Tuurlijk zal zwaar doorzitten dan niet fijn zijn en ook niet met een hangbuik, maar gewoon stappen is normaal gesproken juist heel goed voor je rug.

Zelf heb ik gelukkig nog zo'n 15 jaar de tijd om aan kinderen te beginnen mocht ik het willen voor ik 45 ben (klinkt misschien bot, maar zo zie ik het wel, ik vind mijzelf nog te jong, heb de ware nog niet ontmoet en wil m'n huidige leven op dit moment niet opgeven voor kinderen, ben nog gelukkig kindervrij. En gemiddeld is een vrouw vruchtbaar tot ong. 45 jaar, sommigen wel tot 50, dus de tijd heb ik nog wel).

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 09:51

Paardrijden is indd niet slecht voor je maar vele artsen en therapeuten hebben wel bewezen dat te vroeg weer op een paard gaan zitten niet goed voor je lichaam kan zijn. de één hersteld sneller als de ander. Mijn eigen huisarts heeft me dit haar fijn uitgelegd en ze heeft ook drie kinderen en rijd zelf ook paard. voor en na je bevalling zijn je spieren en je bekken erg soepel en als jij te lang door rijd of te vroeg er weer opstapt dan kan je bekken niet goed herstellen. Daarom is ook bewezen dat bekkeninstabiliteit tegenwordig steeds meer voorkomt. En dat heeft niet allen met paardrijden te maken maar dat men na de zwangerschap veel te snel weer dingen gaan doen. en we denken dat we de hele wereld weer aankunnen. Dat dacht men vroeger ook al. en ik kom uit de zorg dus ik heb veel ervaring met verzakkingen. Dit komt onderandere door dat mensen dus veel te snel weer wat gaan doen (dus te veel doen) en dit geld ook voor paardrijden. Dus op oudere leeftijd is de kans ook groter op verzakkingen en incontinentie.

En hoe ouder je bent en aan kinderen begint is ook de kans veel groter dat je een kind krijgt met een aangeboren afwijking. Een vrouw is indd tot ongeveer 45 jaar vruchtbaar. Maar de kans dat je dan een kind krijgt met down syndroom of andere dingen is groot.

En het is indd ieder voor zich en het éne lichaam is sterker dan de ander. Ik heb wel een gekanteld bekken doordat ik met 6 jaar al bijna iedere dag op een paard zat. en mijn heupen nog niet volgroeid waren. En het is ook gebeleken dat bij kinderen met 12 pas hun heupen volgroeid zijn.