lesgeven aan gehandicapt meisje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alice.kelly

lesgeven aan gehandicapt meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:57

Hey Mensen,

Ik rij zelf al heel wat jaartjes en start wedstrijden. Mijn moeder geeft paardrijlessen en af en toe geef ik ook wel eens les.
Maar sinds een paar maanden geef ik 1 keer in de week les aan mijn buurmeisje wie gehandicapt is. Het gaat heel goed en ze heeft er plezier in. Ik wil het ook graag leuk houden voor haar en mij. Nu is mijn vraag heeft iemand misschien nog ideeën of misschien wel ervaring voor een les voor haar? Ik wil graag nog wat nieuws inbrengen om haar echt nog wat te leren. Mijn lessen met haar zien er verschillend uit; spelletjes bijv. iets overgooien of brengen/oppakken. Gewoon figuren rijden. Moeilijkere figuren uitrijden/leren met behulp van tonnetjes/balkjes/pionnen en soms maken we een klein sprongetje.
Het meisje is verstandelijk gehandicapt. Ze kan niet goed praten en heeft een laag niveau, maar voor de rest heel goed bij en ik moet haar soms ook goed in de gaten houden of ze op dat moment niet slimmer is dan ze zich voor doet.

Ik hoop dat jullie nog leuke en goede ideeën hebben?

meeikk

Re: lesgeven aan gehandicapt meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:32

ik zou zorgen dat ze tijdens het paardrijden spelenderwijs wat kan oppikken, kijk waar haar interresses liggen en zo proberen haar wat leuke dingetjes te leren takken van de sport laten noemen je kunt ook misschien voetballen met de pony, slalommen of misschien kun je op internet wat spelletjes van de mountaid games (?) en die in een rustiger tempo doen zo ontwikkel j een betere balans, dan kan jke haar misschien de lastigere figuren stapo voor stap uitleggen misschien wat hulp doormiddel van pionnetjes? ik denk dat je wel wat geduld moet hebben. maar ik denk dat er genoeg spelletjes zijn waarmee je op een makkelijkere manier goed leert rijden Haha!

veel succes en sorry als je hier niet zo veel aan hebt...

Tommiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:33

Op internet zijn meestal leuke spelletjes te vinden,met pionnetjes,of met ander materiaal,ik vind het leuk dat je haar les geeft! Lachen

alice.kelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 23:04

het is echt moeilijk wat nieuws en leuk te vinden. Ik heb ondertussen ook al heel wat uitgeprobeerd Knipoog
Maar weten jullie waar ik op internet spellen kan vinden dan?
Dankje! Haha!

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:13

erg leuk dat je haar les doet geven Knipoog ik heb zelf een stage gelopen op een gehandicapten stigting ! daar wonen alleen maar gehandicapten mensen er zijn natuurlijk ook leuke dingen te doen voor hun ! dus ook het paardrijden dus voor mijn stage deed ik dat 1 keer in de week nu is mijn stage afgelopen en kom er nog steeds 2 / 3 keer in de week wil je nou nog iets weten mag je me een pb sturen Knipoog !

Succes veder met het les geven

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:36

ja kan haar laten voetballen met haar paard !! ik vind ech leuk dat je dit doet!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:10

De vraag is allereerst: wat wil je haar precies leren? Hoe rijdt ze, wat kan ze wel en wat kan ze nog niet?
Daarnaast denk ik dat je ook niet te veel nieuwe dingen hoeft te doen om het interessant te houden. Iemand die maar 1 keer per week rijdt vindt het niet zo heel saai om een aantal dingen steeds te herhalen. Dus je hoeft niet oneindig nieuwe dingen te verzinnen om het leuk te maken. Af en toe herhalen is ook helemaal prima, sterker nog: noodzakelijk omdat dat de manier is waarop je het leert. En het is leuk om te merken dat je dingen prima kunt :j

