Hoi, bij ons op de manege hebben we ook een opstapperron voor de gehandicape ruiters.
Hoe hoog het moet zijn ligt aan wat voor paarden je gebruikt denk ik. Wij gebruiken Fjorden en het opstapperron is ongeveer 60cm hoog denk ik.
Het is wel fijn als je een groot platform hebt, zeker met rolstoelen (ivm draaien). Denk dat je zeker wel 2x2 meter nodig hebt. Al is groter altijd handiger.
Hebben jullie er trouwens een lift bij? Want als je mensen uit een rolstoel moet tillen is dat best zwaar. Dan is een hoger opstapperron handiger. Qua opstappen is het handig als je de persoon eerst met zijn billen op het paard zet (vanaf de zijkant dus) en dan zijn been via de voorkant over het paard. Het werkt hetzelfde met afstappen, eerst het been via de voorkant over het paard en dan kun je er zo vanaf glijden.
Komt het perron op een vaste plek? Het is ook handig om een soort 'sluis' te maken waar het paard tussen staat zodat het niet weg kan lopen als de persoon erop gaat zitten. Een simpel hekje/balkje aan de zijkant van het paard met een schuifbalkje aan de voorkant is voldoende.
En de stijlte van de oprijplaat heb ik echt geen idee van. Als iemand in een rolsoel zelf omhoog wil komen moet het vrij vlak zijn (uitgezonderd elektrische rolstoelen).
Mocht je nog vragen hebben, moet je maar even laten horen:)