Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nawamooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:15

Super Zilfstra dat hij het nu ook merkt en eraan werkt.

Echt geweldig *\o/*

Welkom hier Chalinka

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:19

zilfstar, wat fijn! super! ik ben nog steeds druk met alles en wat. maar verder gaat het redelijk!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:18

@ Nawamooks
Sorry dat k zo laat reageer was de hele week carnaval viere :P
Bij mij zijn er ook vrienden die niets weten. K vind t niet leuk om te verzwijgen maar ik weet gewoon dat sommige het niet zullen begrijpen. Maar ja..

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:01

tessa_brian schreef:
@ Nawamooks
Sorry dat k zo laat reageer was de hele week carnaval viere :P
Bij mij zijn er ook vrienden die niets weten. K vind t niet leuk om te verzwijgen maar ik weet gewoon dat sommige het niet zullen begrijpen. Maar ja..

dit klinkt mij in elk geval bekend....

Nawamooks

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:45

@ Tessa-Brain hihihihi Wat het leuk Carnaval vieren

Net wat Bari zegt Het is bij ons ook bekent

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:03

Bari schreef:
:D ik ben er ook weer...met mijn paard gaat alles goed, we hebben lekker kunnen trainen en weer een aantal kunstjes kunnen bevestigen! ;)

hahah lekker dat het goed ging !

Madeira_ schreef:
Lammie2701 en Mierkuhh, welkom!! :)

Mijn huisarts zei toen ik 8 jaar was.. Ze moet lekker gaan paardrijden.. kan ze lekker bewegen en het was toch al bekent dat ik ontzettend gek was op dieren.. zo is het balletje gaan rollen en sinds mijn 8e rij ik dus paard :j

Ach Bari :+: Wat lief!

Hier gaat alles prima. Baal wel enorm dat ik niet met school mee kan naar Bosnië om gehandicapten kinderen te helpen omdat mijn operatie dan valt maar ja soms moet je keuzes maken..

Volgend jaar beter.. ;(

:(:) paulien je eigen gezondheid gaat voor die kindjes hoor meis !
volgens jaar beter

Zilfstar schreef:
Stefan heeft tot nu toe de BP alleen "nodig" gehad bij het.... (lach niet }:0 ) afstijgen! Hij is daar nogal onhandig in oa door zijn motoriek en zijn angst om te vallen (pony is 85 cm laag... euh hoog! Hij is 122 ongeveer) maar rijdt dus wel altijd met BP en cap. We zijn vlak voor Sint begonnen emt een BP omdat hij ook los wilde rijden op Sando. En ja en shet blijft een shet, een pony blijft en vluchtdier en ik ben zuinig op me kindjes. Dus 2 BPs aangeschaft en daar rijden ze dus mee. Zonder komen ze er dus gewoon niet meer op. Zelfs niet als daardoor (in dit geval) het afstijgen moeilijker gaat. Ze accepeteren het. Ben benieuwd of ze dat nog doen van de zomer als het 29, 30 graden is... (ja ik hoop op een WARME zomer! ;) :D )

@ Lammie: ja hij is super voorzichtig, kent veel angsten, ziet leeuwen en beren op zijn weg. Effect van Hoog Sensitief zijn in combi met karakter en lich beperkingen denk ik. Op zich vind ik het niet zo erg (dochter is net anders, die is 4 en draaft al wel) maar ik vind het wel eens jammer. Omdat hij zichzelf dat ontneemt als stap in ontwikkeling zeg maar. Maar de vorige week heeft hij toch wat gedraafd aan de longe. Krijgt snel buikpijn zegt ie. En Sando die is super lief. Zelfs als ie bokt houdt ie zich in omdat Stefan erop zit :D En hij laat zich zelfs door Stefan terugnemen tot stap als ie eigenlijk ervandoor wil. Superpony, echt waar!

BP is altijd goed ik heb er geen een maar bij mij is het als ik val puur gevaarlijk voor me protheses en mijn bloed enz.
heb wel cap op ook niet altijd maar op de nieuwe stal is het verplicht .

Nawamooks schreef:
@ Supermarion. Ik kan ook geen goed beenhulpen geven.
We zijn m'n fries Lieuwe aan het trainen om op zithulpen te reageren. Heb hem nu iets langer dan een jaar en het gaat steeds beter.
Een vriendin van mij heeft het uitgeprobeerd op een andalusier en daar durf ik op te rijden. Nu is ze bezig om dat ook te leren aan Lieuwe. Hij is nog erg jong en leerd dus erg snel.