Verdere tips hangen er vooral van af waar je je precies op wilt richten. Als het vooral om sturen gaat zijn allerlei slalommen en dingen met balkjes leuk. Wil je haar zit verbeteren, dan kun je denken aan gymoefeningen (beugels uit, handen omhoog, handen opzij, ogen dicht, rondjes draaien etc.)
Je kunt je ook richten op dingen die minder direct met paardrijden te maken hebben: haar meer laten praten door het paardrijden als aanleiding te gebruiken en bv liedjes te zingen of bepaalde stemcommando's te gebruiken. Of door regelmatig vragen te stellen, of een figuur aan te geven (voorop lopen, en dat zij dan moet achter jou aan moet sturen) en haar dan te laten raden welk figuur dat was. Of taalspelletjes doen naar aanleiding van de letters en figuren in de bak.

Wat vaak ook een lastig punt is voor kinderen met een verstandelijke handicap is het 'plannen'. Bijvoorbeeld twee opdrachten met 'eerst dit en dan dat', of 'bij elk bordje halthouden', 'precies een rondje stappen en dan weer halthouden' etc.

Een leuk spel voor de concentratie is een soort stoplichtspel: 3 gekleurde ringen (of ballen, of kaarten of wat dan ook.) Rood is halt houden, groen is stap, blauw is draf. Je zegt niets en houdt alleen 1 kleur omhoog.

Dit zijn zo een aantal dingen die ik kan verzinnen en afhankelijk van wat je wilt kun je daar vermoedelijk wel verder mee. Verder, als jij goed naar haar kijkt en ziet wat ze doet, en zelf enthousiast bent is dat vaak al veel belangrijker dan wat je doet.

alice.kelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 16:46

Leuk dat jullie zo reageren. Het is ook leuk om te doen. Een uitdaging Haha!.
Heb hier en daar wel wat aan jullie tips, Thanks!

alice.kelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:01

maar er mogen nog wel meer ideën komen...

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:47

Nouw wij hadden ook een gehandicapt meisje op de manege die lesde ook
En de instructruece deed niet echt veel met haar want ze kon niet veel maar ik heb wel een idee.... Ga bijvoorbeeld zo doen:
Zij moet dan achterstevoren zitten of in de vrouwenzit
Dan leert ze haar evenwicht ook meer bewaren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:49

Alice.kelly: wat doe je nu zoal en hoe gaat dat? Wat vindt ze leuk, wat vindt ze moeilijk?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:38

Ik werk ook met jongere kinderen en een verstandelijke beperking en/of stoornis en hetgeen ik k
o.a. ook doe is:
-verzorging pony: zelf uit stal halen, borstelen en optomen (foto's geven volgorde weer) Dit hoort nl ook bij het werken met paarden en ik merk dat ze vaak het klaarmaken even leuk vinden als het rijden zelf.
- werken zonder zadel en bv.oefeningen: kniezit, zijzit, achterstevoren zitten, in draf bal laten opgooien,..
- tijdens het werken met zadel ook concentratieoefeningen/spelletjes: kaartjes trekken met cijfers op bv = zoveel x over de balken stappen, ...
- ontspanningsoefeningen (zonder zadel): op buik en ruglig platliggen op paard.

Oefeningen zijn natuurlijk afhankelijk van het niveau van de persoon maar ik merk dat ze zonder zadel werken heel leuk vinden en het bevordert de zit en houding ook.

Veel succes ermee nog!

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:15

Doe spelletjes met haar op de pony
bijv. 1, 2, 3, 4 noemden wij dat op de manege
Voeten uit de beugels en dan

1. Knieën omhoog
2. Hoofd naar je knieën
3. Rug weer recht
4. Benen naar beneden

Zoek anders op google naar spelletjes op ponies waar je ook nog van leert.

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:41

Ik ben het eens met shadow0. Ze rijdt maar 1 keer in de week. Dus echt een ramp zal het niet zijn als je dingen herhaalt. Wel kun je misschien 1 iets moeilijker spel aan haar leren, en daarna een soort overhoring houden (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel). Als ze dit dan haalt is ze helemaal super trots (dit merk ik altijd bij mijn broertje).

