Wedstrijden met een beperking rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera1908

Wedstrijden met een beperking rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:56

Hallo allemaal!

Al een tijdje ben ik aan het proberen uit te zoeken of het mogelijk is om met een licht beperking wel deel te nemen aan de "gewone" wedstrijden.
Ik ben benieuwd of er bokkers met een beperking zijn die dat doen en hoe dat dan gaat?
En hoe dat de andere ruiters op jou reageren vooral als ze van je verliezen. Jaloezie of iets?

Zelf krijg ik over 2,5/3 jaar een eigen paard i.v.m. school nu.

loveyoulife

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:12

Hee!

Wat leuk dat je ook wedstrijden wilt gaan rijden bij de 'gewone' sport!

Ik heb zelf ook een beperking, ik ben spastisch in mijn benen, daardoor zijn deze stijver etc, ook heb ik een lichte vorm van scoliose.
Ik heb nu bijna 5 jaar een eigen pony(rijd nu 12 jaar paard, en ben nu 17), waarmee ik vanaf t begin wedstrijden rijd tussen de 'gewone' ruiters. Met wat tegenslagen zoals operaties van mij en de pony zijn we 2 jaar uit de running geweest, maar we rijden op dit moment M1 + winstpunten. T gaat heel goed, vaak in de prijzen.. afgelopen zondag was ik eerste met 204 punten!:)
Ik heb ook een dispensatiepas, ik hoef bijvoorbeeld niet door te zitten, en mag 2 zwepen gebruiken en nog wel een paar dingen. Hiervoor moet je gekeurd worden.
Hoe de andere ruiters reageren? tsjaa..ik weet niet precies, meestal vinden ze t wel heel knap enzo dat ik dit kan, maar ze zeggen er eigenlijk niet zo heel veel over. Soms heb je ook wel van die mensen die denken van oo heb jij een handicap, nou dan kun je voor geen meter rijden! Dat is wel vervelend. Maar als ze je dan eenmaal zien rijden, dan zijn ze gauw stil ;)
Ik rijd nu sinds bijna een jaar ook bij de gehandicaptensport en ook dat bevalt me heel erg goed!!
Wat heb jij precies voor beperking ??

Vera1908

Re: Wedstrijden met een beperking rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 07:41

Ik heb een erbse parese een verlamming aan mijn arm omdat er bij mijn geboorte 7 v.d. 9 nekzenuwen kapot zijn gegaan. Ik rij dus ook met één arm, maar daar win ik ook mee op manegewedstrijden. Daar rij ik in de meest gevorderde ring en die rij ik ook naar de eerste plaats.
Maar goed van je zeg M1+ winst al! Ook omdat je toch nog een tijd uit de running bent geweest.

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:12

hee!

Waarom bel je anders niet naar het KNHS en vraag je wat jou mogelijkheden zijn in de sport. Leg uit wat je beperking is en of je daarmee gewoon op wedstrijd kan. Ik denk dat het geen probleem zou zijn.
Ik zou niet begrijpen waarom er mensen jaloers zouden zijn als je ze zou verslaan, het is toch juist knap als je weet 1e te worden?

Succes ermee!

Groetjes.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:48

Ik lees mee, dit vroeg ik me ook af namelijk !

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 14:49

Haha oké.:)

Ik denk niet dat je de enigste bent omdat er niet echt veel aandacht aan wordt besteed en het onduidelijk is "hoe erg" je beperking nou moet zijn om "gewone" wedstrijden te mogen rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:01

Ik heb zojuist het KNHS even gebeld en zij konden mij wel fijne informatie geven.

Wat ik tegen haar vertelden is over mijn lichte; lichamelijke beperking.
Wat zij voor mij kon doen was een brief schrijven die ik vooraf aan de jury geef. Zelf zei ze; het is niet leuk als er constant op je coupon hetzelfde staat terwijl dit komt door de beperking die je hebt. Uiteindelijk is het nog de keus aan de jury wat ze ermee doen natuurlijk. Maar ze zijn ervan op de hoogte en hoeven dit commentaar dus niet blijvend op de zoupon te zetten.

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:02

oow oké.
en wat voor beperking heb je als ik vragen mag?

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:49

iedereen moet mee kunnen doen aan de wedstrijden vind ik.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:37

Iedereen kan en mag meedoen ana gewone wedstrijden. Als je speciale hulpmiddelen nodig hebt of bijvoorbeeld niet kunt doorzitten, dan heb je een classificatiepas nodig waar dat op staat. Daarvoor moet je gekeurd worden en als je bij de keuring ook wordt ingedeeld in een grade voor de aangepaste sport, dan kun je ook daarin uitkomen. Op de site van de KNHS staat in de linkerkolom een kopje 'aangepast sporten' daaronder kun je veel informatie vnden.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:08

StableEnable schreef:
Iedereen kan en mag meedoen ana gewone wedstrijden. Als je speciale hulpmiddelen nodig hebt of bijvoorbeeld niet kunt doorzitten, dan heb je een classificatiepas nodig waar dat op staat. Daarvoor moet je gekeurd worden en als je bij de keuring ook wordt ingedeeld in een grade voor de aangepaste sport, dan kun je ook daarin uitkomen. Op de site van de KNHS staat in de linkerkolom een kopje 'aangepast sporten' daaronder kun je veel informatie vnden.

Hé ! Jullie ook hier ? :D

Ik heb al uitgebreid e-mailcontact gehad met Marchador !
Voor anderen met vragen m.b.t aangepastwedstrijdrijden staat mijn PB-box natuurlijk ook altijd open ! :j

ilona_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:49

vriendin van mij die doet ook gewoon mee aan normale wedstrijden,
zij is visueel gehandicapt, ziet aan de ene kant 3% volgens mij en aan de andere kant volgens mij ook zoiets.

zij stuurt soms vooraf een brief, en heeft hem volgens mij altijd wel mee.
Zij rijdt namelijk met grote bordjes. die nemen we dan zelf mee, zetten we in de bak, ze rijd haar proef en we nemen ze weer mee.

je krijgt soms wel nare reactie (of het paard blind is ofzo), maar er zitten ook een heleboel positieve reacties tussen :D
en dat is altijd wel heel leuk :)

Ik wens je veel succes!! hoop dat het gaat lukken ;)

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 11:01

Dat vind ik ook knap! Als je slecht ziet rijden.
Bij mij op de mavo zat ook een meisje die bijna blind was (die zag met rechts haast niets meer en met links ook niet meer dan 40% ofzo) en die deed ook alles mee, wel met aangepasten spullen etc, maar toch!
Echt super vind ik dat ook met evenwicht enzo omdat dat toch ook met je zicht te maken heeft