Mijn ouwe paard Fernando wist precies wat ik bedoelde ook al gaf ik een verkeerde hulp.
Het heeft tijd nodig om het paard te begrijpen en andersom.

mijn benen zijn ook niet al te sterk en heb spark vroeger toen ik nog niet ziek was gewoon op been gereden daarna ben ik op stem verder gegaan en hij doet het super !
maar reageert ook op been haha

Zilfstar schreef:
Vandaag heeft stefan weer los op Sando in de bak gereden. Lekker stappen en sturen. En zowaar hij probeerde hem in draf te krijgen, ging ie in galop (heel kort tempo, meer LL werk haha) dus Stefan nam hem meteen weer terug naar stap. Echt super hoor. Hij leert al goed inhouden, terugnemen etc. Bij achterwaards gaan hield hij 1keer zijn handen te hoog, dus Sando de lucht in met de voorbenen oeps!!! Dus gaat ie werken aan zijn handen laag houden. Hij merkt nu zelf het verschil met wat hij doet en wat Sando dan dus doet, dus het effect op een paard.

wat goed joh !
lijkt me super om dat te zien !

Gister naar indoor show avond geweest heb weer genoten !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:28

en ik heb ook 1 probleem: ik kan nooit de zelfde houding aanblijven houden op een paard

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:43

zo...ik was er ff weer, mijn tinker wappert lekker buiten en zal hem zo ff snel gaan poetsen, we hebben vandaag niet getraind, morgen wel weer! maar...mij is toch wat gebeurt! word ik vanmiddag gebeld door een nummer wat ik niet ken. dus maar ff terugbellen....kreeg ik een meissie voor, en die vraagt "bent U de vrouw van het paard wat kusjes kan geven" ik moest hard lachen en zei jawel, mijn paard kan kusjes geven hoor haha. maar ze riep dus haar vader en blijkt het iemand te wezen die in september altijd paard en erfgoed organiseren, een paardenevenement waar ze mensen zoeken met paard voor een show. dus ze willen graag dat ik kom met mijn tinker! moest wel ff slikken, want het is echt een mega groot gebeuren. maar ik heb ja gezegt...en nu moet ik dus zien een leuke show te maken...slik! op muziek en ik zoek dus iemand die daar wat van af weet, hoe je de elementen uit de vrijheidsdressuur kan samenvoegen, want we zijn er al een tijd mee bezig maar het moet gewoon goed overkomen als jullie snappen wat ik bedoel haha....dus tips zijn welkom! we hebben al de muziek uitgezocht-u2 with or without you... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:47

ja ik dan, kan echt geen houding aanhouden en raak snel in paniek, wat deed dat paard van mijn moeder? hij sloeg op hol :(

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:29

Bari, meid het is je zooo gegunt!! Gewoon doen!! Super super gaaf voor je, echt :D

Chalinka, ik kan begrijpen dat dat echt vervelend voor je is dat je geen 1 houding aan kan nemen.

Joepie ik heb waarschijndelijk stage gevonden :D ik ga dan werken bij een boerderij speciaal voor mensen met een beperking. Wil zo graag de gehandicapten zorg in. :+:

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:02

Madeira_ schreef:
Bari, meid het is je zooo gegunt!! Gewoon doen!! Super super gaaf voor je, echt :D

Chalinka, ik kan begrijpen dat dat echt vervelend voor je is dat je geen 1 houding aan kan nemen.

Joepie ik heb waarschijndelijk stage gevonden :D ik ga dan werken bij een boerderij speciaal voor mensen met een beperking. Wil zo graag de gehandicapten zorg in. :+:

ik werk ook in de gehandicaptenzorg, verstandelijk gehandicapten (laag niveau en autisten), begeleiding/verzorging op een woning op het terrein van een instelling...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:48

lammie2701 schreef:
Madeira_ schreef:

ik werk ook in de gehandicaptenzorg, verstandelijk gehandicapten (laag niveau en autisten), begeleiding/verzorging op een woning op het terrein van een instelling...

Lijkt me zo leuk werk.