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:38

Mijn tante heeft jarenlang een verstandelijk gehandicapt meisje als pleegkind gehad. Dit meisje reed ook paard en vond het vooral geweldig om in het bos te gaan stappen.
Misschien is het niveau van het meisje dat jij lesgeeft wel iets hoger, aangezien ze al vrij zelfstandig kan rijden. de tonnen en pionnen zijn een super idee. Aangezien ze zelf moeite heeft met praten, heeft ze waarschijnlijk ook moeite met alles begrijpen wat je zegt. Visuele hulp werkt heel goed, zoals dus inderdaad pionnen, maar ook de eerder genoemde gekleurde ringen of de plaatjes over de volgorde van verzorging. Mijn gehandicapte pleegnicht woont nu semi zelfstandig in een huis voor gehandicapten en moet bijv. ook via plaatjes onthouden wat ze voor schone kleren aan moet doen elke dag.

Heel veel succes ermee, ik vind het een prachtig initiatief en misschien krijg je haar zelfs meer aan het praten hierdoor, als ze lekker kan ontspannen met haar paardje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:00

Cowgirl1988 schreef:
Aangezien ze zelf moeite heeft met praten, heeft ze waarschijnlijk ook moeite met alles begrijpen wat je zegt.

Daar zou ik zeker niet van uit gaan! Wat iemand begrijpt hoeft zeker niet samen te hangen met hoe goed iemand kan praten. Het is zelfs iets waar je vrij makkelijk de mist mee in kunt gaan, dat je mensen erg onderschat alleen omdat ze moeite hebben met praten. En omgekeerd, dat je mensen die lekker gebekt zijn makkelijk overschat, terwijl ze in feite niet begrijpen wat je zegt, maar het goed weg kunnen kletsen. Beide heb ik al een aantal keer meegemaakt, en je moet behoorlijk goed opletten dat je juist niet alleen afgaat op hoe goed iemand kan praten, maar ook hoe iemand het in gedrag kan toepassen.

Visuele ondersteuning is wel heel leuk en duidelijk, dus dat is zeker een goed idee :j

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:00

Bij ons op de manege is een gehandicaptenvereniging. Daar gaan ze mee op buitenrit, over balken heen, figuren rijden enzovoort,
Ik loop nu vanaf vorige week ook zelf mee met mijn pony. Ze hadden veel te weinig pony's. En ik wou wel een keer opgeven, maar dan moet ik elke week met mijn ouders klaar staan. En daar hebben mijn ouders niet zo veel zin in. ;) Maar nu neemt iemand me mee wie zelf elke week ook daar heen gaat. ;) Ik vind het wel gezellig daar, die mensen zijn altijd vrolijk.

cynthjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:05

Wij doen soms tikkertje te paard.! Is echt heel leuk =P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:07

Cyntjuh: als je het eerste bericht leest zie je dat het om een meisje alleen gaat. Hoe zou jij dan tikkertje spelen?

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:07

Ik geef zelf ook les aan een hele groep gehandicapten.
Wat het voor hun vooral leuk maakt is vaak complimentjes maken. Veel enthousiasme zelf erin brengen werkt ook erg goed!
Je kunt haar ook zelf een figuur laten verzinnen (bijv. een hartje) en dan samen met haar verzinnen hoe ze die het beste kan uitvoeren.
Je kunt ook saaie figuren een leuke/ spannendere naam geven;)
ik hoop dat je er wat aanhebt

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:43

Mijn nichtje is ook gehandicapt.. ik zelf vind het op sommige momenten erg moeilijk als ik haar zoo zie dan is ze zoo blij als me paard uit haar hand probeert te eten dan krijg ik helemaal tranen en dan denk ik van jah ik vind het ook wel leuk enzoo maar zei geniet er gewoon helemaal van maar ze weet echt neit beter dus heb een pony van ons leren buigen enzo zodat ze makkelijker kan opstappen ze vind het helemaal geweldig...:D