Door mijn beperking (en ik denk dat jij hetzelfde hebt?) wil je graag ze helpen met alles, en ook niet zomaar uit handen dingen nemen (kan zo boos worden als mensen dat bij mij doen he, grrr) ook al duurt het wat langer :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:04

@ madeira, dat is wel herkenbaar ik heb vroeger ook in de zorg gewerkt....en bedankt voor je lieve reactie op wat ik vanmiddag vertelde!

ik was in slaap gevallen op de bank...jee dat heb ik nou elke keer, dus ik pak nu echt in!

trustuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh bokkers!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:57

@ madeira: ik heb vooral voor de gehandicaptenzorg gekozen omdat een oom van mijn vader ook verstandelijk (en lichamelijk) gehandicapt is, maar de redenering die jij hebt klopt ook voor een groot gedeelte...
bij mij moeten de clienten de dingen die ze zelf kunnen ook zelf doen, al duurt het bijv. een half uur dan nog geef ik ze die kans en als ze het dan zelf hebben gedaan geef ik ze er een giga compliment over (verstand van een kind tussen de 0 en 4 jaar) en dan zie je ze gewoon trots zijn en genieten...
toen ik klein was werd er ook van alles voor me gedaan (ook al kon ik het zelf, duurde alleen iets langer) (behalve op de kleuterschool met gym mocht dan mijn bril niet op, zag dan ook geen diepte en alles heel wazig, en moest dan over banken lopen (lees: zonder zicht en met een slecht evenwicht) en moest dan voordoen hoe het moest, daarna nog van een kast afspringen enz. en de juf maar lachen als ik er weer eens naast lag, toen is mijn moeder erg kwaad geworden wat ik kwam met blauwe plekken en schaafwonden thuis enz.. reactie van de lerares: annemieke wil altijd en durft alles....waarop mijn moeder zei: vind je het gek, ze ziet geen diepte en alles lijkt dus heel laag en vlak...sindsdien mocht ik de bril ophouden...de juf liet mij dus (hoe onverantwoord ook)dus wel alles zelf proberen, ook al jankte ik iedere keer de boel bij elkaar als ik was gevallen)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:51

Ik heb het juist andersom. Ik heb een paar heel lieve vriendinnen die niet vragen maar doen soms.Heb ik een slechte dag, ligt opeens mijn zware westernzadel al op mijn paard.Loopt iemand even langs om aan te singelen. Biedt mijn vriendin (en instructrice) aan om even het zware galopswerk te doen. Als ik wedstrijd heb, wordt ik na de proef zo ongeveer van mijn paard getild (alles trilt dan van belasting), zij stappen uit, zadelen af en tegen dat ik bijgekomen ben staat mijn paard op de trailer. Er wordt nooit over gesproken, maar het gebeurt gewoon. En dat is zo lief :j

Maar heb ik goede dagen, dan laten ze me rustig prutsen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:59

tjah wel heel lief van je vriendinnen...maar dan zit ik denk ik toch iets anders in elkaar...

ik wil het liefst zoveel mogelijk zelf doen en dat lukt vaak ook wel, heb ik een slechte dag dan los ik dat wel op door te werken aan de hand of door te freestylen...
en als ik per se wil rijden en iets lukt mij niet dan vraag ik het wel...ik heb liever niet dat mensen al voor mij gaan denken en dan al van alles doen...

maar over dat gebeuren van de kleuterschool kan ik me wel eens pissig om maken want dit was gewoon niet verantwoord...ik durf te wedden dat als ik daar met een gat in mijn kop had gelegen dat de juf dan nog dubbel had gelegen van het lachen...

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:28

Lammie, ik vind het zeker onverantwoord dat ze jouw zonder bril lieten gymen! Ik zie 1 en 3 procent, ook geen diepte, maar ik heb ook geen bril die werkt.

Vroeger zat ik er ook altijd onder de blauwe plekken, wilde gewoon alles zelf doen.

Mijn ouders lieten mij ook gelukkig gewoon altijd lekker buitenspelen enzo. :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:33

Madeira_ schreef:
Lammie, ik vind het zeker onverantwoord dat ze jouw zonder bril lieten gymen! Ik zie 1 en 3 procent, ook geen diepte, maar ik heb ook geen bril die werkt.

Vroeger zat ik er ook altijd onder de blauwe plekken, wilde gewoon alles zelf doen.

Mijn ouders lieten mij ook gelukkig gewoon altijd lekker buitenspelen enzo. :)

ik heb in mijn bril sterkte +7 en +8, toen ik 2 was +5 en +6.
mijn ouders lieten mij ook mijn gang gaan maar wel met bril op...niet dat dat een garantie was om geen blauwe plekken enz. te krijgen, heb namelijk ook een lichte evenwichtsstoornis, maar wat die juf deed was gewoon onverantwoord...ik moest ook altijd als eerste zo dat de anderen zagen dat het helemaal niet eng was want he als annemieke het durft dan durft iedereen toch?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:38

Lammie, ik denk dat je één zinnetje over het hoofd ziet.
"Op goede dagen laten ze me rustig prutsen".

En ik ben iemand die niet snel vraagt, maar zij kennen me inmiddels zo goed dat ze dingen zien. En het is nu eenmaal zo dat als ik gezadeld heb, dan kan ik een half uur niets meer. Dus ook niet rijden.

Als ik een wedstrijd wil rijden, dan kan ik alleen de proef. En even echt niet meer. Maar ik wil wel graag blijven rijden. En af en toe een wedstrijd doen.

Het verschil is: mijn spieren kunnen alles nog wel. Maar maar heel kort. De hersteltijd is dan relatief lang.

Dus gaan grondwerken is dan ook geen optie. Daar geldt nl. hetzelfde voor. Ik kan wel een stuk lopen, maar niet lang. Ik kan wel rijden, maar niet lang. Ik kan wel zadelen, maar de hersteltijd is lang. Ik kan prima de stal doen, maar daarna een uur niks meer.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:47

sorry, ik denk dat ik die dan inderdaad over het hoofd heb gezien...sorry...

lijkt me wel vervelend om zo'n lange hersteltijd te hebben en dan zo beperkt te zijn in wat je dan nog kan...

ok...tjah bij mij zitten mijn problemen zeg maar grotendeels in mijn rug en spierkracht...als ik erg last van mijn rug heb dan lukt het opzadelen niet dus dan ga ik werken aan de hand, op die manier kan ik toch hetzelfde doen als dat ik erop zit maar hoef dan niet op te zadelen enz....maar heb ik er hulp bij dan kan ik beter gaan rijden want dan komt de boel weer lekker los en is de pijn daarna ook minder...
is de pijn ondragelijk dan heeft ze een dagje vrij of ik ga in het midden van de cirkel op een krukje zitten en freestyle dan met de pony, heeft die ook nog eens wat afwisseling...gelukkig zijn die dagen zeldzaam en heb ik sinds ik op een andere groep/instelling werk ook geen slechte dagen gehad...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:50

Dat klinkt ook niet echt feestelijk. Wel fijn dat je nu geen slechte dagen hebt gehad.

Ik wil graag lente, dan heb ik minder last.
En dan kun je ook lekker bij de wei gaan zitten en kijken wat ze doen zo op een dag. Heerlijk. Boek erbij. Lekkere bak koffie :j

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:56

ja ik kijk ook uit naar de lente en de zomer...
dan heb ik ook minder last...dan blijven mijn spieren soepeler...
ik heb zin in 18-19-20 juni, dan ga ik met een paar stalgenoten en de paarden een weekendje weg...heb daarna en daarvoor wel een paar dagen vrij aangevraagd om weer bij te kunnen tanken...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:38

oooooh ik heb gisteravond zo lekker gereden.
zo bagger als de les dinsdag ging (de turboknop bleef hangen), zo lekker ging het vandaag.
dit zadel zit zo lekker, veel minder last van mijn rechterbeen en mijn beugels blijven zo goed als altijd op hun plaats. verlies ik ze perongeluk in de galop, dan kan ik meestal tijdens het galopje weer infloepen, hi hi. En lukt het niet, nou, dan val ik er toch niet af met dit zadel en mijn maflinger zijn vlakke gangen :D
Heb wel mijn binnenbeen opengereden, doet wel een beetje zeer want ik heb echt zo'n dunne huid.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:18

wat fijn dat het gisteren zo goed ging, wel weer balen dat je je binnenbeen hebt opengereden...

ik hoop volgende week weer op jana te kunnen rijden (ben met de hond gevallen op 12-2 en heb daarbij een pees en zenuw in mijn pols flink verrekt, de tintelingen zijn nagenoeg weg en de kracht in mijn pols en vingers komen ook weer langzaam terug).

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:45

Lammie, ben ik mee eens.

Vandaag ben ik voor het eerst van mijn paardje afgevallen.
Ik zag een ander paard niet aankomen, ik zat in de galop, Madeira rende beetje van de hoefslag af en dat andere paard wilde mij net gaan ontwijken.. En toen gleed ik eraf..
Madeira stopte gewoon van galop naar stil staan, waardoor ik het niet meer hield en opzij eraf gleed.

En ze rende niet eens weg volgens mij bij de andere meiden wel maar ze schrok misschien erg van. Madeir bleef keurig naast me staan en echt kijken van... neeee wat heb ik gedaan? Maar het was niemands fout, ze kon er echt niets aan doen, de andere ruiter en paard ook niet. En ja.. ik had gewoon geen evenwicht meer. Maar gewoon weer opgestapt, even opnieuw gegalopeerd, nog even rechtsom, en daarna lekker uitstappen (les was sowieso al bijna voorbij).